Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/436-271/13/MZ
z 23 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z 26 września 2013 r. (data wpływu do tut. Biura – 01 października 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania zmiany umowy spółki w sytuacji, gdy w dacie zmiany umowy spółki co najmniej połowę udziałów w spółce obejmie związek międzygminny – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01 października 2013 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie m.in. możliwości zwolnienia z opodatkowania zmiany umowy spółki, w sytuacji, gdy w dacie zmiany umowy spółki co najmniej połowę udziałów w spółce obejmie związek międzygminny.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (spółka z o.o.) jest spółką prawa handlowego, prowadzącą działalność gospodarczą m.in. w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy X i Gminy Y, z której to działalności osiąga corocznie około 1/3 swoich rocznych przychodów. Wnioskodawca prowadzi także działalność w zakresie budowy infrastruktury wodociągowo kanalizacyjnej (z której procentowy udział przychodów Wnioskodawcy w przychodach ogółem to ok. 50%). Wnioskodawca świadczy także usługi w zakresie zbierania i odbierania odpadów komunalnych, wywozu nieczystości ciekłych, zimowego utrzymania dróg oraz najmu lokali użytkowych. W każdym z tych rodzajów działalności Wnioskodawca osiąga roczne przychody na poziomie nieprzekraczającym paru procent w przychodach ogółem za dany rok obrachunkowy. Tak więc działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków nie jest jedynym rodzajem działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę.

Wspólnikami Spółki (Wnioskodawcy) są Gmina X (2,6 % udziałów uprzywilejowanych) oraz Spółdzielnia Kółek Rolniczych (97,4% udziałów). Działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków Wnioskodawca prowadzi z wykorzystaniem infrastruktury wodociągowej stanowiącej własność Związku Międzygminnego Gmin X i Y ds. Zaopatrzenia Wsi w Wodę (zwanego dalej Związkiem) oraz infrastruktury kanalizacyjnej stanowiącej własność Gminy Y, w oparciu o zawarte z tymi podmiotami umowy cywilnoprawne.

W chwili obecnej rozważana jest zarówno przez Związek, jak i przez Gminę Y możliwość dokapitalizowania Spółki (Wnioskodawcy) poprzez wniesienie infrastruktury wodociągowej i/lub kanalizacyjnej (tj. sieci a także gruntów, na których posadowione są urządzenia wodociągowe, takie jak oczyszczalnie, ujęcie wody, pompownie itp. wraz z budynkami i urządzeniami znajdującymi się na tych działkach) aportem do spółki. Rozważana jest także możliwość wniesienia aportem innego niż infrastruktura składnika majątku związanego z prowadzoną działalnością wodociągowo-kanalizacyjną (np. sprzętu do obsługi sieci), bądź też wniesienia aportem składników majątku z przeznaczeniem na obsługę innego sektora działalności komunalnej prowadzonej przez Wnioskodawcę.

Tak więc w zależności od przyjętego ostatecznie sposobu dokapitalizowania Spółki (Wnioskodawcy) zaistnieją trzy (z założenia mogące wystąpić równolegle) następujące stany faktyczne:

  1. Podmiotem, który obejmie w zamian za wniesione wkłady (infrastrukturę wodociągową) co najmniej połowę udziałów w spółce prowadzącej działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków będzie nie Gmina a Związek Międzygminny – właściciel infrastruktury wodociągowej.
  2. Podmiotem, który obejmie w zamian za wniesione wkłady (infrastrukturę kanalizacyjną lub inne składniki majątku związane z działalnością w zakresie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków) co najmniej połowę udziałów w spółce prowadzącej działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków będzie Gmina Y.
  3. Podmiotem, który obejmie w zamian za wniesione wkłady co najmniej połowę udziałów w spółce prowadzącej działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków będzie Gmina Y, z tym iż przedmiot aportu nie będzie miał związku z działalnością w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i/lub zbiorowego odprowadzania ścieków.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy ze zwolnienia określonego w art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych Spółka (Wnioskodawca) będzie mogła skorzystać w następujących sytuacjach:

  1. Gdy podmiotem, który obejmie w dacie zmiany umowy spółki w zamian za wniesione wkłady (infrastrukturę wodociągową) co najmniej połowę udziałów w spółce prowadzącej działalność w zakresie zbiorowego odprowadzania w wodę będzie nie Gmina a Związek Międzygminny - właściciel infrastruktury wodociągowej?
  2. Gdy działalność Spółki w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków nie jest jedynym rodzajem prowadzonej działalności ale jednym z paru rodzajów działalności faktycznie wykonywanej, ale przedmiot aportu będzie miał bezpośredni związek z działalnością w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków i w wyniku jego wniesienia w dacie zmiany umowy spółki Gmina obejmie co najmniej połowę udziałów w Spółce?
  3. Gdy w zdarzeniu opisanym w pytaniu nr 2 przedmiot aportu nie będzie miał związku z działalnością w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków?

Ad. 1

Wnioskodawca, przywołując art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych stwierdził, że w cytowanym przepisie jedną z przesłanek skorzystania ze zwolnienia jest objęcie lub posiadanie w chwili zmiany umowy spółki co najmniej połowy udziałów przez Skarb Państwa lub jednostkę samorządu terytorialnego. Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze wyłącznie literalną treść art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, oraz przepisy regulujące kształt ustrojowy samorządu terytorialnego, należałoby przyjąć, iż w sytuacji gdy udziały objęte zostaną przez Związek a nie przez Gminy będące jego członkami, to Spółka nie spełni przesłanek uprawniających do skorzystania ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie bowiem z przepisami ustrojowymi (art. 164 Konstytucji, art. 1 i 2 ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego Państwa) jednostkami samorządu terytorialnego są gmina, powiat i województwo. Cytowane przepisy nie zawierają w swoich wyliczeniach związków międzygminnych. Mając jednak na uwadze charakter związku międzygminnego oraz cel w jakim związek może zostać utworzony, stwierdzić należy, iż wniesienie wkładów i objęcie udziałów przez Związek a nie bezpośrednio przez Gminę nie pozbawi Wnioskodawcy prawa do skorzystania z powołanego zwolnienia w związku ze zmianą umowy spółki.

Wnioskodawca podkreślił, że zgodnie bowiem z art. 64 ustawy o samorządzie terytorialnym związki mogą zostać utworzone wyłącznie przez gminy i tylko w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych określonych w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym. Jednym z tych zadań (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym) są sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę oraz kanalizacji. Prawa i obowiązki związane z realizacją zadań przechodzą na związek międzygminny z dniem ogłoszenia statutu i stają się w tej dacie zadaniami własnymi związku. Mienie w jakie wyposażony został Związek (czyli w przedmiotowej sytuacji infrastruktura wodociągowa) nadal stanowi własność komunalną. Tak więc związek międzygminny niebędąc jednostką samorządu terytorialnego sensu stricto, niewątpliwie jest podmiotem sektora finansów publicznych, realizującym zadania z zakresu użyteczności publicznej.

Mając ponadto na uwadze treść art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, stwierdzić należy, iż intencją ustawodawcy było zwolnienie od podatku od czynności cywilnoprawnych spółek działających w wyliczonych w przepisie sektorach usług użyteczności publicznej, które na etapie ich tworzenia lub wskutek zmian umowy spółki będą kontrolowane przez podmioty publiczne, do których należy zaliczyć także związek międzygminny. Stąd zdaniem Wnioskodawcy, to iż wspólnikiem wnoszącym wkład do Spółki w postaci infrastruktury wodociągowej będzie Związek Międzygminny a nie bezpośrednio Gminy go tworzące nie pozbawia Spółki prawa do skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z uwagi na zakres niniejszej interpretacji powyżej przytoczono stanowisko Wnioskodawcy odnoszące się tylko do pytania nr 1.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Na wstępie zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy tylko w części odnoszącej się do możliwości zwolnienia z opodatkowania zmiany umowy spółki w sytuacji, gdy w dacie zmiany umowy spółki co najmniej połowę udziałów w spółce obejmie Związek Międzygminny (pytanie nr 1). W pozostałym zakresie wniosku wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2010 r., Nr 101, poz. 649, z późn. zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) i pkt 2 ww. ustawy podatkowi temu podlegają umowy spółki oraz zmiany tych umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

Natomiast stosownie do art. 1 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy w przypadku umowy spółki za zmianę umowy przy spółce kapitałowej - uważa się podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty.

Stosownie do art. 1a pkt 2 ww. ustawy określenie spółka kapitałowa oznacza spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, spółkę akcyjną oraz spółkę europejską.

Z treści art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą podjęcia uchwały o podwyższeniu kapitału spółki mającej osobowość prawną. Zgodnie z art. 4 pkt 9 ww. ustawy obowiązek podatkowy ciąży na spółce.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podstawę opodatkowania przy podwyższeniu kapitału zakładowego stanowi wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy.

Stosownie do uregulowań art. 6 ust. 9 cyt. ustawy, od podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 1 pkt 8, odlicza się:

  1. kwotę wynagrodzenia wraz z podatkiem od towarów i usług, pobraną przez notariusza za sporządzenie aktu notarialnego umowy spółki albo jej zmiany, jeżeli powoduje ona zwiększenie majątku spółki albo podwyższenie kapitału zakładowego;
  2. opłatę sądową związaną z wpisem spółki do rejestru przedsiębiorców lub zmianą wpisu w tym rejestrze dotyczącą wkładu do spółki albo kapitału zakładowego;
  3. opłatę za zamieszczenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym ogłoszenia o wpisach, o których mowa w pkt 2.

Stawka podatku od umowy spółki wynosi 0,5% (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych). Taką samą stawkę stosuje się również przy zmianach umowy spółki.

Jak wynika z przywołanych przepisów, czynność podwyższenia kapitału zakładowego spółki kapitałowej z wkładów stanowi zmianę umowy spółki i podlega generalnie obowiązkowi zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy, np. zmiana umowy spółki, jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 9 pkt 11 lit. d) tej ustawy zwalnia się od podatku umowy spółki i ich zmiany jeżeli przedmiotem działalności spółki kapitałowej jest świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego, zarządzania portami i przystaniami morskimi, zaopatrzenia ludności w wodę, gaz, energię elektryczną, energię cieplną lub zbiorowego odprowadzania ścieków i w wyniku zawarcia umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego obejmuje co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce albo w chwili zmiany umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego posiada już co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce.

W związku z powyższym stwierdza się, iż użyty w art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych spójnik „i” stanowi o tym, że aby skorzystać z powyższego zwolnienia obie przesłanki wymienione w tym przepisie muszą wystąpić łącznie, tzn.:

  1. przedmiotem działalności spółki kapitałowej musi być świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego, zarządzania portami i przystaniami morskimi, zaopatrzenia ludności w wodę, gaz, energię elektryczną, energię cieplną lub zbiorowego odprowadzania ścieków, i
  2. w wyniku zawarcia umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego musi objąć co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce albo w chwili zmiany umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego musi posiadać już co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce.

Z powołanego powyżej przepisu jednoznacznie wynika zatem, że jednym z warunków skorzystania ze wskazanego zwolnienia w sytuacji zmiany umowy spółki kapitałowej jest posiadanie w chwili zmiany umowy co najmniej połowy udziałów lub akcji w tej spółce przez Skarb Państwa lub jednostkę samorządu terytorialnego. Tym samym, aby wskazane zwolnienie przedmiotowe mogło mieć zastosowanie, to oprócz spełnienia warunku świadczenia usług użyteczności publicznej w ww. zakresie przez spółkę, w której dochodzi do zmiany umowy, musi również zostać spełniony warunek, w którym bezpośrednim posiadaczem co najmniej połowy udziałów lub akcji tej spółki – w chwili zmiany umowy – jest wyłącznie Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego. Skoro bowiem z treści przepisu jednoznacznie wynika, iż albo Skarb Państwa albo jednostka samorządu terytorialnego musi posiadać określoną ilość udziałów lub akcji, to nie chodzi tutaj również o inne podmioty, które tę określoną ilość udziałów lub akcji posiadają. Gdyby wolą ustawodawcy było, że prawo do zwolnienia określone tymże przepisem będzie przysługiwało również wówczas, gdy w chwili zmiany umowy spółki jej co najmniej 50% udziałowcem lub akcjonariuszem będzie inny podmiot – np. Spółdzielnia Kółek Rolniczych (tak jak w zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku), to niewątpliwie takie uregulowanie zawarłby w analizowanym przepisie.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, prowadzącą działalność gospodarczą m.in. w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy X i Gminy Y. Wynika również, że udziałowcami Wnioskodawcy są Gmina Y (2,6 % udziałów) oraz Spółdzielnia Kółek Rolniczych (97,4% udziałów). Powyższą działalność Wnioskodawca prowadzi z wykorzystaniem infrastruktury wodociągowej stanowiącej własność Związku Międzygminnego Gmin X i Y ds. Zaopatrzenia Wsi w Wodę oraz infrastruktury kanalizacyjnej stanowiącej własność Gminy Y, w oparciu o zawarte z tymi podmiotami umowy cywilnoprawne. W chwili obecnej rozważana jest zarówno przez Związek, jak i przez Gminę Y możliwość dokapitalizowania Spółki (Wnioskodawcy) poprzez wniesienie wkładu niepieniężnego. Jedna z planowanych zmian jest taka, że podmiotem, który obejmie w zamian za wniesione wkłady (infrastrukturę wodociągową) co najmniej połowę udziałów w Spółce (Wnioskodawcy) będzie Związek Międzygminny – właściciel infrastruktury wodociągowej.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie podwyższenie kapitału zakładowego w Spółce (Wnioskodawcy) z wkładu niepieniężnego będzie stanowić zmianę umowy tej spółki i spowoduje po stronie Wnioskodawcy obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie będzie bowiem mogło znaleźć zastosowania zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych określone w treści art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Z treści tego przepisu jednoznacznie wynika bowiem, że jedną z obligatoryjnych przesłanek warunkujących zastosowanie przedmiotowego zwolnienia jest posiadanie już w chwili zmiany umowy spółki co najmniej połowy udziałów tej spółki przez Skarb Państwa lub jednostkę samorządu terytorialnego. Oznacza to, że stroną posiadającą co najmniej połowę udziałów (będącą udziałowcem) mogą być wyłącznie te podmioty. Natomiast w przedmiotowej sprawie udziałowcami Wnioskodawcy są Gmina Y (2,6 % udziałów) oraz Spółdzielnia Kółek Rolniczych (97,4% udziałów), co oznacza, że ani Skarb Państwa, ani jednostka samorządu terytorialnego nie będą posiadać w chwili zmiany umowy Spółki (Wnioskodawcy) co najmniej połowy udziałów w tej spółce.

Przepis art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy – absolutnie nie warunkuje, że jedną z przesłanek skorzystania ze zwolnienia od podatku jest również objęcie w chwili zmiany umowy spółki co najmniej połowy udziałów przez Skarb Państwa lub jednostkę samorządu terytorialnego. Treść tego przepisu wskazuje bowiem jednoznacznie, że w chwili zmiany umowy spółki obowiązkowe jest posiadanie już w tej spółce co najmniej połowy udziałów lub akcji przez ww. podmioty. Natomiast część przepisu wskazująca na objęcie co najmniej połowy udziałów przez Skarb Państwa lub jednostkę samorządu terytorialnego zastrzeżona jest tylko do następstwa (wyniku) zawarcia umowy spółki a nie do zmiany umowy spółki, a zatem odnosi się wyłącznie do czynności zawarcia umowy spółki.

Jeżeli zatem w przedmiotowej sprawie ani Skarb Państwa, ani jednostka samorządu terytorialnego nie będzie w chwili zmiany umowy Spółki (Wnioskodawcy) posiadać co najmniej połowy udziałów w tej spółce, to tym samym nie zostanie spełniona jedna z przesłanek warunkujących zastosowanie zwolnienia z podatku na podstawie art. 9 pkt 11 lit. d) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Tym samym wskazać należy, że okoliczność, iż Związek Międzygminny w zamian za wniesione wkłady (infrastrukturę wodociągową) obejmie w dacie zmiany umowy Spółki (Wnioskodawcy) co najmniej połowę jej udziałów, pozostaje w przedmiotowej sprawie bez znaczenia. Niemniej koniecznym jest wskazanie, że Związek Międzygminny nie jest podmiotem, o którym mowa w analizowanym przepisie. Objęcie udziałów lub akcji winno być dokonane przez Skarb Państwa lub jednostkę samorządu terytorialnego. Związek Międzygminny nie jest żadnym z tych podmiotów. Stosownie bowiem do art. 1 i art. 2 ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego Państwa (Dz.U. Nr 96, poz. 603, z późn. zm.) w Rzeczypospolitej Polskiej od 1 stycznia 1999 r. funkcjonuje zasadniczy trójstopniowy podział terytorialny państwa. Jednostkami zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa są: gminy, powiaty i województwa. Cytowane przepisy nie zawierają zatem w swoich wyliczeniach zarówno Spółdzielni Kółek Rolniczych, jak i związków międzygminnych, na co zwraca uwagę również sam Wnioskodawca.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, który stanowi, że Minister Finansów, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną), została wydana wyłącznie dla Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj