ILPB4/423-501/11-5/ŁM,

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-813/11-5/ISN
z 27 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP4/443-813/11-5/ISN
Data
2012.03.27


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Zasady przeliczania walut obcych na złote stosowane do określania podstawy opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów


Słowa kluczowe
dostawa towarów
faktura
moment powstania przychodów
przychody w walutach obcych
przychód
zaliczka


Istota interpretacji
1. Czy Spółka postąpiła prawidłowo wykazując wartość wewnątrzwspólnotowej dostawy na podstawie zaliczki po kursie z dnia poprzedzającego wystawienie faktury a nie poprzedzającego dzień wpłaty zaliczki w deklaracji VAT-7?
2. Czy Spółka postąpiła prawidłowo wystawiając fakturę zaliczkową, na podstawie której, zgodnie z ustaleniami z kontraktu, miała zostać dokonana wpłata i ujmując ją w deklaracji VAT-7 po kursie z dnia poprzedzającego wystawienie faktury zaliczkowej?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2011 r. (data wpływu 19 grudnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 stycznia 2012 r. (data wpływu 25 stycznia 2012 r.) oraz pismem z dnia 5 marca 2012 r. (data wpływu 7 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie kursu dotyczącego zaliczki z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku o podatku od towarów i usług w zakresie kursu dotyczącego zaliczki z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 stycznia 2012 r. (data wpływu 25 stycznia 2012 r.) o pełnomocnictwo oraz pismem z dnia 5 marca 2012 r. (data wpływu 7 marca 2012 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy i o brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawcę obowiązuje rok obrotowy rozpoczynający się od dnia 1 kwietnia i kończący się dnia 31 marca każdego roku. Jest to również obowiązujący okres sprawozdawczy. Podstawową działalnością Spółki jest produkcja i sprzedaż maszyn do obróbki metalu na rynek krajowy, unijny oraz na eksport. Odpłatność za maszyny w większości przypadków wygląda następująco: wpłata zaliczki w wysokości 10% wartości, wystawienie faktury zaliczkowej w dniu wpłaty zaliczki, wystawienie faktury końcowej przed wysyłką maszyny (średnio ok. 7 dni przed) po to, aby otrzymać potwierdzenie dokonania wpłaty w wysokości 90% wartości maszyny najpóźniej w dniu jej wysyłki.

W zeszłym roku obrotowym miało miejsce kilka odstępstw od podstawowych zasad, szczególnie jeśli chodzi o wewnątrzwspólnotową dostawę. Po otrzymaniu zaliczki od kontrahenta unijnego, faktura wystawiona została dwa dni po otrzymaniu zaliczki z kursem z dnia poprzedzającego wystawienie faktury zaliczkowej. Taka wartość została wykazana w deklaracji VAT-7 oraz ujęta w przychodach w momencie wystawienia faktury rozliczeniowej końcowej.

W uzupełnieniu do wniosku poinformowano, że sprzedaż dokonywana na rzecz kontrahenta unijnego spełnia definicję wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, o której mowa w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka postąpiła prawidłowo wykazując wartość wewnątrzwspólnotowej dostawy na podstawie zaliczki po kursie z dnia poprzedzającego wystawienie faktury a nie poprzedzającego dzień wpłaty zaliczki w deklaracji VAT-7...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie on ma obowiązku wystawiania faktur zaliczkowych w przypadku wpłaconej zaliczki od kontrahenta unijnego lub też spoza unii, jednak przyjął zasadę, że dokumentuje każdą zaliczkę wystawiając fakturę zaliczkową. Ponieważ ustawowy termin wystawienia faktury jest 7 dni od wpływu zaliczki, Spółka stosuje do ujęcia w rejestrze VAT kurs z dnia poprzedzającego dzień wystawienia faktury zaliczkowej, nie zaś kurs z dnia poprzedzającego wpływ zaliczki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postaci energii – art. 2 pkt 6 ustawy.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Art. 13 ust. 1 ustawy wskazuje, iż przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

W myśl art. 13 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

  1. podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  2. osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  3. podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
  4. podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

W oparciu o art. 13 ust. 6 ustawy, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT UE zgodnie z art. 97 (…).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż podstawową działalnością Wnioskodawcy jest produkcja i sprzedaż maszyn, do obróbki metalu na rynek krajowy, unijny oraz na eksport. Z tytułu sprzedaży maszyn, Zainteresowany otrzymuje w większości przypadków zaliczki w wysokości 10% wartości, które dokumentuje poprzez wystawienie faktury zaliczkowej w dniu wpłaty zaliczki. W zeszłym roku miało miejsce kilka odstępstw od podstawowych zasad, szczególnie jeśli chodzi o wewnątrzwspólnotową dostawę. Bowiem po otrzymaniu zaliczki od kontrahenta unijnego, faktura wystawiona została dwa dni po otrzymaniu zaliczki z kursem z dnia poprzedzającego wystawienie faktury zaliczkowej. Spółka w złożonym uzupełnieniu poinformowała, że sprzedaż dokonywana na rzecz kontrahenta unijnego spełnia definicję wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, o której mowa w art. 13 ust. 1 ustawy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kursu waluty zastosowanego do faktury dokumentującej otrzymaną zaliczkę z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Stosownie do treści art. 19 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi – art. 19 ust. 4 ustawy.

Z kolei art. 19 ust. 11 ustawy stanowi, iż jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 20a i 20b.

W sytuacji, gdy przed upływem tego terminu podatnik wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej wystawienia – ust. 2 powołanego artykułu.

Odrębna regulacja w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego dotyczy uzyskania przez dostawcę zaliczki na poczet wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. W takim przypadku obowiązek podatkowy, w myśl zapisu ust. 3 tego artykułu, powstaje z chwilą wystawienia faktury potwierdzającej otrzymanie całości lub części ceny przed dokonaniem dostawy.

Z powyższego wynika, że moment powstania obowiązku podatkowego w przypadku zaliczek na poczet wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów został związany nie z chwilą ich otrzymania, lecz z chwilą wystawienia faktury dokumentującej otrzymanie tej zaliczki.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej (…).

W przypadku gdy kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego, z zastrzeżeniem ust. 2-4 – art. 31a ustawy.

Mając na uwadze fakt, iż w przedmiotowej sprawie obowiązek podatkowy z tytułu zaliczki otrzymanej na poczet wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, powstał zgodnie z art. 20 ust. 3 ustawy, tj. z chwilą wystawienia faktury potwierdzającej otrzymanie części ceny przed dokonaniem dostawy, do przeliczenia kwot wykazanych na tej fakturze w walucie obcej na złote, należało zastosować średni kurs danej waluty obcej ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego (tj. dzień wystawienia faktury).

Reasumując, Wnioskodawca postąpił prawidłowo wykazując w deklaracji VAT-7 wartość wewnątrzwspólnotowej dostawy na podstawie zaliczki po kursie z dnia poprzedzającego wystawienie faktury, a nie poprzedzającego dzień wpłaty zaliczki.

W tym miejscu wskazać należy, iż w zakresie rozliczania się z podatku od towarów i usług znajduje zastosowanie mechanizm samoobliczenia podatku, co następuje poprzez wypełnienie i złożenie deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy. W związku z takim, a nie innym modelem powstawania zobowiązań podatkowych w VAT, a także przyjętym sposobem rozliczania się z podatku, szczególnej wagi nabiera obowiązek odpowiedniego utrwalenia wszelkich danych mających znaczenie dla wymiaru podatku, czy też mogących mieć znaczenie w związku ze szczególnym statusem podatnika. Ustawa przyjmuje zasadę utrwalania tych danych w ramach ewidencji prowadzonych przez podatnika. Ewidencje te są praktycznie niezbędne dla samego podatnika. To na ich podstawie następuje bowiem obliczenie i zadeklarowanie zobowiązania podatkowego za dany okres rozliczeniowy. Nie dysponując stosownymi danymi, utrwalanymi w czytelny sposób, podatnik w większości przypadków nie byłby w stanie prawidłowo i kompletnie wypełnić deklaracji VAT. Przedmiotowe ewidencje, powinny odpowiadać stanowi rzeczywistemu.

Tym samym stanowisko Spółki, zgodnie z którym prawidłowo zastosowała ona do ujęcia w rejestrze VAT kurs z dnia poprzedzającego dzień wystawienia faktury zaliczkowej, nie zaś kurs z dnia poprzedzającego wpływ zaliczki, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ zwraca uwagę na fakt, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy oraz stanowiska własnego, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. W szczególności dotyczy to obowiązku wystawienia faktury na zaliczkę otrzymaną z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

W przedmiotowej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie kursu dotyczącego zaliczki z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Natomiast stan faktyczny w zakresie zaliczki z tytułu eksportu towarów został rozstrzygnięty w odrębnej interpretacji indywidualnej z dnia 27 marca 2012 r. znak ILPP4/443-813/11-6/ISN.

Ponadto informuje się, iż kwestie dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych zostały rozstrzygnięte w odrębnych interpretacjach indywidualnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj