Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-442/13/AW
z 3 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2013 r. (data wpływu 23 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Izba Notarialna w S. powstała na podstawie ustawy Prawo o notariacie z dnia 14 lutego 1991 r. Stanowią ją notariusze prowadzący kancelarie w okręgu Sądu Apelacyjnego.

Izba Notarialna posiada osobowość prawną. Izba Notarialna nie prowadzi działalności gospodarczej.


Organami Izby Notarialnej są:


  • Walne Zgromadzenie Izby;
  • Rada Izby Notarialnej.


Do zakresu działania Rady Izby Notarialnej należy:


  • opiniowanie wniosków w przedmiocie powoływania i odwoływania notariuszy;
  • nadzór nad wykonywaniem obowiązków przez notariuszy, zastępców notarialnych, aplikantów notarialnych oraz nad przestrzeganiem przez nich powagi i godności właściwej dla notariusza;
  • organizowanie szkolenia aplikantów;
  • zarząd i rozporządzanie majątkiem Izby;
  • zwoływanie Walnych Zgromadzeń Izby;
  • prowadzenie wykazów notariuszy, zastępców i aplikantów;
  • wykonywanie innych czynności.


W ramach zadań dotyczących szkolenia aplikantów Izba Notarialna ponosi koszty:


  • wynagrodzenia wykładowców;
  • wynagrodzenia sędziów patronów;
  • wynajmu sal wykładowych;
  • administracyjno biurowe związane z przeprowadzanymi kolokwiami i egzaminami sprawdzającymi.


Na pokrycie kosztów związanych z procesem kształcenia przeznaczone są opłaty wnoszone przez aplikantów w wysokości ustalonej przez Ministra Sprawiedliwości.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy dochody z tytułu opłat przeznaczonych na szkolenie aplikantów uzyskane przez podmiot funkcjonujący na podstawie ustawy, która nie przewiduje dla niego tworzenia statutu (cele zadania, struktura wynika z ustawy) są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?


Zdaniem Wnioskodawcy, cele działalności określone w ustawie są celami statutowymi w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego od osób prawnych są dochody podatników, których celem statutowym jest m.in. działalność oświatowa. Kształcenie aplikantów w ramach aplikacji notarialnej mieści się w pojęciu działalności oświatowej.

Potwierdzeniem stanowiska podatnika wydaje się być interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie Nr IPPB5/423-220/09-2/AM oraz interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w związku z prawomocnym wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach sygn. akt I SA/GL 83/11 z dnia 25 maja 2011 r. dla podmiotów funkcjonujących na podstawie ustawy, która nie przewiduje dla nich tworzenia statutu a mianowicie dla Izby Komorników i Izby Radców Prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), przedmiotem opodatkowania tym podatkiem jest – z zastrzeżeniem wypadków, o których mowa w art. 21 i 22 – dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich został on osiągnięty. Podstawę opodatkowania stanowi natomiast dochód ustalony zgodnie z zasadami określonymi w art. 7 albo w art. 7a ust. 1 tej ustawy po odliczeniu wartości wskazanych w art. 18 ust. 1. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. W sytuacji, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów (przychodów) wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

I tak, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Jednocześnie – stosownie do treści art. 17 ust. 1a pkt 2 ww. ustawy podatkowej – zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei, na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.


Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:


  • przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki,
  • przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze,
  • zakłady budżetowe i inne jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.


Kumulatywnym warunkiem zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest przeznaczenie, a następnie wydatkowanie osiągniętego dochodu na preferowany przez ustawodawcę cel. Jeżeli warunek ten zostanie przez Wnioskodawcę spełniony, dochód przez niego uzyskany podlegać będzie zwolnieniu od podatku dochodowego w trybie omawianego przepisu.


Omawiane zwolnienie jest więc zwolnieniem warunkowym, uzależnionym od spełnienia przez podatnika dwóch istotnych warunków:


  1. jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności;
  2. uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej.


Oznacza to, że dochody Wnioskodawcy będą zwolnione od podatku jedynie wówczas, gdy jego cele statutowe będą tożsame lub zbieżne z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a dochody będą przeznaczone i wydatkowane na działalność statutową.

W przepisie tym ustawodawca posługuje się (...) pojęciem „celu statutowego”, nie zaś terminem „cel zapisany w statucie”. Przywołane sformułowanie ustawy ma niewątpliwie istotne znaczenie, w szczególności w sytuacji, gdy cele statutowe danego podatnika powołującego się na możliwość zastosowania do jego dochodów art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zostały unormowane w prawie określającym jego byt i działanie.

Nie ulega wątpliwości, że izba notarialna jest podatnikiem, którego byt i działanie zostały unormowane w ustawie z dnia 14 lutego 1991 r. – Prawo o notariacie (t.j. Dz.U. z 2008 r. Nr 189, poz. 1158 ze zm.). Posiada ona podmiotowość prawną (art. 26 § 3 ustawy – Prawo o notariacie). Izbę notarialną stanowią notariusze prowadzący kancelarię w okręgu sądu apelacyjnego (art. 28 § 1 ww. ustawy). Jednym z organów izby notarialnej jest rada izby notarialnej (art. 27 pkt 2 tej ustawy), a do zakresu jej działania należy m.in. organizowanie szkolenia aplikantów notarialnych (art. 35 pkt 3 ustawy – Prawo o notariacie). Jednocześnie omawiana ustawa – Prawo o notariacie nie nakłada na izby notarialne obowiązku tworzenia statutu.

Odnosząc powyższe rozważania do analizowanej sprawy stwierdzić należy, że w przypadku podmiotu nie posiadającego statutu – w celu określenia, czy jego zadania określone prawem są tożsame z celami statutowymi, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – można odwołać się do prawa określającego jego byt i działanie.

Tym samym organizowanie szkolenia aplikantów przez izbę notarialną jest jej celem statutowym w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należącym do działalności oświatowej. Bezsporne jest bowiem, że jest to cel o charakterze oświatowym zawarty w katalogu zadań przewidzianych dla izb notarialnych przez akt rangi ustawowej regulujący funkcjonowanie tego podmiotu.

Z okoliczności sprawy wynika, że finansowanie przez Izbę Notarialną szkoleń aplikantów notarialnych jest – co do zasady – finansowaniem celu statutowego tej Izby w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dlatego też dochód wydatkowany na cele szkolenia aplikantów może skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj