Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-833/13-2/AD
z 28 listopada 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z 29 sierpnia 2013 r. (data wpływu 2 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku jest prawidłowe.

UZASADNIENIEV

W dniu 2 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. jest obiektem sportowym funkcjonującym jako spółka prawa handlowego, nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym ani związkiem stowarzyszeń. W ramach prowadzonej działalności świadczy usługi w zakresie obejmującym udostępnienie klientom indywidualnym oraz klientom zbiorowym basenu, sauny, solarium, lodowiska oraz organizowania imprez sportowych i rekreacyjnych, wynajmu kortów i kręgielni oraz innej powierzchni obiektu basenowego. Do przedmiotu działalności Spółki należą między innymi:

  • usługi basenowe, lodowiska sklasyfikowane jako usługi związane z działalnością obiektów sportowych 93.11.10.0
  • usługi sauny, solarium sklasyfikowane jako usługi związane z poprawą kondycji fizycznej 96.04.10.0
  • wynajem kortów, kręgielni i innej powierzchni obiektu basenowego sklasyfikowany jako wynajem nieruchomości na własny rachunek 68.20.12.0.

Wnioskodawca w swojej ofercie ma takie usługi, że przy okazji oferowania usług wstępu na lodowisko, oferowane są również inne usługi wypożyczenia łyżew.

Zatem Wnioskodawca oferuje obecnie dla usługi łącznej skorzystanie z lodowiska wraz łyżwami w ramach biletu wstępu na lodowisko z 8% VAT oraz wynajęcia łyżew z 23% VAT.

Spółka od nowego sezonu będzie oferować bilet wstępu na lodowisko łącznie z łyżwami lub/i kaskiem jako korzystanie z obiektu lodowiska z 8% podatkiem VAT.

Klient ma również możliwość wstępu na obiekt lodowiska z własnymi łyżwami - wówczas pobierana jest opłata za wstęp na obiekt sportowy. Natomiast osobom nie posiadającym własnych łyżew, by udostępnianie usługi skorzystania z lodowiska było możliwe konieczne jest zaoferowanie odpłatnej usługi udostępnienia łyżew lub/i kasku. Wnioskodawca nie prowadzi wypożyczalni sprzętu sportowego w ten sposób, iż udostępnia on sprzęt sportowy (tj. łyżwy oraz kask) osobom, które nie zamierzają skorzystać z tego obiektu sportowego. Usługa wypożyczenia jest świadczona wyłącznie dla osób, które zamierzają skorzystać z lodowiska Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy usługa ta jest wykonywana w ramach kompleksowej usługi obejmującej wejście na obiekt sportowy wraz z usługami towarzyszącymi, zatem podlega klasyfikacji PKWiU 2008 z kodem 93.11.10.0 (usługi związane z działalnością obiektów sportowych). Obiekt Wnioskodawcy jest przede wszystkim obiektem sportowym oferującym m.in. lodowisko, o którym mowa jest w klasyfikacji PKD oraz PKWiU. W związku z powyższym w przypadku, gdy usługa wstępu odpłatnego udostępnienia sprzętu sportowego (łyżew i kasku) jest elementem usługi kompleksowej (obejmującej wstęp na lodowisko i korzystanie z niego za pomocą udostępnionego sprzętu), taką usługę należy klasyfikować kodem 93.11.10.0, tj. usługi związane z działalnością obiektów sportowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy związku z opisanym stanem faktycznym sprzedawana usługa kompleksowa: wstęp na lodowisko wraz z udostępnieniem łyżew w ramach jednego biletu będzie opodatkowana 8% stawką VAT, tak jak usługa podstawowa korzystanie z lodowiska?

Zdaniem Wnioskodawcy, mimo, że dotychczas stosował dwie odrębne stawki VAT, dla wejścia na lodowisko - jako usługę wejścia na obiekt sportowy, stosował stawkę 8%, natomiast dla usługi wypożyczenia sprzętu sportowego, stosował stawkę podstawową, tj. 23%., to jednak dla obu usług powinien stosować stawkę 8%, jako usługi kompleksowej.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczenia usług zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r. stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 7-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednak zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 i 2 ustawy wprowadzonym art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianach niektórych ustaw związanych z realizacja ustawy budżetowej (Dz.U. Nr 238, poz. 1578) w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%, a stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. przez art. 1 ust. 17 ustaw z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 226. poz. 1476) dokonano zmiany załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

W objaśnieniach do ww. załącznika wskazano, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych z podatku VAT lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik, tj. stawką 0% i 3%.

W poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wymieniono pod symbolem PKWiU 93.11.10.0 - Usługi związane z działalnością obiektów sportowych.

Usługa kompleksowa zawiera zatem kilka czynności (usług) opodatkowanych różnymi stawkami podatku VAT z tym, że jedna z nich jest usługą główną, przeważającą, nadającą danej usłudze jej główny charakter, przy czym wszystkie zmierzają do bezpośredniego zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego wskazanej w umowie. Usługę pomocniczą jest ta, która nie stanowi celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi podstawowej. Zatem usługi udostępnienia klientom lodowiska w celu jazdy na łyżwach tylko wtedy będą możliwe, gdy udostępni się również łyżwy jako usługa kompleksowa, jeżeli usługą dominującą będzie przede wszystkim wejście na lodowisko - obiekt sportowy.

Podkreślić bowiem należy, że klient nie może wypożyczyć sprzętu sportowego, nie korzystając z obiektu sportowego. Nie ma bowiem w ofercie Wnioskodawcy usług wypożyczenia sprzętu sportowego na zewnątrz - dla osób, które zamierzają wypożyczyć sprzęt na kilka dni w związku z planowanym wyjazdem lub w celu skorzystania z innego obiektu sportowego. Tutaj, klient może wypożyczyć sprzęt sportowy wyłącznie wówczas, jeżeli zamierza skorzystać z lodowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.

Natomiast przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Przez towary – stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Według art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Dla określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług do czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU. Do prawidłowego zaklasyfikowania określonych czynności do właściwych grupowań statystycznych obowiązany jest podatnik.

Od dnia 1 stycznia 2011 r., na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest obiektem sportowym funkcjonującym jako spółka prawa handlowego, nie jest klubem sportowym, związkiem sportowym ani związkiem stowarzyszeń. W ramach prowadzonej działalności świadczy usługi w zakresie obejmującym udostępnienie klientom indywidualnym oraz klientom zbiorowym basenu, sauny, solarium, lodowiska oraz organizowania imprez sportowych i rekreacyjnych, wynajmu kortów i kręgielni oraz innej powierzchni obiektu basenowego. Do przedmiotu działalności Spółki należą między innymi:

  • usługi basenowe, lodowiska sklasyfikowane jako usługi związane z działalnością obiektów sportowych 93.11.10.0
  • usługi sauny, solarium sklasyfikowane jako usługi związane z poprawą kondycji fizycznej 96.04.10.0
  • wynajem kortów, kręgielni i innej powierzchni obiektu basenowego sklasyfikowany jako wynajem nieruchomości na własny rachunek 68.20.12.0.

Wnioskodawca w swojej ofercie ma takie usługi, że przy okazji oferowania usług wstępu na lodowisko, oferowane są również inne usługi wypożyczenia łyżew.

Zatem Wnioskodawca oferuje obecnie dla usługi łącznej skorzystanie z lodowiska wraz łyżwami w ramach biletu wstępu na lodowisko z 8% VAT oraz wynajęcia łyżew z 23% VAT.

Spółka od nowego sezonu będzie oferować bilet wstępu na lodowisko łącznie z łyżwami lub/i kaskiem jako korzystanie z obiektu lodowiska z 8% podatkiem VAT.

Klient ma również możliwość wstępu na obiekt lodowiska z własnymi łyżwami - wówczas pobierana jest opłata za wstęp na obiekt sportowy. Natomiast osobom nie posiadającym własnych łyżew, by udostępnianie usługi skorzystania z lodowiska było możliwe konieczne jest zaoferowanie odpłatnej usługi udostępnienia łyżew lub/i kasku. Wnioskodawca nie prowadzi wypożyczalni sprzętu sportowego w ten sposób, iż udostępnia on sprzęt sportowy (tj. łyżwy oraz kask) osobom, które nie zamierzają skorzystać z tego obiektu sportowego. Usługa wypożyczenia jest świadczona wyłącznie dla osób, które zamierzają skorzystać z lodowiska Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy usługa ta jest wykonywana w ramach kompleksowej usługi obejmującej wejście na obiekt sportowy wraz z usługami towarzyszącymi, zatem podlega klasyfikacji PKWiU 2008 z kodem 93.11.10.0 (usługi związane z działalnością obiektów sportowych). Obiekt Wnioskodawcy jest przede wszystkim obiektem sportowym oferującym m.in. lodowisko, o którym mowa jest w klasyfikacji PKD oraz PKWiU. W związku z powyższym w przypadku, gdy usługa wstępu odpłatnego udostępnienia sprzętu sportowego (łyżew i kasku) jest elementem usługi kompleksowej (obejmującej wstęp na lodowisko i korzystanie z niego za pomocą udostępnionego sprzętu), taką usługę należy klasyfikować kodem 93.11.10.0, tj. usługi związane z działalnością obiektów sportowych.

Wnioskodawca podkreślił, że usługi udostępniania klientom lodowiska w celu jazdy na łyżwach tylko wtedy będą możliwe, gdy udostępni się również łyżwy w ramach usługi kompleksowej, jeżeli usługą dominującą będzie przede wszystkim wejście na lodowisko – obiekt sportowy. Zainteresowany wskazał także, że klient nie może wypożyczyć sprzętu sportowego, nie korzystając z obiektu sportowego. Nie ma bowiem w ofercie Wnioskodawcy usług wypożyczenia sprzętu sportowego na zewnątrz – dla osób, które zamierzają wypożyczyć sprzęt na kilka dni w związku z planowanym wyjazdem lub w celu skorzystania z innego obiektu sportowego. Klient może wypożyczyć sprzęt sportowy wyłącznie wówczas, jeżeli zamierza skorzystać z lodowiska.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stawki podatku VAT dla kompleksowej usługi wstępu na lodowisko wraz z udostępnieniem łyżew w ramach jednego biletu.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast, w myśl obowiązującego art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

W załączniku nr 3, stanowiącym wykaz towarów i usług, opodatkowanych obecnie stawką podatku w wysokości 8%, pod poz. 179 w grupowaniu PKWiU 93.11.10.0 – sklasyfikowano usługi związane z działalnością obiektów sportowych.

Przez obiekt sportowy rozumieć należy samodzielny zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych (www.stat.gov.pl).

Jak wynika z załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz.U. Nr 251, poz. 1885 ze zm.), w sekcji R: „Działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją” wymieniono dział 93 oznaczony jako „Działalność sportowa, rozrywkowa i rekreacyjna”, obejmujący grupy:

  1. 93.1 – Działalność związana ze sportem,
  2. 93.2 – Działalność rozrywkowa i rekreacyjna,
    • 93.21.Z – Działalność wesołych miasteczek i parków rozrywki,
    • 93.29.Z – Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna.

Natomiast w wyjaśnieniach do PKD – 2007 wskazano, że podklasa oznaczona jako 93.11.Z – Działalność obiektów sportowych obejmuje m.in. działalność obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub obiektów sportowych halowych (otwartych, zamkniętych lub zadaszonych, z miejscami siedzącymi dla widzów lub bez), tj.: stadiony do gry w piłkę nożną, stadiony do gry w krykieta, rugby, tory wyścigowe dla samochodów, psów, koni, baseny, stadiony lekkoatletyczne, hale i stadiony przeznaczone dla sportów zimowych, włączając hale do gry w hokeja, hale bokserskie, pola golfowe, tory do gry w kręgle, pozostałe obiekty sportowe.

Odzwierciedleniem Polskiej Klasyfikacji Działalności jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług.

Zgodnie z § 1 ww. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r., wprowadza się do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), stanowiącą załącznik do rozporządzenia.

Z przepisów ww. rozporządzenia wynika, że w sekcji R mieszczą się „Usługi kulturalne, rozrywkowe, sportowe i rekreacyjne”.

W dziale 93 pkt I „usługi związane ze sportem, rozrywką i rekreacją” mieszczącym się w sekcji R wymienione zostały: 93.1 Usługi związane ze sportem:

  • 93.11 Usługi związane z działalnością obiektów sportowych,
  • 93.12. Usługi związane z działalnością klubów sportowych,
  • 93.13 Usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej,
  • 93.19 Pozostałe usługi związane ze sportem.

W przedmiotowej sprawie wskazać także należy, że strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkowywać ich osobno, ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę, a nie elementy (koszty).

Aby móc wskazać, że dana usługa jest usługą złożoną (kompleksową), winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu – do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej.

Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Stanowisko takie przedstawił również Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 25 lutego 1999 r., nr C-349/96 stwierdzając, że „Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej”.

Biorąc pod uwagę wskazane wyżej przepisy oraz przedstawione przez Wnioskodawcę okoliczności stwierdzić należy, że świadczona przez Spółkę usługa, wskazana jako kompleksowa usługa wstępu na lodowisko wraz z udostępnieniem łyżew w ramach jednego biletu, będzie opodatkowana obniżoną stawką VAT w wysokości 8%. Powyższe wynika z faktu, że usługa ta sklasyfikowana została przez Wnioskodawcę jest pod symbolem PKWiU 93.11.10.0 przez co może korzystać z obniżonej stawki podatku jako usługa wymieniona w pozycji nr 179 załącznika nr 3 do ustawy, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że stosownie do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz.Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące charakteru usługi. W związku z powyższym tut. Organ odniósł się w wydanej interpretacji wyłącznie do klasyfikacji podanej przez Zainteresowanego we wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj