Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-823/13-4/RG
z 30 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2013 r. (data wpływu 31 października 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 grudnia 2013 r. (data wpływu 18 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 17 grudnia 2013r. (data wpływu 18 grudnia 2013r.) o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego oraz własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna wpisana do rejestru CEDG-1, w zakresie usług księgowych PKD 69.20.Z. Grupa ta obejmuje Działalność rachunkowo – księgową, doradztwo podatkowe. Wnioskodawczyni świadczy wyłącznie usługi rachunkowo – księgowe na podstawie uzyskanego Certyfikatu Ministerstwa Finansów. Wnioskodawczyni nie posiada uprawnień doradcy podatkowego, nie świadczy więc usług doradczych, nie udziela porad, nie interpretuje prawa podatkowego. W przypadku niejasności przepisów prawa odsyła swoich klientów do prawników, doradców podatkowych o poradę w tym zakresie. Wnioskodawczyni jest podatnikiem VAT od 2001 roku. Od 2011 roku zmieniła profil swojej działalności gospodarczej z handlu materiałami budowlanymi na usługi księgowe, po uzyskaniu certyfikatu MF. Prowadzi księgę przychodów i rozchodów. Biuro rachunkowe Wnioskodawczyni znajduje się w małej miejscowości, gdzie nowych podmiotów otwiera się bardzo mało, a istniejące bardzo trudno jest przejąć, gdyż od lat są w innych biurach. Usługi rachunkowo – księgowe Zainteresowana świadczy wyłącznie na rzecz podmiotów gospodarczych, z którymi ma podpisaną umowę o świadczenie takiej usługi.

Umowa obejmuje:

  • prowadzenie ewidencji księgowych w zależności od formy opodatkowania zleceniodawcy (księgi handlowe, księgi przychodów i rozchodów, ewidencje ryczałtowe), przechowywanie dokumentacji;
  • ewidencje pomocnicze, np. ewidencje środków trwałych, wyposażenia, wartości niematerialne i prawnych;
  • ewidencje na potrzeby podatku VAT;
  • obsługę kadrowo – płacową: listy płac, karty wynagrodzeń, akta osobowe, ewidencja czasu pracy, urlopów;
  • sporządzanie sprawozdań finansowych;
  • sporządzanie, składanie, podpisywanie deklaracji VAT na podstawie wprowadzonych do systemu księgowego danych;
  • sporządzanie, składanie, podpisywanie PIT -4R, PIT -11 na podstawie danych podanych przez klienta i wprowadzonych do systemu kadrowo – płacowego;
  • sporządzanie deklaracji i dokumentów zgłoszeniowych do ZUS, przekazywanie ich do ZUS drogą papierową z podpisem Wnioskodawczyni i drogą elektroniczną z kwalifikowanym podpisem elektronicznym Wnioskodawczyni;
  • sporządzanie, podpisywanie, składanie do Urzędu Skarbowego i ZUS pism, podań, wniosków, zgłoszeń, oświadczeń w imieniu klienta biura, na podstawie udzielonego w tym zakresie pełnomocnictwa;
  • reprezentowanie klienta biura w trakcie kontroli podatkowych (zgodnie z art. 281a Ordynacji Podatkowej).

Biuro Zainteresowanej jest niewielkie, w chwili obecnej obsługuje 20 podmiotów. Obroty z tytułu prowadzonej działalności począwszy od roku 2011 do roku obecnego nie przekroczyły za rok podatkowy 150.000. Kwota ta również nie zostanie przekroczona za rok podatkowy 2013 kwoty 150.000 zł.

Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym w Urzędzie Skarbowym w …. od dnia 15 października 2001 roku, czyli od pierwszego dnia prowadzenia działalności gospodarczej.

Zainteresowana nie utraciła prawa do zwolnienia od podatku od towarów i usług w trakcie trwania działalności gospodarczej, nie rezygnowała ze zwolnienia z podatku VAT w trakcie trwania działalności gospodarczej. Zgłosiła się do podatku VAT od chwili rozpoczęcia działalności gospodarczej, tj. 15 października 2001 roku, wtedy to właśnie zrezygnowała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawa o VAT.

Podatnikiem czynnym podatku od towarów i usług jest więc od 15 października 2001 do chwili obecnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z faktem, iż Wnioskodawczyni świadczy wyłącznie usługi księgowe – rachunkowe, może korzystać ze zwolnienia z podatku VAT począwszy od 2014 roku zgodnie z art. 113 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, świadcząc usługi rachunkowo – księgowe w ramach zawartej umowy z klientem, stanowiące kompleksowe świadczenie tej usługi, świadczone przez osobę posiadającą certyfikat MF może korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 113 ust. 1.

Usługi Wnioskodawczyni mają charakter kompleksowy. Przyjmując firmę do biura Wnioskodawczyni podpisuje umowę z właścicielem firmy o świadczenie usługi. W ramach obowiązków Zainteresowana przyjmuje dokumenty od klienta, segreguje je, wprowadza do systemu księgowego. Wnioskodawczyni sama podejmuje decyzję w jaki sposób i w jakim momencie ująć w księgach dany dokument. System generuje deklaracje VAT, wylicza podatek PIT, VAT. Drukuje z systemu przelewy i deklaracje. Pilnuje by klienci na czas odebrali przelewy. Deklaracje Zainteresowana podpisuje i składa do Urzędu Skarbowego na razie w formie papierowej na podstawie udzielonego Wnioskodawczyni pełnomocnictwa przez klienta, z czasem Zainteresowana chce przesyłać drogą elektroniczną, jest na etapie wdrażania tego systemu.

Podobnie jest z czynnościami kadrowo – płacowymi i ZUS. Klienci podają Wnioskodawczyni dane do listy płac, która wprowadza do systemu kadrowo – płacowego. System generuje listę, ewidencje wynagrodzeń, wylicza kwotę zobowiązania PIT 4, Zainteresowana pilnuje, aby listy były odebrane na czas, by nie było opóźnień w wypłacie wynagrodzeń. Na podstawie automatycznie przesłanych danych z programu płacowego do programu płatnik, generuje składki ZUS i wydaje je również na czas klientom. Składa osobiście podpisane przez siebie deklaracje do ZUS, lub też przesyła drogą elektroniczną z podpisem elektronicznym. Sporządza zeznania roczne swoich klientów, na podstawie danych z programu księgowego i na podstawie innych dokumentów, które trzeba ująć w zeznaniu rocznym (np. PIT 11 z innej pracy). Dokumenty klientów Wnioskodawczyni przechowuje w swoim biurze do momentu całkowitego zamknięcia roku podatkowego, a potem wydaje klientowi do przechowywania we własnym zakresie lub do końca 5 letniego okresu przechowywania, w zależności od ustaleń z klientem.

Na podpisywanie deklaracji i pism do ZUS i do Urzędu Skarbowego klient udziela Wnioskodawczyni pełnomocnictwa w tym zakresie.

Zainteresowana nie reprezentowała do tej pory klientów w trakcie kontroli podatkowych, ponieważ nie wystąpiła taka sytuacja. Czynność ta jednak jest niezbędna przy świadczeniu kompleksowej usługi księgowej i dlatego też reprezentowanie klienta zgodnie z art. 281a Ordynacji podatkowej jest elementem usługi księgowej Zainteresowanej. Reprezentacja Wnioskodawczyni dotyczyć może tylko klientów Zainteresowanej, w ramach umowy jaką zawarła z klientem przyjmując go do biura i dotyczy tylko rozliczeń i lat, które prowadziła Wnioskodawczyni. Zainteresowana ma świadomość tego, że nie może reprezentować klientów z zewnątrz, ani klientów swojego biura na podstawie odrębnych zleceń dotyczących kontroli dokumentów i lat których nie prowadziła. Jest to zdaniem Wnioskodawczyni wyłącznie prawo doradcy podatkowego. Zainteresowana chce reprezentować swojego klienta na podstawie art. 281 a Ordynacji Podatkowej, która to ustawa daje każdej osobie posiadającej pełną zdolność prawną, prawo do reprezentowania podatnika na podstawie imiennego upoważnienia. Reprezentowanie więc klienta w ramach kompleksowej usługi księgowej, nie jest zdaniem Zainteresowanej usługą w zakresie doradztwa, która wykluczałaby na podstawie art. 113 ust. 13 pkt 2 ze zwolnienia VAT. Tym samym nie przekraczając obrotu 150.000 zł Wnioskodawczyni może wybrać zwolnienie z VAT od stycznia 2014 roku.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawczyni podaje wydane w tym temacie interpretacje podatkowe IBPP1/443-934/12/AW Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 10 grudnia 2012 r., IPPP2/443-134/11-2/IZ Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z 29 kwietnia 2011 r., ILPP1/443-1332/11-4/MS.

Gdyby jednak z jakiegoś powodu Zainteresowana nie mogła reprezentować klienta podczas kontroli, nie będzie wykonywać tej czynności aby w ten sposób nie stracić prawa do zwolnienia z VAT.

Uzupełnienie własnego stanowiska w sprawie reprezentowania klienta.

W miesiącu wrześniu 2013 Wnioskodawczyni zwróciła się do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego z wnioskiem o nadanie PKWIU na usługi księgowe jakie świadczy (Załącznik numer 1). W odpowiedzi Zainteresowana otrzymała określenie PKWiU wyłączające z usługi rachunkowo-księgowej czynności reprezentowania klienta przed urzędem skarbowym (Załącznik numer 2 i numer 3). Wnioskodawczyni nie zgodziła się z tym zwłaszcza że znalazła interpretacje podatkową w której powoływano się na PKWIU nadane innemu podatnikowi obejmujące reprezentacje klienta jako element usługi rachunkowo-księgowej (IPPP2-443-134/11-2/IZ D.I.S. w Warszawie z dnia 29-04-2011). Wnioskodawczyni zwróciła się z zastrzeżeniami do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur. W uzupełnieniu do wniosku ORD-IN Wnioskodawczyni przytoczyła treść pisma z dnia 14 października 2013 r. skierowanego do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego. Wniosek Wnioskodawczyni przesłany został do Głównego Urzędu Statystycznego. W odpowiedzi Wnioskodawczyni otrzymała pismo z dnia 25listopada 2013 r. … uznające racje Zainteresowanej. Tym samym Główny Urząd Statystyczny uzupełnił wydane Wnioskodawczyni poprzednio interpretacje Załącznik 2 i 3, poprzez zaliczenie usługi reprezentowania klienta przed organami podatkowymi świadczone w ramach umowy o usługi rachunkowo-księgowe do grupy PKWIU 69.20.2 (Załącznik nr 4). Tym samym Wnioskodawczyni nie ma wątpliwości, że stanowisko w zakresie zaliczenia reprezentowania do kompleksowej usługi rachunkowo-księgowej świadczone w ramach umowy obejmujące okres umowy i dokumentacje prowadzoną przeze Zainteresowaną jest w pełni prawidłowe.

Uzupełnienie własnego stanowiska w kwestii sporządzania zeznań rocznych.

Wnioskodawczyni nie sporządzała i nie sporządza żadnych deklaracji w tym zeznań rocznych na odrębne zlecenie ani swoim klientom, ani osobom z zewnątrz. Zeznania roczne które Zainteresowana sporządza swoim klientom, są efektem podpisanej umowy o świadczenie usługi rachunkowo-księgowej. Wnioskodawczyni uważa, że ujęcie w zeznaniu oprócz dochodów firmy, dochodów z ZUS (PIT - 11), np. przy wypłacie zwolnienia lekarskiego, czy dochodu z PIT - 11 z pracy w ramach stosunku pracy, jest nadal czynnością w ramach podpisanej umowy. Nie jest możliwe bowiem dokonanie prawidłowego rozliczenia rocznego podatnika opodatkowanego za zasadach ogólnych bez uwzględnienia wszystkich elementów wpływających na wysokość podatku rocznego. Jednocześnie Wnioskodawczyni informuje, że w przypadku podatnika - swojego klienta opodatkowanego na zasadach podatku liniowego, rozlicza tylko dochody firmy. W przypadku uzyskania przez swojego klienta innych dochodów, powodujących złożenie odrębnego zeznania podatkowego, Wnioskodawczyni nie wykonuje takiego zeznania. Traktuje to jako odrębne zlecenie, którego Zainteresowana nie ma prawa wykonać.

Jeżeli jednak stanowisko Wnioskodawczyni w kwestii sporządzania zeznań uznane zostanie za nieprawidłowe i sporządzenie łącznego zeznania klienta Wnioskodawczyni (dochody z firmy i z np. pracy) spowodować by mogły utratę przez Zainteresowaną prawa do korzystania ze zwolnienia VAT, Wnioskodawczyni nie będzie od 2014 roku sporządzać takich zeznań. Bardzo ciężko utrzymać się na rynku małemu biuru rachunkowemu, takiemu jak Wnioskodawczyni. Zainteresowana wolałaby dać niższą cenę klientom, którzy skorzystaliby z usług doradcy podatkowego przy sporządzeniu zeznania i nie wykonywać ich w ramach biura Wnioskodawczyni i korzystać ze zwolnienia VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do ust. 2 tego artykułu, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Art. 113 ust. 5 stanowi, iż jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.

W oparciu o art. 113 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Zauważyć należy, iż na mocy art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników:

  1. dokonujących dostaw:
    1. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,
    3. nowych środków transportu,
    4. terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;
  2. świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;
  3. nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Zatem z powyższych przepisów wynika, że podatnik może skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy spełnione zostaną następujące warunki:

  • podatnik w poprzednim roku podatkowym nie może przekroczyć określonej wartości sprzedaży, definiowanej zapisem art. 113 ust. 1 ustawy, lub w roku rozpoczęcia działalności, przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, tej kwoty,
  • podatnik nie może wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.

Należy również zaznaczyć, iż w wykonaniu delegacji ustawowej zawartej w ust. 14 pkt 2 ww. artykułu, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.).

W § 27 ww. rozporządzenia wskazano, iż określa się listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowiącą załącznik do tego rozporządzenia. W poz. 12 i 13 wskazanego załącznika wymieniono doradztwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego oraz usługi prawnicze.

W świetle powyższego świadczenie usług w zakresie doradztwa oraz usług prawniczych nie uprawnia do korzystania ze zwolnienia podmiotowego.

Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia „doradztwo”. W potocznym rozumieniu termin ten obejmuje szereg usług doradczych, tj.: podatkowe, prawne, finansowe. Zakres znaczeniowy pojęcia „usługi w zakresie doradztwa” jest szerszy niż termin „usługi w zakresie doradztwa podatkowego”. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z Małym Słownikiem Języka Polskiego PWN, Warszawa 1994, „doradzać” znaczy udzielić porady, podać, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie. Tak więc doradztwo jest udzieleniem fachowych zaleceń, porad, zwłaszcza ekonomicznych. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa”, winien być rozumiany szeroko. Jednym z rodzajów doradztwa jest doradztwo podatkowe.

Czynności doradztwa podatkowego, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 41, poz. 213) obejmują:

  1. udzielanie podatnikom, płatnikom i inkasentom, na ich zlecenie lub na ich rzecz, porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami;
  2. prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie;
  3. sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie;
  4. reprezentowanie podatników, płatników i inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych w sprawach wymienionych w pkt 1.

Z kolei ust. 2 tego artykułu stanowi, iż zawodowe wykonywanie czynności, o których mowa w ust. 1, zastrzeżone jest wyłącznie dla podmiotów uprawnionych w rozumieniu ustawy.

Zgodnie natomiast z art. 3 tej ustawy, podmiotami uprawnionymi do zawodowego wykonywania czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1, są:

  1. osoby fizyczne, wpisane na listę doradców podatkowych;
  2. adwokaci i radcowie prawni;
  3. biegli rewidenci, z wyłączeniem czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4.

Treść przytoczonego wyżej przepisu art. 2 ust. 1 ustawy o doradztwie podatkowym wskazuje, że aby zaliczyć określone czynności do wykonywanych w ramach doradztwa podatkowego, muszą się one mieścić w zakresie czynności wymienionych w tym artykule, a składające się na nie elementy muszą wystąpić łącznie. Oznacza to, że w przypadku prowadzenia ksiąg podatkowych, musi się to odbywać w imieniu i na rzecz podatników wraz z udzielaniem pomocy w tym zakresie. Podobnie rzecz się ma przy sporządzaniu deklaracji i zeznań podatkowych.

Zasady wykonywania czynności w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych określa ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013, poz. 330).

W myśl art. 76a ust. 2 ww. ustawy, przedsiębiorcy wykonujący działalność, o której mowa w ust. 1, są również uprawnieni do wykonywania działalności, obejmującej:

  1. prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie,
  2. sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie, w zakresie określonym odrębnymi przepisami.

Zgodnie z art. 76a ust. 4 ww. ustawy, uprawnione do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych są, z zastrzeżeniem ust. 6, osoby posiadające certyfikat księgowy, osoby wpisane do rejestru biegłych rewidentów lub na listę doradców podatkowych.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna wpisana do rejestru CEDG-1, w zakresie usług księgowych PKD 69.20.Z. Grupa ta obejmuje Działalność rachunkowo – księgową, doradztwo podatkowe. Wnioskodawczyni świadczy wyłącznie usługi rachunkowo – księgowe na podstawie uzyskanego Certyfikatu Ministerstwa Finansów. Wnioskodawczyni nie posiada uprawnień doradcy podatkowego, nie świadczy więc usług doradczych, nie udziela porad, nie interpretuje prawa podatkowego. W przypadku niejasności przepisów prawa odsyła swoich klientów do prawników, doradców podatkowych o poradę w tym zakresie. Wnioskodawczyni jest podatnikiem VAT od 2001 roku.

Zainteresowana od 2011 roku zmieniła profil swojej działalności gospodarczej z handlu materiałami budowlanymi na usługi księgowe, po uzyskaniu certyfikatu MF. Prowadzi księgę przychodów i rozchodów. Usługi rachunkowo – księgowe Zainteresowana świadczy wyłącznie na rzecz podmiotów gospodarczych, z którymi ma podpisaną umowę o świadczenie takiej usługi, która obejmuje:

  • prowadzenie ewidencji księgowych w zależności od formy opodatkowania zleceniodawcy (księgi handlowe, księgi przychodów i rozchodów, ewidencje ryczałtowe), przechowywanie dokumentacji;
  • ewidencje pomocnicze, np. ewidencje środków trwałych, wyposażenia, wartości niematerialne i prawnych;
  • ewidencje na potrzeby podatku VAT;
  • obsługę kadrowo – płacową: listy płac, karty wynagrodzeń, akta osobowe, ewidencja czasu pracy, urlopów;
  • sporządzanie sprawozdań finansowych;
  • sporządzanie, składanie, podpisywanie deklaracji VAT na podstawie wprowadzonych do systemu księgowego danych;
  • sporządzanie, składanie, podpisywanie PIT- 4R, PIT- 11 na podstawie danych podanych przez klienta i wprowadzonych do systemu kadrowo – płacowego;
  • sporządzanie deklaracji i dokumentów zgłoszeniowych do ZUS, przekazywanie ich do ZUS drogą papierową z podpisem Wnioskodawczyni i drogą elektroniczną z kwalifikowanym podpisem elektronicznym Wnioskodawczyni;
  • sporządzanie, podpisywanie, składanie do Urzędu Skarbowego i ZUS pism, podań, wniosków, zgłoszeń, oświadczeń w imieniu klienta biura, na podstawie udzielonego w tym zakresie pełnomocnictwa;
  • reprezentowanie klienta biura w trakcie kontroli podatkowych (zgodnie z art. 281a Ordynacji Podatkowej).

Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym w Urzędzie Skarbowym od dnia 15 października 2001 roku, czyli od pierwszego dnia prowadzenia działalności gospodarczej. Zainteresowana nie utraciła prawa do zwolnienia od podatku od towarów i usług w trakcie trwania działalności gospodarczej, nie rezygnowała ze zwolnienia z podatku VAT w trakcie trwania działalności gospodarczej. Zgłosiła się do podatku VAT od chwili rozpoczęcia działalności gospodarczej, tj. 15 października 2001 roku, wtedy to właśnie zrezygnowała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawa o VAT. Podatnikiem czynnym podatku od towarów i usług jest od 15 października 2001 do chwili obecnej.

Wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą prawa do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego z VAT w związku z prowadzoną działalnością polegającą na świadczeniu usług księgowych począwszy od 2014 roku zgodnie z art. 113 ustawy.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że jeżeli Wnioskodawczyni nie posiada uprawnień doradcy podatkowego, nie świadczy usług doradczych, nie udziela porad, nie interpretuje prawa podatkowego, natomiast będzie świadczyć jak wskazała usługi obejmujące wyłącznie usługi rachunkowo – księgowe na podstawie uzyskanego Certyfikatu Ministerstwa Finansów, to może korzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Odnosząc przedstawione okoliczności sprawy do obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, iż skoro osiągnięty obrót nie przekroczy łącznie w roku 2013 kwoty 150.000 zł, a Wnioskodawczyni – jak wskazano we wniosku – w ramach działalności nie wykonuje czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy oraz § 27 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r., to od stycznia 2014 r. Zainteresowanej przysługuje prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy w związku z art. 113 ust. 11 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku wykonywania jakichkolwiek usług doradczych), bądź zmiany stanu prawnego.

Ponadto należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Jednocześnie, na mocy art. 1 pkt 55 ustawy z dnia 7 grudnia 2012r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013r. poz. 35) powołane w niniejszej interpretacji przepisy art. 113 ust. 1, ust. 2, ust. 4, ust. 5, ust. 9, ust. 10, ust. 11, ust. 13 zmienią brzmienie od dnia 1 stycznia 2014r. a ponadto od dnia 1 stycznia 2014r. zostanie dodany do ustawy o VAT art. 113 ust. 11a.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj