Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-559/13-3/KC
z 24 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17.04.2013 r. (data wpływu 21.06.2013 r.), uzupełnionym w dniu 21.06.2013 r. (data wpływu 24.06.2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia dla usług wykonywanych na urządzeniach będących własnością niemieckiego kontrahenta – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21.06.2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia dla usług wykonywanych na urządzeniach będących własnością niemieckiego kontrahenta. Wniosek został uzupełniony w dniu 21.06.2013 r. (data wpływu 24.06.2013 r.)

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca wykonuje usługi dla kontrahenta z Niemiec w zakresie serwisu urządzeń zliczających klientów w centrach handlowych na terenie całej Polski. Kontrahent z Niemiec ma zamiar rozszerzyć zakres współpracy z Wnioskodawcą w zakresie przygotowania instalacji i montażu urządzeń mających zliczać klientów w centrach handlowych, które Wnioskodawca miałby również serwisować. Przygotowanie instalacji dla systemu zliczania klientów polega na montażu kabli, jednostek zliczających, montażu urządzenia konwertującego danych oraz urządzeń zapewniających zdalne sterowanie systemem (router, nadanie nr IP portów itp).

Wszystkie materiały potrzebne do zainstalowania systemu zliczania klientów są własnością firmy niemieckiej, będącej Zleceniodawcą i są wysyłane do Wnioskodawcy przed wykonaniem usługi. Po zainstalowaniu sprzęt nie przechodzi na własność centrum handlowego, w którym jest zamontowany, lecz pozostaje nadal własnością firmy niemieckiej i po wygaśnięciu kontraktu może z powodzeniem zostać zamontowany w innej lokalizacji.

Własnością centrum są jedynie dane pozyskiwane zdalnie za pośrednictwem zamontowanego systemu zliczania klientów, podlegające obróbce w Niemczech i wysyłane do klienta.

Część usługi wykonywanej przez Wnioskodawcę dla kontrahenta zagranicznego może być wykonywana zdalnie za pośrednictwem specjalnego programu (bez konieczności obecności w centrum handlowych, w którym system będzie montowany), to znaczy konfiguracja łącza internetowego, nadawanie nr IP urządzeniom. Głównym zadaniem Wnioskodawcy jest więc zapewnienie zdalnego połączenie między jednostkami liczącymi a kontrahentem z Niemiec, dla którego usługa jest wykonywana.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w przypadku wyżej opisanej Usługi zobowiązanym do opodatkowania usługi jest kontrahent z Niemiec zgodnie z art. 28b? Czy usługę tą należy uznać za związaną z nieruchomością zgodnie z art. 28e i opodatkować w Polsce?


Zdaniem Wnioskodawcy;


Wnioskodawca uważa, że wyżej opisana usługa mieści się w obrębie art. 28b i zobowiązanym do odprowadzenia podatku VAT będzie kontrahent z Niemiec. Usługa, która będzie wykonywana przez Wnioskodawcę nie skutkuje przeniesieniem praw do zamontowanych urządzeń na właściciela nieruchomości, a urządzenia niezbędne do wykonania usługi są dostarczane przez kontrahenta z Niemiec. Jedyne dostarczane przez wnioskodawcę materiały to eksploatacyjne - montażowe typu rurki, peszle, kołki, kable itp. Poza tym towarem, który zostaje sprzedany do centrum handlowego są tylko i wyłącznie dane przesyłane przez firmę niemiecką dotyczące ilości klientów odwiedzających centrum.

Zadaniem Wnioskodawcy jest zapewnienie zdalnego połączenia między jednostkami liczącymi a kontrahentem z Niemiec. W przypadku wygaśnięcia kontraktu urządzenia są demontowane i wykorzystywane w innych obiektach. Większość prac serwisowych wykonywanych w zakresie tej usługi jest związana z konfiguracją połączenia internetowego, nadania odpowiednich adresów IP jednostek zliczających, więc mogą być wykonywane zdalnie np. z biura Wnioskodawcy. Poza tym kontrahent z Niemiec współpracuje już z wieloma kontrahentami na terenie całej UE i podtrzymuje opinie, że taka usługa mieści się w obrębie art. 196 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dn. 28.11.2006 r. Wszyscy zagraniczni kontrahenci nie naliczają podatku VAT dla tej usługi, bo to doprowadziłoby do zakłócenia uczciwej konkurencji.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 8 ust. 1 przywołanej ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca wykonuje usługi dla kontrahenta z Niemiec w zakresie serwisu urządzeń zliczających klientów w centrach handlowych na terenie całej Polski. Kontrahent z Niemiec ma zamiar rozszerzyć zakres współpracy z Wnioskodawcą w zakresie przygotowania instalacji i montażu urządzeń, mających zliczać klientów w centrach handlowych, które Wnioskodawca miałby również serwisować. Przygotowanie instalacji dla systemu zliczania klientów polega na montażu kabli, jednostek zliczających, montażu urządzenia konwertującego danych oraz urządzeń zapewniających zdalne sterowanie systemem (router, nadanie nr IP portów itp). Wszystkie materiały potrzebne do zainstalowania systemu zliczania klientów są własnością firmy niemieckiej, będącej Zleceniodawcą i są wysyłane do Wnioskodawcy przed wykonaniem usługi. Po zainstalowaniu sprzęt nie przechodzi na własność centrum handlowego, w którym jest zamontowany, lecz pozostaje nadal własnością firmy niemieckiej i po wygaśnięciu kontraktu może z powodzeniem zostać zamontowany w innej lokalizacji. Część usługi wykonywanej przez Wnioskodawcę dla kontrahenta zagranicznego może być wykonywana zdalnie za pośrednictwem specjalnego programu, to znaczy konfiguracja łącza internetowego, nadawanie nr IP urządzeniom. Głównym zadaniem Wnioskodawcy jest więc zapewnienie zdalnego połączenie między jednostkami liczącymi a kontrahentem z Niemiec, dla którego usługa jest wykonywana.

W związku z powyższym, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia miejsca świadczenia wyżej opisanej usługi na podstawie art. 28b ustawy, czy może usługę tą należy uznać za związaną z nieruchomością zgodnie z art. 28e i opodatkować w Polsce.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności (art. 28b ust. 2 ustawy).


W art. 28a ustawy wskazano, iż na potrzeby stosowania rozdziału dotyczącego miejsca świadczenia przy świadczeniu usług:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub zobowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wnioskodawca wskazał, że przedmiotowe usługi wykonuje na rzecz niemieckiej firmy, tym samym należy stwierdzić, że spełnia on definicję podatnika, o której mowa w art. 28a ustawy.


Z powyższych przepisów wynika, że miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika działającego w takim charakterze jest miejsce, w którym podatnik ten posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Jeżeli jednak usługi te są świadczone na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika znajdującego się w miejscu innym niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Tę zasadę ogólną należy stosować, gdy usługa jest świadczona na rzecz podatnika, a przepisy art. 28e, 28f ust. 1, 28g ust. 1 i 1a, 28i, 28j i 28n ustawy nie będą przewidywać innych zasad ustalenia miejsca świadczenia.

Od powyższych zasad ustawodawca przewidział szereg wyjątków, wskazując m.in. szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług związanych m.in. z nieruchomościami.

I tak zgodnie z art. 28e ustawy, miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Należy w tym miejscu zauważyć, że użyty w powyższym przepisie (art. 28e ustawy) zwrot "usług związanych z nieruchomościami" stanowi katalog otwarty. Warunkiem zaliczenia określonej usługi do tego katalogu jest jej związek z nieruchomością, której dana usługa dotyczy. Wprawdzie usługi na nieruchomościach kojarzone są na ogół z usługami budowlanymi związanymi z konkretną nieruchomością, jednak pojęcie to jest znacznie szersze i obejmuje swoim zakresem cały szereg usług, które są nierozerwalnie związane z nieruchomościami.

Wskazać też trzeba, iż powiązanie usług związanych z nieruchomością, z lokalizacją samej nieruchomości jest jak najbardziej uzasadnione, bowiem dane usługi są konsumowane (wykorzystywane) właśnie w miejscu położenia nieruchomości.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca przygotowuje instalację dla systemu zliczania klientów, która polega na montażu kabli, jednostek zliczających, montażu urządzenia konwertującego danych oraz urządzeń zapewniających zdalne sterowanie systemem a wszystkie materiały potrzebne do zainstalowania systemu pozostają własnością firmy niemieckiej, będącej Zleceniodawcą i są wysyłane do Wnioskodawcy przed wykonaniem usługi. Po zainstalowaniu sprzęt nie przechodzi na własność centrum handlowego, lecz pozostaje nadal własnością firmy niemieckiej a po wygaśnięciu kontraktu może zostać zamontowany w innej lokalizacji. Jak wskazuje Wnioskodawca, część usługi może być wykonywana zdalnie za pośrednictwem specjalnego programu i głównym zadaniem Wnioskodawcy jest zapewnienie zdalnego połączenie między jednostkami liczącymi a kontrahentem z Niemiec, dla którego usługa jest wykonywana.

Mając na uwadze przedstawione informacje, zdaniem tut. Organu, nie można uznać, iż ww. urządzenia, stanowią części składowe nieruchomości. Wskutek takiego połączenia nie tracą one bowiem samodzielnego bytu w sensie fizycznym, gospodarczym i prawnym. Ich odłączenie nie powoduje ich uszkodzenia czy istotnej zmiany. Zatem, usługi wykonywane przez Wnioskodawcę na wymienionych powyżej urządzeniach, nie stanowią usług związanych z nieruchomościami, o których mowa w art. 28e ustawy lecz są to usługi na ruchomym majątku rzeczowym.

Ustawa nie definiuje „usług na majątku ruchomym”. W związku z tym, należy termin ten interpretować w oparciu o wykładnię językową jako wszelkie usługi wykonywane przez podmiot świadczący usługę, w wyniku których następuje wytworzenie nowego produktu z powierzonych materiałów, jego przerobienie lub ulepszenie, po to by nadać mu nową postać, jak również każdą czynność polegającą na poddaniu rzeczy jakimkolwiek pracom, które dotyczą jej bezpośrednio i oddziałują na nią, przy czym podmiot świadczący usługę nie jest właścicielem towaru powierzonego ani wytworzonego, przerobionego lub ulepszonego.

W związku z powyższym, dla ustalenia miejsca świadczenia przedmiotowych usług nie znajdzie zastosowania art. 28e ustawy, lecz zasada ogólna wyrażona w przepisie 28b ust. 1 ustawy, zgodnie z którą miejscem ich świadczenia jest miejsce gdzie nabywca tych usług (kontrahent niemiecki) posiada swoją siedzibę, a więc terytorium Niemiec.

Reasumując dokonane powyżej ustalenia stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie Wnioskodawca ma prawo potraktować usługi wykonane przez siebie na urządzeniach, będących własnością niemieckiego kontrahenta jako usługi na majątku ruchomym i określić miejsce świadczenia tych usług w oparciu o art. 28b ust. 1 ustawy, a co za tym idzie, uznać wykonane usługi jako nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług w Polsce.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. 2012, poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj