Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-937/13/MR
z 26 listopada 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2013 r. (data wpływu 5 września 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu wypłaty zysku w formie dywidendy ze spółki z siedzibą w Luksemburgu - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu wypłaty zysku w formie dywidendy ze spółki z siedzibą w Luksemburgu.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „pdof”) posiadającym miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Wnioskodawca jako akcjonariusz spółki komandytowo-akcyjnej mającej siedzibę w Luksemburgu (société en commandite par actions (SCA) - dalej: „Spółka”) otrzyma w czwartym kwartale 2013 r. dywidendę od tej Spółki. Wnioskodawca nie prowadzi i nie będzie w przyszłości prowadzić działalności w Luksemburgu poprzez położony tam zakład w rozumieniu Konwencji, któremu można by przypisać dochody związane z posiadaniem akcji w Spółce.

Spółka działa w reżimie SICAV (société d’investissment a capital variable - spółka inwestycyjna o kapitale zmiennym) oraz dodatkowo funkcjonuje jako specjalistyczny fundusz inwestycyjny (specialized investment fund - dalej: „SIF”) zgodnie z luksemburską ustawą z dnia 13 lutego 2007 r. o Specjalistycznych Funduszach Inwestycyjnych (Fonds d’investissement specialises) (dalej: „Prawo o Funduszach Inwestycyjnych”). W ramach Spółki może funkcjonować kilka klas aktywów i akcjonariuszy (tzw. kompartmenty - compartments - w ramach Spółki będących odpowiednikiem subfunduszy). Niezależnie od faktu, że Spółka działa w reżimie SICAV-SIF, nadal jest ona spółką handlową prawa luksemburskiego w rozumieniu luksemburskiej ustawy z 10 sierpnia 1915 r. o spółkach handlowych, reprezentowaną w stosunkach zewnętrznych przez wspólnika (General Partner) o nieograniczonej odpowiedzialności. Spółka posiada osobowość prawną oraz jest rezydentem podatkowym Luksemburga. Przyjęcie reżimu SICAV-SIF oznacza bowiem jedynie, że Spółka jest traktowana jako fundusz inwestycyjny poddany nadzorowi luksemburskiego organu nadzoru finansowego (Commission de Surveillance du Secteur Financier). Jednocześnie Spółka prowadzi działalność inwestycyjną poprzez inwestowanie posiadanych środków majątkowych zgodnie z przepisami Prawa o Funduszach Inwestycyjnych przy zachowaniu odpowiednich wymogów, w tym m.in. dotyczących raportowania i dywersyfikacji inwestycji.

W świetle powyższego, Spółka funkcjonuje zarówno w oparciu o regulacje prawa luksemburskiego dotyczące spółek handlowych jako spółka komandytowo-akcyjna (SCA), jak i regulacje dotyczące funduszy inwestycyjnych - jako spółka inwestycyjna o kapitale zmiennym SICAV. Jednocześnie, Spółka stanowi wyspecjalizowany fundusz inwestycyjny SIF. Na gruncie prawa podatkowego Luksemburga SCA uznawana jest za rezydenta podatkowego, który, co do zasady, podlega w Luksemburgu opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Spółka wypłaca swoje dochody po opodatkowaniu, w formie dywidendy. Dywidendy wypłacane przez Spółkę są traktowane identycznie jak dywidendy wypłacane przez inne spółki akcyjne.

Spółka (co do zasady podlegająca opodatkowaniu w Luksemburgu jako SCA) jako fundusz inwestycyjny SICAV-SIF, będąc rezydentem podatkowym Luksemburga, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Luksemburgu, zgodnie z Prawem o Funduszach Inwestycyjnych. Jeżeli jednak warunki uprawniające do bycia SICAV-SIF zostaną naruszone i Spółka utraci ten status, będzie niejako automatycznie opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych w Luksemburgu. Spółka może uzyskać certyfikat rezydencji wydany przez właściwe władze podatkowe w Luksemburgu zaświadczający, że Spółka, funkcjonując jako SICAV-SIF, posiada status rezydenta podatkowego w Luksemburgu w rozumieniu Konwencji.

Niezależnie od powyższego, Wnioskodawca niniejszym wskazuje, że Spółka funkcjonując jako fundusz inwestycyjny typu SICAV-SIF, nie jest spółką holdingową w rozumieniu szczególnego ustawodawstwa Luksemburga, opartego aktualnie na ustawie z dnia 31 lipca 1929 r. i dekrecie wielkoksiążęcym z dnia 17 grudnia 1938 r., o której mowa w art. 29 Konwencji.

Wnioskodawca uzyska w czwartym kwartale 2013 r. dochód w formie dywidendy ze Spółki zgodnie z prawem handlowym Luksemburga oraz Prawem o Funduszach Inwestycyjnych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy uzyskany przez Wnioskodawcę w 2013 r. dochód z tytułu wypłaty zysku w formie dywidendy z funduszu inwestycyjnego SICAV-SIF, opartego na formie SCA, będzie podlegał w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskany przez niego w 2013 r. dochód z tytułu wypłaty zysku w formie dywidendy z funduszu inwestycyjnego SICAV-SIF, opartego na formie SCA, nie będzie podlegał w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 3 ust. 1 updof osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Stosownie do art. 4a updof, powyższy przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 updof, jednym ze źródeł przychodów są kapitały pieniężne i prawa
majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c). Za przychody z kapitałów pieniężnych, stosownie do treści art. 17 ust. 1 pkt 4 updof, uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni.

Zgodnie natomiast z art. 30a ust. 1 pkt 4 updof, od uzyskanych przez podatników dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.

Jednocześnie, zgodnie z art. 30a ust. 2 updof, przepisy art. 30a ust. 1 pkt 1 - 5 należy stosować z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska.

W przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Konwencja). W ocenie Wnioskodawcy, SICAV objęty jest regulacją Konwencji, w tym także po przyjęciu przez Spółkę wybranego reżimu prawnego SIF. W szczególności, zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie miało miejsca wyłączenie regulacji Konwencji dotyczące spółek holdingowych w rozumieniu szczególnego ustawodawstwa Luksemburga opartego na ustawie z dnia 31 lipca 1929 r. i dekrecie wielkoksiążęcym z dnia 17 grudnia 1938 r. oraz dochodów, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce uzyskuje z takich spółek (art. 29 Konwencji).

Stanowisko powyższe zostało potwierdzone w piśmie Dyrektora Administracji Podatkowej Księstwa Luksemburga (Administration de Contributions Directes), wydanym 24 października 2001 r., sygn. II/1425-S38 HE/CG, (opublikowane na stronie: www.impotsdirects.public.lu). Wśród państw, które uznają fundusze luksemburskie za beneficjenta konwencji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, została wymieniona m. in. Polska. W konsekwencji, w świetle ww. pisma, uregulowania Konwencji mają zastosowanie do funduszy inwestycyjnych SICAV-SIF.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 Konwencji, dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Luksemburgu osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce mogą być opodatkowane w Polsce. Z kolei art. 10 ust. 2 Konwencji daje prawo opodatkowania tak uzyskanego dochodu państwu źródła, w którym spółka wypłacająca ma swoją siedzibę (Luksemburgowi) z zastrzeżeniem, że jeżeli odbiorca dywidend jest ich właścicielem, podatek ten nie może przekroczyć:


  • 5 procent kwoty dywidend brutto, jeżeli odbiorcą dywidend jest spółka (inna niż spółka osobowa), której udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 25 procent,
  • 15 procent kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.


Niemniej, z dniem 25 lipca 2013 r. wszedł w życie Protokół między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga z 7 czerwca 2012 r. zmieniający Konwencję (dalej: „Protokół”). Zgodnie z art. 1 Protokołu, art. 10 ust. 2 Konwencji daje obecnie prawo opodatkowania dywidend państwu źródła, w którym spółka wypłacająca ma swoją siedzibę (tj. Luksemburgowi) z zastrzeżeniem, że jeżeli odbiorca dywidend jest ich właścicielem oraz ma miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie, to podatek ten nie może przekroczyć:


  • 0 procent kwoty dywidend brutto, jeżeli właścicielem jest spółka (inna niż spółka osobowa), której bezpośredni udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 10 procent i posiadała ona ten udział przez nieprzerwany 24 miesięczny okres poprzedzający dzień wypłaty dywidend,
  • 15 procent kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.


W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 9 ust. 2 lit. a) Protokołu, który stanowi, iż jego postanowienia będą miały zastosowanie w obu Umawiających się Państwach w odniesieniu do podatków potrącanych u źródła, do dochodu osiąganego w pierwszym dniu, lub po tym dniu, drugiego miesiąca następującego po dacie, w której niniejszy Protokół wejdzie w życie. (tj. od 1 września 2013 r. - przyp. Wnioskodawcy), zastosowanie do dochodu ze Spółki osiągniętego przez Wnioskodawcę w postaci dywidendy w czwartym kwartale 2013 r. mógłby mieć art. 10 ust. 2 Konwencji w brzmieniu nadanym przedmiotowym Protokołem.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt f) Konwencji przez „spółkę" na potrzeby Konwencji rozumie się osobę prawną lub każdą jednostkę, którą dla celów podatkowych traktuje się jako osobę prawną. Jak wskazano w stanie faktycznym, SCA jest osobą prawną prawa luksemburskiego i podlega tam podatkowi dochodowemu od osób prawnych od całości swoich dochodów (tj. jest rezydentem podatkowym w Luksemburgu). W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, SCA jest „spółką” w rozumieniu Konwencji.

Zgodnie natomiast z art. 10 ust. 3 Konwencji przez dywidendę należy rozumieć dochód z akcji, akcji gratisowych lub prawa do pobierania korzyści, akcji w kopalnictwie, akcji członków założycieli lub innych praw, z wyjątkiem wierzytelności, do udziału w zyskach, jak również dochód z innych praw spółki, które według prawa podatkowego Państwa, w którym spółka wydzielająca dywidendy ma siedzibę, zrównane są z wpływami z akcji.

Dywidendy wypłacane z SCA, zgodnie z wewnętrznym prawem Luksemburga, co do zasady, mogą podlegać podatkowi u źródła w Luksemburgu. Zatem dochód z tytułu wypłaty zysku z funduszu inwestycyjnego SICAV-SIF działającego jako SCA, stanowiąc w Luksemburgu dochód z akcji, będzie podlegał dyspozycji art. 10 Konwencji. Zgodnie z tym przepisem, dywidenda może podlegać opodatkowaniu w Polsce i Luksemburgu. W celu wyeliminowania podwójnego opodatkowania, zastosowanie znajdzie art. 24 ust. 1 lit. a) Konwencji (metoda wyłączenia z progresją).

Zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. a) Konwencji, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej Konwencji może być opodatkowany w Luksemburgu, to Polska zwolni taki dochód lub majątek od opodatkowania, z tym jednak, że przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby może zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód lub majątek zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był w taki właśnie sposób zwolniony od opodatkowania.

Oznacza to, że na mocy Konwencji, dochody z dywidend ze źródła w Luksemburgu uzyskiwane w 2013 r. przez osoby fizyczne o nieograniczonym obowiązku podatkowym podlegają zwolnieniu z opodatkowania w Polsce, niezależnie od tego, w jakiej wysokości byłby pobrany podatek w Luksemburgu przy wypłacie takiej dywidendy.

Na powyższą konkluzję nie ma wpływu przyjęcie Protokołu. Jak wskazano bowiem powyżej, art. 9 ust. 2 lit. a) Protokołu, który ma zastosowanie od 1 września 2013 r., odnosi się jedynie do regulacji dotyczących stawek podatku u źródła od dywidend. W konsekwencji do 31 grudnia 2013 r. do dochodów uzyskanych przez Wnioskodawcę z tytuł dywidend otrzymanych od Spółki znajduje zastosowanie metoda wyłączenia z progresją. Oznacza to, iż otrzymane przez Wnioskodawcę w 2013 r. dochody z tytułu dywidendy ze Spółki, będą podlegać opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 24 pkt 1 lit. a) Konwencji, tj. w Polsce będą zwolnione z opodatkowania, a w związku z powyższym Wnioskodawca nie będzie również zobowiązany do deklarowania uzyskanego dochodu w zeznaniu podatkowym składanym w Polsce.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie m.in. w wydawanych przez organy podatkowe rozstrzygnięciach zapadłych na gruncie identycznych stanów faktycznych, tj. m.in. w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 11 października 2012 r., sygn. IPPB2/415-800/12-2/AS, z 9 lipca 2012 r. sygn. IPPB2/415-404/13-2/AK oraz z 24 czerwca 2013 r. sygn. IPPB2/415-280/13-2/AK, Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 19 lipca 2013 r. sygn. IBPBII/2/415-433/13/ŁCz czy Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 6 czerwca 2013 r. sygn. ILPB2/415-222/13-2/JK.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje także potwierdzenie w starszych interpretacjach indywidualnych. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 6 lipca 2011 r., sygn. IBPBII/2/415-454/11/MW potwierdził, że: „prawidłowe jest stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym dochód uzyskany z tytułu dywidendy wypłaconej przez spółkę kapitałową z siedzibą w Luksemburgu przed i po przyjęciu przez tę spółkę reżimu SICAV-SIF jest zwolniony w Polsce z opodatkowania”.

Także Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 17 czerwca 2011 r., sygn. IPPB2/415-375/11-2/AK potwierdził, iż: otrzymane dochody, tj. wypłaty z czystego zysku wypracowanego przez SICAV (SICAV zarejestrowana jako spółka akcyjna - przypis własny Wnioskodawcy), która dla celów podatkowych stanowić będzie w Luksemburgu dywidendę będą podlegać opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 24 pkt 1 lit. a) Umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, tj. w Polsce są zwolnione od opodatkowania a w związku z powyższym Wnioskodawca nie będzie również zobowiązany do deklarowania uzyskanego przychodu w zeznaniu podatkowym składanym w Polsce”.

Reasumując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że otrzymane przez Wnioskodawcę w 2013 r. dochody z tytułu dywidendy ze Spółki, będą podlegać opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 24 pkt 1 lit. a) Konwencji tj. w Polsce będą zwolnione z opodatkowania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).


Stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:


  • posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  • przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.


Zgodnie z art. 4a ww. ustawy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Polska.

Według art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy jednym ze źródeł przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych, niż wymienione w pkt 8 lit. a)–c).

Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni.

Na mocy art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy od uzyskanych przez podatników dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, że jako akcjonariusz spółki komandytowo-akcyjnej mającej siedzibę w Luksemburgu (société en commandite par actions [SCA]) otrzyma w czwartym kwartale 2013 r. dywidendę od tej Spółki. Na gruncie prawa podatkowego Luksemburga SCA uznawana jest za rezydenta podatkowego, który, co do zasady, podlega w Luksemburgu opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Spółka wypłaca swoje dochody po opodatkowaniu, w formie dywidendy. Dywidendy wypłacane przez Spółkę są traktowane identycznie jak dywidendy wypłacane przez inne spółki akcyjne.

Zgodnie z art. 30a ust. 2 ustawy przepisy art. 30a ust. 1 pkt 1–5 należy stosować z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska.

W przypadku otrzymania dywidendy ze spółki SCA z siedzibą w Luksemburgu w przedstawionym zdarzeniu przyszłym zastosowanie znajdzie Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku sporządzona w Luksemburgu dnia 14 czerwca 1995 r. (Dz. U. z 1996 r. Nr 110, poz. 527 ze zm.). Z dniem 25 lipca 2013 r. wszedł w życie Protokół zmieniający Konwencję między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzoną w Luksemburgu dnia 14 czerwca 1995 r. podpisany 7 czerwca 2012 r. (Dz. U. z dnia 26 sierpnia 2013 r., poz. 964). Protokół ten ma zastosowanie do podatków potrącanych u źródła, do dochodu osiąganego w pierwszym dniu, lub po tym dniu, drugiego miesiąca następującego po dacie, w której niniejszy Protokół wejdzie w życie, tj. od 1 września 2013 r. (art. 9 ust. 2 lit. a Protokołu).

W związku z tym, że w opisie zdarzenia przyszłego wskazano, iż dochód z tytułu dywidendy Wnioskodawca ma uzyskać w czwartym kwartale 2013 r., przy rozstrzygnięciu sprawy należy uwzględnić przepisy Konwencji w brzmieniu zmienionym ww. Protokołem.

Zgodnie z art. 1 Konwencji dotyczy ona osób, które mają miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym lub obu umawiających się państwach, tj. w Polsce lub Luksemburgu, a zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. a) pkt 2 Konwencja dotyczy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Pojęcie „osoba”, zdefiniowane w art. 3 ust. 1 lit. e) Konwencji, obejmuje zarówno osoby fizyczne, spółki jak i każde inne zrzeszenie osób. Zgodnie natomiast z art. 4 ust. 1 Konwencji określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie” oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, jej miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze. Jednakże określenie to nie obejmuje osób, które podlegają opodatkowaniu w Umawiającym się Państwie z tytułu dochodu osiąganego ze źródeł położonych tylko w tym Państwie lub z tytułu majątku znajdującego się w tym Państwie.

W konsekwencji, użyte w Konwencji pojęcie „osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę” oznacza osobę podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce lub Luksemburgu (czyli będącą rezydentem podatkowym).

Stosownie do postanowień art. 10 ust. 1 ww. Konwencji dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.


Jednakże, zgodnie z art. 10 ust. 2 Konwencji, dywidendy te mogą być opodatkowane także w Umawiającym się Państwie, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę i zgodnie z prawem tego Państwa, ale jeżeli właściciel dywidend ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, to podatek tak ustalony nie może przekroczyć:


  1. 0 procent kwoty dywidend brutto, jeżeli właścicielem jest spółka (inna, niż spółka osobowa), której bezpośredni udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 10 procent i posiadała ona ten udział przez nieprzerwany 24 miesięczny okres poprzedzający dzień wypłaty dywidend;
  2. 15 procent kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.


Postanowienia niniejszego ustępu nie dotyczą opodatkowania spółki w odniesieniu do zysków, z których dywidendy są wypłacane.

Stosownie do art. 10 ust. 3 Konwencji określenie „dywidendy” oznacza dochód z akcji, akcji gratisowych lub prawa do pobierania korzyści, akcji w kopalnictwie, akcji członków założycieli lub innych praw, z wyjątkiem wierzytelności, do udziału w zyskach, jak również dochód z innych praw spółki, które według prawa podatkowego Państwa, w którym spółka wydzielająca dywidendy ma siedzibę, zrównane są z wpływami z akcji.

Użyte w powołanej umowie międzynarodowej sformułowanie „mogą być opodatkowane” oznacza, że dywidendy będą zawsze opodatkowane w Polsce, o ile polskie ustawy podatkowe przewidują ich opodatkowanie. Ustęp 2 tego artykułu ma zawsze zastosowanie, kiedy prawo Umawiającego się państwa, w którym spółka ma siedzibę, przewiduje opodatkowanie dywidendy. W ust. 1 użyto sformułowania „mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie”; nie ustanowiono natomiast zapisu, że podlegają opodatkowaniu „tylko w tym drugim Państwie”. Oznacza to, że dywidendy mogą podlegać opodatkowaniu zarówno w Państwie siedziby spółki jak i w Państwie, w którym ma miejsce zamieszkania udziałowiec spółki. Kwestia eliminowania podwójnego opodatkowania jest możliwa dzięki zastosowaniu właściwej metody unikania podwójnego opodatkowania, o której mowa w art. 24 Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków i dochodu.

Biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz ww. przepisy prawa, w myśl art. 10 ust. 2 Konwencji dywidendy wypłacone przez spółkę osobie fizycznej mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski podlegają opodatkowaniu w Polsce, gdyż polskie przepisy podatkowe przewidują opodatkowanie dywidendy podatkiem dochodowym. Jednocześnie podlegają opodatkowaniu w Luksemburgu.


Zgodnie z art. 24 ust. 2 Konwencji, w Polsce podwójnego opodatkowania unika się w następujący sposób:


  1. Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej Konwencji może być opodatkowany w Luksemburgu, to Polska zwolni taki dochód lub majątek z opodatkowania, z zastrzeżeniem postanowień liter b) i c), jednakże może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku takiej osoby, uwzględnić zwolniony dochód lub majątek.
  2. Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub zyski ze sprzedaży majątku, które zgodnie z postanowieniami artykułów 7, 10, 11, 12, 13 lub 14 mogą być opodatkowane w Luksemburgu, to Polska zezwoli na odliczenie od podatku od dochodów lub zysków ze sprzedaży majątku tej osoby, kwoty równej podatkowi zapłaconemu w Luksemburgu. Jednakże takie odliczenie nie może przekroczyć tej części podatku, obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która przypada na taki dochód lub zyski ze sprzedaży majątku uzyskane w Luksemburgu.
  3. Postanowień litery a) nie stosuje się do dochodu osiągniętego lub majątku posiadanego przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce, w przypadku gdy Luksemburg stosuje postanowienia niniejszej Konwencji dla zwolnienia takiego dochodu lub majątku z opodatkowania, lub stosuje postanowienia artykułu 10 ustępu 2, lub artykułu 11 lub 12 do takiego dochodu.


Wobec tego – wbrew twierdzeniom Wnioskodawcy – stwierdzić należy, że przepisy prawa w brzmieniu obowiązującym na dzień wydania interpretacji indywidualnej nie przewidują możliwości zwolnienia od opodatkowania (wskazanych we wniosku) dochodów z tytułu wypłaty zysku w formie dywidendy ze spółki SCA z siedzibą w Luksemburgu.

Jednocześnie zgodnie z treścią art. 30a ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1 uzyskujący poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej przychody (dochody) określone w ust. 1 pkt 1-5, od zryczałtowanego podatku obliczonego zgodnie z ust. 1, od tych przychodów (dochodów), odliczają kwotę równą podatkowi zapłaconemu za granicą, jednakże odliczenie to nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego od tych przychodów (dochodów) przy zastosowaniu stawki 19 %.

Ponadto art. 30a ust. 11 ww. ustawy stanowi, że kwoty zryczałtowanego podatku obliczonego od przychodów (dochodów), o których mowa w ust. 1 pkt 1-5, uzyskanych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej oraz kwoty podatku zapłaconego za granicą, o których mowa w ust. 9 i 10, podatnicy są obowiązani wykazać w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lub 1a.

W myśl zaś art. 30a ust. 7 ustawy dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

Zatem dochody osiągnięte z tytułu dywidendy wypłacanej przez spółkę SCA z siedzibą w Luksemburgu będą podlegać opodatkowaniu w Polsce i w Luksemburgu na zasadach określonych w art. 10 i art. 24 pkt 2 lit. b) Konwencji oraz art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, mając na względzie powołane regulacje prawne oraz przedstawione zdarzenie przyszłe, stwierdzić należy, że dochody z tytułu wypłaty zysku w formie dywidendy ze spółki SCA z siedzibą w Luksemburgu, o których mowa we wniosku, uzyskane w czwartym kwartale 2013 r. przez Wnioskodawcę, mogą podlegać – na mocy art. 10 Konwencji – opodatkowaniu w Luksemburgu i w Polsce. Jednocześnie, w celu eliminacji podwójnego opodatkowania należy zastosować metodę określoną w art. 24 ust. 2 lit. b) Konwencji, tj. metodę odliczenia proporcjonalnego. Stosownie do cytowanego wyżej art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ww. dywidenda podlega opodatkowaniu w Polsce 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Jednakże, mając na uwadze przepisy umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Polska zezwoli na potrącenie od podatku dochodowego kwoty równej podatkowi zapłaconemu w Luksemburgu, przy czym ww. odliczenie nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego od tych przychodów (dochodów) przy zastosowaniu stawki 19%.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, tutejszy organ stwierdza, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zdarzenia przyszłego czy zaistniałego stanu faktycznego.

Należy bowiem uwzględnić to, że wykładnia operatywna prawa dokonana w danej sprawie nie posiada formalnej mocy prawnej w innych postępowaniach. Nawet więc porównywalny pozytywnie stan faktyczny nie uzasadnia odniesienia go oraz przekazanych na jego podstawie informacji o ocenie możliwości zastosowania i wykładni prawa w relacji do innych podmiotów. Interpretacja indywidualna nie jest prawem ani też źródłem prawa, a z racji zawarcia jej w piśmie administracyjnym, stanowiącym wynik postępowania administracyjnego w indywidualnej sprawie, jest prawnie znacząca tylko dla jej adresata, to jest wnioskodawcy i spełniającej wymogi prawa strony postępowania (zainteresowanego), w którym została wydana.

Poza tym, interpretacje te zostały wydane na gruncie innego stanu prawnego, tzn. bez uwzględnienia zmian wprowadzonych do Konwencji polsko-luksemburskiej przez postanowienia Protokołu z dnia 7 czerwca 2012 r.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87 – 100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj