Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-413/13-2/LS
z 20 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 07.08.2013 r. (data wpływu 09.08.2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19.09.2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych podziału Spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.08.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych podziału Spółki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka S.A. („Wnioskodawca”) jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą polegającą na transporcie kolejowym. W związku z planowanymi działaniami restrukturyzacyjnymi Wnioskodawca Uchwałą Zarządu P. S.A. z dnia 23 lipca 2013 r. utworzył w obrębie swojego przedsiębiorstwa specjalne biuro, które będzie zajmowało się windykacją wszelkich roszczeń odszkodowawczych oraz związanych z nimi pozostałymi roszczeniami, przysługujących Wnioskodawcy w stosunku do Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej w związku z wadliwą implementacją do krajowego porządku prawnego dyrektywy 2001/14/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 lutego 2001 r. w sprawie alokacji zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej i pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury kolejowej oraz przyznawania świadectw bezpieczeństwa, zmienionej dyrektywą 2004/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r., przysługujące Wnioskodawcy jako przewoźnikowi kolejowemu Biuro Windykacji Specjalnej („Biuro”).

Biuro będzie kierowane przez dyrektora umocowanego stosownym pełnomocnictwem upoważniającym w szczególności do składania oświadczeń w imieniu Spółki związanych z działalnością wydzielonego Biura, w tym do zarządzania ruchomym majątkiem Spółki, nabywania majątku ruchomego oraz praw majątkowych, zawierania umów, reprezentowania Wnioskodawcy wobec organów administracji rządowej samorządowej oraz przed sądami. Do obowiązków Dyrektora wydzielonego Biura będzie należało m.in. zarządzanie oraz kierowanie pracami Biura w zakresie dochodzenia roszczeń odszkodowawczych przysługujących Wnioskodawcy, o których mowa powyżej.

Działalność prowadzona przez Biuro jest wyodrębniona ze wszystkich pozostałych komórek organizacyjnych Wnioskodawcy, a tym samym nie jest prowadzona równolegle przez inne Biura Wnioskodawcy.

Celem realizacji zadań, Biuro zostało wyposażone w niezbędne pomieszczenie, w którym będzie prowadzona przedmiotowa działalność oraz pracowników odpowiedzialnych za realizację zadań. Pomieszczenie biurowe, w którym prowadzona będzie działalność Biura, zostało przydzielone w ramach budynku biurowego Wnioskodawcy w Warszawie, przy ul. Grójeckiej. W części odpowiadającej przydzielonemu pomieszczeniu biurowemu Biuro partycypować będzie również w kosztach związanych z utrzymaniem Biura, w tym w kosztach energii elektrycznej, kosztach sprzątania oraz dostępu do mediów.

Wydzielona na potrzeby działalności Biura część istniejącego przedsiębiorstwa Wnioskodawcy będzie obejmowała w szczególności majątek w postaci:

  1. majątek ruchomy (np. komputery, inny sprzęt informatyczny, telefony, wyposażenie biurowe i samochód);
  2. wartości niematerialne i prawne, w tym niezbędne oprogramowanie komputerowe;
  3. należności i zobowiązania związane z działalnością Biura;
  4. dokumenty związane z prowadzoną działalnością.

Ponadto, w celu realizacji zadań Biura zawarta zostanie umowa na obsługę prawną w zakresie sądowego dochodzenia roszczeń przypisanych do Biura.

W celu wyodrębnienia finansowej działalności Biura Wnioskodawca otworzył rachunek bankowy, który będzie służył jedynie jego działalności. Z tego rachunku będą regulowane zobowiązania związane z Biurem.

Dodatkowo, system księgowy funkcjonujący u Wnioskodawcy umożliwia przyporządkowanie do Biura związanych z nim przychodów i kosztów (przyporządkowane. są odpowiednie kody) oraz wyodrębnienie ewidencyjne należności i zobowiązań bezpośrednio związanych z działalnością Biura. Pozwala to na sporządzenie odpowiednich dokumentów finansowych, w szczególności na potrzeby sprawozdawczości zarządczej Wnioskodawcy.

Dla celów rachunkowości zarządczej system księgowy jest w stanie odpowiednio przyporządkować do Biura koszty ogólne funkcjonowania uwzględniające zaangażowanie i jego udział w całości działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę. Jak wynika z powyższego prowadzona obecnie ewidencja dla celów zarządczych w systemie księgowym wykorzystywanym przez Wnioskodawcę pozwala zatem na formalne wyodrębnienie w zarządzaniu przychodami i kosztami oraz dokonywanie oceny efektywności ekonomicznej Biura funkcjonującego w ramach Wnioskodawcy.

W zakresie sporządzania rocznego sprawozdania finansowego (bilansu oraz rachunku zysków i strat zgodnie z polską ustawą o rachunkowości) oraz rocznego rozliczenia podatkowego, sporządzane są one łącznie na poziomie Wnioskodawcy. Powyższe wynika z faktu, iż z prawnego punktu widzenia to Wnioskodawca, jako podmiot, jest zobowiązany do przygotowania sprawozdania finansowego oraz dokonania rozliczeń podatkowych. Sytuacja ta nie wpływa jednak negatywnie na możliwość odpowiedniego przyporządkowania przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań - o czym była już mowa powyżej.

W związku z decyzją podjętą przez akcjonariuszy Wnioskodawcy, część działalności Wnioskodawcy polegająca na działalności windykacyjnej roszczeń opisanych powyżej prowadzona przez Biuro zostanie przeniesiona na rzecz nowoutworzonej spółki, która powstanie w wyniku podziału przez wydzielenie Wnioskodawcy przeprowadzonego zgodnie z art. 529 Kodeksu spółek handlowych. („Spółka”).

Biuro będzie obejmować wszelkie składniki materialne i niematerialne wskazane w uchwale zarządu oraz omówione powyżej. Do Spółki zostaną również przeniesieni dotychczasowi pracownicy Wnioskodawcy, którzy pracowali bezpośrednio w Biurze.

Niezwłocznie po wydzieleniu, Spółka zawrze umowę najmu powierzchni biurowej z Wnioskodawcą, jak również umowę na obsługę administracyjną Spółki, m.in. w zakresie obsługi administracyjnej (np. księgowej).

Po dokonaniu transakcji (podziału przez wydzielenie) Spółka, w oparciu o nabyte od Wnioskodawcy Biuro, będzie prowadziła podstawową działalność w zakresie windykacji roszczeń, o których mowa powyżej. Zgodnie z zamierzeniem Wnioskodawcy, Spółka rozpocznie działalność od razu w oparciu o otrzymane składniki majątkowe, przejętych pracowników oraz korzystając z umów outsourcingowych dotyczących obsługi administracyjnej (np. w zakresie księgowości, obsługi prawnej).

Dodatkowo, Wnioskodawca zauważa, że składniki majątkowe pozostałe u Wnioskodawcy będą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa, która w dalszym ciągu będzie prowadzić podstawową działalność polegającą na transporcie kolejowym.

Spółka wskazała, że również składniki majątkowe pozostałe u Wnioskodawcy po dokonaniu podziału będą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 4a pkt 4 Ustawy CIT.

W związku z faktem, iż wydzielone zastanie jedynie część działalności w zakresie windykacji roszczeń odszkodowawczych, majątek pozostający u Wnioskodawcy po dokonaniu transakcji (podziału przez wydzielenie) będzie umożliwiał kontynuowanie przez niego działalności. Wnioskodawca będzie nadal prowadził działalność w zakresie wykonywania kolejowych przewozów towarowych w komunikacji krajowej i międzynarodowej przy wykorzystaniu pozostających składników stanowiących zorganizowane przedsiębiorstwo.

Majątek pozostający u Wnioskodawcy po dokonaniu podziału będzie obejmował m. in. następujące składniki majątkowe niezbędne do prowadzenia działalności w pozostałym zakresie (tj. w zakresie innym niż zakres działalności Biura), w szczególności:

  • nieruchomości,
  • środki trwałe i wyposażenie,
  • wartości niematerialne i prawne (w tym licencje i oprogramowania komputerowe),
  • umowy związane z prowadzoną działalnością (w zakresie innym niż działalność Biura),
  • środki pieniężne znajdujących się na rachunkach bankowych,
  • należności oraz zobowiązania związane z działalnością Wnioskodawcy (w zakresie innym niż działalność Biura) oraz
  • księgi i dokumenty.

Jednocześnie Wnioskodawca dysponuje własnym personelem przypisanym do poszczególnych jednostek i komórek organizacyjnych Spółki (w tym Biura), co umożliwi po podziale samodzielną realizację zadań oraz prowadzenie samodzielnie działalności w pozostałym niewydzielonym zakresie.

Ponadto, należy zaznaczyć, iż Wnioskodawca posiada rachunki bankowe, które będą służyły jego działalności także po podziale. Posiada również system księgowy pozwalający na sporządzenie odpowiednich dokumentów finansowych, w szczególności na potrzeby sprawozdawczości zarządczej.

W związku z powyższym Wnioskodawca pragnie zauważyć, iż majątek pozostający u niegopo dokonaniu podziału spełnia następujące przesłanki:

  1. stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań),
  2. jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. jest przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. stanowi niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Podsumowując, na skutek podziału wszystkie składniki materialne i niematerialne związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością, w szczególności w zakresie wykonywania kolejowych przewozów towarowych w komunikacji krajowej i międzynarodowej (z wyłączeniem działalności realizowanej przez Biuro), pozostaną w P. S.A. Działalność ta jest wyodrębniona zarówno pod względem finansowym jak i organizacyjnym i stanowi niezależną część przedsiębiorstwa, która samodzielnie realizuje zadania gospodarcze. Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, nie ma wątpliwości, iż działalność, pozostająca u Wnioskodawcy, również spełnia kryteria wymagane do uznania jej za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 Ustawy CIT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy Biuro, które zostanie przeniesione przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki w ramach podziału przez wydzielenie Wnioskodawcy, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r., nr 74, poz. 397; dalej. „Ustawa CIT”) oraz art. 2 pkt 27e ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., nr 177, poz. 1054; dalej; „Ustawa VAT”)...
  2. Czy przeniesienie przez Wnioskodawcę w drodze podziału przez wydzielenie na rzecz spółki przejmującej, składników majątkowych stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 Ustawy CIT, spowoduje u Wnioskodawcy konieczność rozpoznania dla celów podatku dochodowego od osób prawnych przychodu związanego ze zbyciem tych składników majątkowych...
  3. Czy przeniesienie Biura, stanowiącego zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa, przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki w ramach podziału przez wydzielenie Wnioskodawcy, podlegać będzie opodatkowaniu od podatkiem towarów i usług („VAT”)...
  4. Czy planowany w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r., nr 94, poz. 1037; dalej: „KSH”) podział przez wydzielenie Biura, który zostanie przeniesiony przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki, stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu Ustawy CIT oraz Ustawy VAT podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (dalej: „PCC”)...

Niniejsza interpretacja dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób prawnych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, planowany podział przez wydzielenie nie będzie podlegał opodatkowaniu PCC.

Zgodnie z treścią art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2010 r., nr 101, poz. 649; dalej: „Ustawa PCC”) podatkowi podlegają enumeratywnie wymienione czynności. Wśród czynności tych, art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) oraz art. 1 ust. 1 pkt 2 Ustawy PCC wskazują na opodatkowanie umowy spółki oraz jej zmiany, jeśli powoduje podwyższenie podstawy opodatkowania PCC. Następnie art. 1 ust. 3 omawianej ustawy określa, co należy uznawać za zmianę umowy spółki. Art. 1 ust. 3 pkt 3 Ustawy PCC wymienia precyzyjnie „przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego”. Analizowany artykuł Ustawy PCC wymienia więc jedynie czynności przekształcenia oraz łączenia, pomijając zaś czynność podziału spółki.

Wspomniany brak czynności podziału spółki w katalogu art. 1 ust. 3 pkt 3 Ustawy PCC jest wynikiem nowelizacji tej ustawy wprowadzonej z dniem 1 stycznia 2009 r. Nowelizacja ta implementowała do polskiego systemu prawnego Dyrektywę Rady 2008/7/WE z dnia 12 lutego 2008 r. dotyczącą podatków pośrednich od gromadzenia kapitału (Dz. Urz. UE L 46 z 21.02.2008 r., str. 11; „Dyrektywa”). Jak wskazuje preambuła tej dyrektywy, celem regulacji było „ujednolicenie prawodawstwa dotyczącego podatków pośrednich od gromadzenia kapitału, tak aby w możliwie największym stopniu wyeliminować czynnik, które mogę zakłócać warunki konkurencji lub utrudniać swobodny przepływ kapitału.” Dyrektywa ma zatem wyeliminować czynniki takie jak: nierówne traktowanie, podwójne opodatkowanie dysproporcje.

Art. 4 Dyrektywy następująco definiuje pojęcie „działań restrukturyzacyjnych:

  • "przeniesienie przez jedną lub kilka spółek kapitałowych wszystkich swoich aktywów i pasywów, lub jednego bądź więcej oddziałów do jednej lub więcej spółek kapitałowych, które są w trakcie tworzenia lub już istnieją, pod warunkiem że rekompensata obejmuje przynajmniej częściowo papiery wartościowe reprezentujące kapitał spółki przejmującej;
  • przejęcie przez spółkę kapitałową, która jest w trakcie tworzenia lub już istnieje, udziałów dających większość głosów w innej spółce kapitałowej; pod warunkiem że rekompensata obejmuje przynajmniej częściowo papiery wartościowe reprezentujące kapitał tej pierwszej spółki. W przypadku gdy większość praw głosu uzyskuje się za pomocą co najmniej dwóch operacji, za działania restrukturyzacyjne uznaje się wyłącznie operację, w której uzyskano większość praw głosu, i wszelkie kolejne operacje.

    1. Działania restrukturyzacyjne obejmują również przeniesienie do spółki kapitałowej wszystkich aktywów i pasywów innej spółki kapitałowej będącej w pełni własnością tej pierwszej spółki.”

    Następnie w art. 5 ust. 1 lit. e) Dyrektywa stanowi, że państwa członkowskie nie nakładają na spółki kapitałowe podatku pośredniego w żadnej formie w odniesieniu do działań restrukturyzacyjnych, o których mowa w art. 4 Dyrektywy.

    Dyrektywa wyłączyła więc spod możliwości opodatkowania podatkiem kapitałowym czynności związanych z podziałem spółek.

    Jak już zostało wspomniane, krajowy ustawodawca realizując swój obowiązek wdrożenia Dyrektywy, przygotował projekt ustawy z dnia 7 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wraz z uzasadnieniem (Druk nr 748 Sejmu RP VI Kadencji).

    W uzasadnieniu ustawodawca wskazuje jasno, iż „w celu zapewnienia zgodności polskich przepisów z prawem Unii Europejskiej, projekt realizuje zasadę jednokrotnego opodatkowania kapitału w spółkach kapitałowych.” Następnie uzasadnienie wymienia kluczowe zmiany, jakie wprowadzone zostaną do Ustawy PCC:

    „Za zmiany o najistotniejszym znaczeniu należy uznać:

    • zawężenie katalogu czynności objętych podatkiem jako zmiana umowy spółki kapitałowej;
    • wyłączenie z opodatkowania czynności związanych z przenoszeniem aktywów / pasywów w spółkach kapitałowych, będących w świetle dyrektywy działaniami restrukturyzacyjnymi obligatoryjnie niepodlegającymi podatkowi kapitałowemu.”

    Dalej w uzasadnieniu czytamy, iż projekt „przewiduje zniesienie opodatkowania podziału spółek jako czynności restrukturyzacyjnych w świetle dyrektywy”. Uzasadnienie to pozwala jednoznacznie stwierdzić, iż obecny kształt art. 1 Ustawy PCC nie jest przypadkowy, a jasnym celem ustawodawcy było wyłączenie spod opodatkowania podziału spółek.

    Mając na uwadze treść Ustawy PCC, Dyrektywy Rady 2008/7/WE oraz brzmienie uzasadnienia projektu zmieniającego Ustawę PCC należy stwierdzić, iż czynność restrukturyzacji spółki w trybie art. 529 § 1 pkt 4 KSH (podział spółki poprzez wydzielenie) nie będzie podlegał opodatkowaniu PCC.

    Powyższe rozumowanie znajduje także odzwierciedlenie w licznych interpretacjach prawa wydawanych przez polskie organy podatkowe. Wskazać można choćby:

    • Interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 4 stycznia 2011 r. (sygn. ILPB2/436-225/10-2/MK),
    • Interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 20 grudnia 2010 r. (sygn. IBPBII/1/436-239/10/MZ),
    • Interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 2 lutego 2010 r. (sygn. ITPB2/436-176/09/MK).

    Na końcu należy raz jeszcze zaznaczyć, iż katalog zawarty w art. 1 ust. 1 Ustawy PCC ma charakter zamknięty. Oznacza to, iż przepis ten nie może być interpretowany rozszerzająco. W konsekwencji fakt, iż w przepisie tym nie wymieniono czynności podziału spółki oznacza, że czynność ta nie podlega w ogóle opodatkowaniu PCC.

    Należy dodać, iż takie stanowisko dotyczące zamkniętego charakteru katalogu z art. 1 ust. 1 Ustawy PCC potwierdza też orzecznictwo. W wyroku z dnia 21 stycznia 2011 r. (sygn. I SA/Kr 999/10) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie następująco skomentował art. 1 ust. 1 pkt 1 Ustawy PCC: ,,W ocenie Sądu analiza sposobu redakcji art. 1 ust. 1 pkt 1 nakazuje opowiedzieć się za restrykcyjną jego wykładnią. Ustawodawca w postanowieniach analizowanego przepisu użył bowiem zwrotu, który przesądza o tym, że został skonstruowany zamknięty katalog czynności cywilnoprawnych podlegających opodatkowaniu omawianym podatkiem. Użyty w treści tego przepisu wyraz „następujące” wyraźnie wskazuje, że podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają tylko te czynności; które zostały w nim wymienione.”

    Podobne stanowisko zajął jeszcze Naczelny Sąd Administracyjny OZ. w Łodzi w wyroku z dnia 30 listopada 2001 r. (sygn. I SA/Łd 251/00) na gruncie przepisów o opłacie skarbowej: „nieuregulowanie przez ustawodawcę adekwatnego podatkowego stanu faktycznego, niezależnie od jego przyczyn, oznacza powstanie obszaru wolnego od opodatkowania i nie może być rozumiane jako luka prawna, podlegająca wypełnieniu w drodze analogii”.

    W świetle powyższych argumentów Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż planowany w trybie art. 529 § 1 pkt 4 KSH podział przez wydzielenie Biura, stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa, nie będzie podlegał opodatkowaniu PCC.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

    Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

    W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych należy stwierdzić, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

    Ponadto w odniesieniu do wskazanego we wniosku orzecznictwa należy stwierdzić, że orzeczenia sądów administracyjnych dotyczą tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, podatników osadzonej w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


  • doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

    Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
    Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

    Reklama

    Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

    czytaj

    O nas

    epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

    czytaj

    Regulamin

    Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

    czytaj