Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-1007/13/ŁCz
z 3 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 27 września 2013 r. (data otrzymania 4 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodów z tytułu wypłaty zysku w formie dywidendy z funduszu inwestycyjnego S. z siedzibą w Luksemburgu – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 października 2013 r. otrzymano ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodów z tytułu wypłaty zysku w formie dywidendy z funduszu inwestycyjnego S. z siedzibą w Luksemburgu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych posiadającym miejsce zamieszkania na terytorium Polski.

Wnioskodawca zamierza w czwartym kwartale 2013 r. nabyć lub objąć akcje spółki (spółek) akcyjnej i/lub spółki komandytowo-akcyjnej mającej siedzibę w Luksemburgu [odpowiednio société anonyme (dalej: SA) lub société en commandite par actions (dalej: SCA); SA i SCA określane łącznie jako Spółka].

Wnioskodawca nie prowadzi i nie będzie w przyszłości prowadzić działalności w Luksemburgu poprzez położony tam zakład w rozumieniu Konwencji, któremu można by przypisać dochody związane z inwestycją w Spółkę.

Spółka w momencie nabycia/objęcia przez Wnioskodawcę akcji będzie posiadała reżim SICAV (société dinvestissment a capital variable – spółka inwestycyjna o kapitale zmiennym) oraz dodatkowo będzie funkcjonować jako specjalistyczny fundusz inwestycyjny (specialized investment fund – dalej: SIF) zgodnie z luksemburską ustawą z dnia 13 lutego 2007 r. o Specjalistycznych Funduszach Inwestycyjnych (Fonds dinvestissement specialises) (dalej: Prawo o Funduszach Inwestycyjnych).

W ramach Spółki może funkcjonować kilka klas aktywów i akcjonariuszy (tzw. kompartmenty – compartments – w ramach Spółek będących odpowiednikiem subfunduszy).

Spółka, działając w reżimie S., będzie nadal spółką handlową prawa luksemburskiego w rozumieniu luksemburskiej ustawy z dnia 10 sierpnia 1915 r. o spółkach handlowych – odpowiednio:

  • SA, która w szczególności będzie rezydentem podatkowym Luksemburga, będzie posiadać osobowość prawną oraz radę dyrektorów jako organ wykonawczy lub
  • SCA, która będzie posiadała osobowość prawną oraz będzie rezydentem podatkowym Luksemburga, reprezentowaną w stosunkach zewnętrznych przez wspólnika (General Partner) o nieograniczonej odpowiedzialności .

Przyjęcie reżimu S. oznacza jedynie, że Spółka będzie traktowana jako fundusz inwestycyjny poddany nadzorowi luksemburskim organom nadzoru finansowego (Commission de Surveillance du Secteur Financier – dalej: CSSF). Jednocześnie Spółka będzie prowadziła działalność inwestycyjną poprzez inwestowanie posiadanych środków majątkowych zgodnie z przepisami Prawa o Funduszach Inwestycyjnych przy zachowaniu odpowiednich wymogów, w tym m.in. dotyczących raportowania i dywersyfikacji inwestycji.

Spółka będzie zatem funkcjonować w oparciu o regulacje prawa luksemburskiego dotyczące spółek handlowych jako spółka akcyjna (SA) lub spółka komandytowo-akcyjna (SCA) oraz funduszy inwestycyjnych jako spółka inwestycyjna o kapitale zmiennym SICAV oraz dodatkowo jako wyspecjalizowany fundusz inwestycyjny SIF.

Na gruncie prawa podatkowego Luksemburga, SA jak i SCA uznawane są za rezydentów podatkowych, którzy co do zasady podlegają w Luksemburgu opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. SCA i SA wypłacają swoje dochody po opodatkowaniu, w formie dywidendy. Dywidendy wypłacane przez SCA są traktowane identycznie jak dywidendy wypłacane przez SA.

Spółka (co do zasady podlegająca opodatkowaniu w Luksemburgu jako SA lub SCA) jako fundusz inwestycyjny S., będąc rezydentem podatkowym Luksemburga, nie będzie opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych w Luksemburgu, zgodnie z Prawem o Funduszach Inwestycyjnych. Jeżeli warunki uprawniające do bycia S. zostaną naruszone i Spółka utraci ten status, będzie niejako automatycznie opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych w Luksemburgu.

Spółka (zarówno działając w formie SA jaki i SCA) otrzyma certyfikat rezydencji wydany przez właściwe władze podatkowe w Luksemburgu zaświadczający, że Spółka funkcjonując jako S. posiada status rezydenta podatkowego w Luksemburgu w rozumieniu Konwencji.

Spółka funkcjonując jako fundusz inwestycyjny typu S. nie będzie spółką holdingową w rozumieniu szczególnego ustawodawstwa Luksemburga, opartego aktualnie na ustawie z dnia 31 lipca 1929 r. i dekrecie wielkoksiążęcym z dnia 17 grudnia 1938 r., o której mowa w art. 29 Konwencji.

Wnioskodawca może uzyskiwać w czwartym kwartale 2013 r. dochód w formie dywidendy zgodnie z prawem handlowym Luksemburga oraz Prawem o Funduszach Inwestycyjnych.

W związku z powyższym zdarzeniem zadano następujące pytanie:

Czy uzyskany w czwartym kwartale 2013 r. przez Wnioskodawcę dochód z tytułu wypłaty zysku w formie dywidendy z funduszu inwestycyjnego S., opartego na formie SA lub SCA, będzie podlegał w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskany przez niego w czwartym kwartale 2013 r. dochód z tytułu wypłaty zysku w formie dywidendy z funduszu inwestycyjnego S., opartego na formie SA lub SCA, nie będzie podlegał w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. ustawy – osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Jednocześnie jednak powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W rozpatrywanej sprawie zastosowanie znajdzie Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (dalej: Konwencja). W ocenie Wnioskodawcy, SICAV objęty jest regulacją Konwencji, w tym także po przyjęciu przez Spółkę wybranego reżimu prawnego SIF. W szczególności, zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie miało miejsca wyłączenie regulacji Konwencji dotyczące spółek holdingowych w rozumieniu szczególnego ustawodawstwa Luksemburga opartego na ustawie z dnia 31 lipca 1929 r. i dekrecie wielkoksiążęcym z dnia 17 grudnia 1938 r. oraz dochodów, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce uzyskuje z takich spółek (art. 29 Konwencji).

Stanowisko powyższe zostało potwierdzone w piśmie Dyrektora Administracji Podatkowej Księstwa Luksemburga (Administration de Contributions Directes), wydanym 24 października 2001 r., sygn. II/1425-S38 HE/CG, (opublikowane na stronie: www.impotsdirects.public.lu). Wśród państw, które uznają fundusze luksemburskie za beneficjenta Konwencji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, została wymieniona m.in. Polska. W konsekwencji, w świetle ww. pisma, uregulowania Konwencji mają zastosowanie do funduszy inwestycyjnych S..

Zgodnie z art. 10 ust. 1 Konwencji – dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Luksemburgu osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce mogą być opodatkowane w Polsce. Z kolei art. 10 ust. 2 Konwencji daje prawo opodatkowania tak uzyskanego dochodu państwu źródła (Luksemburgowi), w którym spółka wypłacająca ma swoją siedzibę z zastrzeżeniem, że jeżeli odbiorca dywidend jest ich właścicielem, podatek ten nie może przekroczyć:

  • 5 procent kwoty dywidend brutto, jeżeli odbiorcą dywidend jest spółka (inna niż spółka osobowa), której udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 25 procent,
  • 15 procent kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.

Z kolei zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt f) Konwencji – przez „spółkę” na potrzeby Konwencji rozumie się osobę prawną lub każdą jednostkę, którą dla celów podatkowych traktuje się jako osobę prawną. SA i SCA są osobami prawnymi prawa luksemburskiego. Podlegają tam podatkowi dochodowemu od osób prawnych od całości swoich dochodów (są rezydentami podatkowymi w Luksemburgu). Są to więc „spółki” w rozumieniu Konwencji.

Ponadto art. 10 ust. 3 Konwencji zawiera definicję „dywidend” jako dochodu z akcji, akcji gratisowych lub prawa do pobierania korzyści, akcji w kopalnictwie, akcji członków założycieli lub innych praw, z wyjątkiem wierzytelności, do udziału w zyskach, jak również dochód z innych praw spółki, które według prawa podatkowego Państwa, w którym spółka wydzielająca dywidendy ma siedzibę, zrównane są z wpływami z akcji.

Dywidendy wypłacane z SA zgodnie z wewnętrznym prawem Luksemburga podlegają podatkowi u źródła w Luksemburgu. Dochody z tytułu wypłaty zysku z SCA są na gruncie prawa luksemburskiego traktowane analogicznie jak dywidendy wypłacane z SA – tj. w szczególności zyski z tego tytułu podlegają podatkowi u źródła w Luksemburgu.

Zatem dochód z tytułu wypłaty zysku z funduszu inwestycyjnego S. działającego zarówno jako SA jak i SCA, stanowiąc w Luksemburgu dochód z akcji, będzie podlegał dyspozycji art. 10 Konwencji. Zgodnie z tym przepisem, dywidenda może podlegać opodatkowaniu w Polsce i Luksemburgu. W celu wyeliminowania podwójnego opodatkowania, zastosowanie znajdzie art. 24 ust. 1 lit. a) Konwencji (metoda wyłączenia z progresją).

Zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. a) Konwencji – jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej Konwencji może być opodatkowany w Luksemburgu, to Polska zwolni taki dochód lub majątek od opodatkowania, z tym jednak, że przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby może zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód lub majątek zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był w taki właśnie sposób zwolniony od opodatkowania.

Wobec powyższej regulacji, zdaniem Wnioskodawcy, uzyskany przez niego w czwartym kwartale 2013 r. dochód z tytułu wypłaty zysku ze Spółki będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce na podstawie Konwencji, która modyfikuje postanowienia ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – zgodnie z art. 30a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w wydanej przez organy podatkowe w identycznym stanie przyszłym w interpretacji indywidualnej z 11 października 2012 r., sygn. akt IPPB2/415-800/12-2/AS.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje także potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe w zbliżonych stanach przyszłych. W przypadku wypłaty dywidendy z SA, przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 6 lipca 2011 r., sygn. akt IBPBII/2/415-454/11/MW potwierdził, że: „prawidłowe jest stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym dochód uzyskany z tytułu dywidendy wypłaconej przez spółkę kapitałową z siedzibą w Luksemburgu przed i po przyjęciu przez tę spółkę reżimu S. jest zwolniony w Polsce z opodatkowania”.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 17 czerwca 2011 r., sygn. akt IPPB2/415-375/11-2/AK stwierdził: „otrzymane dochody, t.j. wypłaty z czystego zysku wypracowanego przez SICAV (SICAV zarejestrowana jako spółka akcyjna – przypis własny Wnioskodawcy), która dla celów podatkowych stanowić będzie w Luksemburgu dywidendę będą podlegać opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 24 pkt 1 lit. a) Umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, t.j. w Polsce są zwolnione od opodatkowania a w związku z powyższym Wnioskodawca nie będzie również zobowiązany do deklarowania uzyskanego przychodu w zeznaniu podatkowym składanym w Polsce.

Ponadto, powyższe zasady opodatkowania dochodu osoby fizycznej z tytułu wypłaty zysku z SCA S. potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 2 lutego 2011 r., sygn. akt IBPBII/2/415-1163/10/AK. Stanowisko organu dotyczyło co prawda dochodu z tytułu umorzenia akcji w SCA, jednak wnioski zostały sformułowane w oparciu o zakwalifikowanie tego typu dochodu jako dochodu z dywidendy. Tym samym konsekwencje podatkowe sformułowane w ww. interpretacji znajdują zastosowanie w przedstawionej sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że skoro nabycie lub objęcie akcji spółki (spółek) akcyjnej i/lub spółki komandytowo-akcyjnej mającej siedzibę w Luksemburgu (odpowiednio société anonyme lub société en commandite par actions), jak i dochód z tytułu wypłaty zysku w formie dywidendy, nastąpi w czwartym kwartale 2013 r., to do oceny skutków podatkowych powyższej opisanych zdarzeń należy stosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r.

I tak – zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) – osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 4a ww. ustawy – powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – jednym ze źródeł przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych, niż wymienione w pkt 8 lit. a)–c).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – od uzyskanych przez podatników dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.

Z opisu zdarzenia przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, że w czwartym kwartale 2013 r. Wnioskodawca może uzyskiwać dochód z funduszu inwestycyjnego S. w formie dywidendy zgodnie z prawem handlowym Luksemburga. Wątpliwość Wnioskodawcy budzi kwestia opodatkowania dochodu z tytułu dokonywanych wypłat.

Zgodnie z art. 30a ust. 2 – przepisy art. 30a ust. 1 pkt 1–5 należy stosować z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska.

Zauważyć należy, że przypadku otrzymania dywidendy lub innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych od funduszu inwestycyjnego S. z siedzibą w Luksemburgu zastosowanie znajdzie Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku sporządzona w Luksemburgu dnia 14 czerwca 1995 r. (Dz.U. z 2013r. poz. 964). Podkreślić jednak należy, że 25 lipca 2013 r. wszedł w życie Protokół zmieniający Konwencję między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzoną w Luksemburgu dnia 14 czerwca 1995 r. podpisany 7 czerwca 2012 r. (Dz.U. z 2013 r. poz. 964). W odniesieniu do podatków potrącanych u źródła Protokół ten ma zastosowanie do dochodu osiąganego w pierwszym dniu, lub po tym dniu, drugiego miesiąca następującego po dacie, w której Protokół wszedł w życie, tj. od 1 września 2013 r. (art. 9 ust. 2 lit. a) Protokołu). Do podatków potrącanych u źródła należy podatek od dywidend.

Skoro Wnioskodawca uzyska dochód w formie dywidendy w czwartym kwartale 2013 r., to powyższy Protokół będzie miał zastosowanie w niniejszej sprawie.

Stosownie do postanowień art. 10 ust. 1 ww. Konwencji – dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Jednakże – zgodnie z art. 10 ust. 2 Konwencji w brzmieniu zmienionym Protokołem – dywidendy takie mogą być opodatkowane także w Umawiającym się Państwie, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, i zgodnie z prawem tego Państwa, ale jeżeli właściciel dywidend ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, to podatek tak ustalony nie może przekroczyć:

  1. 0 procent kwoty dywidend brutto, jeżeli właścicielem jest spółka (inna, niż spółka osobowa), której bezpośredni udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 10 procent i posiadała ona ten udział przez nieprzerwany 24 miesięczny okres poprzedzający dzień wypłaty dywidend;
  2. 15 procent kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.

Postanowienia niniejszego ustępu nie dotyczą opodatkowania spółki w odniesieniu do zysków, z których dywidendy są wypłacane.

Stosownie do art. 10 ust. 3 Konwencji – określenie „dywidendy” oznacza dochód z akcji, akcji gratisowych lub prawa do pobierania korzyści, akcji w kopalnictwie, akcji członków założycieli lub innych praw, z wyjątkiem wierzytelności, do udziału w zyskach, jak również dochód z innych praw spółki, które według prawa podatkowego Państwa, w którym spółka wydzielająca dywidendy ma siedzibę, zrównane są z wpływami z akcji.

Użyte w przywołanej umowie międzynarodowej sformułowanie „mogą być opodatkowane” oznacza, że dywidendy będą zawsze opodatkowane w Polsce, o ile polskie ustawy podatkowe przewidują ich opodatkowanie. Ustęp 2 tego artykułu ma zawsze zastosowanie, kiedy prawo Umawiającego się państwa, w którym spółka ma siedzibę, przewiduje opodatkowanie dywidendy. W ust. 1 użyto sformułowania „mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie”; nie ustanowiono natomiast zapisu, że podlegają opodatkowaniu „tylko w tym drugim Państwie”. Oznacza to, że dywidendy mogą podlegać opodatkowaniu zarówno w Państwie siedziby spółki jak i w Państwie, w którym ma miejsce zamieszkania udziałowiec spółki. Kwestia eliminowania podwójnego opodatkowania jest możliwa dzięki zastosowaniu właściwej metody unikania podwójnego opodatkowania, o której mowa w art. 24 Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków i dochodu.

Biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie oraz ww. przepisy prawa – w myśl art. 10 ust. 2 Konwencji – dywidendy wypłacone przez spółkę osobie fizycznej mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski podlegają opodatkowaniu w Polsce, gdyż polskie przepisy podatkowe przewidują opodatkowanie dywidendy podatkiem dochodowym.

Zgodnie z art. 24 ust. 2 Konwencji – w Polsce podwójnego opodatkowania unika się w następujący sposób:

  1. Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej Konwencji może być opodatkowany w Luksemburgu, to Polska zwolni taki dochód lub majątek z opodatkowania, z zastrzeżeniem postanowień liter b) i c), jednakże może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku takiej osoby, uwzględnić zwolniony dochód lub majątek.
  2. Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub zyski ze sprzedaży majątku, które zgodnie z postanowieniami artykułów 7, 10, 11, 12, 13 lub 14 mogą być opodatkowane w Luksemburgu, to Polska zezwoli na odliczenie od podatku od dochodów lub zysków ze sprzedaży majątku tej osoby, kwoty równej podatkowi zapłaconemu w Luksemburgu. Jednakże takie odliczenie nie może przekroczyć tej części podatku, obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która przypada na taki dochód lub zyski ze sprzedaży majątku uzyskane w Luksemburgu.
  3. Postanowień litery a) nie stosuje się do dochodu osiągniętego lub majątku posiadanego przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce, w przypadku gdy Luksemburg stosuje postanowienia niniejszej Konwencji dla zwolnienia takiego dochodu lub majątku z opodatkowania, lub stosuje postanowienia artykułu 10 ustępu 2, lub artykułu 11 lub 12 do takiego dochodu.

Zgodnie z art. 1 Konwencji dotyczy ona osób, które mają miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym lub obu umawiających się państwach, tj. w Polsce lub Luksemburgu, a zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. a) pkt 2 Konwencja dotyczy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Pojęcie „osoba” – zdefiniowane w art. 3 ust. 1 lit. e) Konwencji – obejmuje zarówno osoby fizyczne, spółki jak i każde inne zrzeszenie osób. Zgodnie natomiast z art. 4 ust. 1 Konwencji – określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie” oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, jej miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze. Jednakże określenie to nie obejmuje osób, które podlegają opodatkowaniu w Umawiającym się Państwie z tytułu dochodu osiąganego ze źródeł położonych tylko w tym Państwie lub z tytułu majątku znajdującego się w tym Państwie.

W konsekwencji, użyte w Konwencji pojęcie „osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę” oznacza osobę podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce lub Luksemburgu (czyli będącą rezydentem podatkowym).

W przypadku polskich rezydentów podatkowych osiągających przychody z art. 10 Konwencji, przepis art. 24 ust. 2 lit. b) znajduje odzwierciedlenie w art. 27 ust. 9 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody określonej w ust. 8, lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym.

W związku z powyższą regulacją stwierdzić należy, że wbrew twierdzeniom Wnioskodawcy, przepisy prawa w brzmieniu obowiązującym w czasie kiedy wypłacana miała być dywidenda już nie przewidują możliwości zwolnienia od opodatkowania dochodów z tytułu wypłaty zysku w formie dywidendy z funduszu inwestycyjnego S. z siedzibą w Luksemburgu. Zmiana do Konwencji, która zaczęła obowiązywać od 1 września 2013 r. wyeliminowała poprzednio istniejące zwolnienie z opodatkowania.

Jak wskazano powyżej, na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody z tytułu dywidend podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym 19% stawką podatku (art. 30a ust. 1 pkt 4).

W myśl art. 30a ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – przychodów, o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

Zatem dochody osiągnięte z tytułu dywidendy wypłacanej przez luksemburski fundusz inwestycyjny S. będą podlegać opodatkowaniu w Polsce na zasadach określonych w art. 24 pkt 2 lit. b) Umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania. W konsekwencji Wnioskodawca będzie zobowiązany do zadeklarowania uzyskanego dochodu w zeznaniu podatkowym składanym w Polsce, w którym od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odliczy kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w Luksemburgu.

Zgodnie z art. 30a ust. 11 ww. ustawy – kwoty zryczałtowanego podatku obliczonego od przychodów (dochodów), o których mowa w ust. 1 pkt 1-5, uzyskanych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej oraz kwoty podatku zapłaconego za granicą, o których mowa w ust. 9 i 10, podatnicy są obowiązani wykazać w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lub 1a (PIT- 36, PIT-36L, PIT-38 lub PIT-39).

Stanowisko Wnioskodawcy należało zatem uznać za nieprawidłowe.

W odniesieniu do przywołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych Ministra Finansów, Organ informuje, że choć dotyczą one zbliżonych zdarzeń polegających na wypłacie dywidendy z Luksemburga, to różni je od niniejszej interpretacji stan prawny obowiązujący w dacie ich wydawania. Przywołane przez Wnioskodawcę interpretacje zostały wydane w stanie prawnym, który w czwartym kwartale 2013 r. już nie obowiązywał. Skoro przedmiotem wniosku było zdarzenie przyszłe tj. uzyskanie przez Wnioskodawcę w czwartym kwartale 2013 r. dochodu z tytułu wypłaty zysku w formie dywidendy z funduszu inwestycyjnego S. a z dniem 25 lipca 2013 r. wszedł w życie Protokół zmieniający Konwencję między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzoną w Luksemburgu dnia 14 czerwca 1995 r. podpisany 7 czerwca 2012 r. (Dz.U. z 2013 r. poz. 964), to – jak wyjaśniono w treści interpretacji – w odniesieniu do podatków potrącanych u źródła (w tym dywidend) Protokół ten ma zastosowanie do dochodu osiąganego w pierwszym dniu, lub po tym dniu, drugiego miesiąca następującego po dacie, w której Protokół wszedł w życie, tj. od 1 września 2013 r. (art. 9 ust. 2 lit. a) Protokołu). Skoro Wnioskodawca uzyskał dochód w formie dywidendy w czwartym kwartale 2013 r., to powyższy Protokół miał zastosowanie w niniejszej sprawie, a Organ orzekając według stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia – stanowisko Wnioskodawcy uznał za nieprawidłowe. Przywołane przez Wnioskodawcę interpretacje prezentują odmienne stanowisko niż w interpretacji indywidualnej wydanej dla Wnioskodawcy, ponieważ obowiązujące wówczas regulacje prawne (przed 1 września 2013 r.) przewidywały w przypadku uzyskania dochodu z tytułu wypłaty zysku w formie dywidendy z funduszu inwestycyjnego S. z siedzibą w Luksemburgu zwolnienie, które powodowało brak opodatkowania podatkiem dochodowym w Polsce. Podkreślić natomiast należy, że rozstrzygnięcia zapadłe w przywołanych interpretacjach nie mają zastosowania w niniejszej sprawie właśnie z uwagi na akcentowaną już zmianę zasad opodatkowania wprowadzoną Protokołem zmieniającym Konwencję.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie – w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj