Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-226/13/MS
z 13 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 lutego 2013r. (data wpływu 6 marca 2013r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 maja 2013r. (data wpływu 15 maja 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2013r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek z dnia 26 lutego 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 maja 2013r. (data wpływu 15 maja 2013r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-226/13/MS z dnia 6 maja 2013r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na:

  • naprawie i konserwacji komputerów i urządzeń peryferyjnych,
  • naprawie i konserwacji elektronicznego sprzętu powszechnego użytku,
  • sprzedaży detalicznej prowadzonej przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet.

Od lutego 2013r. Wnioskodawca rozpoczął ewidencjonowanie na kasie fiskalnej w związku z przekroczeniem limitu uprawniającego do zwolnienia podmiotowego.

Wnioskodawca korzysta też ze zwolnienia podmiotowego VAT, ponieważ nie przekroczył limitu uprawniającego do tego zwolnienia.

Wnioskodawca sprzedaje używane komputery, części komputerowe (płyty główne, karty grafiki, procesory, karty pamięci) i akcesoria komputerowe, które wcześniej Wnioskodawca kupuje od osób fizycznych i podmiotów gospodarczych, które Wnioskodawca sprawdza i ewentualnie wymienia zepsute części.

Wnioskodawca działalność gospodarczą prowadzi od 2007r.

Wnioskodawca jak już napisał prowadzi sprzedaż detaliczną prowadzoną przez domy sprzedaży wysyłkowej i Internet. Wnioskodawca sprzedaje używane komputery oraz używane części komputerowe i akcesoria komputerowe, które wcześniej Wnioskodawca kupuje od osób fizycznych i podmiotów gospodarczych, które Wnioskodawca sprawdza i ewentualnie wymienia zepsute części. Wartość sprzedaży opodatkowanej za 2012r. była niższa niż 150.000 zł. Z tytułu prowadzonej działalności Wnioskodawca nie był wcześniej czynnym podatnikiem podatku VAT.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca nie wykonuje czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług lub w § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy cała działalność gospodarcza Wnioskodawcy polegająca na naprawie i konserwacji oraz sprzedaży jest zwolniona podmiotowo z VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, cała jego działalność jest zwolniona podmiotowo z VAT, ponieważ nie przekroczył limitu uprawniającego do tego zwolnienia oraz nie dokonuje czynności, które wykluczają zwolnienie podmiotowe VAT, ustawa o VAT art. 113 ust. 13. Wobec tego Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przysługuje mu zwolnienie podmiotowe VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 powołanej ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z przepisu art. 113 ust. 5 ww. ustawy wynika, że jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę (…).

Natomiast w myśl art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników:

1.dokonujących dostaw:

  1. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
  2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,
  3. nowych środków transportu,
  4. terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;

2.świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;

3.nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Należy zauważyć, iż w oparciu o art. 113 ust. 14 pkt 2 ww. ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych uzyskał delegację ustawową do określenia, w drodze rozporządzenia, listy towarów i usług, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. a i pkt 2, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Przepis § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 ze zm.), określa listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowiącą załącznik do rozporządzenia.

W załączniku tym, zatytułowanym „Lista towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy”, wymieniono:

  • wyroby (złom) z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
  • usługi jubilerskie,
  • doradztwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
  • usługi prawnicze.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 2007r. polegającą na:

  • naprawie i konserwacji komputerów i urządzeń peryferyjnych,
  • naprawie i konserwacji elektronicznego sprzętu powszechnego użytku,
  • sprzedaży detalicznej prowadzonej przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet.

Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podmiotowego VAT, ponieważ nie przekroczył limitu uprawniającego do tego zwolnienia.

Wnioskodawca sprzedaje używane komputery, części komputerowe (płyty główne, karty grafiki, procesory, karty pamięci) i akcesoria komputerowe, które wcześniej Wnioskodawca kupuje od osób fizycznych i podmiotów gospodarczych, które Wnioskodawca sprawdza i ewentualnie wymienia zepsute części.

Wartość sprzedaży opodatkowanej za 2012r. była niższa niż 150.000 zł. Z tytułu prowadzonej działalności Wnioskodawca nie był wcześniej czynnym podatnikiem podatku VAT.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca nie wykonuje czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług lub w § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r.

W świetle powyższego, mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny stwierdzić należy, że jeżeli Wnioskodawca wykonuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wskazane czynności (polegające na naprawie i konserwacji komputerów i urządzeń peryferyjnych, naprawie i konserwacji elektronicznego sprzętu powszechnego użytku, sprzedaży detalicznej prowadzonej przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet - niewymienione w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT oraz w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów), wówczas w sprawie nie ma zastosowania wyłączenie ze zwolnienia podmiotowego, określone w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT oraz w załączniku do wskazanego rozporządzenia Ministra Finansów określającego listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

Korzystanie ze zwolnienia będzie możliwe do czasu, gdy wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczy kwoty określonej w przepisie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, pod warunkiem, że Wnioskodawca nie będzie wykonywał innych czynności, które ze zwolnienia korzystać nie mogą (art. 113 ust. 13 ustawy o VAT oraz § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług).

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że cała jego działalność jest zwolniona podmiotowo z VAT, ponieważ nie przekroczył limitu obrotu uprawniającego do tego zwolnienia oraz nie dokonuje czynności, które wykluczają zwolnienie podmiotowe VAT określone w ustawie o VAT art. 113 ust. 13, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy również podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślić należy, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będący przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany stanu prawnego lub zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj