Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-845/13-2/PR
z 13 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2013 r. (data wpływu 25 października 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego wręczania nagród, prezentów oraz kwiatów, a także wykorzystania artykułów spożywczych jako poczęstunku w trakcie spotkań gminnych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z zakupem towarów upominkowych i artykułów spożywczych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego wręczania nagród, prezentów oraz kwiatów, a także wykorzystania artykułów spożywczych jako poczęstunku w trakcie spotkań gminnych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z zakupem towarów upominkowych i artykułów spożywczych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

Gmina ponosi wydatki na zakup towarów przeznaczonych na nagrody, prezenty, upominki oraz kwiatów (dalej łącznie jako: towary upominkowe), które następnie są wręczane osobom trzecim w trakcie zawodów sportowych, uroczystości gminnych, spotkań i innych tego typu wydarzeń gminnych. Ponadto Gmina ponosi wydatki na zakup artykułów spożywczych przeznaczonych na cele konsumpcyjne w trakcie organizowanych przez Gminę spotkań (dalej: artykuły spożywcze). Zakup przez Gminę towarów upominkowych oraz artykułów spożywczych dokumentowany jest wystawianymi przez dostawców fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego. Gmina nie dokonuje odliczeń VAT naliczonego wynikającego z tych faktur, ponieważ już w momencie dokonania zakupu towarów upominkowych jest w stanie dokładnie określić, na jakie cele zostaną one następnie wykorzystane, tj. ma świadomość, iż każdorazowo będą one nieodpłatnie wręczane jako nagrody, prezenty, upominki bądź konsumowane w trakcie organizowanych przez Gminę spotkań i tym samym nie będą służyły Gminie do czynności podlegających opodatkowaniu VAT.

Wręczenia przedmiotowych nagród i prezentów w szczególności dokonuje Wójt Gminy, reprezentujący Gminę w trakcie organizowanych lub współorganizowanych przez Gminę spotkań z mieszkańcami i gośćmi gminnymi, zawodach sportowych, imprezach gminnych. Kwiaty natomiast nabywane są w związku z uczestnictwem reprezentacji Gminy w pogrzebach lub obchodach świąt państwowych czy rocznic wydarzeń historycznych.

W szczególności wręczanie przedmiotowych nagród i prezentów oraz kwiatów, jak również wykorzystywanie artykułów spożywczych dokonywane jest przez Gminę w następujących okolicznościach:

  • wręczenie pucharów oraz nagród rzeczowych, takich jak termosy, plecaki, gry planszowe, suszarki do włosów lub kalkulatory na rzecz zwycięzców organizowanych lub współorganizowanych przez Gminę zawodów i turniejów, np. wędkarskich, skata lub konnych, dokonywane w szczególności w ramach realizacji zadań własnych Gminy w zakresie kultury fizycznej i sportu;
  • wręczenie pucharów oraz nagród rzeczowych na rzecz laureatów organizowanych lub współorganizowanych przez Gminę konkursów, np. wiedzy pożarniczej, dokonywane w szczególności w ramach realizacji zadań własnych Gminy w zakresie edukacji publicznej;
  • wręczenie wiązanek kwiatowych lub koszy kwiatowych w ramach uroczystości m.in. z okazji setnych urodzin mieszkańców Gminy lub rocznic długowiecznego pożycia małżeńskiego, dokonywane w szczególności w ramach realizacji zadań własnych Gminy w zakresie promocji;
  • wręczenie wiązanek kwiatowych lub koszy kwiatowych w ramach podziękowań osobom zasłużonym dla Gminy, jak np. komendantowi Policji lub poszczególnym radnym, dokonywane w szczególności w ramach realizacji zadań własnych Gminy w zakresie promocji;
  • wręczenie wiązanek kwiatowych na pogrzebach lub uroczystościach na cmentarzu, dokonywane w szczególności w ramach realizacji zadań własnych Gminy w zakresie promocji;
  • wręczenie prezentów w postaci biżuterii lub innych towarów, np. plecaków, z okazji świąt i obchodów rocznic, przykładowo święta Policji lub okrągłej rocznicy istnienia lokalnej jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej, dokonywane w szczególności w ramach realizacji zadań własnych Gminy w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej;
  • wręczanie publikacji książkowych osobom odwiedzającym Gminę oraz laureatom konkursów i zawodów, dokonywane w szczególności w ramach realizacji zadań własnych Gminy w zakresie kultury, kultury fizycznej i turystyki;
  • wykorzystywanie artykułów spożywczych na cele konsumpcyjne w ramach organizowanych przez Gminę spotkań z mieszkańcami lub zebrań, np. na spotkaniu emerytów;
  • wręczenie artykułów spożywczych w postaci słodyczy w ramach prezentu lub dodatku do prezentu lub nagrody we wszystkich wymienionych powyżej okolicznościach.

Przedmiotowe towary upominkowe wykorzystywane jako nagrody, prezenty i kwiaty oraz artykuły spożywcze wykorzystywane jako poczęstunek w trakcie spotkań organizowanych przez Gminę z określonymi grupami osób stanowią artykuły o różnej wartości:

  1. o jednostkowej cenie nabycia towaru bez podatku nieprzekraczającej 10 zł,
  2. o jednostkowej cenie nabycia towaru bez podatku przekraczającej 10 zł, ale o łącznej wartości nieprzekraczającej 100 zł,
  3. o jednostkowej cenie nabycia towaru bez podatku przekraczającej 100 zł.

Każdorazowo z tytułu wręczenia przedmiotowych nagród i prezentów oraz kwiatów oraz wykorzystania artykułów spożywczych przynależnych do grup A, B i C Gmina wystawia wewnętrzne faktury VAT, wskazując na tych fakturach dane Gminy zarówno w pozycji sprzedawcy, jak i nabywcy. W fakturach tych Gmina wykazuje wszystkie zakupione towary, przeznaczone na nagrody i prezenty oraz zakupione kwiaty, w tych samych ilościach i cenach, jakie wynikają z faktur zakupowych otrzymywanych przez Gminę od dostawców. W wystawianych fakturach VAT wewnętrznych Gmina stosuje również te same stawki VAT właściwe dla danego rodzaju towarów, które zastosował dostawca towarów w wystawianych na Gminę fakturach VAT. Wystawiane faktury wewnętrzne Gmina ujmuje w swych rejestrach sprzedaży oraz rozlicza VAT należny z tego tytułu w składanych deklaracjach VAT-7.

Poszczególne towary upominkowe oraz artykuły spożywcze Gmina nabywa zawsze w związku z konkretną okolicznością, tj. w momencie nabycia przedmiotowych towarów upominkowych i artykułów spożywczych Gmina jest w stanie konkretnie wskazać na jakie cele zostaną one wykorzystane. Cele te wskazywane są każdorazowo w dokonywanych przez Gminę opisach poszczególnych faktur otrzymywanych od dostawców.

Gmina szczegółowo opisuje poszczególne pozycje według swojej klasyfikacji budżetowej, przyporządkowując je do konkretnego rozdziału i działu. Przykładowo:

  • zakup wiązanek kwiatowych, czy publikacji książkowych Gmina zalicza do wydatków związanych z promocją Gminy, ujmując je w wydatkach w klasyfikacji budżetowej w dziale 750, rozdziale 75095 „pozostała działalność gminy”;
  • nagrody i prezenty wręczane laureatom zawodów sportowych Gmina zalicza do wydatków związanych z kulturą fizyczną i sportem, ujmując je w wydatkach w klasyfikacji budżetowej w dziale 926, rozdziale 92695 „pozostała działalność”;
  • prezenty wręczane członkom OSP Gmina zalicza do wydatków związanych z bezpieczeństwem publicznym i ochroną przeciwpożarową, ujmując je w wydatkach w klasyfikacji budżetowej w dziale 754, rozdziale 75412 „Ochotnicze Straże Pożarne”.

Ponadto, do wystawianych faktur wewnętrznych Gmina załącza dokumentację, zawierającą listę osób, którym przykładowo wręczane są nagrody i prezenty oraz kwiaty, okoliczność, w jakiej nastąpiło wręczenie nagrody, prezentu lub kwiatów oraz fakt wykorzystania artykułów spożywczych na cele konsumpcyjne, numer faktury dokumentującej nabycie danych towarów upominkowych oraz wartość tych towarów.

Ponieważ Gmina już w momencie dokonania zakupu towarów upominkowych i artykułów spożywczych jest w stanie określić, na jakie cele zostaną one następnie wykorzystane, tj. ma świadomość, iż każdorazowo będą one nieodpłatnie wręczane jako nagrody, prezenty, upominki czy wykorzystane jako poczęstunek w trakcie spotkań Gminy z określonymi grupami osób nie będą służyły Gminie do czynności podlegających opodatkowaniu VAT, Gmina nie dokonuje odliczeń VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na ich nabycie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy nieodpłatne wręczanie nagród i prezentów oraz kwiatów, a także wykorzystanie artykułów spożywczych jako poczęstunku w trakcie spotkań gminnych stanowi po stronie Gminy czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z VAT, z tytułu której Gmina powinna dokonywać rozliczeń VAT należnego?
  2. W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie 1, czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z zakupem towarów upominkowych i artykułów spożywczych?

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Wręczanie nagród i prezentów oraz kwiatów, a także wykorzystanie artykułów spożywczych jako poczęstunku w trakcie spotkań gminnych nie stanowi po stronie Gminy czynności podlegającej opodatkowaniu VAT. W konsekwencji, Gmina nie ma obowiązku dokonywać rozliczeń VAT należnego z tego tytułu.
  2. W związku ze stanowiskiem Gminy w zakresie pytania 1, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z zakupem towarów upominkowych i artykułów spożywczych.

Ad. 1

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm., dalej: ustawa o VAT), opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Ponadto, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Gmina przy tym zwraca uwagę, różnica w brzmieniu powyższego przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT w stanie prawnym obowiązującym przed 1 kwietnia 2013 r. w tym przypadku nie ma znaczenia, bowiem Gmina nie dokonywała importu ani wytworzenia przedmiotowych towarów upominkowych oraz artykułów spożywczych.

Natomiast na podstawie art. 7 ust. 3, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Z kolei w myśl art. 7 ust. 4 przez prezenty o małej wartości, o których mowa w art. 3 rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Powyższe zapisy są odzwierciedleniem art. 5 ust. 6 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym za opodatkowaną dostawę towarów uznaje się również przekazanie przez podatnika towarów wchodzących w skład jego przedsiębiorstwa do jego celów prywatnych, na potrzeby jego pracowników, a także nieodpłatne zbycie tych towarów lub ogólne ich wykorzystanie do celów innych niż działalność gospodarcza. Przesłanką zastosowania tego przepisu jest prawo podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego w stosunku do tych towarów lub ich części. Przy czym nie uznaje się za czynność podlegająca opodatkowaniu VAT przekazania próbek lub prezentów o niewielkiej wartości.

Powyższe regulacje wprowadzają obowiązek opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania towarów związanych z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, podlegającą opodatkowaniu VAT, tj. produktów wytworzonych w ramach tej działalności lub towarów zakupionych na potrzeby jej wykonywania, w związku z nabyciem lub wytworzeniem których podatnik dokonał odliczenia VAT naliczonego przy nabyciu tych towarów lub produktów niezbędnych do wytworzenia przekazanego następnie nieodpłatnie towaru. Regulacje te odnoszą się zatem wyłącznie do takich okoliczności, w których przy nabyciu towarów podatnikowi co do zasady przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego w momencie ich nabycia z uwagi na zamiar wykorzystania ich do czynności podlegających opodatkowaniu VAT. W związku z powyższym, zdaniem Gminy, należy mieć na uwadze, iż zasadniczą przesłanką warunkującą uznanie w danym przypadku nieodpłatnego przekazania towarów za dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jest istnienie prawa podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych. W związku bowiem z przysługującym podatnikowi prawem do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z nabyciem tych towarów, z tytułu ich późniejszego wykorzystania w celu nieodpłatnego przekazania lub zużycia na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, etc. podatnik ten zobowiązany jest dokonać rozliczenia VAT należnego.

Przepisy te, zdaniem Gminy, nie mają jednakże zastosowania w przypadku, gdy przy nabyciu danych towarów podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z uwagi na brak związku tych towarów z wykonywaniem jakichkolwiek czynności podlegających opodatkowaniu VAT.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami niemającymi zastosowania w przedmiotowej sytuacji.

Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, iż prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

  • nabywcą towarów/usług jest podatnik VAT oraz
  • nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy, w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako, że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT.

W związku z powyższym, zdaniem Gminy, do ustalenia pozostaje przede wszystkim fakt spełnienia drugiej z przesłanek wymienionych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, tj. wykorzystania nabytych przez nią towarów upominkowych i artykułów spożywczych do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. W ocenie Gminy, w przedstawionym stanie faktycznym, przesłanki tej nie można uznać za spełnioną.

W myśl bowiem art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym Gmina wykonuje zadania publiczne we imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ww. ustawy do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (pkt 8), kultury (pkt 9), kultury fizycznej i turystyki (pkt 10), porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli (pkt 14) oraz promocji gminy (pkt 18).

W celu wykonywania zadań Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy). Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent).

W tym miejscu Gmina zwraca uwagę, iż, jak już wskazała w opisie sprawy, w przedmiotowej sytuacji, dokonuje ona zakupu towarów upominkowych przeznaczonych na nagrody i prezenty oraz kwiaty, celem wręczenia ich odpowiednim osobom lub grupom oraz artykułów spożywczych przeznaczonych na poczęstunek w trakcie spotkań gminnych zgodnie z przeznaczeniem, które Gmina jest w stanie określić każdorazowo w momencie nabycia tych towarów upominkowych i artykułów spożywczych. Gmina bowiem dokonuje zakupu towarów upominkowych i artykułów spożywczych, zgodnie z zapotrzebowaniem, na ściśle określone cele, związane zasadniczo z realizacją jej zadań własnych, tj. w szczególności w przypadku organizacji, zawodów sportowych, konkursów z przeznaczeniem wykorzystania nabytych towarów upominkowych jako nagród, organizacji imprez gminnych, czy uczestnictwa we wszelkiego rodzaju uroczystościach gminnych i organizacji spotkań Gminy z określonymi grupami osób. Gmina każdorazowo nabywa towary w ściśle określonej ilości i w związku z zaistnieniem konkretnych okoliczności, warunkujących konieczność dokonania takiego zakupu. Wręczenia przedmiotowych nagród i prezentów dokonuje Wójt Gminy, którego zadaniem, jako przedstawiciela Gminy jest dbałość o mieszkańców Gminy, ich poziom kultury, kultury fizycznej i edukacji, a także o dobre relacje z osobami odwiedzającymi daną gminę, potencjalnymi turystami i inwestorami. W ramach tych obowiązków Wójt Gminy organizuje lub współorganizuje w szczególności spotkania z mieszkańcami, turystami, zawody sportowe oraz inne tego typu imprezy i uroczystości, a także uczestniczy w obchodach świąt i rocznic wydarzeń historycznych.

Jednocześnie, jako że Gmina dokonuje zakupu towarów upominkowych zawsze w celu ich późniejszego wręczenia w formie nagród czy prezentów (tj. nieodpłatnie) oraz artykułów spożywczych przeznaczonych na poczęstunek w trakcie spotkań gminnych, już w momencie dokonywania tych zakupów Gmina jest w stanie jednoznacznie przypisać poniesione wydatki do czynności, do realizacji których będą one następnie wykorzystane. W konsekwencji już w momencie dokonywania zakupu towarów upominkowych Gmina jest świadoma, że z uwagi na brak związku ponoszonych przez nią wydatków w tym zakresie z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu VAT, Gminie nie powinno przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów upominkowych oraz artykułów spożywczych. Gmina bowiem nie wykorzystuje zakupionych towarów upominkowych oraz artykułów spożywczych w żadnym stopniu do czynności, które zdaniem Gminy podlegałyby opodatkowaniu VAT.

W związku z powyższym, Gmina stoi na stanowisku, iż w przedmiotowej sytuacji, w przypadku zakupu towarów upominkowych oraz artykułów spożywczych wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przesłanka istnienia bezspornego i bezpośredniego związku zakupu z czynnościami opodatkowanymi VAT, warunkująca możliwość odliczenia VAT naliczonego nie znajduje zastosowania. W rezultacie, zdaniem Gminy, należy uznać, iż nie przysługuje jej prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na zakup towarów upominkowych oraz artykułów spożywczych.

W konsekwencji, mając na uwadze fakt, iż stosownie do treści art. 7 ust. 2 ustawy o VAT warunkiem niezbędnym dla uznania, iż nieodpłatne przekazanie towarów stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, tj. czynność podlegającą opodatkowaniu VAT jest fakt przysługiwania podatnikowi w całości lub w części, prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych, zdaniem Gminy, w przedmiotowej sytuacji, należy uznać, iż wręczanie nagród, prezentów oraz kwiatów, a także wykorzystanie artykułów spożywczych jako poczęstunku w trakcie spotkań gminnych nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu VAT.

Skoro bowiem Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z zakupem towarów upominkowych oraz artykułów spożywczych w związku z ich przeznaczeniem na cele nieodpłatnego wręczenia w postaci nagród, prezentów czy kwiatów oraz wykorzystania jako poczęstunku w trakcie spotkań gminnych, w analizowanej sytuacji nie znajdzie zastosowania art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. W rezultacie, zdaniem Gminy, wręczanie przez nią nagród i prezentów oraz kwiatów, a także wykorzystanie artykułów spożywczych jako poczęstunku w trakcie spotkań gminnych nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu VAT.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacji indywidualnej wydanej w imieniu Ministra Finansów z dnia 3 października 2011 r., sygn. ITPP2/443-943a/11/AF, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy stwierdził, że „prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim towary te i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, a to, czy nabywane przez niego towary i usługi będą wykorzystywane do takich czynności podatnik określa w momencie zakupu. Z tytułu zakupu towarów i usług przekazywanych nieodpłatnie w ramach czynności opisanych we wniosku Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, bowiem wydatki te służyły będą wykonywaniu zadań własnych Gminy. Zatem nieodpłatne przekazanie towarów i świadczenie usług nie spełnia dyspozycji wynikających z art. 7 ust. 2 i 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem”.

Podobne stanowisko zostało wyrażone również w interpretacjach indywidualnych:

  • z dnia 28 czerwca 2011 r., sygn. IPTPP1/443-27/11-3/ALN, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdził, iż „nieodpłatne przekazanie towarów w ramach realizacji zadań Gminy określonych w przepisach ustawy o samorządzie gminnym w szczególności z zakresu kultury, edukacji, sportu i promocji Gminy nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż podatnikowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia przekazywanych przedmiotów.”;
  • z dnia 18 listopada 2010 r., sygn. IBPP1/443-777/10/EA, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, iż „biorąc pod uwagę fakt, iż (...) Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z nieodpłatnym przekazaniem nagród uznać należy, iż nie ma podstaw do traktowania tego nieodpłatnego przekazania jako odpłatnej dostawy towarów.”

Ponadto w odniesieniu do nieodpłatnego wykorzystania do konsumpcji artykułów spożywczych, stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej z dnia 28 czerwca 2011 r., sygn. IPTPP1/443-27/11-3/ALN, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdził, iż „przekazanie do konsumpcji wyrobów spożywczych w trakcie okazji różnego rodzaju narad, posiedzeń, imprez, spotkań negocjacji, przyjmowania gości, delegacji, kontrahentów odbywających się w związku z działalnością Urzędu Miasta nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.”

Reasumując, zdaniem Gminy, wręczanie nagród i prezentów oraz kwiatów, a także wykorzystanie artykułów spożywczych jako poczęstunku w trakcie spotkań gminnych nie stanowi po stronie Gminy czynności podlegającej opodatkowaniu VAT. W konsekwencji, Gmina nie ma obowiązku dokonywać rozliczeń VAT należnego z tego tytułu.

Ad. 2

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami niemającymi zastosowania w przedmiotowej sytuacji.

Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, iż prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

  • nabywcą towarów/usług jest podatnik VAT oraz
  • nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Zgodnie ze stanowiskiem Gminy wyrażonym w odpowiedzi na pytanie 1, w przedmiotowej sytuacji, w przypadku zakupu towarów upominkowych oraz artykułów spożywczych wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przesłanka istnienia bezspornego i bezpośredniego związku zakupu z czynnościami opodatkowanymi VAT, warunkująca możliwość odliczenia VAT naliczonego nie znajduje zastosowania. W rezultacie, zdaniem Gminy, należy uznać, iż nie przysługuje jej prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na zakup towarów upominkowych oraz artykułów spożywczych.

Reasumując, zdaniem Gminy, nie przysługuje jej prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z zakupem towarów upominkowych oraz artykułów spożywczych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) zwaną dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT oraz – w przypadku świadczenia usług w art. 8 ust. 2 ww. ustawy.

Według art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Jak wynika z art. 7 ust. 3 ustawy, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Art. 7 ust. 4 ustawy definiuje prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, jako przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z kolei zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Natomiast zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie:

  • edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym),
  • kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy),
  • porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego (art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym),
  • promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca, będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, ponosi wydatki na zakup towarów przeznaczonych na nagrody, prezenty, upominki oraz kwiatów (dalej łącznie jako: towary upominkowe), które następnie są wręczane osobom trzecim w trakcie zawodów sportowych, uroczystości gminnych, spotkań i innych tego typu wydarzeń gminnych. Ponadto Gmina ponosi wydatki na zakup artykułów spożywczych przeznaczonych na cele konsumpcyjne w trakcie organizowanych przez Gminę spotkań (dalej: artykuły spożywcze). Zakup przez Gminę towarów upominkowych oraz artykułów spożywczych dokumentowany jest wystawianymi przez dostawców fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego. Gmina nie dokonuje odliczeń VAT naliczonego wynikającego z tych faktur, ponieważ już w momencie dokonania zakupu towarów upominkowych jest w stanie dokładnie określić, na jakie cele zostaną one następnie wykorzystane, tj. ma świadomość, iż każdorazowo będą one nieodpłatnie wręczane jako nagrody, prezenty, upominki bądź konsumowane w trakcie organizowanych przez Gminę spotkań i tym samym nie będą służyły Gminie do czynności podlegających opodatkowaniu VAT.

Wręczenia przedmiotowych nagród i prezentów w szczególności dokonuje Wójt Gminy, reprezentujący Gminę w trakcie organizowanych lub współorganizowanych przez Gminę spotkań z mieszkańcami i gośćmi gminnymi, zawodach sportowych, imprezach gminnych. Kwiaty natomiast nabywane są w związku z uczestnictwem reprezentacji Gminy w pogrzebach lub obchodach świąt państwowych czy rocznic wydarzeń historycznych.

W szczególności wręczanie przedmiotowych nagród i prezentów oraz kwiatów, jak również wykorzystywanie artykułów spożywczych dokonywane jest przez Gminę w następujących okolicznościach:

  • wręczenie pucharów oraz nagród rzeczowych, takich jak termosy, plecaki, gry planszowe, suszarki do włosów lub kalkulatory na rzecz zwycięzców organizowanych lub współorganizowanych przez Gminę zawodów i turniejów, np. wędkarskich, skata lub konnych, dokonywane w szczególności w ramach realizacji zadań własnych Gminy w zakresie kultury fizycznej i sportu;
  • wręczenie pucharów oraz nagród rzeczowych na rzecz laureatów organizowanych lub współorganizowanych przez Gminę konkursów, np. wiedzy pożarniczej, dokonywane w szczególności w ramach realizacji zadań własnych Gminy w zakresie edukacji publicznej;
  • wręczenie wiązanek kwiatowych lub koszy kwiatowych w ramach uroczystości m.in. z okazji setnych urodzin mieszkańców Gminy lub rocznic długowiecznego pożycia małżeńskiego, dokonywane w szczególności w ramach realizacji zadań własnych Gminy w zakresie promocji;
  • wręczenie wiązanek kwiatowych lub koszy kwiatowych w ramach podziękowań osobom zasłużonym dla Gminy, jak np. komendantowi Policji lub poszczególnym radnym, dokonywane w szczególności w ramach realizacji zadań własnych Gminy w zakresie promocji;
  • wręczenie wiązanek kwiatowych na pogrzebach lub uroczystościach na cmentarzu, dokonywane w szczególności w ramach realizacji zadań własnych Gminy w zakresie promocji;
  • wręczenie prezentów w postaci biżuterii lub innych towarów, np. plecaków, z okazji świąt i obchodów rocznic, przykładowo święta Policji lub okrągłej rocznicy istnienia lokalnej jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej, dokonywane w szczególności w ramach realizacji zadań własnych Gminy w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej;
  • wręczanie publikacji książkowych osobom odwiedzającym Gminę oraz laureatom konkursów i zawodów, dokonywane w szczególności w ramach realizacji zadań własnych Gminy w zakresie kultury, kultury fizycznej i turystyki;
  • wykorzystywanie artykułów spożywczych na cele konsumpcyjne w ramach organizowanych przez Gminę spotkań z mieszkańcami lub zebrań, np. na spotkaniu emerytów;
  • wręczenie artykułów spożywczych w postaci słodyczy w ramach prezentu lub dodatku do prezentu lub nagrody we wszystkich wymienionych powyżej okolicznościach.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest/nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – wydatki na zakup towarów upominkowych i artykułów spożywczych nie są/nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z zakupem towarów upominkowych i artykułów spożywczych.

Biorąc pod uwagę fakt, iż Wnioskodawcy nie przysługuje/nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu przedmiotowych towarów upominkowych i artykułów spożywczych uznać należy, iż nie ma podstaw do traktowania nieodpłatnego wręczania nagród, prezentów oraz kwiatów, a także wykorzystania artykułów spożywczych jako poczęstunku w trakcie spotkań gminnych jako odpłatnej dostawy towarów. Zatem mając powyższe na uwadze należy uznać, że nieodpłatne przekazanie i wykorzystanie towarów, o którym mowa we wniosku, nie podlega/nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie zostały spełnione przesłanki uznania tych czynności za odpłatną dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy.

Oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj