Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB2/415-669/13-2/Akr
z 21 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2013 r. (data wpływu 31 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania odsetek od pożyczek udzielanych przez internetjest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania odsetek od pożyczek udzielanych przez internet.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. W dniu 24 lipca 2013 r. Wnioskodawca udzielił innej osobie fizycznej pożyczkę w wysokości 50 zł, za pośrednictwem jednego z popularnych serwisów internetowych, świadczących usługi pośrednictwa w zawieraniu pożyczek społecznościowych. Pożyczka została udzielona na okres od 24 lipca 2013 r. do 11 kwietnia 2015 r. Umową pożyczki pożyczkobiorca zobowiązał się do spłacania co miesiąc raty pożyczki. Zgodnie z harmonogramem spłaty pożyczki, udostępnionym przez serwis internetowy obsługujący tę pożyczkę, pożyczkodawca w pierwszej kolejności spłaca kapitał (raty zawierają tylko część kapitałową, bez części odsetkowej), a po spłacie kapitału następuje spłata odsetek. W związku z tym, pierwsze odsetki – przy założeniu, że pożyczkobiorca będzie spłacał pożyczkę zgodnie z harmonogramem, powinny wpłynąć na konto Wnioskodawcy w 2014 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy odsetki od pożyczki udzielonej przez osobę fizyczną za pośrednictwem serwisu internetowego pożyczek społecznościowych, należy opodatkować podatkiem od przychodów kapitałowych, wskazanym w art. 30a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych czy powinny zostać potraktowane jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych)?

Zdaniem Wnioskodawcy, odsetki od pożyczki udzielonej za pośrednictwem portalu pożyczek społecznościowych powinny zostać opodatkowane zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca nie prowadzi i nie planuje prowadzić działalności gospodarczej, polegającej na udzielaniu pożyczek zarówno osobom fizycznym, jak i podmiotom gospodarczym. Udzielenie pożyczki za pośrednictwem portalu wynikało z chęci poznania mechanizmu funkcjonowania tego typu portali. Wnioskodawca nie wyklucza jednak, że w przyszłości będzie chciał ponownie udzielić takiej pożyczki, traktowanej jako inwestycję nadwyżek finansowych. Jednakże wątpliwość Wnioskodawcy w ww. opisanym zakresie wynika z orzecznictwa Sądów Administracyjnych: I SA/Gd 17/10 oraz II FSK 1472/10, które wskazują, że udzielanie przez osoby fizyczne pożyczek za pośrednictwem portali internetowych, nosi znamiona działalności gospodarczej. Z drugiej strony - zarówno opinie prawne, dostępne na serwisach pożyczek społecznościowych, a przede wszystkim - informacje dla podatników, publikowane na stronach internetowych Urzędów Skarbowych, wskazują, że odsetki powinny zostać opodatkowane stawką 19% zryczałtowanego podatku dochodowego i winny zostać wykazane w zeznaniu PIT-38. W związku z powyższym Wnioskodawca wnosi o wydanie indywidualnej interpretacji w Jego sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji Podatkowej zaniechano poboru podatku.

Dochodem ze źródła przychodów jest natomiast zasadniczo – w świetle ust. 2 tego artykułu – nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym.

Z przepisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy źródłem przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe.

Z kolei w świetle art. 17 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się odsetki od pożyczek.

Jak stanowi art. 30a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych dochodów (przychodów) z odsetek od pożyczek, z wyjątkiem gdy udzielanie pożyczek jest przedmiotem działalności gospodarczej, pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a.

W świetle art. 30a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6, 8 i 9, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 5 pkt 1 i 4, ust. 5a, 5d i 5e.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca (osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej) 24 lipca 2013 r. udzielił innej osobie fizycznej pożyczkę w wysokości 50 zł, za pośrednictwem jednego z popularnych serwisów internetowych, świadczących usługi pośrednictwa w zawieraniu pożyczek społecznościowych. Udzielenie pożyczki za pośrednictwem portalu wynikało z chęci poznania mechanizmu funkcjonowania tego typu portali. Pożyczka została udzielona na okres od 24 lipca 2013 r. do 11 kwietnia 2015 r. Umową pożyczki pożyczkobiorca zobowiązał się do spłacania co miesiąc raty pożyczki. Zgodnie z harmonogramem spłaty pożyczki, udostępnionym przez serwis internetowy obsługujący tę pożyczkę, pożyczkodawca w pierwszej kolejności spłaca kapitał (raty zawierają tylko część kapitałową, bez części odsetkowej), a po spłacie kapitału następuje spłata odsetek. W związku z tym, pierwsze odsetki – przy założeniu, że pożyczkobiorca będzie spłacał pożyczkę zgodnie z harmonogramem, powinny wpłynąć na konto Wnioskodawcy w 2014 r. Wnioskodawca nie wyklucza jednak, że w przyszłości będzie chciał ponownie udzielić takiej pożyczki, traktowanej jako inwestycję nadwyżek finansowych.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, że otrzymane przez Wnioskodawcę odsetki tytułu udzielonej 24 lipca 2013 r. pożyczki za pośrednictwem jednego z popularnych serwisów internetowych (w celu poznania mechanizmu funkcjonowania tego typu portali) stanowić będą przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 1 tej ustawy podlegać będzie – w momencie jego otrzymania przez Wnioskodawcę – opodatkowaniu 19 % zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Wskazać jednak należy, że w przypadku, gdyby Wnioskodawca w przyszłości udzielał pożyczek za pośrednictwem serwisów internetowych w celu zarobkowym w sposób zorganizowany i ciągły, przychód z tego tytułu stanowić będzie przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie Organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj