Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1303/13/AJ
z 8 stycznia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada (data wpływu 3 grudnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „XXX” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „XXX”.


We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Fundacja jest organizacją pożytku publicznego, która prowadzi działalność statutową odpłatną i nieodpłatną oraz działalność gospodarczą. Jest zarejestrowana jako podatnik podatku VAT-zwolniony, w związku z tym nie może ubiegać się o zwrot tego podatku. Fundacja prowadzi działalność statutową dzięki grantom, dotacjom, darowiznom i wpływom z 1% podatku (działalność niedpłatna pożytku publicznego), opłatom od beneficjentów (działalność odpłatna pożytku publicznego). Działalność gospodarcza jest prowadzona w bardzo ograniczonym zakresie (działalność dodatkowa) w związku z odpłatnym świadczeniem usług. Fundacja otrzymała dotację z Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców i budżetu państwa na realizację projektu pn. „XXX”, który prowadzony jest całkowicie w ramach nieodpłatnej działalności statutowej pożytku publicznego. Projekt zakłada kompleksowe wsparcie procesu kształcenia dzieci uchodźców w szkołach podstawowych i gimnazjalnych oraz wypracowanie i wdrożenie efektywnych metod nauczania tej grupy uczniów. W jego ramach realizowane są działania skierowane do pracowników oświaty nastawione na rozwój ich kompetencji w zakresie kształcenia dzieci uchodźców (seminaria, szkolenia dla nauczycieli), działania na terenie szkół skierowane do uczniów i rodziców polskich i cudzoziemskich (pomoce nauczycieli, doradcy międzykulturowi, mentoring rówieśniczy), działania nastawione na poprawę sytuacji dzieci i młodzieży uchodźczej, która przedwcześnie opuściła system edukacji (wspieranie procesu zdobywania wykształcenia gimnazjalnego, intensywny kurs języka polskiego, kursy zawodowe), ułatwienie dostępu do literatury metodycznej i merytorycznej dla osób zainteresowanych tematyką. Ponadto przeprowadzona jest pogłębiona diagnoza sytuacji szkolnej dzieci uchodźców, czynników ją warunkujących oraz opracowanie rekomendacji. W ramach projektu Fundacja ponosi koszty niezbędne do realizacji poszczególnych zadań, w tym koszty osobowe (wynagrodzenie z tytułu umów o pracę i umów cywilnoprawnych) oraz pozostałe koszty, takie jak: zakwaterowania i wyżywienia (w tym zakupu poczęstunku) na warsztatach, zakupu biletów dla uczestników projektu, zakupu materiałów do prowadzenia szkoleń (zajęć, warsztatów), wynajmu sali na zajęcia, usługi podwykonawstwa (przeprowadzenia szkoleń i kursów, opracowania graficznego i druku publikacji i materiałów promocyjnych, itp.), badań lekarskich dla uczestników, zakupu wyprawek szkolnych (książek, podręczników, materiałów papierniczych i innych, itp.). Wyżej wymienione towary i usługi nabywane są w związku z realizacją ww. projektu i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Fundacji przysługuje prawo do otrzymania zwrotu (odzyskania) podatku od towarów i usług w związku z ponoszeniem kosztów niezbędnych do realizacji ww. projektu finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców i budżetu państwa?


Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że jest zarejestrowany jako podatnik VAT zwolniony, a ponadto towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, brak jest prawnych możliwości odzyskania podatku od towarów i usług. Po powołaniu treści art. 5 ust. 1, art. 15 ust. 1, art. 86, art. 88 ust. 4 Fundacja stwierdziła, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego tzw. przesłanek pozytywnych, tj. m.in. wykorzystywania zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy. Wskazała, że z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających opodatkowaniu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Powyższy przepis z dniem 1 stycznia 2014 r. otrzymał nowe brzmienie. Zgodnie z art. 1 pkt 40 lit. d ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 35), obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 247 z późn. zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzeniu.

W analogiczny sposób kwestia ta jest uregulowana, w obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu), towarów lub usług (Dz. U. poz. 1656).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Fundacja, która jest zarejestrowana jako podatnik VAT zwolniony świadczy usługi odpłatne i nieodpłatne. Zarówno w jednym jak i drugim przypadku jest to działalność pożytku publicznego. Fundacja realizuje projekt, który jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców i budżetu państwa. Projekt polega na ułatwieniu nauki i przygotowaniu rodziców i nauczycieli do podjęcia działań zmierzających do poprawy sytuacji dzieci i młodzieży uchodźców. Zakupione towary i usługi w ramach projektu w całości wykorzystywane są do nieodpłatnej działalności pożytku publicznego.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że Fundacji nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na to, że zakupione towary i usługi nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Ponadto Fundacja nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, co również wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego. Wnioskodawcy nie przysługuje również zwrot podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wskazanymi w powołanych rozporządzeniach.

Jednocześnie wskazać należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości korzystania przez Fundację ze zwolnienia od podatku, ponieważ w tym zakresie nie przedstawiono własnego stanowiska i nie zadano pytania, a informację tą przyjęto jako element przedstawionego stanu faktycznego.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj