Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-1017/13-2/TW
z 4 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2013 r. (data wpływu 9 września 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania środków gromadzonych na rachunku bankowym otworzonym przez zarządcę w związku z zarządem nieruchomością – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania środków gromadzonych na rachunku bankowym otworzonym przez zarządcę w związku z zarządem nieruchomością.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Na podstawie umowy o zarządzanie Wnioskodawca zarządza nieruchomością, która ma 22 współwłaścicieli. Współwłaściciele domagają się, aby Zainteresowany jako zarządca założył rachunek bankowy dla potrzeb ich nieruchomości.

W związku z tym, Zainteresowany zamierza założyć nowy rachunek bankowy na swoją firmę, który będzie służył wyłącznie w celu gromadzenia wpływów środków pieniężnych z tytułu czynszu oraz opłat eksploatacyjnych od najemców lokali, znajdujących się w zarządzanej przez Wnioskodawcę nieruchomości oraz do dokonywania rozliczeń przychodów i kosztów w tym rozliczania mediów, dostarczanych do przedmiotowej nieruchomości. Rachunek ten służył będzie wyłącznie do:

  • wpłacania przez najemców należności za czynsz i media,
  • przekazywania właścicielom pożytków,
  • gromadzenia funduszy na wykonywanie prac remontowych i innych, związanych z utrzymaniem tej nieruchomości oraz do dokonywania zapłaty za wykonanie zleconych prac,
  • wykonywania operacji finansowych, dotyczących rozliczeń mediów.

Wnioskodawca wyjaśnia, że rozliczeniem mediów na ww. nieruchomości zajmuje się firma zewnętrzna, na którą dostawcy mediów wystawiają stosowne faktury.

Na rachunku tym nie będą natomiast gromadzone środki pieniężne stanowiące dla Wnioskodawcy wynagrodzenie za zarządzanie nieruchomością, wynikające z zawartej umowy i wpłacone przez współwłaścicieli na podstawie wystawianych przez Zainteresowanego faktur za wykonanie usług zarządzania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Czy po założeniu takiego konta, gromadzone na nim środki pieniężne nie będą traktowane przez organa skarbowe jako przychód Wnioskodawcy z tytułu prowadzonej przez Zainteresowanego działalności gospodarczej i przez to nie będą opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, fundusze gromadzone na odrębnym rachunku bankowym firmy Zainteresowanego założonym wyłącznie w celu działania w imieniu współwłaścicieli zarządzanej przez Wnioskodawcę nieruchomości, a pochodzące z wpłat dokonanych za najem oraz opłat za media przez najemców tej nieruchomości, stanowią wyłączną własność współwłaścicieli tej nieruchomości a przeznaczone są na:

  • wpłacanie przez najemców należności za czynsz i media,
  • przekazywanie właścicielom pożytków,
  • gromadzenie funduszy na wykonywanie prac remontowych i innych związanych z utrzymaniem tej nieruchomości,
  • prowadzenie operacji dotyczących rozliczeń mediów.

Zdaniem Zainteresowanego przedmiotowe fundusze nie mogą liczyć się do dochodu Wnioskodawcy.

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych mianem przychodu określamy uzyskany bądź należny wpływ wartości pochodzący m.in. z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej. Wpływy na opisany wyżej rachunek bankowy nie będą pochodziły z działalności prowadzonej przez Zainteresowanego.

Swoje stanowisko w sprawie oceny zdarzenia przyszłego Wnioskodawca opiera na akcie prawnym, tj. ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. z późn. zm. (Dz. U. Nr 80 z 1991 r., poz. 350).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Szczegółowy zakres uprawnień i obowiązków zarządcy nieruchomością wynika z przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 ze zm.) oraz przepisów odrębnych ustaw – w tym ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) i ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43, poz. 296 ze zm.), a także postanowień umowy o zarządzanie nieruchomością.

Niezależnie od sposobu powołania zarządcy nieruchomości czynność zarządzania nieruchomością polega na podejmowaniu decyzji i dokonywaniu czynności mających na celu zapewnienie właściwej gospodarki ekonomiczno-finansowej nieruchomości oraz zapewnienie bezpieczeństwa użytkownika i właściwej eksploatacji nieruchomości w tym bieżącego administrowania nieruchomością, jak również czynności zmierzających do utrzymania nieruchomości w stanie niepogorszonym zgodnie z jej przeznaczeniem oraz uzasadnionego inwestowania w tę nieruchomość.

Przechodząc na grunt prawa podatkowego wskazać należy, że zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Źródła przychodów ustawodawca w sposób enumeratywny wyszczególnił w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wśród nich w pkt 3 pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że na podstawie umowy o zarządzanie Wnioskodawca zarządza nieruchomością, która ma 22 współwłaścicieli Zainteresowany zamierza założyć nowy rachunek bankowy na swoją firmę, który będzie służył wyłącznie w celu gromadzenia wpływów środków pieniężnych z tytułu czynszu oraz opłat eksploatacyjnych od najemców lokali, znajdujących się w zarządzanej przez Wnioskodawcę nieruchomości oraz do dokonywania rozliczeń przychodów i kosztów w tym rozliczania mediów, dostarczanych do przedmiotowej nieruchomości. Rachunek ten służył będzie wyłącznie do wpłacania przez najemców należności za czynsz i media, przekazywania właścicielom pożytków, gromadzenia funduszy na wykonywanie prac remontowych i innych, związanych z utrzymaniem tej nieruchomości oraz do dokonywania zapłaty za wykonanie zleconych prac, wykonywania operacji finansowych, dotyczących rozliczeń mediów. Na rachunku tym nie będą natomiast gromadzone środki pieniężne stanowiące dla Wnioskodawcy wynagrodzenie za zarządzanie nieruchomością, wynikające z zawartej umowy i wpłacone przez współwłaścicieli na podstawie wystawianych przez Zainteresowanego faktur za wykonanie usług zarządzania.

W rozpatrywanej sprawie wyjaśnić należy, że środki finansowe gromadzone na rachunku bankowym otworzonym przez Zarządcę (Wnioskodawcę) w związku z zarządem nieruchomością, nie stanowią przychodów Wnioskodawcy dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych. Wnioskodawca, jako zarządca nieruchomości nie jest właścicielem, a jedynie działa w imieniu i na rzecz współwłaścicieli. Wnioskodawca gromadzi jedynie przychody z najmu oraz ponosi koszty związane z utrzymaniem nieruchomości. W związku z powyższym zgromadzone środki nie stanowią dla Wnioskodawcy realnego przysporzenia.

Mając na uwadze informacje przedstawione we wniosku oraz powołane przepisy uznać należy, że po założeniu konta bankowego dla potrzeb zarządzania nieruchomością, gromadzone na nim środki pieniężne nie będą stanowiły przychodu Wnioskodawcy z tytułu prowadzonej przez Zainteresowanego działalności gospodarczej i nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wniosek w części dotyczącej ustawy o podatku od towarów i usług zostanie rozstrzygnięty w późniejszym terminie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj