Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP5/443-168/13-2/PG
z 28 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z 5 sierpnia 2013 r. (data wpływu 9 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku jest:

  • prawidłowe – w części dotyczącej sprzedaży uszu, wątroby, płuc, penisów wołowych, szyjek drobiowych, ogonów, przełyków, tchawic, ścięgien, nóg wieprzowych, krtani, kości wołowych, łapek z kurczaka, nosków wieprzowych, małżowin, tarczek nosowych itp.,
  • nieprawidłowe – w części dotyczącej sprzedaży żołądków.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca dokonuje zakupu surowych odpadów zwierzęcych, takich jak: uszy, żołądki, wątroba, płuca, penisy wołowe, szyjki drobiowe, ogony, przełyki, tchawice, ścięgna, nogi wieprzowe, krtań, kości wołowe, łapki z kurczaka, noski wieprzowe, małżowiny, tarczki nosowe itp. Następnie są one suszone i w tym stanie sprzedawane odbiorcom, dla których są surowcem, półproduktem do dalszego przerobu przez producentów paszy i karmy dla zwierząt.

Od 1 kwietnia 2013 r., w związku ze zmianą przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, Zainteresowany stosuje stawkę podatku VAT 23% i numer PKWiU 10.11.60.0, zgodnie z pismem Urzędu Statystycznego.

Zakupu surowca jw. Wnioskodawca dokonuje w różnych zakładach mięsnych i rzeźniach i zauważył, że stosują one różne stawki VAT i różne symbole PKWiU. Poniżej przykłady na podstawie faktur zakupu:

  1. odpady wołowe płuca, tchawica, krtań – PKWiU 10.11.11.0 – VAT 23%,
  2. penis wołowy – PKWiU 10.11.11.0 – VAT 23%,
  3. przełyk wołowy – PKWiU 10.11.20.0 – VAT 23%,
  4. ścięgna wołowe – PKWiU 10.11.60.0 – VAT 23%,
  5. ogony – PKWiU 10.11.60.0 – VAT 23%,
  6. noski wieprzowe – PKWiU 10.11.60.0 – VAT 23%,
  7. penisy wołowe – PKWiU 15.11.40-00.90 – VAT 23%,
  8. przełyki wołowe – PKWiU 11.10.60.0 – VAT 23%,
  9. małżowina wieprzowa mrożona – odpad poubojowy kat. 3 – VAT 23%,
  10. tarczki nosowe wieprzowe – PKWiU 10.11.60 – VAT 23%,
  11. ogony wieprzowe suszone – PKWiU – 10.92.10.0 – VAT 8%,
  12. uszy – PKWiU – 10.11.20.0 – VAT 5%,
  13. ucho wieprzowe mrożone – PKWiU 10.11.13.0 – VAT 5%,
  14. szyje z kurczaka – PKWiU 10.12.10.0 – VAT 5%,
  15. kości wołowe – PKWiU 15.11.40-90.00 – VAT 5%,
  16. ucho wieprzowe mrożone – PKWiU 10.11.12.0 – VAT 5%,
  17. żołądek wieprzowy – PKWiU 20.21.15.0 – VAT 5%,
  18. łapki z kurczaka – PKWiU 10.12.10.0 – VAT 5%.

Wymienione powyżej przykłady wskazują na brak jednolitych zasad dotyczących stosowania stawki VAT i symbolu PKWiU.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaka jest prawidłowa stawka VAT dla sprzedawanych przez Zainteresowanego wyrobów wymienionych na wstępie?

Zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o informacje uzyskane w Urzędzie Skarbowym, Krajowej Informacji Podatkowej oraz zapoznaniu się z artykułami w prasie zdecydował, że będzie on stosował od 1 kwietnia 2013 r. stawkę podatku VAT 23%. Zainteresowany obserwuje jednak, że dostawcy stosują różne stawki i numery PKWiU, więc ma on coraz większe wątpliwości, która stawka jest prawidłowa, stąd też wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe – w części dotyczącej sprzedaży uszu, wątroby, płuc, penisów wołowych, szyjek drobiowych, ogonów, przełyków, tchawic, ścięgien, nóg wieprzowych, krtani, kości wołowych, łapek z kurczaka, nosków wieprzowych, małżowin, tarczek nosowych itp.,
  • nieprawidłowe – w części dotyczącej sprzedaży żołądków.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zatem dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary lub usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się od 1 stycznia 2011 r.

Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach, przewidziane zostały zwolnienia od podatku oraz obniżone stawki.

W świetle art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednak, zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Natomiast na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy, stawka podatku wynosi 5%.

Pod poz. 24 załącznika nr 3 do ustawy – w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r. – zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r. stawką podatku 8%, wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.1, tj. „Mięso i wyroby z mięsa, zakonserwowane, z wyłączeniem:

  1. tłuszczów technicznych,
  2. produktów ubocznych garbarń,
  3. skór i skórek, niejadalnych,
  4. piór, puchu, pierza i skórek ptaków,
  5. wełny szarpanej,
  6. odpadów zwierzęcych surowych, niejadalnych (PKWiU ex 10.11.60.0) – z wyjątkiem jelit, pęcherzy i żołądków”.

W pkt 1 objaśnień do ww. załącznika wskazano, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Zauważyć także należy, że pod poz. 17 załącznika nr 10 do ustawy – w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r. – zawierającego wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku 5%, także wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.1, tj. „Mięso i wyroby z mięsa, zakonserwowane, z wyłączeniem:

  1. tłuszczów technicznych,
  2. produktów ubocznych garbarń,
  3. skór i skórek, niejadalnych,
  4. piór, puchu, pierza i skórek ptaków,
  5. wełny szarpanej,
  6. odpadów zwierzęcych surowych, niejadalnych (PKWiU ex 10.11.60.0) – z wyjątkiem jelit, pęcherzy i żołądków”.

W pkt 1 objaśnień do ww. załącznika wskazano, że ex – dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.

Natomiast pkt 2 objaśnień do tego załącznika stwierdza, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawką 0%.

Stosownie do art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex – rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce – nazwa towaru lub usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie, dotyczy tylko danego towaru lub danej usługi z danego grupowania – konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca dokonuje zakupu surowych odpadów zwierzęcych, takich jak: uszy, żołądki, wątroba, płuca, penisy wołowe, szyjki drobiowe, ogony, przełyki, tchawice, ścięgna, nogi wieprzowe, krtań, kości wołowe, łapki z kurczaka, noski wieprzowe, małżowiny, tarczki nosowe itp. Następnie są one suszone i w tym stanie sprzedawane odbiorcom, dla których są surowcem, półproduktem do dalszego przerobu przez producentów paszy i karmy dla zwierząt. Od 1 kwietnia 2013 r., w związku ze zmianą przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, Zainteresowany stosuje stawkę podatku VAT 23% i numer PKWiU 10.11.60.0, zgodnie z pismem Urzędu Statystycznego. Zakupu surowca jw. Wnioskodawca dokonuje w różnych zakładach mięsnych i rzeźniach i zauważył, że stosują one różne stawki VAT i różne symbole PKWiU.

Jednocześnie w tym miejscu należy podkreślić, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności wg PKWiU.

Stosownie bowiem do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz.Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu, czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

Jak Zainteresowany wskazał w opisie sprawy, sprzedawane przez niego wysuszone odpady zwierzęce (takie jak: uszy, żołądki, wątroba, płuca, penisy wołowe, szyjki drobiowe, ogony, przełyki, tchawice, ścięgna, nogi wieprzowe, krtań, kości wołowe, łapki z kurczaka, noski wieprzowe, małżowiny, tarczki nosowe itp.), są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 10.11.60.0 jako „Odpady zwierzęce surowe, niejadalne”.

Z objaśnień do załącznika nr 3 do ustawy wynika, że wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką 8%, nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik. Oznacza to, że jeżeli dany towar (lub usługa) jest wymieniony w załączniku nr 3 jako opodatkowany stawką 8%, a jednocześnie został wymieniony w art. 43 ust. 1 ustawy jako zwolniony od podatku lub w załączniku nr 10, jako objęty opodatkowaniem stawką 5% – stosowanie stawki podatku z załącznika nr 3 (stawka 8%) do ustawy jest wyłączone na rzecz zwolnienia od podatku lub opodatkowania stawką 5%.

W celu określenia prawidłowej stawki podatku od towarów i usług na towary sprzedawane przez Wnioskodawcę, w pierwszej kolejności należy wyznaczyć zakres czynności objętych preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8% na mocy poz. 24 załącznika nr 3 do ustawy jak i w wysokości 5%, na mocy poz. 17 załącznika nr 10 do ustawy, mając na uwadze zasadę wąskiej wykładni przepisów określających wszelkie odstępstwa od powszechności opodatkowania, w tym także zastosowania obniżonych stawek podatkowych.

Zgodnie z treścią przywołanego na wstępie art. 5a ustawy, dla określenia m.in. właściwej stawki podatkowej dla towarów podlegających opodatkowaniu na terytorium kraju, stosuje się klasyfikacje statystyczne, tam gdzie ustawa posługuje się takimi symbolami. Tak jest m.in. w przedmiotowej sprawie, gdzie ustawodawca w poz. 17 załącznika nr 10 oraz w poz. 24 załącznika nr 3 do ustawy podaje symbol PKWiU ex 10.1 obarczając go określonymi wyłączeniami, przez zapis w pkt 6 tych pozycji: „z wyłączeniem: odpadów zwierzęcych, surowych, niejadalnych (PKWiU ex 10.11.60.0) – z wyjątkiem jelit, pęcherzy i żołądków”.

W analizowanych pozycjach załączników do ustawy (tj. poz. 17 załącznika nr 10 oraz poz. 24 załącznika nr 3), ustawodawca wyraźnie wyłączył z preferencyjnego opodatkowania odpady zwierzęce surowe niejadalne, sklasyfikowane w grupowaniu ex 10.11.60.0.

Wyjątkiem od tego wyłączenia – na który należy zwrócić uwagę w kontekście omawianego stanu faktycznego – są wymienione w pkt 6 poz. 17 załącznika nr 10 oraz poz. 24 załącznika nr 3 do ustawy jelita, pęcherze i żołądki, które znajdują się w grupowaniu PKWiU 10.11.60.0. Przenosząc ten wyjątek na niniejszą sprawę należy stwierdzić, że Wnioskodawca spośród sprzedawanych towarów jedynie w zakresie żołądków (PKWiU 10.11.60.0) może zastosować obniżoną stawkę podatku w wysokości 5%. Natomiast do sprzedaży pozostałych towarów mieszczących się w ww. klasyfikacji statystycznej (takich jak: uszy, wątroba, płuca, penisy wołowe, szyjki drobiowe, ogony, przełyki, tchawice, ścięgna, nogi wieprzowe, krtań, kości wołowe, łapki z kurczaka, noski wieprzowe, małżowina, tarczki nosowe) należy zastosować podstawową stawkę podatku.

Wskazać należy, że zmiana brzmienia załącznika nr 3 w poz. 24 oraz załącznika nr 10 w poz. 17, która obowiązuje od 1 kwietnia 2013 r., jest implementacją przepisów Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L Nr 347 ze zm.) w tym zakresie. Przepisy te potwierdzają jednoznacznie, że stawką obniżoną podatku zostały objęte towary przeznaczone do spożycia, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 10.1, z wyłączeniem odpadów zwierzęcych surowych, niejadalnych sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 10.11.60.0 – z wyjątkiem jelit, pęcherzy i żołądków.

Wobec powyższego, skoro odpady surowe niejadalne sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 10.11.60.0, takie jak: uszy, wątroba, płuca, penisy wołowe, szyjki drobiowe, ogony, przełyki, tchawice, ścięgna, nogi wieprzowe, krtań, kości wołowe, łapki z kurczaka, noski wieprzowe, małżowina, tarczki nosowe nie stanowią mięsa i wyrobów z mięsa zakonserwowanych, mieszczących się w powołanych wyżej załącznikach, opisane towary nie są objęte preferencyjną stawką podatku od towarów i usług, o której mowa w art. 41 ust. 2a ustawy. Zatem sprzedaż ww. odpadów zwierzęcych, surowych niejadalnych, opodatkowana jest stawką podatku w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

Wyjątek stanowią sklasyfikowane pod tym samym symbolem PKWiU żołądki, ponieważ tych towarów ustawodawca nie wyłączył z zakresu obniżonej 5% stawki podatku. Zatem sprzedaż tych odpadów opodatkowana jest stawką podatku w wysokości 5% – na podstawie art. 41 ust. 2a w zw. z poz. 17 załącznika nr 10 do ustawy.

Reasumując, prawidłowa stawka VAT dla sprzedawanych przez Zainteresowanego wyrobów, takich jak: uszy, wątroba, płuca, penisy wołowe, szyjki drobiowe, ogony, przełyki, tchawice, ścięgna, nogi wieprzowe, krtań, kości wołowe, łapki z kurczaka, noski wieprzowe, małżowina, tarczki nosowe, wynosi 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

Biorąc powyższe pod uwagę w tej części stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Natomiast sprzedaż żołądków może korzystać z obniżonej 5% stawki podatku.

Zatem w tej części należało uznać stanowisko za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości dokonanego przez Zainteresowanego zaklasyfikowania ww. towarów według PKWiU. Należy bowiem zauważyć, że tut. Organ nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości, dokonanego przez Wnioskodawcę, przyporządkowania formalnego towaru lub usługi do grupowania statystycznego PKWiU. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Dlatego też niniejszej interpretacji udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Dodatkowo zwrócić należy uwagę, że w sprawie będącej przedmiotem wniosku analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W konsekwencji Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj