Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1060/12/MS
z 8 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2012r. (data wpływu 8 października 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki inwestycyjne i bieżące związane z budową i utrzymaniem sieci wodociągowej wraz z przyłączami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek z dnia 1 października 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki inwestycyjne i bieżące związane z budową i utrzymaniem sieci wodociągowej wraz z przyłączami.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Gmina realizowała i w dalszym ciągu realizuje inwestycje w zakresie budowy i modernizacji sieci wodociągowych położonych na terenie Gminy. Gmina ponosi również koszty bieżącego utrzymania sieci, w tym ich remontów. W ramach powyższych inwestycji Gmina ponosiła również wydatki na budowę przyłączy stanowiących element sieci wodociągowych, które obejmowały odcinek przewodu łączącego sieć wodociągową z instalacją wodociągową w nieruchomości odbiorcy do zaworu za wodomierzem głównym włącznie. Zarówno w przypadku inwestycji, jak i bieżącego utrzymania sieci wydatki ponosi Gmina.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2001r., Nr 72, poz. 747 ze zm.) zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków jest zadaniem własnym Gminy.

Zgodnie z art. 2 pkt 6 wskazanej powyżej ustawy z 7 czerwca 2001r. przyłącze wodociągowe oznacza odcinek przewodu łączącego sieć wodociągową z wewnętrzną instalacją wodociągową w nieruchomości odbiorcy usług wraz z zaworem za wodomierzem głównym.

Zrealizowane inwestycje, w tym również przyłącza, jak również inwestycje będące w trakcie realizacji, stanowią własność oraz środek trwały Gminy. Na rzecz odbiorców nie zostały przekazane wybudowane przez Gminę przyłącza, chociaż znajdują się na ich gruncie.

Zgodnie z art. 49 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa. Przedmiotowe przyłącza wodociągowe stanowią zgodnie z ww. przepisami prawa własność Gminy. Gmina jest bowiem przedsiębiorstwem, gdyż świadczy usługi jako przedsiębiorstwo wodociągowe w rozumieniu przepisów ustawy z 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.

Dla potrzeb prowadzonej przez siebie działalności w zakresie usług dostarczania wody odbiorcom Gminy, Gmina zakupuje wodę od sąsiednich gmin i za pośrednictwem wodociągów, będących jej własnością, dostarcza wodę odbiorcom, wystawiając z tego tytułu stosowne faktury VAT. Gmina występuje jako dostawca wody w imieniu własnym, w szczególności usługi te nie są świadczone przez żadną z gminnych jednostek organizacyjnych czy też spółkę prawa handlowego.

Z odbiorcami podpisane zostały umowy o świadczenie usług polegających na dostarczaniu wody.

Określone w stanie faktycznym wydatki inwestycyjne i bieżące związane z budową i utrzymaniem sieci wodociągowej wraz z przyłączami związane są z opodatkowaną podatkiem VAT działalnością gospodarczą Gminy polegającą na dostarczaniu wody odbiorcom przyłączonym do sieci.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki inwestycyjne i bieżące związane z budową i utrzymaniem sieci wodociągowej wraz z przyłączami, które stanowią własność Gminy?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym przysługuje mu prawo do odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki inwestycyjne i bieżące związane z budową i utrzymaniem sieci wodociągowej wraz z przyłączami, które stanowią własność Gminy.

Uzasadnienie stanowiska Gminy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, co do zasady, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego.

Z treści powyższej regulacji wynika zatem, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle powyższych regulacji stwierdzić zatem należy, że dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

  • zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz
  • pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Jak wskazano powyżej, Gmina działa jako podatnik VAT, gdyż świadczenia usług dostarczania wody odbywają się na podstawie umów cywilnoprawnych, zawieranych przez nią z odbiorcami, których zaopatruje w wodę. W konsekwencji uznać należy, iż Gmina dokonuje odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, która to usługa nie korzysta ze zwolnienia z VAT.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego zarówno wydatki inwestycyjne, jak i wydatki bieżące związane z siecią wodociągową wraz z przyłączami są ponoszone przez Gminę.

W opinii Gminy istnieje bezsprzeczny związek wydatków poniesionych na budowę/modernizację sieci wodociągowej, ze świadczeniem usług za pośrednictwem tychże sieci. Gdyby bowiem nie poniosła ona wydatków na budowę sieci wodociągowych wraz z przyłączami, świadczenie opodatkowanych usług dostarczania na rzecz odbiorców wody za wynagrodzeniem byłoby niemożliwe. Podobny związek z czynnościami opodatkowanymi istnieje w odniesieniu do wydatków bieżących, wydatków związanych z utrzymaniem infrastruktury wodociągowej. Świadczenie usług dostarczania wody byłoby bowiem niemożliwe w sytuacji, gdyby stan sieci wodociągowej nie spełniał odpowiednich standardów. Warto również zasygnalizować, iż przyjęcie przez Gminę roli inwestora w zakresie przyłączy wodociągowych miało na celu zapewnienie odpowiedniego standardu budowy sieci i zapewnienie maksymalnej szczelności sieci (tj. zapobieganie ubytkom spowodowanym m.in. nielegalnym poborem).

Reasumując, przewidziany przez ustawodawcę w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT związek z czynnościami opodatkowanymi niewątpliwie istnieje w zakresie ponoszonych przez Gminę wydatków inwestycyjnych i bieżących w zakresie budowy i utrzymania sieci wodociągowej wraz z przyłączami. Gminie zatem przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących przedmiotowe wydatki.

Stanowisko Gminy potwierdził również Minister Finansów w wydanych dotychczas interpretacjach indywidualnych, tj. przykładowo:

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Artykuł 88 ust. 4 ww. ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1, ze zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Artykuł 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) stanowi, że gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy min.: wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3).

Z opisu zawartego we wniosku wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Gmina realizowała i w dalszym ciągu realizuje inwestycje w zakresie budowy i modernizacji sieci wodociągowych położonych na terenie Gminy. Gmina ponosi również koszty bieżącego utrzymania sieci, w tym ich remontów. W ramach powyższych inwestycji Gmina ponosiła również wydatki na budowę przyłączy stanowiących element sieci wodociągowych, które obejmowały odcinek przewodu łączącego sieć wodociągową z instalacją wodociągową w nieruchomości odbiorcy do zaworu za wodomierzem głównym włącznie. Zarówno w przypadku inwestycji, jak i bieżącego utrzymania sieci wydatki ponosi Gmina.

Zrealizowane inwestycje, w tym również przyłącza, jak również inwestycje będące w trakcie realizacji, stanowią własność oraz środek trwały Gminy. Na rzecz odbiorców nie zostały przekazane wybudowane przez Gminę przyłącza, chociaż znajdują się na ich gruncie.

Dla potrzeb prowadzonej przez siebie działalności w zakresie usług dostarczania wody odbiorcom Gminy, Gmina zakupuje wodę od sąsiednich gmin i za pośrednictwem wodociągów, będących jej własnością, dostarcza wodę odbiorcom, wystawiając z tego tytułu stosowne faktury VAT. Gmina występuje jako dostawca wody w imieniu własnym, w szczególności usługi te nie są świadczone przez żadną z gminnych jednostek organizacyjnych czy też spółkę prawa handlowego.

Z odbiorcami podpisane zostały umowy o świadczenie usług polegających na dostarczaniu wody.

Określone w stanie faktycznym wydatki inwestycyjne i bieżące związane z budową i utrzymaniem sieci wodociągowej wraz z przyłączami związane są z opodatkowaną podatkiem VAT działalnością gospodarczą Gminy polegającą na dostarczaniu wody odbiorcom przyłączonym do sieci.

W wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, działającego w imieniu Ministra Finansów interpretacji z dnia 8 stycznia 2013r. znak IBPP1/443-1058/12/MS stwierdzone zostało, że Wnioskodawca dokonując dostawy wody będzie działał jako podatnik, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, wykonujący działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. W konsekwencji przedmiotowe usługi dostarczania wody za pośrednictwem sieci wodociągowej, w świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze opisane zdarzenie przyszłe oraz wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne i bieżące związane z budową i utrzymaniem sieci wodociągowej wraz z przyłączami, ponieważ mienie powstałe w wyniku realizacji i utrzymania przez Wnioskodawcę inwestycji (sieć i przyłącza) będzie służyła w całości sprzedaży opodatkowanej, a Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy, że przysługuje mu prawo do odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki inwestycyjne i bieżące związane z budową i utrzymaniem sieci wodociągowej wraz z przyłączami, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz zmiany stanu prawnego.

Na marginesie należy też zauważyć, że powołane przez Wnioskodawcę interpretacje indywidualne zostały wydane w indywidualnych sprawach, w których indywidualnie oceniano stan faktyczny i stanowisko wnioskodawcy. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa i tut. organ nie jest nimi związany.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj