Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-726/13/BS
z 24 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2013 r. (data wpływu 26 lipca 2013 r.), uzupełnionym w dniach 9 i 18 października 2013 roku o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z tytułu czynności przygotowania i przeprowadzenia imprezy kulturalnej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 lipca 2013 r. został złożony wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku z tytułu czynności przygotowania i przeprowadzenia imprezy kulturalnej.


W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca Ośrodek przygotuje i przeprowadzi imprezę kulturalną „b.”. B. to coroczny festyn promocyjny, który wcześniej był finansowany w całości ze środków Wnioskodawcy. W 2013 r. lokalne stowarzyszenie napisało projekt, a Wnioskodawca zostanie realizatorem. Celem organizowanego festynu jest promocja gminy. Na festynie wystawione zostaną stoiska z lokalnymi wyrobami, zorganizowany będzie turniej piłki plażowej, zabawy dla dzieci. Gwiazdą wieczoru będzie zespół muzyczny, a następnie „do białego rana” odbędzie się zabawa dla wszystkich. Wnioskodawca jako realizator imprezy podpisze umowy z firmą muzyczną, nagłośnieniową, firmą toi-toi. We własnym zakresie zostaną rozstawione wypożyczone namioty promocyjne. Pracownicy Ośrodka poprowadzą imprezę, zapewnią obsługę techniczną, przygotują katering z zakupionych wcześniej produktów żywnościowych oraz rozstawią i zapewnią obsługę urządzeń zabawowych i animatorów kultury, którzy będą prowadzić zajęcia kulturalno-sportowe. Po zakończonej imprezie Wnioskodawca uporządkuje teren. Za wykonaną usługę wystawi fakturę VAT. W uzupełnieniu z dnia 9 października 2013 r. Wnioskodawca wskazał, że jest samorządową instytucją kultury i działa na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej i jest wpisany do rejestru samorządowych instytucji kultury. Z tytułu organizowanej imprezy jednorazowo uzyska dochód, a uzyskany przychód w całości zostanie przeznaczony na dalsze prowadzenie działalności ośrodka kultury (na kontynuację działalności, przygotowanie dalszych imprez). Wnioskodawca wskazał również, że nigdy nie biletował organizowanych imprez kulturalnych. Każda impreza jest całkowicie darmowa i przeznaczona dla wszystkich mieszkańców gminy a także turystów. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż uzyskuje dochody jedynie z wynajmu sali i usług transportowych. W uzupełnieniu do wniosku z dnia 16 października 2013 roku Wnioskodawca wskazał, iż nie brał udziału w projekcie. Stowarzyszenie zleciło Wnioskodawcy realizację i organizację biesiady, za co po przeprowadzeniu imprezy Wnioskodawca wystawi fakturę VAT.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca ma prawo wystawić fakturę VAT za wykonaną usługę (przygotowanie i przeprowadzenie imprezy promocyjnej), korzystając ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust.1 pkt 33?


W ocenie Wnioskodawcy, wystawiając fakturę VAT za organizację imprezy – biesiada rybacka dla lokalnego stowarzyszenia, które pozyskało środki z Unii Europejskiej na organizację imprezy, może skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów.

Jak wskazuje Wnioskodawca zgodnie ze statutem, podstawowym celem działalności ośrodka jest organizowanie działalności kulturalnej na terenie gminy, w szczególności poprzez prowadzenie i organizowanie działalności gminnego ośrodka kultury, sportu i turystyki. Wnioskodawca prowadzi działalność kulturalną, polegającą na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury poprzez promocję kultury, edukację kulturalną, organizację koncertów i inne. Za wykonaną usługę Wnioskodawca wystawi fakturę ze zwolnieniem, a uzyskany przychód przeznaczy na organizację kolejnej imprezy „kulinarne skarby gminy”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Świadczeniem usług, w myśl art. 8 ust. 1 wskazanej ustawy, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku – stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy – wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:


  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.


W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 182, bez względu na symbol PKWiU, wymieniono usługi kulturalne i rozrywkowe – wyłącznie w zakresie wstępu:


  1. na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,
  2. do obiektów kulturalnych.


Ponadto, w pozycji 183 ww. załącznika – bez względu na symbol PKWiU – wymienione zostały „Usługi związane z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne”.

Z objaśnienia „1” do załącznika nr 3 wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:


  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
  2. indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.


Stosownie do art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:


  1. nie są niezbędne do wykonywania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.


Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanymi przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

W świetle art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.


Jak wynika natomiast z art. 43 ust. 19 ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:


  1. usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;
  2. wstępu:



    1. na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
    2. do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
    3. do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;



  3. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;
  4. usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
  5. działalności agencji informacyjnych;
  6. usług wydawniczych;
  7. usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;
  8. usług ochrony praw.


Z analizy powyższych regulacji wynika, iż warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być podmiotem prawa publicznego lub innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Ponadto, podmioty te nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z treścią art. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 406) działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. W myśl art. 2 ww. ustawy, formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury.

Z przedstawionego opisu wynika, iż Wnioskodawca, jest samorządową instytucją kultury i działa na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej i jest wpisany do rejestru samorządowych instytucji kultury prowadzonego przez organizatora. Lokalne stowarzyszenie napisało projekt oraz zleciło Wnioskodawcy przygotowanie, realizację i organizację imprezy kulturalnej „b.”. „B.” to coroczny festyn promocji gminy. Za wykonaną usługę Wnioskodawca wystawi na rzecz stowarzyszenia fakturę VAT. Jednorazowo uzyska dochód, a uzyskany przychód w całości zostanie przeznaczony na dalsze prowadzenie działalności ośrodka kultury (organizację kolejnych imprez). Wnioskodawca nie biletuje wstępów. Organizowana impreza jest nieodpłatna i przeznaczona dla wszystkich mieszańców gminy oraz turystów.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz przywołane przepisy prawa stwierdzić należy, iż Wnioskodawca jako instytucja kulturalna, świadcząca usługi o charakterze kulturalnym i uzyskująca przychody z organizacji imprezy biesiada rybacka, które nie stanowią opłat za usługi w zakresie wstępu, korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, pod warunkiem, że nie osiąga w sposób systematyczny zysków, z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia będą one przeznaczone w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – ( t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj