Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-741/13-2/EN
z 28 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z 1 sierpnia 2013 r. (data wpływu 5 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej oraz prawa do skorzystania z ulgi na zakup kasy rejestrującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej oraz prawa do skorzystania z ulgi na zakup kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (Stowarzyszenie) prowadzi działalność statutową i w ramach działalności gospodarczej prowadzi obiekt sportowy korty tenisowe odkryte. W prowadzonej działalności gospodarczej w ubiegłym roku obroty z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych przekroczyły limit 20.000 zł. W związku z powyższym od 1 marca 2013 r. Stowarzyszenie było zobowiązane prowadzić ewidencję sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przy pomocy kasy rejestrującej. Przychody z prowadzonej działalności gospodarczej Stowarzyszenie uzyskuje wyłącznie w sezonie trwającym od miesiąca kwietnia do miesiąca października, a w sprzyjających warunkach pogodowych do miesiąca listopada. Po przekroczeniu limitu obrotów za 2012 r. (utracie zwolnienia) od dnia 1 stycznia 2013 r. z uwagi na sezonowość działalności uwarunkowaną panującymi niekorzystnymi warunkami klimatycznymi (korty odkryte) nie było żadnego zainteresowania ze strony klientów indywidualnych – Stowarzyszenie nie dokonywało sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Po pojawieniu się zainteresowania ze strony osób fizycznych chętnych do korzystania z usług obiektu – kortów tenisowych – jako przyszłych klientów Stowarzyszenie postanowiło rozpocząć sprzedaż usług od dnia 1 maja 2013 r. Zgłoszenie o miejscu używania i liczbie instalacji kas fiskalnych Stowarzyszenie dokonało dnia 19 kwietnia 2013 r. informując Naczelnika Urzędu Skarbowego, że z dniem 1 maja 2013 r. Stowarzyszenie zamierza rozpocząć ewidencję obrotu (obrót zwolniony – Stowarzyszenie jest podatnikiem zwolnionym z podatku VAT) przy zastosowaniu kasy rejestrującej. W dniu 26 kwietnia 2013 r. zakupiono kasę fiskalną (zapłacona przelewem dla sprzedającego). Dnia 30 kwietnia 2013 r. firma prowadząca serwis kas wykonała fiskalizację kasy, Stowarzyszenie dokonało zgłoszenia danych zainstalowanej kasy do Naczelnika Urzędu Skarbowego przesyłką pocztową w dniu 2 maja 2013 r.

Pierwszej sprzedaży po utracie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pomocą kasy rejestrującej Stowarzyszenie dokonało 1 maja 2013 r. to zdarzenie zostało zaewidencjonowane na zakupionej kasie fiskalnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Stowarzyszenie rozpoczęło ewidencjonowanie sprzedaży przy pomocy kasy fiskalnej w obowiązujących terminach?
  2. Czy Stowarzyszenie miało prawo do skorzystania z tzw. ulgi na zakup kasy fiskalnej i zwrotu na rachunek bankowy Stowarzyszenia kwoty określonej w art. 111 pkt 4 ustawy o VAT przez urząd skarbowy?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie mają zastosowanie przepisy art. 111 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku o towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 ze zm.).

Na podstawie art. 111 ust. 1 cytowanej ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. W związku z osiągnięciem w 2012 r. obrotów ze sprzedaży dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekraczających limit obrotów 20 tys. zł, a nie przekraczających 40 tys. zł (ze względu na wysokość obrotów) Stowarzyszenie utraciło z dniem 1 marca 2013 r. prawo do zwolnienia podmiotowego z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej (§ 7 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących).

Zdaniem Stowarzyszenia prawo do zwolnienia podatnik zachowuje do czasu przekroczenia kwoty limitu obrotów, przy czym zwolnienie to będzie miało zastosowanie do dnia wystąpienia sprzedaży, która podlega obowiązkowi ewidencji na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej). Z treści artykułu 111 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że nie został przez Stowarzyszenie naruszony obowiązek ewidencji za pomocą kasy fiskalnej w ustalonym terminie, ponieważ Stowarzyszenie nie odnotowało w okresie przed dokonaniem zgłoszenia o zamiarze instalacji kasy sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, co jest równoznaczne z brakiem obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Termin powstania obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy nie jest w każdym przypadku taki sam jak termin utraty zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania. Do czasu wykonania pierwszej sprzedaży mimo utraty zwolnienia podmiotowego – Stowarzyszenie nie było obowiązane do prowadzenia ewidencji obrotu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz, że tę ewidencję rozpoczęło w obowiązującym terminie. Podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania – art. 111 ust. 4 ustawy. W myśl art. 111 ust. 2 ustawy o podatku VAT, Stowarzyszenie nie naruszyło obowiązku określonego w ust. 1, zatem przepis nie może mieć zastosowania, ust. 5 Stowarzyszenie jest podatnikiem zwolnionym od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 więc ma prawo do zwrotu przez urząd skarbowy kwoty 90% kwoty wydatkowanej na zakup kasy fiskalnej.

Uwzględniając powyższe Stowarzyszenie nie było zobowiązane do zainstalowania kasy rejestrującej do ewidencji obrotu oraz kwoty podatku należnego przed dniem 1 marca 2013 r., ale przed dniem uzyskania pierwszego nieobjętego zwolnieniem obrotu. Zgłoszenie o liczbie kas nastąpiło przed dokonaniem czynności skutkującej powstaniem obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej i dlatego może wystąpić o zwrot ulgi na zakup kasy rejestrującej, gdyż spełnia wszystkie wymagane warunki:

  • złożyło zgłoszenie przed rozpoczęciem ewidencjonowania,
  • rozpoczęło ewidencjonowanie w obowiązujących terminach, tj. przed dniem uzyskania pierwszego obrotu na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej,
  • cała należność za kasę została uiszczona.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

W myśl ust. 1 tego przepisu – podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w obecnym stanie prawnym, tj. od dnia 1 stycznia 2013 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2012 r., poz. 1382), zwane dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia – zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

W przypadku podatników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20.000 zł (§ 5 ust. 1 rozporządzenia).

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że Wnioskodawca (Stowarzyszenie) prowadzi działalność statutową i w ramach działalności gospodarczej prowadzi obiekt sportowy korty tenisowe odkryte. W prowadzonej działalności gospodarczej w ubiegłym roku obroty z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych przekroczyły limit 20.000 zł. W związku z powyższym od 1 marca 2013 r. Stowarzyszenie było zobowiązane prowadzić ewidencję sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przy pomocy kasy rejestrującej. Przychody z prowadzonej działalności gospodarczej Stowarzyszenie uzyskuje wyłącznie w sezonie trwającym od miesiąca kwietnia do miesiąca października, a w sprzyjających warunkach pogodowych do miesiąca listopada. Po przekroczeniu limitu obrotów za 2012 r. (utracie zwolnienia) od dnia 1 stycznia 2013 r. z uwagi na sezonowość działalności uwarunkowaną panującymi niekorzystnymi warunkami klimatycznymi (korty odkryte) nie było żadnego zainteresowania ze strony klientów indywidualnych – Stowarzyszenie nie dokonywało sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Po pojawieniu się zainteresowania ze strony osób fizycznych chętnych do korzystania z usług obiektu – kortów tenisowych – jako przyszłych klientów Stowarzyszenie postanowiło rozpocząć sprzedaż usług od dnia 1 maja 2013 r. Pierwszej sprzedaży po utracie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pomocą kasy rejestrującej Stowarzyszenie dokonało 1 maja 2013 r. to zdarzenie zostało zaewidencjonowane na zakupionej kasie fiskalnej.

W związku z powyższym Stowarzyszenie ma wątpliwości czy rozpoczęło ewidencjonowanie sprzedaży przy pomocy kasy fiskalnej w obowiązujących terminach.

Wskazać w tym miejscu należy na przepis § 7 ust. 3 rozporządzenia, w myśl którego, w przypadku podatników, którzy:

  1. nie przestali spełniać warunków do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia oraz
  2. nie zostali zwolnieni z obowiązku ewidencjonowania na podstawie § 2 i § 3

– zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania traci moc z dniem 1 marca 2013 r.

Z powyższego przepisu wynika, iż obowiązek ewidencjonowania na kasie rejestrującej od dnia 1 marca 2013 r. mają m.in. podatnicy, którzy w 2012 r. przekroczyli obrót 20.000 zł a nie przekroczyli obrotu 40.000 zł z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych oraz rolników ryczałtowych.

W roku 2012 obowiązywało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2010 r., Nr 138, poz. 930). Na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 tego rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

W § 3 ust. 6 tego rozporządzenia wskazano, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca wykonując działalność gospodarczą w 2012 r. przekroczył limit obrotów 20.000 zł z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych natomiast nie przekroczył obrotu 40.000 zł. Oznacza to, że do końca roku Zainteresowany korzystał ze zwolnienia na podstawie rozporządzenia z dnia 26 stycznia 2010 r., jednakże na podstawie powołanego wyżej przepisu § 7 ust. 3 rozporządzenia z dnia 29 listopada 2012 r. podatnicy, którzy w 2012 r. przekroczyli obrót 20.000 zł a nie przekroczyli obrotu 40.000 zł z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych oraz rolników ryczałtowych mają obowiązek ewidencjonowania tej sprzedaży na kasie rejestrującej od 1 marca 2013 r.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Biorąc pod uwagę treść powyżej powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że obowiązek sprzedaży za pomocą kas rejestrujących uzależniony jest od wystąpienia sprzedaży, która podlegać będzie obowiązkowi ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej.

Nie ulega wątpliwości, że przepisy ustawy o podatku VAT nakładają na Wnioskodawcę obowiązek ewidencjonowania sprzedaży, a nie obowiązek zainstalowania kasy. Bezsprzecznie obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej wiąże się z koniecznością zainstalowania kasy rejestrującej.

Zatem w opisanej sytuacji Wnioskodawca zakupu kasy rejestrującej w celu ewidencjonowania sprzedaży powinien dokonać przed faktycznym rozpoczęciem sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych (przed faktycznym rozpoczęciem ewidencjonowania), tj. przed 1 maja 2013 r.

W przedmiotowej sprawie obowiązek ewidencjonowania na kasie rejestrującej powstał od dnia 1 marca 2013 r. jednakże z uwagi na fakt, że w okresie od 1 marca do 30 kwietnia 2013 r. Wnioskodawca nie dokonywał sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych nie był on zobowiązany do zakupu kasy rejestrującej. Natomiast Zainteresowany miał obowiązek zainstalowania kasy fiskalnej przed dokonaniem pierwszej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych, tj. od 1 maja 2013 r.

Odnosząc się do kwestii prawa do skorzystania z ulgi na zakup kasy rejestrującej wskazać należy, że zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy, podatnicy, którzy rozpoczynają ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Jak wynika z powyższego przepisu, odliczenie (ulga) przysługuje tylko przy zakupie kas w związku z wypełnieniem powstającego po raz pierwszy u danego podatnika obowiązku ewidencjonowania. Przepis ten stanowi bowiem o ulgach przysługujących przy zakupie kas rejestrujących zgłoszonych na dzień powstania obowiązku ewidencjonowania.

Zatem, ustawodawca utożsamia dzień rozpoczęcia ewidencjonowania z dniem powstania obowiązku ewidencjonowania. Art. 111 ust. 4 ustawy, stosuje tryb warunkowy i odnosi się do podatników, którzy wcześniej nie byli obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotów i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących.

W tym miejscu należy podkreślić, że kwestia odliczenia kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej została szczegółowo uregulowana przepisami aktów wykonawczych do ustawy. I tak, na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 7 pkt 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi sposób, warunki i tryb odliczania od kwoty podatku należnego (zwrotu) kwoty, o której mowa w ust. 4 i 5, uwzględniając obowiązki podatników związane ze składaniem deklaracji podatkowej oraz przeciwdziałanie nadużyciom związanym z wypłatą (zwrotem) tych kwot. W tym zakresie obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 163).

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących – odliczenia kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, zwanego dalej „odliczeniem”, lub jej zwrotu można dokonać pod warunkiem:

  1. złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do tego ewidencjonowania;
  2. rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego nie później niż w obowiązujących terminach, przy użyciu kas rejestrujących nabytych w okresie, kiedy kasy te były objęte ważnym potwierdzeniem ministra właściwego do spraw finansów publicznych, że kasy te spełniają funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy oraz kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać, zwanym dalej „potwierdzeniem”;
  3. posiadania przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

Stosowanie do § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących – odliczenie może być dokonane w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym.

Zgodnie z art. 111 ust. 5 ustawy, w przypadku gdy podatnik rozpoczął ewidencjonowanie obrót w obowiązujących terminach i wykonuje wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub jest podatnikiem zwolnionym od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, urząd skarbowy dokonuje zwrotu kwoty określonej w ust. 4 na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek bankowy podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, w terminie do 25. dnia od daty złożenia wniosku przez podatnika.

Stosownie do § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. z 2013 r., poz. 363) – rozpoczęcie prowadzenia ewidencji przez podatnika poprzedzone jest:

  1. złożeniem zawiadomienia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, że będzie przez niego prowadzona ewidencja przy zastosowaniu kasy, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia – w celu odliczenia lub zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy; zawiadomienie zawiera informację o liczbie kas i miejscu (adresie) ich używania;
  2. dokonaniem fiskalizacji kasy.

W przypadku podatnika, który zamierza stosować do prowadzenia ewidencji jedną kasę, zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, może być dokonane na formularzu zgłoszenia przez podatnika danych dotyczących kasy, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia (§ 13 ust. 2 ww. rozporządzenia).

W myśl § 13 ust. 5 ww. rozporządzenia – w terminie 7 dni od dnia fiskalizacji kasy podatnik składa do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zgłoszenie danych dotyczących kasy, w celu otrzymania numeru ewidencyjnego.

Wzór zgłoszenia, o którym mowa w ust. 5, stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia (§ 13 ust. 6 ww. rozporządzenia).

Cytowane wyżej przepisy wskazują, że ulga z tytułu zakupu kasy rejestrującej, przysługuje podatnikowi w sytuacji, gdy m.in. złoży on naczelnikowi właściwego urzędu skarbowego przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemne zgłoszenie o liczbie przewidywanych stanowisk kasowych wraz z podaniem miejsca (adresu) używania kasy.

Z powyższego wynika, że przedmiotowa ulga przysługuje tylko przy zakupie kas w związku z wypełnieniem powstającego po raz pierwszy u danego podatnika obowiązku ewidencjonowania.

W treści wniosku wskazano, że zgłoszenie o miejscu używania i liczbie instalacji kas fiskalnych Stowarzyszenie dokonało dnia 19 kwietnia 2013 r. (przesyłka pocztowa) informując Naczelnika Urzędu Skarbowego, że z dniem 1 maja 2013 r. zamierza rozpocząć ewidencję obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej. W dniu 26 kwietnia 2013 r. zakupiono kasę fiskalną ( zapłacona przelewem dla sprzedającego). Dnia 30 kwietnia 2013 r. firma prowadząca serwis kas wykonała fiskalizację kasy, Stowarzyszenie dokonało zgłoszenia danych zainstalowanej kasy do Naczelnika I Urzędu Skarbowego we Wrocławiu przesyłką pocztową w dniu 2 maja 2013 r. Pierwszej sprzedaży po utracie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pomocą kasy rejestrującej Stowarzyszenie dokonało 1 maja 2013 r. to zdarzenie zostało zaewidencjonowane na zakupionej kasie fiskalnej. Wnioskodawca wskazał, że z uwagi na sezonowość działalności uwarunkowaną panującymi niekorzystnymi warunkami klimatycznymi (korty tenisowe odkryte) nie dokonywał on sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w okresie od 1 stycznia 2013 r. do 1 maja 2013 r. Strona korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że Wnioskodawca ma prawo do zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej, gdyż pierwsza dokonana sprzedaż, która została zarejestrowana u Wnioskodawcy na kasie fiskalnej nastąpiła w dniu 1 maja 2013 r., a w okresie od momentu utraty zwolnienia podmiotowego z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej (tj. od 1 marca 2013 r.) do jej zainstalowania Strona nie dokonała żadnych czynności wpływających na konieczność posiadania kasy.

Tym samym Wnioskodawcy należny jest zwrot za zakup kasy rejestrującej, gdyż jak wynika z okoliczności sprawy – przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania za pomocą kasy dokonano stosowanego zgłoszenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, ewidencjonowanie nastąpiło w obowiązującym terminie, a nabywca posiada dowód zapłaty całej należności za zakup kasy rejestrującej, a także dokonał zgłoszenia danych dotyczących kasy w terminie 7 dni od dnia jej fiskalizacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj