Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-492/13/EK
z 7 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2013 r. (data wpływu 7 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobu akcyzowego w postaci „bibułek do tytoniu” – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobu akcyzowego w postaci „bibułek do tytoniu”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca dokonał nabycia wewnątrzwspólnotowego (towar zakupiony w Niemczech) produktów w postaci „bibułek do tytoniu”.

Przedmiotowy towar został poddany kontroli Urzędu Celnego w … (Referat Dozoru), na wniosek którego przeprowadzone zostało badanie laboratoryjne przez Izbę Celną w …Laboratorium Celne.

Badania pozwoliły ustalić, iż pobraną próbkę stanowią prostokątne arkusiki (owijki) wykonane ze sprasowanego tytoniu odtworzonego barwy brązowej, o grubości zbliżonej do grubości liścia tytoniowego - tzw. folii tytoniowej. Jednocześnie zaznaczono, że folia tytoniowa jest nawilżona i aromatyzowana, zwinięta w ruloniki i pakowana po 2 sztuki w indywidualne opakowania. Ponadto na opakowaniach, którymi są saszetki wykonane z folii aluminiowej znajdują się napisy w języku angielskim: 2 cigars wraps, logo firmy B. W. oraz określenie zapachu, a także w języku niemieckim: 2 aromatisierte tabakfolien i ostrzeżenia przed skutkami palenia tytoniu.

Podkreślić trzeba również, że identyfikacja substancji organicznych w produkcie przeprowadzona metodą spektrometrii ftir, wykazała występowanie w widmie próbki w podczerwieni, pasm absorbcji charakterystycznych dla celulozy, zaś badanie jakościowe metodą chromatografii gazowej G. potwierdziło obecność glikolu propylenowego, gliceryny oraz nikotyny.

Powyższe ustalenia skutkowały ostatecznym przyjęciem przez laboratorium, iż badanej próbki nie można uznać za wyrób tytoniowy w rozumieniu art. 98 ustawy o podatku akcyzowym i że nie jest ona wyrobem akcyzowym. Odwołano się także do taryfy celnej, wskazując że tytoń odtworzony powinien być klasyfikowany do kodu CN: 2403 91 00.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym, nabyty przez Wnioskodawcę produkt może być zaliczony do wyrobów tytoniowych/tytoniu do palenia w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, a tym samym czy po stronie Wnioskodawcy powstanie obowiązek podatkowy związany z koniecznością uregulowania podatku akcyzowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, opisany wyrób, tj. aromatyzowane owijki (bibułki) do ręcznego sporządzania cygaretek, wykonane ze sprasowanego tytoniu odtworzonego i zawierające niewielkie ilości tytoniu nie mogą być zaliczone do wyrobów tytoniowych (tytoniu do palenia) w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.

Uzasadniając powyższe stanowisko wskazać należy przede wszystkim, iż ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (DZ.U. 2011.108.626 j.t.), zwana dalej ustawą, przewiduje w art. 98 ust. 1, że do wyrobów tytoniowych, bez względu na kod CN zalicza się papierosy, tytoń do palenia oraz cygara i cygaretki.

Jednocześnie zgodnie z ust. 2 wskazanego artykułu za papierosy uznaje się:

  1. tytoń zrolowany, nadający się do palenia w tej postaci, który nie jest cygarami ani cygaretkami w rozumieniu ust. 4;
  2. tytoń zrolowany, który w drodze nieprzemysłowej obróbki jest umieszczony w tutkach z bibuły papierosowej;
  3. tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest owijany w bibułę papierosową.

Z kolei zgodnie z art. 98 ust. 4 ustawy za cygara lub cygaretki uznaje się:

  1. tytoń zrolowany o zewnętrznym owinięciu z naturalnego tytoniu,
  2. tytoń zrolowany z poszarpanym, wymieszanym wkładem , owinięty liściem tytoniu w naturalnym kolorze cygara z odtworzonego tytoniu pokrywającym produkt w całości, łącznie z filtrem, tam gdzie zachodzi taka konieczność, ale nie ustnik, w przypadku cygar z ustnikiem, gdzie waga sztuki, wyłączając filtr lub ustnik, wynosi nier mniej niż 2,3 grama i nie więcej niż 10 gramów, a obwód równy przynajmniej jednej trzeciej długości wynosi nie mniej niż 34 milimetry

-jeżeli są oraz mogą być przeznaczone wyłącznie do palenia w stanie niezmienionym.

Ponadto w myśl art. 98 ust. 8 ustawy - produkty składające się z w całości lub w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 2, są traktowane jak papierosy. Jednakże nie traktuje się jako wyrobów tytoniowych produktów, które nie zawierają tytoniu i są wykorzystywane wyłącznie w celach medycznych.

Ustawodawca przewidział również w art. 98 ust. 7 ustawy, że produkty składające się w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria określone w ust. 4, są traktowane jak cygara i cygaretki.

Zdaniem Wnioskodawcy z powyższych definicji legalnych zawartych w ustawie wynika jednoznacznie, że nabyty produkt nie może być zakwalifikowany do kategorii papierosów bądź też cygar lub cygaretek, o których mowa w art. 98 ust. 2, 4, lub 7, albowiem w rozpatrywanym przypadku możemy mieć co najwyżej do czynienia ze wskazaną w art. 98 ust. 4 pkt 2 bibułką w naturalnym kolorze cygara zrobioną z odtworzonego tytoniu (element cygaretki), nie ma zaś jakiegokolwiek „wkładu” w postaci tytoniu lub innych substancji, które tą bibułką mogłyby zostać owinięte tworząc w ten sposób cygaretkę, cygaro bądź papieros.

Niezależnie od powyższego, w opinii Wnioskodawcy zakupiony towar nie jest również produktem, o którym mowa w art. 98 ust. 5 lub 8, które stanowią, że za tytoń do palenia uznaje się:

  1. tytoń, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego;
  2. odpady tytoniowe będące pozostałościami liści tytoniu i produktami ubocznymi uzyskanymi podczas przetwarzania tytoniu lub produkcji wyrobów tytoniowych oddane do sprzedaży detalicznej, niebędące papierosami, cygarami lub cygaretkami, a nadające się do palenia. (ust. 5).

Oraz, że:

produkty składające się z w całości lub w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 2, 3 lub 5, są traktowane jak papierosy i tytoń do palenia. Jednakże nie traktuje się jako wyrobów tytoniowych produktów, które nie zawierają tytoniu i są wykorzystywane wyłącznie w celach medycznych (ust. 8).

Z przytoczonych regulacji wynika, że w przypadku towarów nieklasyfikowanych jako tytoń bądź cygaro lub cygaretka, obowiązek podatkowy w zakresie podatku akcyzowego powstanie wyłącznie w razie wykazania, że dany produkt został pocięty lub inaczej podzielony, sprasowany lub sprasowany w postaci bloków i nadaje się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego. Konieczne jest zatem kumulatywne spełnienie dwóch przesłanek, z których pierwsza dotyczy sposobu powstania produktu, druga zaś sposobu i możliwości jego dalszego wykorzystywania. Tymczasem sprawozdanie z badań nabytego produktu, przeprowadzonych na zlecenie Urzędu Celnego w… pozwoliło ustalić, iż mamy w rozpatrywanym przypadku do czynienia z zawierającą ślady nikotyny aromatyzowaną owijką (bibułką) przeznaczaną do ręcznego sporządzenia cygaretek, która została wykonana ze sprasowanego tytoniu, tzw. folii tytoniowej. Nie ulega zatem żadnej wątpliwości, iż opisywany produkt nie jest przeznaczony i nie nadaje się do palenia bez dalszego przetwarzania, albowiem służy on wyłącznie do sporządzenia cygaretek. Jednocześnie niewłaściwe byłoby klasyfikowane przedmiotowego towaru do kategorii wyrobów tytoniowych z uwagi na zawarte na opakowaniu ostrzeżenie przed skutkami palenia tytoniu, tego rodzaju napis został bowiem umieszczony wyłącznie z uwagi na możliwość wykorzystania produktu do przygotowania cygaretki, która jest wyrobem tytoniowym i której palenie może mieć negatywne konsekwencje dla zdrowia palacza.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2011r. nr 108, poz. 626 ze zm.) zwanej dalej ustawą, za wyroby akcyzowe uważa się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Na podstawie poz. 42 oraz 45 załącznika nr 1 do ustawy za wyroby akcyzowe uznano, bez względu na kod CN, papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki oraz susz tytoniowy.

Zgodnie z opisem stanu faktycznego Wnioskodawca dokonał nabycia wewnątrzwspólnotowego produktów w postaci „bibułek do tytoniu” stanowiących prostokątne arkusiki (owijki) wykonane ze sprasowanego tytoniu odtworzonego barwy brązowej, o grubości zbliżonej do grubości liścia tytoniowego - tzw. folii tytoniowej. Jednocześnie folia tytoniowa jest nawilżona i aromatyzowana, zwinięta w ruloniki i pakowana po 2 sztuki w indywidualne opakowania. Na opakowaniach, którymi są saszetki wykonane z folii aluminiowej, znajdują się napisy w języku angielskim: 2 cigars wraps, logo firmy B. W. oraz określenie zapachu, a także w języku niemieckim: 2 aromatisierte tabakfolien i ostrzeżenia przed skutkami palenia tytoniu.

Wnioskodawca przedstawił ponadto, że powyższe ustalenia pozwoliły na przyjęcie, że nabywany wewnątrzwspólnotowo tytoń odtworzony powinien być klasyfikowany do kodu CN 2403 91 00.

Przyporządkowanie zatem nabywanych wewnątrzwspólnotowo „bibułek do palenia” do kodu CN 2403 91 00 oznacza, że zostały one sklasyfikowane wg Nomenklatury Scalonej do wyrobów określanych jako:

TYTOŃ I PRZEMYSŁOWE NAMIASTKI TYTONIU

Pozostały przetworzony tytoń i przetworzone namiastki tytoniu; tytoń "homogenizowany" lub "odtworzony"; ekstrakty i esencje, z tytoniu

  • Pozostały
  • Tytoń "homogenizowany" lub "odtworzony".

W tym miejscu należy wskazać, że w przypadku wyrobów tytoniowych przedmiot opodatkowania podatkiem akcyzowym ustala się w oparciu o definicje wyrobów tytoniowych określone w art. 98 ustawy o podatku akcyzowym, bez względu na kod CN do jakiego wyrób tytoniowy został przyporządkowany w Nomenklaturze Scalonej. Powyższe zgodne jest również z przepisami dyrektywy Rady 2011/64/UE z dnia 21 czerwca 2011r. w sprawie struktury oraz stawek akcyzy stosowanych do wyrobów tytoniowych (Dz.Urz. L Nr 176 str. 24), która definiując wyroby tytoniowe nie przywołuje kodów CN.

I tak, zgodnie z art. 98 ust. 1 ustawy do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy zalicza się bez względu na kod CN:

  1. papierosy
  2. tytoń do palenia
  3. cygara i cygaretki.

W ust. 2-8 art. 98 ustawy ustawodawca dla potrzeb cyt. ustawy zdefiniował powyższe pojęcia, w myśl których odpowiednio:

Za papierosy uznaje się:

  1. tytoń zrolowany nadający się do palenia w tej postaci, który nie jest cygarami ani cygaretkami w rozumieniu ust. 4;
  2. tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest umieszczany w tutkach z bibuły papierosowej;
  3. tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest owijany w bibułę papierosową (art. 98 ust. 2 ustawy).

Do celów akcyzy, tytoń zrolowany, o którym mowa w ust. 2, uznaje się za:

  1. dwa papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 8 centymetrów, ale nie dłuższy niż 11 centymetrów;
  2. trzy papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 11 centymetrów, ale nie dłuższy niż 14 centymetrów;
  3. cztery papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 14 centymetrów, ale nie dłuższy niż 17 centymetrów;
  4. pięć papierosów - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 17 centymetrów, ale nie dłuższy niż 20 centymetrów (art. 98 ust. 3 ustawy).

Przepis ust. 3 stosuje się odpowiedni do ustalenia, co należy uznać za sześć, siedem i większą liczbę papierosów. (art. 98 ust. 3a ustawy).

Za cygara lub cygaretki , biorąc pod uwagę ich właściwości i zwykłe oczekiwania konsumentów, uznaje się:

  1. tytoń zrolowany o zewnętrznym owinięciu z naturalnego tytoniu,
  2. tytoń zrolowany z poszarpanym, wymieszanym wkładem, owinięty liściem tytoniu w naturalnym kolorze cygara z odtworzonego tytoniu pokrywającym produkt w całości, łącznie z filtrem, tam gdzie zachodzi taka konieczność, ale nie ustnik, w przypadku cygar z ustnikiem, gdzie waga sztuki, wyłączając filtr lub ustnik, wynosi nie mniej niż 2,3 grama i nie więcej niż 10 gramów, a obwód równy przynajmniej jednej trzeciej długości wynosi nie mniej niż 34 milimetry

-jeżeli są oraz mogą być przeznaczone wyłącznie do palenia w stanie niezmienionym. (art. 98 ust. 4 ustawy).

Za tytoń do palenia uznaje się:

  1. tytoń, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego;
  2. odpady tytoniowe będące pozostałościami liści tytoniu i produktami ubocznymi uzyskanymi podczas przetwarzania tytoniu lub produkcji wyrobów tytoniowych, oddane do sprzedaży detalicznej, niebędące papierosami, cygarami lub cygaretkami, a nadające się do palenia (art. 98 ust. 5 ustawy).

Produkty składające się w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 4, są traktowane jako cygara i cygaretki (art. 98 ust. 7 ustawy).

Produkty składające się w całości albo w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 2, 3 lub 5, są traktowane jako papierosy i tytoń do palenia. Jednakże nie traktuje się jako wyrobów tytoniowych produktów, które nie zawierają tytoniu i są wykorzystywane wyłącznie w celach medycznych (art. 98 ust. 8 ustawy).

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż produkt w postaci „bibułek do tytoniu” spełnia kryteria z przepisu art. 98 ust. 5 pkt 2 ustawy, gdyż ww. produkt to prostokątne arkusiki (owijki) wykonane ze sprasowanego tytoniu odtworzonego barwy brązowej, o grubości zbliżonej do grubości liścia tytoniowego - tzw. folii tytoniowej, zawierający nikotynę. Ponadto produkt ten - jak wyraźnie wskazał we własnym stanowisku Wnioskodawca - służy do sporządzania cygaretek i nadaje się do palenia.

Nie ma przy tym znaczenia, że produkt sam w sobie nie jest bezpośrednio stosowany do palenia. Nie zmienia to bowiem faktu, że jako produkt powstały ze sprasowanego tytoniu nie będący papierosem, cygarem lub cygaretką – wykorzystywany do sporządzania cygaretek - nadaje się do palenia. Powyższe potwierdza również umieszczenie na opakowaniu zawierającym ten produkt ostrzeżenia przed skutkami palenia, który to napis w różnej postaci umieszczany jest na wszystkich wyrobach tytoniowych przeznaczonych do sprzedaży detalicznej. Jest to bowiem element polityki prozdrowotnej realizowanej poprzez ustawę z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz.U. z 1996r. Nr 10, poz. 55 ze zm.).

Mając powyższe na uwadze przedstawiony produkt należy uznać, zgodnie z art. 98 ust. 5 pkt 2 ustawy, za tytoń do palenia, którego wewnątrzwspólnotowe nabycie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Tym samym dokonanie przez Wnioskodawcę czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem akcyzowym tj. nabycia wewątrzwspólnotowego tytoniu do palenia powoduje powstanie obowiązku podatkowego i Wnioskodawca jako podmiot dokonujący tej czynności jest podatnikiem tego podatku zobowiązanym do jego zapłaty.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj