Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-573/12/AK
z 27 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-573/12/AK
Data
2012.07.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
port morski
remonty
stawka preferencyjna


Istota interpretacji
Możliwości zastosowania 0% stawki podatku dla robót wykonywanych w ramach projektu.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2012 r. (data wpływu 16 maja 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania 0% stawki podatku dla robót wykonywanych w ramach projektu „M.” – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 maja 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania 0% stawki podatku dla robót wykonywanych w ramach projektu „M.”.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka przystępuje do przetargu, który obejmować ma wykonanie robót budowlanych w ramach kontraktu o nazwie „M.”. Wykonawca przedmiotu zamówienia zobowiązany będzie do wykonania prac modernizacyjnych, które obejmują przebudowę umocnień brzegowych w kanałach oraz zmianę parametrów geometrii toru wodnego w północnej części obszaru objętego projektem. Skarpy umocnień brzegowych stanowić będą jednocześnie skarpę toru wodnego, który uzyska docelową szerokość w dnie - 120 m, z odpowiednimi poszerzeniami na łukach. Zagwarantowana zostanie możliwość pogłębienia toru do 12,5 m (roboty pogłębiarskie związane z osiągnięciem docelowej głębokości kanałów nie wchodzą w zakres projektu i stanowić będą przedmiot odrębnego zadania inwestycyjnego planowanego w ramach III etapu modernizacji toru wodnego, na całej jego długości).

W ramach zadania inwestycyjnego wykonane zostaną w szczególności prace związane z likwidacją przeszkód nawigacyjnych (nabrzeża, zwężka hydrauliczna, zniszczone dalby, pomost, pozostałości konstrukcji zdegradowanych umocnień), budową nabrzeża technicznego (dla potrzeb obsługi obiektów oznakowania nawigacyjnego), zalądowieniem bezużytecznych basenów, przełożeniem kabla VTS, stanowiącego element Radarowego Systemu Zarządzania i Kontroli Ruchu Statków na torze wodnym, budową drogi technicznej wzdłuż zachodniego brzegu jednego z kanałów, modernizacją oznakowania nawigacyjnego (m. in. w zakresie znaków informacyjnych, np. tablice zakazu kotwiczenia przy projektowanych przejściach kabli, oznakowanie robocze na czas trwania robót itp.). Na odcinku objętym modernizacją zostanie wykonane nowe oświetlenie brzegowe.

Roboty budowlane będą prowadzone pod nadzorem podwodnym, w obrębie czynnego toru żeglugowego, z uwzględnieniem minerskiego zabezpieczenia prac. Prace będą prowadzone przede wszystkim z wody.

Inwestycja powinna być realizowana pod nadzorem przyrodniczym, prowadzonym w ramach monitorowania środowiska (w okresie budowy oraz rok po jej zakończeniu - monitoring proinwestycyjny stanowić będzie przedmiot odrębnego zamówienia).

Celem kontrolowania przebiegu prac budowlanych oraz wskazania sposobu ich prowadzenia w odniesieniu do walorów przyrodniczych obszaru inwestycyjnego, inżynier zapewni nadzór specjalistów w zakresie flory i fauny, z którymi wykonawca jest zobowiązany ściśle współpracować, na warunkach określonych kontraktem oraz zgodnie z wymaganiami decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (zał. do SIWZ cz. II), innymi decyzjami, dokumentami, programem monitoringu, który inżynier uzgodni z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska.

Do obowiązków wykonawcy nie należą wskazane w ww. decyzji czynności, dotyczące prowadzenia monitoringu przyrodniczego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy roboty budowlane przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego opodatkowane są 23% stawką podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, wskazującego, iż zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 23% i jej ewentualne obniżenie lub zakwalifikowanie danej czynności jako zwolnionej od podatku jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy konkretny przepis ustawy przewiduje taką możliwość, w odniesieniu do robót budowlanych przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego ustawodawca nie przewidział zastosowania preferencyjnej stawki podatku ani zwolnienia od podatku. Zakres robót obejmuje bowiem przebudowę umocnień brzegowych w kanałach oraz zmianę geometrii toru wodnego.

Zdaniem Spółki, nie jest możliwe do robót przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego zastosowanie stawki 0% VAT w oparciu o przepis art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy. Przywołany przepis wymaga bowiem, aby objęte preferencyjną stawką roboty związane były z utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych, albo z ochroną środowiska morskiego. Przedmiotowe prace (roboty budowlane) są robotami związanymi z torem podejściowym, jednak nie polegają one na utrzymaniu toru podejściowego a na zmianie jego parametrów geometrii. Ponadto zakres robót wskazuje na to, że nie mają one na celu ochrony środowiska.

Spółka dodała, że zakres zastosowania przepisu art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy przewidziano jedynie do usług związanych z ochroną środowiska morskiego, rozumianą jako podjęcie lub zaniechanie działań umożliwiających zachowanie lub przywrócenie równowagi przyrodniczej w związku z mającymi wpływ na to środowisko czynnikami innymi niż przyrodnicze, a więc wynikającymi z działalności człowieka, industrializacji, rozwoju transportu morskiego, nadmiernego rybołówstwa itp.

Biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem Spółki, roboty budowlane, które mają być wykonane w ramach projektu opodatkowane są 23% stawką podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz możliwość stosowania zwolnień podatkowych.

Wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.

I tak, stosownie do dyspozycji przepisu art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług ratownictwa morskiego, nadzoru nad bezpieczeństwem żeglugi morskiej i śródlądowej oraz usług związanych z ochroną środowiska morskiego i utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych.

W myśl ust. 2 tegoż artykułu, opodatkowaniu stawką 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia „utrzymanie”, wobec czego przy dokonywaniu wykładni tego pojęcia należy odwołać się do znaczenia językowego, zgodnie z którym „utrzymanie” oznacza zachowanie czegoś takim, jakim było wcześniej, dbanie o coś, zachowywanie w odpowiednim stanie. Utrzymanie obiektu oznacza zatem zachowanie go w niepogorszonym stanie, w tym zapewnienie jego odpowiedniej funkcjonalności.

W świetle powyższego, użyte w przepisie art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług pojęcie „usług związanych z utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych” obejmuje czynności mające na celu zapewnienie odpowiedniego stanu tych obiektów, w tym prawidłową ich funkcjonalność. W konsekwencji usługi w zakresie utrzymania akwenów portowych lub torów podejściowych nie muszą ograniczać się tylko do usług wykonywanych bezpośrednio na tych obiektach. Efektem tych usług powinno być jednak utrzymanie akwenów portowych lub torów podejściowych w odpowiednim stanie, w tym zapewnienie ich funkcjonalności.

W odniesieniu do akwenów portowych lub torów podejściowych, zapewnienie funkcjonalności, w tym w szczególności bezpieczeństwa tych obiektów, osiąga się m.in. przez odpowiedni stan umocnień brzegowych. Zatem usługi budowlane dotyczące umocnień brzegowych, takie jak remont czy przebudowa, mogą korzystać z preferencyjnej stawki 0%, jeżeli dotyczą utrzymania akwenów portowych i torów podejściowych w odpowiednim stanie. Z preferencyjnej stawki nie będą mogły korzystać usługi dotyczące umocnień brzegowych, jeżeli roboty te wynikają z konieczności ich dostosowania do przeprowadzonej przebudowy akwenu portowego lub toru podejściowego, zmieniającej w konsekwencji ich parametry techniczne.

Remont czy przebudowa, które nie są związane z ww. przebudową akwenu portowego lub toru podejściowego, a które służą utrzymaniu istniejącego akwenu portowego lub toru podejściowego będą więc objęte, co do zasady, hipotezą normy zawartej w art. 83 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy. W ten ostatni przypadek będzie wpisywać się również remont lub przebudowa, których zasadniczym celem jest konieczność odnowienia obecnej infrastruktury (z uwagi na np. jej stan techniczny, który powoduje, że nie jest już w stanie wypełniać swojej funkcji do istniejącego akwenu portowego lub toru podejściowego), nawet jeśli część inwestycji związana będzie z przebudową akwenu portowego lub toru podejściowego, zmieniającą ich parametry techniczne. Zastosowanie jednakże w takiej sytuacji stawki preferencyjnej do części prac dotyczących infrastruktury związanej z utrzymaniem akwenu portowego lub toru podejściowego, uzależnione będzie od możliwości ich wyodrębnienia od prac związanych z przebudową tych obiektów.

Z treści wniosku wynika, iż Spółka zamierza wziąć udział w przetargu. Wykonawca przedmiotu zamówienia zobowiązany będzie do wykonania prac modernizacyjnych, które obejmują przebudowę umocnień brzegowych w kanałach oraz zmianę parametrów geometrii toru wodnego w północnej części obszaru objętego projektem. Skarpy umocnień brzegowych stanowić będą jednocześnie skarpę toru wodnego, który uzyska docelową szerokość w dnie - 120 m, z odpowiednimi poszerzeniami na łukach. Zagwarantowana zostanie możliwość pogłębienia toru do 12,5 m (roboty pogłębiarskie związane z osiągnięciem docelowej głębokości kanałów nie wchodzą w zakres projektu i stanowić będą przedmiot odrębnego zadania inwestycyjnego planowanego w ramach III etapu modernizacji toru wodnego, na całej jego długości). W ramach zadania inwestycyjnego wykonane zostaną w szczególności prace związane z likwidacją przeszkód nawigacyjnych (nabrzeża, zwężka hydrauliczna, zniszczone dalby, pomost, pozostałości konstrukcji zdegradowanych umocnień), budową nabrzeża technicznego (dla potrzeb obsługi obiektów oznakowania nawigacyjnego), zalądowieniem bezużytecznych basenów, przełożeniem kabla VTS, stanowiącego element Radarowego Systemu Zarządzania i Kontroli Ruchu Statków na torze wodnym, budową drogi technicznej wzdłuż zachodniego brzegu jednego z kanałów, modernizacją oznakowania nawigacyjnego (m. in. w zakresie znaków informacyjnych, np. tablice zakazu kotwiczenia przy projektowanych przejściach kabli, oznakowanie robocze na czas trwania robót itp.). Na odcinku objętym modernizacją zostanie wykonane nowe oświetlenie brzegowe. Roboty budowlane będą prowadzone pod nadzorem podwodnym, w obrębie czynnego toru żeglugowego, z uwzględnieniem minerskiego zabezpieczenia prac. Prace będą prowadzone przede wszystkim z wody.

Analizując okoliczności faktyczne sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, że prace polegające na przebudowie umocnień brzegowych w kanałach oraz zmianie parametrów geometrii toru wodnego w północnej części obszaru objętego projektem (skarpy umocnień brzegowych stanowić będą jednocześnie skarpę toru wodnego), mając świadomość, iż są one konieczne do zatrzymania zaawansowanej i nadal postępującej degradacji umocnień brzegowych oraz do eliminacji niekorzystnych zjawisk takich jak spłycenia, przegłębienia, uszkodzenia i obsunięcia umocnień, a tym samym zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi, są usługami związanymi z utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług, jednak tylko i wyłącznie w przypadku, gdy wykonywane prace nie spowodują zmiany dotychczasowych warunków lub parametrów eksploatacyjnych, i tylko w takiej sytuacji, gdy Spółka przy ich wykonywaniu będzie miała możliwość ich wyodrębnienia od prac związanych z przebudową tych obiektów. Warunkiem będzie również posiadanie przez Spółkę wymaganej w art. 83 ust. 2 dokumentacji.

W sytuacji, gdy wykonywane prace przekroczą granicę powodującą, iż przestaną być one „utrzymaniowymi” a Spółka nie będzie miała możliwości ich wyodrębnienia od prac związanych z przebudową tych obiektów, podlegały będą opodatkowaniu - zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy - 23% stawką podatku od towarów i usług.

Odnośnie planowanych robót polegających na likwidacji utrudnień nawigacyjnych takich jak nabrzeża, zwężki hydrauliczne, zniszczone dalby, pomosty, pozostałości konstrukcji zdegradowanych umocnień, budowie nabrzeża technicznego dla potrzeb obsługi obiektów oznakowania nawigacyjnego, zalądowieniu bezużytecznych basenów, przełożeniu kabla VTS, stanowiącego element Radarowego Systemu Zarządzania i Kontroli Ruchu Statków na torze wodnym, budowie drogi technicznej wzdłuż zachodniego brzegu jednego z kanałów, modernizacji oznakowania nawigacyjnego, m.in. w zakresie znaków informacyjnych oraz wykonaniu nowego oświetlenia brzegowego stwierdzić należy, iż w ocenie tut. organu, nie stanowią one usług związanych z utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy. Robót tych nie można nazwać „utrzymaniowymi” a na ich skutek powstanie m.in. nowa infrastruktura lądowa, która wpisze się w definicję modernizacji umocnień brzegowych.

Brak jest również podstaw dla przyjęcia, iż ww. usługi polegają na ratownictwie morskim, nadzorze nad bezpieczeństwem żeglugi morskiej i śródlądowej lub ochronie środowiska morskiego.

Mając na uwadze powyższe oraz fakt, że czynności te nie są objęte zwolnieniem, ani obniżonymi stawkami podatku na podstawie innych przepisów ustawy i rozporządzeń wykonawczych wydanych na jej podstawie, będą podlegały będą opodatkowaniu - zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy - 23% stawką podatku od towarów i usług.

Jakkolwiek słusznie Spółka uznała, iż do prac wymienionych we wniosku zastosowanie znajdzie 23% stawka podatku, z uwagi na fakt, że w przypadku robót na odcinkach toru wodnego, gdzie koryto zasadniczo nie ulega zmianom oraz w części dotyczącej uporządkowania i zabezpieczenia skarp podwodnych poniżej powierzchni lustra wody do obecnej głębokości technicznej toru wodnego, możliwe jest warunkowe skorzystanie z preferencji przewidzianej w art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy, oceniając stanowisko całościowo należało uznać je za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – j. t. Dz. U. z 2012 r., poz. 270).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj