ILPB3/423-76/12-2/AO,

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-252/12-2/SJ
z 28 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-252/12-2/SJ
Data
2012.05.28


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług


Słowa kluczowe
drogi gminne
infrastruktura
przekazanie nieodpłatne
świadczenie nieodpłatne


Istota interpretacji
Czy przekazanie dróg wraz z infrastrukturą drogową wybudowanie przez Wnioskodawcę na gruncie należącym do Gminy powinno być traktowane jako nieodpłatne świadczenie usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT?



Wniosek ORD-IN 779 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2012 r. (data wpływu 5 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania na rzecz Gminy dróg wraz z infrastrukturą – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania na rzecz Gminy dróg wraz z infrastrukturą.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej Spółka) prowadzi działalność polegającą na realizacji projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków. W przyszłości głównym przedmiotem działalności Spółki będzie wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi. Spółka jest podmiotem celowym, w ramach swojej działalności realizuje od 2007 roku projekt budowlany kompleksu budynków handlowo-biurowo-mieszkalnych.

W związku z realizacją powyższej inwestycji Spółka ponosi wydatki na budowę lub przebudowę dróg wraz z układem komunikacyjnym i oświetleniem drogowym, sieci energetycznych, wodociągowych, teletechnicznych, cieplnych. Powyższe prace prowadzone są na gruntach stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego. Przeprowadzenie powyższych inwestycji jest niezbędne w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania centrum handlowo-biurowo-mieszkalnego.

Przebudowa układu drogowego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną dróg publicznych odbywa się zgodnie z art. 16 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 79, poz. 115 ze zm.) oraz umową zawartą pomiędzy Spółką a Gminą, określającą szczegółowe warunki przebudowy. Przebudowa pozostałych sieci odbywa się na podstawie umów zawartych z poszczególnymi zarządcami sieci. Powyższe przebudowy realizowane są na koszt Spółki, a prace prowadzone są przez podwykonawcę Spółki. Po zakończeniu prac określonych w umowach Spółka przekazuje poszczególne sieci przedsiębiorstwom zarządzającym oraz zarządcy drogi. Wszystkie przekazania odbywają się na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych podpisanych przez obydwie strony. Przekazanie infrastruktury drogowej oraz urządzeń z nią związanych odbywa się nieodpłatnie. W przypadku pozostałych sieci Spółka odzyska część nakładów poniesionych na przebudowę.

Dla celów księgowych koszty budowy kompleksu wraz z przebudową infrastruktury ewidencjonowane są jako koszty produkcji w toku. Po zakończeniu budowy koszty inwestycji będą stanowiły odpowiednio „Zapasy” dla części mieszkalnej oraz „Nieruchomości inwestycyjne” dla części handlowo-biurowej. Koszty przebudowy infrastruktury drogowej i technicznej Spółka pozostawia do czasu przekazania na koncie „Produkcji w toku”. Dla celów podatkowych część mieszkalna kompleksu będzie stanowiła „Zapas”, część handlowo-biurowa będzie stanowiła Środek Trwały Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przekazanie dróg wraz z infrastrukturą drogową, wybudowanych przez Wnioskodawcę na gruncie należącym do Gminy powinno być traktowane jako nieodpłatne świadczenie usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania obiektu, Spółka finansuje przebudowę dróg publicznych i infrastruktury drogowej, tj. przebudowa skrzyżowań, dróg dojazdowych wraz z uzbrojeniem – sieć energetyczna, trakcyjna, wodociągowa, teletechniczna, gazowa, kanalizacyjna i odwodnieniowa – sygnalizacja świetlna oraz tereny zielone. Obowiązek dokonania przebudowy infrastruktury jest warunkiem koniecznym do uzyskania decyzji o warunkach zabudowy oraz pozwolenia na budowę kompleksu handlowo -biurowo-mieszkanego, a w konsekwencji prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie sprzedaży towarów i wynajmu powierzchni handlowych i biurowych. Spółka na podstawie zawartej umowy z Gminą … realizuje przebudowę układu komunikacyjnego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną. Przebudowa realizowana jest na terenach należących do Gminy. Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o drogach publicznych, budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją nie drogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia. Możliwość ponoszenia tego typu kosztów przez osoby prywatne wskazana jest także w art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego (Dz. U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2251 ze zm.).

Z uwagi na fakt, iż drogi będą służyły w przyszłości do wykonywania działalności Spółki, będą zapewniały prawidłowy dostęp do budowanego kompleksu zarówno klientom, mieszkańcom, jak i najemcom powierzchni handlowej oraz biurowej, Spółka dokonuje odliczenia podatku VAT od nabytych na ten cel towarów i usług. Należy bowiem uznać, że nabyte towary oraz usługi będą służyć wyłącznie czynnościom opodatkowanym Spółki.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W świetle art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zdaniem Spółki, transakcji przekazania wybudowanej infrastruktury nie można traktować jako dostawy towarów.

Zgodnie z art. 48 KC, infrastrukturę należy traktować jako część składową gruntu. Do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili ich zasadzenia lub zasiania. Ponieważ przebudowa dróg wraz z infrastrukturą realizowana była na gruncie należącym do Gminy należy uznać, iż to właśnie Gmina dysponuje prawem własności do wszelkich części składowych trwale z tym gruntem związanych.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Zgodnie z powyższym przepisem opodatkowaniu podlegać powinno, jako nieodpłatne świadczenie usług, użycie towarów, które stanowią własność podatnika, do celów innych niż działalność gospodarcza, jeżeli przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabywaniu towarów.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.


W świetle powyższych regulacji, przekazanie na rzecz Gminy dróg wraz z uzbrojeniem stanowi nieodpłatne świadczenie usług, które nie będzie podlegało regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług. Spółka bowiem realizuje powyższą przebudowę w celu zapewnienia odpowiedniego dostępu oraz funkcjonowania w przyszłości kompleksu mieszkalno-biurowo -handlowego. Spółka dokonując przebudowy dąży do zapewnienia sobie źródła przychodów, które będą uzyskiwane z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w nowopowstałym obiekcie. Niewykonanie powyższych inwestycji uniemożliwiałoby prowadzenie w kompleksie jakiejkolwiek działalności gospodarczej.

Stanowisku powyższe potwierdza Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 27 listopada 2008 r., sygn. ILPP1/443-833/08-2/HW, w której stwierdza: ,,(...) przekazując nieodpłatnie drogę wybudowaną na gruncie Skarbu Państwa Wnioskodawca świadczy usługę. Jednakże w świetle art. 8 ust. 2 ustawy, czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ nie została spełniona jedna z przesłanek, warunkujących zrównanie nieodpłatnego świadczenia usług z odpłatnym świadczeniem usług (przekazywana nieodpłatnie inwestycja związana jest z prowadzonym przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwem)”.

Powyższe zostało potwierdzone również w następujących interpretacjach i wyrokach sądowych:

  1. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie – sygn. IPPP1/443-1142/11-2/AP z dnia 14 października 2011 r.: „(…) nieodpłatne przekazanie gminie inwestycji drogowej zapewniającej dostęp do budowanych przez Wnioskodawcę obiektów handlowych, będące w rzeczywistości przekazaniem nakładów na wybudowanie infrastruktury drogowej, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie stanowi odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy o VAT”;
  2. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie – sygn. IPPP2/443-1046/11-2/MM z dnia 24 listopada 2011 r.;
  3. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie – sygn. IPPP1-443-577/11-2/Igo z dnia 15 czerwca 2011 r.;
  4. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu – sygn. ILPP2/443-862/08/10-S/AK z dnia 26 lutego 2010 r.;
  5. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, sygn. III SA/Wa 398/08 z dnia 17 czerwca 2008 r.;
  6. Naczelny Sąd Administracyjny – sygn. I FKS 1660/09 z dnia 20 stycznia 2010 r.;
  7. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku – sygn. I/SA/Bk 584/09 z dnia 10 lutego 2010 r.;
  8. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu – sygn. I SA/Po 975/09 z dnia 17 listopada 2009 r.;
  9. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy – sygn. I SA/Bd 574/10 z dnia 10 marca 2010 r.;
  10. Naczelny Sąd Administracyjny – sygn. I FPS 6/08 z dnia 23 marca 2009 r. wydany w poszerzonym Składzie Siedmiu Sędziów.


W związku z powyższym Spółka stoi na stanowisku, iż nieodpłatne przekazanie na rzecz Gminy nakładów poniesionych w ramach działalności gospodarczej na budowę i przebudowę infrastruktury drogowej wraz z uzbrojeniem, stanowi nieodpłatne świadczenie usług niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż w niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług. Natomiast kwestie dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych zostaną rozpatrzone odrębnym pismem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj