Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-108/12/MS
z 4 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2012r. (data wpływu 27 stycznia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 kwietnia 2012r. (data wpływu 24 kwietnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 kwietnia 2012r. (data wpływu do tut. Biura 24 kwietnia 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-108/12/MS z dnia 16 kwietnia 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

W związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą (spółka cywilna) w formie biura pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, sklasyfikowaną pod symbolem PKD 68.31 „Pośrednictwo w obrocie nieruchomościami”, Wnioskodawca zwraca się z uprzejmą prośbą o wydanie opinii, czy świadczone przez jego firmę usługi uprawniają go do korzystania ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT zgodnie z art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z treścią ww. aktu prawnego, wyłączona została ze zwolnienia grupa podatników, wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT. Są to m.in. podatnicy świadczący usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie.

Na podstawie informacji uzyskanych w Krajowej Informacji Podatkowej o prawie do skorzystania ze zwolnienia z VAT przesądza klasyfikacja statystyczna usług.

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza obejmuje wyłącznie część usług sklasyfikowanych pod symbolem PKD 68.31.Z, tj. usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami bez doradztwa i szacowania wartości nieruchomości, a przewidywana wartość świadczonych usług nie przekroczy limitu obrotu uprawniającego do korzystania ze zwolnienia podmiotowego z VAT.

Działalność gospodarcza prowadzona jest w wyłącznym zakresie „Pośrednictwo w obrocie nieruchomościami” od dnia 1 października 2009r.

Począwszy od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej tj. 1 października 2009r. Wnioskodawca nie był i nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wartość sprzedaży opodatkowanej za 2011r. nie przekroczyła kwoty 150.000,00 zł. Również w 2010r. i 2009r. wartość świadczonych usług nie przekroczyła kwoty uprawniającej do zwolnienia podmiotowego.

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza obejmuje wyłącznie usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami. W zakres świadczonych czynności nie wchodzi dokonywanie opracowań, ekspertyz, analiz w zakresie rynku nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W nawiązaniu do powyższych ustaleń Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem czy może korzystać ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT zgodnie z art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, prowadzona przez niego działalność gospodarcza obejmuje wyłącznie część usług sklasyfikowanych pod symbolem PKD 68.31 Z, tj. usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami bez doradztwa i szacowania wartości nieruchomości, a przewidywana wartość świadczonych usług nie przekroczy limitu obrotu uprawniającego do korzystania ze zwolnienia podmiotowego z VAT.

Wnioskodawca uważamy więc, że jeżeli nie świadczy usług doradztwa i szacowania wartości nieruchomości związanych z jej kupnem, sprzedażą lub dzierżawą to może korzystać ze zwolnienia podmiotowego z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010r. stosowana była Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Od dnia 1 stycznia 2011r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009r.), zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Natomiast art. 113 ust. 1 ustawy o VAT od dnia 1 stycznia 2011r. na podstawie art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 2 grudnia 2009r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 215, poz. 1666), otrzymał brzmienie - zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Jednakże art. 2 ust. 1 ww. ustawy wskazuje, iż kwotę o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, dla 2010r. przyjmuje się w wysokości 100.000 zł.

Jak stanowi art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W oparciu o art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę (…).

W myśl art. 113 ust. 9 ustawy o VAT, podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Ponadto, na mocy art. 113 ust. 13 ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010r. zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników:

1.dokonujących dostaw:

  1. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
  2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 40.10.10) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,
  3. nowych środków transportu,
  4. terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;

2.świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;

3.niemających siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. do 30 czerwca 2011r. zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników:

1.dokonujących dostaw:

  1. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
  2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,
  3. nowych środków transportu,
  4. terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;

2.świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;

3.niemających siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju.

Natomiast zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011r. zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników:

1.dokonujących dostaw:

  1. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
  2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,
  3. nowych środków transportu,
  4. terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;

2.świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;

3.nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

W świetle powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, iż podatnik może korzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy spełnione zostaną następujące warunki:

  • podatnik w poprzednim roku podatkowym oraz w trakcie roku podatkowego nie może przekroczyć określonej wartości sprzedaży, definiowanej zapisem art. 113 ust. 1 ustawy,
  • podatnik nie może wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.

W art. 113 ust. 14 pkt 2 ustawy o VAT zawarto delegację ustawową dla Ministra właściwego do spraw finansów publicznych do wydania rozporządzenia określającego listę towarów i usług, o których mowa w ust. 13 pkt 1 lit. a i pkt 2, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, odnośnie których nie stosuje się zwolnień, określonych w ust. 1 i 9.

Została ona zrealizowana w § 26 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.).

W załączniku do ww. rozporządzenia zawierającym listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT, w poz. 13 ujęto „doradztwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego”.

Obecnie kwestię tę reguluje § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Nr 68, poz. 360).

Poz. 12 załącznika do ww. rozporządzenia posiada identyczne brzmienie jak poz. 13 załącznika do obowiązującego wcześniej rozporządzenia Ministra Finansów.

Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posłużyć się znaczeniem językowym.

Zgodnie z Małym Słownikiem Języka Polskiego PWN, Warszawa 1994 „doradzać” znaczy udzielić porady, podać, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca od dnia 1 października 2009r. prowadzi działalność gospodarczą w formie biura pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, sklasyfikowaną pod symbolem PKD 68.31 „Pośrednictwo w obrocie nieruchomościami”.

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza obejmuje wyłącznie część usług sklasyfikowanych pod symbolem PKD 68.31.Z, tj. usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami bez doradztwa i szacowania wartości nieruchomości.

Począwszy od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej tj. 1 października 2009r. Wnioskodawca nie był i nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wartość sprzedaży opodatkowanej za 2011r. nie przekroczyła kwoty 150.000,00 zł. Również w 2010r. i 2009r. wartość świadczonych usług nie przekroczyła kwoty uprawniającej do zwolnienia podmiotowego.

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza obejmuje wyłącznie usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami. W zakres świadczonych czynności nie wchodzi dokonywanie opracowań, ekspertyz, analiz w zakresie rynku nieruchomości.

Należy zauważyć, iż ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia doradztwo. Termin „doradztwo” obejmować może szereg usług doradczych np. podatkowe, prawne, finansowe, techniczne, inżynierskie i inne. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.) pod pojęciem „doradca” należy rozumieć „ten, kto udziela porad”. Natomiast, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego, „doradzać” oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”.

Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych zaleceń, porad, zwłaszcza ekonomicznych, finansowych, a przez doradcę rozumie się tego, kto udziela porad, doradza. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć szeroko. Należy również podkreślić, iż w poz. 12 załącznika do obowiązującego obecnie rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług jak i w poz. 13 obowiązującego uprzednio rozporządzenia nie został wskazany symbol PKWiU odnoszący się wprost do konkretnych usług doradczych.

Należy zatem stwierdzić, że najistotniejszym w przedmiotowej sprawie jest charakter wykonywanych czynności. Należy w tym miejscu wskazać, że porada czy opinia nie musi mieć charakteru odrębnego pisemnego dokumentu, bowiem już samo wykonywanie czynności, których istotą jest doradztwo, decyduje o wyłączeniu tych czynności ze zwolnienia podmiotowego.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku, w związku z tym, iż klasyfikacja PKD świadczonych przez Wnioskodawcę usług obejmuje również doradztwo, którego zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawca nie świadczy, Wnioskodawca powziął wątpliwości czy zasadnym jest korzystanie przez niego, na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT w związku z postanowieniami art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, ze zwolnienia podmiotowego wynikającego z przepisu art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Wnioskodawca podkreśla, iż działalność, którą wykonuje sklasyfikowana jest w podklasie PKD 68.31.Z „Pośrednictwo w obrocie nieruchomościami”. Podklasa ta obejmuje działalność agencji obrotu nieruchomościami w zakresie:

  • pośrednictwa w kupnie, sprzedaży i dzierżawie nieruchomości,
  • doradztwa i szacowania wartości nieruchomości związanych z jej kupnem, sprzedażą lub dzierżawą.

Przy czym Wnioskodawca stwierdza, że prowadzona przez niego działalność gospodarcza obejmuje wyłącznie usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami. W zakres świadczonych czynności nie wchodzi natomiast dokonywanie opracowań, ekspertyz, analiz w zakresie rynku nieruchomości.

Ponadto w swoim stanowisku Wnioskodawca również stwierdza, że prowadzona przez niego działalność gospodarcza obejmuje wyłącznie część usług sklasyfikowanych pod symbolem PKD 68.31 Z, tj. usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami bez doradztwa i szacowania wartości nieruchomości, a przewidywana wartość świadczonych usług nie przekroczy limitu obrotu uprawniającego do korzystania ze zwolnienia podmiotowego z VAT.

W świetle powyższego, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, jeżeli Wnioskodawca rzeczywiście nie wykonywał i nie wykonuje żadnych czynności, których istotą jest jakiegokolwiek rodzaju doradztwo w zakresie obrotu nieruchomościami oraz Wnioskodawca nie dokonuje również szacowania wartości nieruchomości związanych z jej kupnem, sprzedażą lub dzierżawą, wówczas w sprawie nie będzie mieć zastosowania wyłączenie ze zwolnienia podmiotowego, określone w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT w powiązaniu z poz. 12 załącznika do obowiązującego obecnie rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług jak i z poz. 13 obowiązującego uprzednio rozporządzenia w tym zakresie.

W konsekwencji w sytuacji świadczenia jedynie usług w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, nie obejmujących usług w zakresie doradztwa i szacowania wartości nieruchomości, Wnioskodawca mógł (może) skorzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, pod warunkiem, że wartość sprzedaży opodatkowanej w 2009r., 2010r. i 2011r. jak stwierdzone zostało we wniosku nie przekroczyła kwoty uprawniającej do zwolnienia podmiotowego.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że w sytuacji gdy prowadzona przez niego działalność gospodarcza obejmuje wyłącznie część usług sklasyfikowanych pod symbolem PKD 68.31 Z, tj. usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami bez doradztwa i szacowania wartości nieruchomości, a przewidywana wartość świadczonych usług nie przekroczy limitu obrotu to może korzystać ze zwolnienia podmiotowego z VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy również podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślić należy, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany stanu prawnego lub zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2 10, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj