Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-599/13-2/MK
z 24 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 13.08.2013 r. (data wpływu 16.08.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia, które z środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym (IKE) stanowią „sumę wpłat” na IKE w przypadku dokonywania częściowych zwrotów i zwrotów całkowitych środków zgromadzonych na IKE – jest:


  • prawidłowe - w części dotyczącej dokonywania zwrotów całkowitych,
  • nieprawidłowe - w pozostałym zakresie.


UZASADNIENIE


W dniu 16.08.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia, które ze środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym (IKE) stanowią „sumę wpłat” na IKE w przypadku dokonywania częściowych zwrotów i zwrotów całkowitych środków zgromadzonych na IKE.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka S.A. prowadzi działalność ubezpieczeniową na podstawie przepisów ustawy z dnia 22 maja 2003 roku o działalności ubezpieczeniowej (Dz. U. Nr 124, poz. 1151 z późn. zm.). W ramach prowadzonej działalności Towarzystwo oferuje swoim klientom możliwość zawarcia umów ubezpieczenia na życie z Indywidualnym Kontem Emerytalnym (dalej: „Umowa IKE) w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o indywidualnych kontach emerytalnych (Dz.U. z 2004 r., Nr 116, poz.1205 z późn. zm.).


Na podstawie zawartej Umowy IKE zawartej z oszczędzającym, Towarzystwo prowadzi na rzecz oszczędzającego indywidualne Konto IKE, na którym ewidencjonowane są jednostki funduszy nabywane za składki ubezpieczeniowe (do wysokości limitu wpłat określonego w ustawie o IKE). Produkt ubezpieczeniowy dopuszcza możliwość dokonania zwrotu lub częściowego zwrotu środków wpłaconych na IKE.


Środki zgromadzone na IKE mogą pochodzić z wpłat na IKE dokonywanych przez oszczędzającego oraz z wpłat dokonanych w ramach pracowniczych programów emerytalnych (dalej PPE), IKE prowadzonego przez inne instytucje finansowe oraz IKE lub PPE zmarłego oszczędzającego, które następnie zostały przeniesione na IKE oszczędzającego w ramach wypłaty transferowej.


Ustawa o IKE zwrot definiuje jako „wycofanie całości środków zgromadzonych na IKE, jeżeli nie zachodzą przesłanki do wypłaty lub wypłaty transferowej”, natomiast częściowy zwrot jako wycofanie części środków zgromadzonych na IKE, jeżeli nie zachodzą przesłanki do wypłaty lub wypłaty transferowej.


Dodatkowo, zgodnie z art. 37a ust. 1 a ustawy o IKE „oszczędzający może wystąpić z wnioskiem o częściowy zwrot pod warunkiem, że środki te pochodziły z wpłat na IKE”.


Na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. 1991 Nr 80 poz. 350 z późn. zm.) Towarzystwo pobiera 19% zryczałtowany podatek od dochodu oszczędzającego na indywidualnym koncie emerytalnym w przypadku dokonania przez oszczędzającego zwrotu lub częściowego zwrotu w rozumieniu ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych.


Zgodnie z art. 30a ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodem w przypadku zwrotu jest różnica pomiędzy kwotą stanowiącą wartość środków zgromadzonych na IKE a sumą wpłat na IKE. Zgodnie z art. 30a ust. 8b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodem w przypadku częściowego zwrotu jest kwota zwrotu pomniejszona o koszty przypadające na ten zwrot. Za koszt, o którym mowa w zdaniu poprzednim uważa się iloczyn kwoty zwrotu i wskaźnika stanowiącego udział sumy wpłat na IKE do wartości środków zgromadzonych na tym koncie.


W celu prawidłowego wyliczenia wysokości dochodu do opodatkowania, niezbędne jest ustalenie wysokości „sumy wpłat na IKE”. Pojęcie to nie zostało jednak zdefiniowane przez ustawodawcę, co utrudnia jego należytą wykładnię. Wątpliwości Towarzystwa dotyczą zatem sposobu ustalania „sumy wpłat na IKE” w przypadku zwrotu oraz częściowego zwrotu, w szczególności jakie wpłaty należy zaliczać do sumy wpłat na IKE” oraz czy interpretacja tego pojęcia jest taka sama niezależnie od zwrotu tego czy dokonywany jest zwrot czy zwrot częściowy.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy do „sumy wpłat na IKE” w przypadku zwrotu oraz częściowego zwrotu zalicza się wszystkie wpłaty wnoszone do IKE, czyli środki:


  1. wpłacone przez oszczędzającego na IKE,
  2. wpłacone przez oszczędzającego na poprzednie IKE prowadzone przez inne instytucje finansowe, które zostały następnie przeniesione na obecne IKE w ramach wypłaty transferowej,
  3. wpłacone na rachunek oszczędzającego w ramach PPE, które zostały następnie przeniesione na obecne IKE w ramach wypłaty transferowej,
  4. otrzymane z wypłat transferowych z IKE zmarłego oszczędzającego na IKE oszczędzającego,
  5. otrzymane z wypłat transferowych z PPE zmarłego oszczędzającego na IKE oszczędzającego oraz, czy w związku faktem, iż ustawodawca nie zdefiniował „sumy wpłat na IKE” interpretacja tego pojęcia powinna być jednakowa niezależnie od rodzaju dokonywanego zwrotu?


Zdaniem Wnioskodawcy, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji „sumy wpłat na indywidualne konto emerytalne”, co utrudnia jednoznaczną interpretację tego pojęcia.


Zdaniem Towarzystwa prawidłowa interpretacja art. 30a ust. 8, 8a i 8b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest taka, że do „sumy wpłat na IKE” należy zaliczyć wszystkie wpłaty, które zasilają konto IKE, w tym również środki wpłacone na rachunek oszczędzającego w PPE, które zostały następnie przeniesione na obecne IKE w ramach wypłaty transferowej, otrzymane z wypłat transferowych z IKE zmarłego na IKE oszczędzającego oraz otrzymane z wypłat transferowych z PPE zmarłego na IKE oszczędzającego.


Dla prawidłowego wypełniania art. 30a ust. 8, 8a i 8b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych istotne znaczenie ma również określenie, czy pojęcie „sumy wpłat na IKE” ma zawsze takie samo znaczenie, niezależnie od rodzaju zwrotu, w przypadku którego naliczany jest należny podatek dochodowy.


W ocenie Towarzystwa prawidłowa wykładnia art. 30a ust. 5, 8a i 8b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest taka, że „sumę wpłat na IKE” zawsze należy interpretować jako sumę wszystkich wpłat dokonanych na IKE, w tym także wpłat pochodzących z wypłat transferowych z PPE oraz IKE lub PPE zmarłego.

Zdaniem Towarzystwa brak jest podstaw aby uznać, że pojęcie „sumy wpłat na IKE” należy odmiennie interpretować w zależności od dokonywanego zwrotu.


Różnicowanie pojęcia „sumy wpłat na IKE” mogłoby doprowadzić do sytuacji, w której te same środki podlegałyby opodatkowaniu lub nie w zależności od rodzaju zwrotu.


Dodatkowo mogłoby dojść do sytuacji, w której oszczędzający musiałby zapłacić podatek dochodowy w przypadku braku zysku na IKE oszczędzającego. Sytuację taką obrazuje poniższy przykład liczbowy:


Przykład 1:


Na konto IKE dokonano wpłaty transferowej z PPE w wysokości 1.000 zł, następnie oszczędzający dokonał wpłat w wysokości 1.000 zł. Wartość środków zgromadzonych na IKE na dzień zwrotu wynosi 2.000 zł (nie było zysków). Oszczędzający chce dokonać zwrotu z IKE.


W przypadku zwrotu dochód do opodatkowania przedstawia się następująco:


Dochód =wartość środków zgromadzonych na IKE na dzień zwrotu - suma wpłat na IKE


zatem:

D=2000-2000=0

W związku z powyższym podatek dochodowy wynosi zero.


Przykład 2:


Oszczędzający z Przykładu 1 chce dokonać zwrotu częściowego w wysokości 500 zł. W przypadku częściowego zwrotu dochód przedstawia się następująco:


Dochód =kwota zwrotu - kwota zwrotu x (suma wpłat na IKE/wartość środków zgromadzonych na IKE)


zatem

D=500 – 500x2000/20000

W związku z powyższym podatek dochodowy wynosi zero.


Gdyby jednak do „sumy wpłat na IKE” zaliczane były środki wpłacone na IKE z wyłączeniem środków pochodzących z wypłat transferowych z PPE oraz PPE lub IKE zmarłego, wyliczenie dochodu przedstawiałoby się następująco:


D=500 – 500x1000/2000=250


Powyższe wyliczenie wskazuje, że pomimo braku zysków, oszczędzający musiałby zapłacić podatek dochodowy w wysokości 47,50zł (19%x250).


W ocenie Towarzystwa intencją ustawodawcy było uniknięcie sytuacji, w których po stronie oszczędzającego powstałby obowiązek podatkowy od zysków kapitałowych w przypadku, gdy takiego zysku nie było.


Przedstawione powyżej stanowisko Towarzystwa, jest zgodne ze stanowiskiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, który wyrokiem z dnia 21 grudnia 2010 r., sygn. akt I S.A/Po 755/10, uchylił interpretację indywidualną uznającą za nieprawidłowe wliczanie do „sumy wpłat na IKE” także wpłat dokonywanych przez Oszczędzającego do PPE i następnie przeniesionych do IKE w ramach wypłaty transferowej. Powołując się na treść wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 stycznia 2009 r. sygn. akt IIFSK1217/09, w którym Sąd wskazuje że „brak uzasadnienia prawnego w rozumieniu art. 14c § 2 o.p. może polegać nie tylko na całkowitym braku argumentacji prawnej, ale również na przytoczeniu w interpretacji jedynie ogólnych tez dotyczących wykładki analizowanego przepisu, ale także na braku stanowiska co do całości przedstawionego we wniosku problemu. Uzasadnienie organu musi być zatem wyczerpujące i kompleksowo odnosić się do zawartego stanowiska w kontekście przedstawionego stanu faktycznego”, Towarzystwo zwraca się z prośbą o odniesienie się także do przykładów liczbowych w przypadku uznania stanowiska Towarzystwa za nieprawidłowe.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w części dotyczącej dokonywania zwrotów całkowitych, natomiast w pozostałym zakresie za nieprawidłowe.


W myśl art. 30a ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) pobiera się 19 % zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a od dochodu oszczędzającego na indywidualnym koncie emerytalnym z tytułu zwrotu albo częściowego zwrotu, w rozumieniu przepisów o indywidualnych kontach emerytalnych, środków zgromadzonych na tym koncie.


Zgodnie z art. 30a ust. 8 ww. ustawy dochodem, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, jest różnica między kwotą stanowiącą wartość środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym a sumą wpłat na indywidualne konto emerytalne.


Dochodem przy całkowitym zwrocie, który został poprzedzony zwrotami częściowymi, jest różnica pomiędzy wartością środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym na dzień całkowitego zwrotu a sumą wpłat na indywidualne konto emerytalne pomniejszoną o koszty częściowych zwrotów (art. 30a ust. 8a ww. ustawy).


W przypadku częściowego zwrotu dochodem jest kwota zwrotu pomniejszona o koszty przypadające na ten zwrot. Za koszt, o którym mowa w zdaniu pierwszym, uważa się iloczyn kwoty zwrotu i wskaźnika stanowiącego udział sumy wpłat na indywidualne konto emerytalne do wartości środków zgromadzonych na tym koncie (art. 30a ust. 8b ww. ustawy).


Przy kolejnym częściowym zwrocie przepisy ust. 8a i 8b stosuje się odpowiednio, z tym że do ustalenia wartości środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym bierze się aktualny stan środków na tym koncie (art. 30a ust. 8c ww. ustawy).


Stosownie do art. 41 ust. 4 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 5 i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku, gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.


W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku Towarzystwo na wniosek oszczędzającego dokonuje zwrotu i częściowych zwrotów środków zgromadzonych na IKE (art. 2 pkt 15 i pkt 15a ustawy o IKE), przy czym zgromadzone na IKE środki mogą pochodzić zarówno z wpłat na IKE (art. 2 pkt 4 ustawy o IKE i IKZE), jak i z wypłat transferowych (art. 2 pkt 14 i art. 35 ustawy o IKE i IKZE).


Zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych (Dz. U. Nr 116, poz. 1205 ze zm.) przez pojęcie wpłaty należy rozumieć wpłatę środków pieniężnych dokonywaną przez oszczędzającego na IKE lub IKZE, lub przekazanie pożytków z papierów wartościowych zgromadzonych na IKE lub IKZE oszczędzającego.

Określenie zwrot - zawarte w omawianej ustawie oznacza wycofanie całości środków zgromadzonych na IKE lub IKZE, jeżeli nie zachodzą przesłanki do wypłaty bądź wypłaty transferowej (art. 2 pkt 15 ww. ustawy). Natomiast jak wskazuje art. 2 pkt 15a ww. ustawy, częściowy zwrot to wycofanie części środków zgromadzonych na IKE, jeżeli nie zachodzą przesłanki do wypłaty bądź wypłaty transferowej.


Zgodnie z art. 37 ust. 1a oszczędzający może wystąpić z wnioskiem o częściowy zwrot pod warunkiem, że środki te pochodziły z wpłat na IKE.


Wątpliwość Towarzystwa budzi kwestia w jaki sposób należy rozumieć pojęcie „suma wpłat na IKE w celu ustalenia dochodu z tytułu częściowego zwrotu i zwrotu całkowitego


Mając na uwadze wyżej przywołane uregulowania prawne, pojęcie „suma wpłat na IKE” należy rozumieć inaczej w zależności od tego czy uzyskany dochód oszczędzającego na IKE pochodzi z tytułu zwrotu (całkowitego) czy zwrotu częściowego.


Przez pojęcie wpłaty, zgodnie z powołaną ustawą o indywidualnych kontach emerytalnych, należy rozumieć wpłatę środków pieniężnych dokonywaną przez oszczędzającego na IKE lub przekazanie pożytków z papierów wartościowych zgromadzonych na IKE oszczędzającego.


W przypadku zwrotu całkowitego środków zgromadzonych na IKE, wycofujemy wszystkie środki zgromadzone na IKE, tj. środki pochodzące zarówno z wpłat na IKE, jak i z wypłat transferowych oszczędzającego na IKE,


W takiej sytuacji należy mieć na uwadze,, że dokonanie wypłaty transferowej z PPE do IKE nie zmienia w istocie faktu, iż jest to dochód osiągnięty przez uczestnika PPE i podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w momencie zwrotu środków zgromadzonych w ramach programu. Zatem, jest on zwolniony przy przekazaniu z pracowniczego programu emerytalnego na IKE – na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. a) ww. ustawy, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są wypłaty transferowe środków zgromadzonych w ramach pracowniczego programu emerytalnego do innego pracowniczego programu emerytalnego lub na indywidualne konto emerytalne w rozumieniu przepisów o indywidualnych kontach emerytalnych - z zastrzeżeniem ust. 33. Podlega on jednak opodatkowaniu w momencie zwrotu środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym.


Mając powyższe na uwadze, że w przypadku zwrotu całkowitego środków zgromadzonych na IKE, wycofaniu ulegają wszystkie środki zgromadzone na IKE z jednoczesnym wypowiedzeniem umowy o prowadzenie IKE zatem na „sumę wpłat na IKE” składają się: wpłaty dokonane przez oszczędzającego na IKE, przekazanie pożytków z papierów wartościowych, wpłaty dokonane na IKE oszczędzającego prowadzone przez inne instytucje finansowe, i przekazane od nich pożytki z papierów wartościowych, a także przeniesienie środków zgromadzonych w pracowniczych programach emerytalnych na konto oszczędzającego w IKE, tj. suma składek podstawowych wpłacanych do PPE i suma składek dobrowolnych wnoszonych przez oszczędzającego do PPE.


Natomiast w przypadku zwrotu częściowego środków zgromadzonych na IKE, wycofujemy tylko część środków zgromadzonych na IKE oszczędzającego i tylko pochodzących z wpłat na IKE o czym stanowi art. 37 ust. 1a ustawy o IKE i IKZE.

Zatem częściowy zwrot to wycofanie części środków zgromadzonych na IKE, jeżeli nie zachodzą przesłanki do wypłaty bądź wypłaty transferowej. Obejmuje on kwotę stanowiącą różnicę pomiędzy aktualną wartością wszystkich środków zgromadzonych na IKE a aktualną wartością środków pochodzących z wpłat na PPE a przeniesionych na IKE w ramach wypłaty transferowej i środków przeniesionych z IKE zmarłego.


Wobec powyższego, przy dokonaniu przez oszczędzającego częściowego zwrotu z IKE na „sumę wpłat na IKE” składają się wpłaty oszczędzającego na IKE, z którego dokonywany jest zwrot, wpłaty na IKE prowadzone przez poprzednie instytucje finansowe oraz przekazanie pożytków z papierów wartościowych zgromadzonych na IKE oszczędzającego.

Natomiast w „sumie wpłat” nie mogą być uwzględnione wpłaty w ramach pracowniczych programów emerytalnych, z których nastąpiły wypłaty transferowe do IKE. Zgodnie bowiem z art. 37 ust. 1a ustawy o IKE, przedmiotem częściowo zwracanych środków mogą być tylko środki pochodzące z wpłat na IKE. Do sumy wpłat na IKE nie będą zaliczone także wypłaty transferowe z IKE zmarłego na IKE osoby uprawnionej.


Organ podatkowy zauważa, że definicje powyższych pojęć „sumy wpłat” zostały przyjęte po konsultacji z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej (organem właściwym do interpretowania ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych).


W świetle powyższego organ podatkowy nie potwierdza słuszności przyjętego stanowiska Towarzystwa, że w przypadku dokonywania częściowych zwrotów opodatkowaniu podlegają składki wpłacane do PPE przekazane na IKE w ramach wypłaty transferowej, co skutkuje tym, że bezzasadne staje się odniesienie do proponowanych przykładów liczbowych.

Jednocześnie organ zauważa, że przedmiotem interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego nie może być dokonywanie oceny danych liczbowych (rozliczeń) zawartych we wniosku o wydanie takiej interpretacji. Rozstrzygnięcie w zakresie konkretnych kwot stanowiących podstawę opodatkowania zgodnie z treścią art. 21 § 3-4 ustawy - Ordynacja podatkowa może być zawarte jedynie w decyzji podatkowej, która jest wydawana po przeprowadzeniu postępowania podatkowego uregulowanego w przepisach zawartych w dziale IV tej ustawy, które to przepisy zgodnie z treścią art. 14h tylko w części mają zastosowanie w postępowaniu w sprawie wydawania interpretacji (por. wyrok WSA w Warszawie z 10.06.2010 r. sygn. akt III SA/Wa 270/10).


Reasumując, „sumą wpłat na IKE” przy obliczaniu wskaźnika w celu ustalenia dochodu z danego zwrotu częściowego są środki pochodzące z wpłat środków pieniężnych dokonywanych przez oszczędzającego na bieżące i poprzednie IKE lub przekazanie pożytków z papierów wartościowych zgromadzonych na IKE oszczędzającego, natomiast w przypadku zwrotu całkowitego przez „sumę wpłat na IKE” należy rozumieć wpłaty dokonywane przez oszczędzającego na IKE, wpłaty dokonywane przez oszczędzającego na poprzednie IKE, prowadzone w innych instytucjach finansowych, które to wpłaty zostały następnie przeniesione na obecne IKE w drodze wypłaty transferowej, wpłaty dokonywane przez oszczędzającego na PPE, które to wpłaty zostały następnie przeniesione na IKE w drodze wypłaty transferowej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj