Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-580/13-2/KG
z 23 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2013 r. (data wpływu 17 czerwca 2013 r.) uzupełnionym w dniu 4 września 2013 r. na wezwanie tut. Organu z dnia 27 sierpnia 2013 r. nr IPPP2/443-580/13-2/KG (skutecznie doręczonym w dniu 29 sierpnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania biletów kolejowych za faktury uproszczone, prawidłowego naliczenia podatku VAT na tychże biletach, obowiązku wystawiania dodatkowych faktur VAT w części odnoszącej się do:

  • sprzedaży usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej - jest nieprawidłowe,
  • sprzedaży usług na rzecz osób / podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - jest prawidłowe,
  • korygowania podstawy opodatkowania sprzedaży usług dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej - jest prawidłowe,
  • korygowania podstawy opodatkowania sprzedaży usług dokonywanej na rzecz osób / podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 17 czerwca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania biletów kolejowych za faktury uproszczone, prawidłowego naliczenia podatku VAT na tychże biletach, obowiązku wystawiania dodatkowych faktur VAT, jak również korygowania obrotu.


Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 4 września 2013 r. na wezwanie tut. Organu z dnia 27 sierpnia 2013 r. nr IPPP2/443-580/13-2/KG (skutecznie doręczonym w dniu 29 sierpnia 2013 r.).


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest polską spółką kapitałową, polskim podatnikiem VAT. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie przewozu osób koleją w komunikacji krajowej oraz zagranicznej.

Dokumentem uprawiającym do skorzystania z usług przewozu świadczonych przez Spółkę jest bilet kolejowy (dokument ten potwierdza też nabycie konkretnych usług Spółki, które to usługi podlegają opodatkowaniu VAT). W większości przypadków należność brutto za indywidualny bilet kolejowy oferowany przez Spółkę nie przekracza kwoty 450 PLN / 100 EUR.

Bilety kolejowe (dokumenty uprawniające do skorzystania z konkretnych usług Spółki) są sprzedawane za pośrednictwem różnych kanałów dystrybucji, w tym w kasach biletowych, poprzez konduktorów, poprzez biletomaty czy poprzez portal internetowy (platformę internetową) i aplikację mobilną.

Przedmiotowy wniosek o interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczy wyłącznie biletów sprzedawanych w kasach biletowych (sprzedaż własna Spółki lub sprzedaż agencyjna) i wynika z faktu, że Spółka planuje wdrożenie pewnych zmian dotyczących zasad prowadzenia tej sprzedaży.


Zasady sprzedaży paragonów – biletów.


Zgodnie z planami Spółki, pasażer nabywający usługi Spółki (przewóz osób koleją) w kasach biletowych (własnych lub agencyjnych) będzie otrzymywał rozbudowany paragon fiskalny, stanowiący jednocześnie bilet kolejowy i uproszczoną fakturę VAT (na życzenie klienta). Celem rozważanej zmiany jest po pierwsze, uproszczenie zasad dokumentacji usług świadczonych przez Spółkę, a po drugie, optymalizacja kosztów po stronie Spółki.


Taki paragon fiskalny będzie dokumentem uprawniającym do skorzystania z usług przewozu realizowanych przez Spółkę na konkretnej trasie. Paragon będzie więc spełniał dokładnie taką samą funkcję, jaką aktualnie spełnia bilet kolejowy.


Aktualnie w przypadku sprzedaży własnej Spółki drukowany jest bilet na drukarce fiskalnej, który jest jednocześnie paragonem fiskalnym. W przypadku sprzedaży agencyjnej bilet drukowany jest na drukarce niefiskalnej oraz dodatkowo, drukowany jest paragon fiskalny.

Z uwagi na fakt, iż paragon fiskalny - bilet stanowi dokument uprawniający do skorzystania z konkretnych usług Spółki, Spółka będzie traktować sprzedaż udokumentowaną takim paragonem — biletem (poświadczenie konkretnej usługi) jako sprzedaż podlegającą opodatkowaniu VAT.


Wygląd paragonu-biletu.


Jak wskazano powyżej, Spółka planuje wprowadzenie rozbudowanych paragonów fiskalnych, które będą spełniać taką samą funkcję jak bilet kolejowy. Taki rozbudowany paragon fiskalny będzie zawierał m.in. następujące elementy:

  • nazwę, adres i NIP Spółki, a także adres punktu sprzedaży,
  • numer kolejny wydruku, datę oraz godzinę i minutę sprzedaży,
  • oznaczenie „PARAGON FISKALNY”,
  • oznaczenie „BILET”,
  • oznaczenie rodzaju biletu,
  • tytuł ulgi w przypadku biletu ulgowego,
  • numer pociągu (kursu),
  • nazwę stacji początkowej i końcowej i zakres ważności lub okres ważności biletu,
  • cenę jednostkową usługi,
  • zastosowany procent ulgi w przypadku biletu ulgowego,
  • liczbę i wartość sumaryczną sprzedaży danej usługi z oznaczeniem literowym przypisanej stawki podatku,
  • wartość rabatów lub narzutów, o ile występują,
  • wartość sprzedaży brutto i kwoty podatku według poszczególnych stawek podatku, po uwzględnieniu rabatów lub narzutów, wartość sprzedaży zwolnionej od podatku, łączną kwotę podatku
  • należną kwotę sprzedaży brutto,
  • oznaczenie waluty, w której rejestrowana jest sprzedaż, przynajmniej przy łącznej kwocie sprzedaży brutto,
  • kolejny numer paragonu fiskalnego,
  • dane pasażera (w przypadku biletów imiennych),
  • logo fiskalne i numer unikatowy kasy.

Jednocześnie, na żądanie pasażera — nabywcy, będzie istniała możliwość umieszczenia na paragonie fiskalnym (bilecie) NIP nabywcy (takie żądanie musi zostać zgłoszone w momencie dokonywana sprzedaży).


Korygowanie paragonów – biletów.


Jeśli dojdzie do sytuacji, w której pasażer zrezygnuje z usługi Spółki (zwrot biletu), czy też dokona reklamacji przejazdu, w efekcie czego dojdzie do zwrotu całości lub części należności za usługę Spółki, takie korekty będą ujmowane przez Spółkę w odrębnej ewidencji zawierającej:

  • datę pierwotnej sprzedaży,
  • trasę przejazdu,
  • termin dokonania zwrotu lub reklamacji towaru lub usługi, wartość brutto usługi będącej przedmiotem reklamacji oraz wartość VAT należnego, zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wartość VAT należnego,
  • dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży,
  • protokół przyjęcia zwrotu lub reklamacji podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.

Tak więc ewidencja korekt będzie prowadzona zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących (§ 3 ust. 4 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących).


W piśmie z dnia 30 sierpnia 2013 r. Spółka wskazała, że złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania biletów kolejowych sprzedawanych w kasach biletowych za faktury uproszczone oraz konsekwencji podatkowych związanych z ich wystawianiem dotyczy zdarzenia przyszłego, biorąc pod uwagę stan prawny obowiązujący do dnia 31.12 2013 r. Spółka oczekuje wydania interpretacji w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31.12.2013 r., której przedmiotem mają być uregulowania rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 68, poz. 360 ze zm.).


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Zakładając, że należność brutto za usługę Spółki (paragon bilet) nie przekracza 450 PLN / 100 EUR i na paragonie fiskalnym - bilecie umieszczono NIP nabywcy, czy taki paragon - bilet, którego wygląd (elementy) został przedstawiony w stanie faktycznym, spełnia definicję tzw. faktury uproszczonej, o której mowa w § 5 ust. 4 pkt 6 rozporządzenia w sprawie faktur oraz art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r.)?
  2. Zakładając, że należność brutto za usługę Spółki (paragon - bilet) nie przekracza 450 PLN / 100 EUR i na paragonie fiskalnym — bilecie umieszczono NIP nabywcy, czy kwota VAT wskazana na tym paragonie — bilecie stanowi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT?
  3. Zakładając, że należność brutto za usługę Spółki (paragon — bilet) nie przekracza 450 PLN / 100 EUR i na paragonie fiskalnym bilecie umieszczono NIP nabywcy, czy Spółka nie ma obowiązku wystawiania dodatkowych faktur do paragonów — biletów na żądanie pasażerów nieprowadzących działalności gospodarczej bądź osób / podmiotów prowadzących działalność gospodarczą?
  4. Zakładając, że należność brutto za usługę Spółki (paragon bilet) nie przekracza 450 PLN / 100 EUR i na paragonie fiskalnym — bilecie umieszczono NIP nabywcy, czy w przypadku reklamacji bądź zwrotu należności za usługę Spółki, Spółka będzie uprawniona do korekty obrotu i VAT należnego w momencie ujęcia korekty w odrębnej ewidencji (zgodnie z procedurą opisaną w stanie faktycznym)?

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie Pytania 1.


Zdaniem Spółki, jeśli należność brutto za usługę Spółki (paragon — bilet) nie przekracza 450 PLN / 100 EUR i na paragonie fiskalnym bilecie umieszczono NIP nabywcy, taki paragon bilet, którego wygląd (elementy) został przedstawiony w stanie faktycznym, spełnia definicję tzw. faktury uproszczonej, o której mowa w § 5 ust. 4 pkt 6 rozporządzenia w sprawie faktur oraz art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r.).


Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie Pytania 2.


W ocenie Spółki, zakładając, że należność brutto za usługę Spółki (paragon bilet) nie przekracza 450 PLN / 100 EUR i na paragonie fiskalnym — bilecie umieszczono NIP nabywcy, to kwota VAT wskazana na tym paragonie — bilecie stanowi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT.


Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie Pytania 3.


Spółka stoi na stanowisku, że jeśli należność brutto za usługę Spółki (paragon — bilet) nie przekracza 450 PLN / 100 EUR i na paragonie fiskalnym — bilecie umieszczono NIP nabywcy, to Spółka nie ma obowiązku wystawiania dodatkowych faktur do paragonów — biletów na żądanie pasażerów nieprowadzących działalności gospodarczej bądź osób / podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.


Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie Pytania 4.


Zdaniem Spółki, jeśli należność brutto za usługę Spółki (paragon — bilet) nie przekracza 450 PLN / 100 EUR i na paragonie fiskalnym — bilecie umieszczono NIP nabywcy, to w przypadku reklamacji bądź zwrotu należności za usługę Spółki, Spółka będzie uprawniona do korekty obrotu i VAT należnego w momencie ujęcia korekty w odrębnej ewidencji (zgodnie z procedurą opisaną w stanie faktycznym).

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie Pytania 1.


Obowiązek wystawienia faktury.


Zgodnie z przepisami ustawy o VAT, podatnicy powinni wystawiać fakturę celem udokumentowania sprzedaży. Jednak obowiązek ten jest bezwzględny wyłącznie w przypadku sprzedaży na rzecz osób / podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. W przypadku sprzedaży na rzecz osób / podmiotów nieprowadzących działalności gospodarczej, faktura powinna zostać wystawiona na żądanie nabywcy.

Jak wskazano w stanie faktycznym, Spółka prowadzi sprzedaż usług na rzecz pasażerów i nabywców, którymi mogą być zarówno osoby / podmioty prowadzące działalność gospodarczą, jak również osoby / podmioty nieprowadzące tej działalności. Jak podkreślono, skoro paragony - bilety stanowią dokument poświadczający konkretny przejazd (usługę świadczoną przez Spółkę), to Spółka traktuje taką sprzedaż jako czynność podlegającą opodatkowaniu VAT. Dlatego też, po stronie Spółki powstaje obowiązek wystawienia faktur VAT, jeśli usługa (dokumentowana paragonem — biletem) jest sprzedawana na rzecz podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, a także jeśli jest ona sprzedawana na rzecz podmiotu nieprowadzącego działalności gospodarczej (pod warunkiem zgłoszenia żądania przez ten podmiot).


Elementy faktury uproszczonej.


Zasady wystawiania faktur oraz wygląd faktury są aktualnie regulowane przez przepisy rozporządzenia w sprawie faktur (od stycznia 2014 r. zasady te będą zawarte w przepisach ustawy o VAT).


Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktur (obowiązującym do końca 2013 r.), faktura powinna zawierać:

  • datę jej wystawienia,
  • kolejny numer, nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę,
  • imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy,
  • numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku,
  • numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi,
  • datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury,
  • nazwę (rodzaj) towaru lub usługi,
  • miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług,
  • cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto),
  • kwoty wszelkich rabatów, w tym za wcześniejsze otrzymanie należności, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto,
  • wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto),
  • stawkę podatku, sumę wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku,
  • kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku,
  • kwotę należności ogółem.

Jednocześnie, te same elementy powinny być uwzględniane na „standardowej” fakturze VAT w oparciu o przepis art. 106e ust. 1 ustawy o VAT (który będzie obowiązywać od dnia 1 stycznia 2014 r.).


Trzeba jednak wskazać, iż przepisy rozporządzenia w sprawie faktur (oraz przepisy ustawy o VAT, które będą obowiązywać od dnia 1 stycznia 2014 r.) wskazują na przypadki, kiedy faktura nie musi zawierać wszystkich wymienionych powyżej elementów, a pomimo to wciąż może być traktowana jako faktura.

Zgodnie bowiem z § 5 ust. 4 pkt 6 rozporządzenia w sprawie faktur (odpowiednio: art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r.), w przypadku gdy kwota należności ogółem nie przekracza 450 PLN / 100 EUR, faktura może nie zawierać następujących elementów:

  • nazwy (imię i nazwisko) i adresu nabywcy,
  • miary i ilości (liczbę) dostarczonych towarów lub zakresu wykonanych usług,
  • ceny jednostkowej towaru lub usługi bez kwoty podatku (ceny jednostkowej netto),
  • wartości dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto),
  • stawki podatku,
  • sumy wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku,
  • kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku, pod warunkiem, że zawiera dane pozwalające określić dla poszczególnych stawek podatku kwotę podatku.


Jeśli więc faktura będzie dokumentowała sprzedaż na kwotę brutto niższą niż 450 PLN / 100 EUR i będzie możliwe określenie VAT naliczonego na tej fakturze według odpowiednich stawek VAT, to pomimo braku powyższych elementów, wciąż będzie stanowić fakturę zgodną z przepisami prawa podatkowego (będzie tzw. fakturą uproszczoną).

Wygląd paragonu-biletu a faktury uproszczonej.


W kontekście powyższego, Spółka wskazuje, że paragon fiskalny — bilet zawiera wszystkie elementy, które są wymagane dla faktury uproszczonej, o której mowa w § 5 ust. 4 pkt 6 rozporządzenia w sprawie faktur (odpowiednio: art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r.), przy założeniu, że pasażer skorzystał z opcji i podał NIP nabywcy. Poniżej Spółka przedstawia porównanie listy elementów uwzględnianych na paragonie fiskalnym — bilecie z listą elementów wymaganych dla faktury uproszczonej.


<

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj