Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-365/12/AD
z 8 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-365/12/AD
Data
2012.06.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
prawo do odliczenia


Istota interpretacji
Brak możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją projektu.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2012 r. (data wpływu 26 marca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 8 czerwca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją inwestycji polegającej na rewitalizacji cmentarza komunalnego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 marca 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 8 czerwca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku związanego z realizacją inwestycji polegającej na rewitalizacji cmentarza komunalnego.


W przedmiotowy wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina zamierza aplikować o środki na realizację operacji w ramach Programu Operacyjnego na lata 2007 - 2013. Działanie to zakłada rewitalizację cmentarza komunalnego w miejscowości B. (prace modernizacyjne kaplicy cmentarnej zlokalizowanej na cmentarzu komunalnym wraz z robotami towarzyszącymi, odbudowa dróg i alei, wykonanie małej architektury, oświetlenie i przeniesienie dzwonu cmentarnego). Gmina jest właścicielem terenu. Kaplica cmentarna zostanie objęta pracami zakładającymi m.in.:


  1. roboty rozbiórkowe i demontażowe, m.in. demontaż rynien i rur spustowych, rozbiórkę starego pokrycia z dachówek, przetarcie tynków, rozbiórkę i wymianę części ołacenia i konstrukcji nośnej dachu,
  2. roboty towarzyszące i dodatkowe, m.in. uzupełnienie tynku zewnętrznego, renowacja wrót i drzwi, wyczyszczenie i wyeksponowanie cegły na filarach z kamienia fundamentowego,
  3. roboty przy modernizacji, m.in. montaż rynien spustowych z PCV, położenie wyprawy elewacyjnej barwionej, montaż obróbek blacharskich, zagruntowanie powierzchni ścian, położenie nowego pokrycia dachu z dachówki, roboty wykończeniowe wewnątrz dachówki.


Pracami objęty zostanie także budynek gospodarczy - roboty rozbiórkowe, demontażowe, towarzyszące, przygotowawcze oraz modernizacyjne. Dodatkowo zostanie zagospodarowany teren - rozebrane zostaną stare i wykonane nowe nawierzchnie chodników i alei z wykorytowaniem, wykonana zostanie nowa konstrukcja dla dzwonu, nowe ogrodzenie i oświetlenie. Termin realizacji inwestycji – wrzesień 2012 r. Wykonawca zostanie wyłoniony w drodze przetargu. Efekty przedmiotowej operacji nie będą przedmiotem umów dzierżawy lub najmu i nie będzie osiągany przychód z tego tytułu. Gmina, po powołaniu treści art. 86 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdziła, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Zgodnie z powołanym wyżej przepisem rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabyte towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, natomiast Gmina nie będzie wykonywać takich czynności z użyciem infrastruktury i sprzętu sfinansowanego w ramach projektu.

Gmina, po powołaniu § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) oraz art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) stwierdziła, że wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy - na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 3 cyt. ustawy - należy m.in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Gmina wskazała, że nie rozlicza się również w oparciu o tzw. współczynnik sprzedaży obliczony na podstawie art. 90 ust. 2 i następne ustawy o podatku od towarów i usług. Po powołaniu treści art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) stwierdziła, iż nie może również zaliczyć nieodliczonego podatku od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodów i skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż nie jest podatnikiem tego podatku.

Reasumując Gmina stwierdziła, iż nie będzie miała możliwości odliczenia i odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do wykonania przedmiotowej inwestycji.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Gmina, w związku z opisaną powyżej operacją, ma możliwość odzyskania i odliczenia podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie miał możliwości odliczenia i odzyskania podatku od towarów i usług, z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do wykonania przedmiotowej inwestycji. Podatek od towarów i usług jest wydatkiem kwalifikowanym, ponieważ jest ostatecznie poniesiony przez Gminę, która będąc podatnikiem podatku od towarów i usług nie ma żadnej możliwości jego odzyskania. Gmina podkreśliła ponownie, że efekty operacji nie będą przedmiotem umów dzierżawy lub najmu i nie będzie osiągany przychód z tego tytułu. Uważa, iż do wniosku aplikacyjnego powinno być dołączone oświadczenie beneficjenta (Gminy) o deklarowanym przez beneficjenta wykorzystaniu towarów i usług do czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zakupionych w związku z realizacją operacji realizowanej w ramach projektu „Po ryby”. Wskazała, iż w dokumencie tym Burmistrz stwierdzi, że w zakresie realizowanej operacji jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a podatek związany z transakcjami dokonywanymi w ramach ww. operacji finansowej stanowi podatek rzeczywiście i ostatecznie poniesiony. Dowodem może być dokument potwierdzający rejestrację Gminy, jako podatnika podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powołanego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina realizuje inwestycję polegającą na rewitalizacji cmentarza komunalnego. W ramach tego zadania wykonane zostaną między innymi prace modernizacyjne kaplicy (roboty rozbiórkowe i demontażowe, demontaż rynien i rur spustowych, rozbiórka obróbek blacharskich, starego pokrycia z dachówki, renowacja wrót i drzwi, montaż rynien spustowych z PCV oraz obróbek blacharskich) wraz z odbudową dróg i alei, wykonaniem małej architektury, oświetlenia i przeniesieniem dzwonu cmentarnego. Pracami objęty zostanie także budynek gospodarczy (roboty rozbiórkowe, demontażowe, przygotowawcze oraz modernizacyjne). Dodatkowo zostanie zagospodarowany teren (między innymi rozebrane zostaną stare nawierzchnie chodników i alei, wykonana zostanie nowa konstrukcja dla dzwonu, nowe ogrodzenie i oświetlenie). Efekty przedmiotowej operacji nie będą przedmiotem umów dzierżawy lub najmu i nie będzie osiągany przychód z tego tytułu.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Gminie nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zakupy dokonane w ramach realizacji inwestycji nie będą służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych. Nie będzie przysługiwać również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o które się ubiega nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Końcowo wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj