Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-931/13-2/MP
z 28 listopada 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 5.09.2013 r. (data wpływu 16.09.2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie :

  • zwolnienia z podatku usług ubezpieczenia grupowego oraz usług świadczonych na rzecz towarzystwa ubezpieczeniowego,
  • fakturowania usług ubezpieczenia grupowego oraz
  • momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczonych usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16.09.2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku świadczonych przez Wnioskodawcę usług ubezpieczeniowych, fakturowania usług ubezpieczenia grupowego oraz momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczonych usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

N. S.A. (dalej: Spółka) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi telekomunikacyjne (telefonii stacjonarnej oraz usługi dostępu do sieci Internet). Obecnie w celu uatrakcyjnienia swojej oferty Spółka jest w trakcie przygotowań projektu grupowego ubezpieczenia, w ramach którego oferowane byłyby produkty assistance. Usługa kierowana będzie do osób fizycznych, jak i podmiotów gospodarczych będących klientami Spółki (dalej: Abonentów), której świadczenie ma na celu zapewnienia komfortu i poczucia bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych przez okres trwania umowy abonenckiej.

Usługi assistance świadczone byłyby w trzech wariantach: „Pomoc w domu”, „Pomoc w biurze”, „Pomoc Prawna”. Warianty te przygotowywane są z uwagi na fakt, iż w przypadku utraty, zniszczenia lub uszkodzenia sprzętu w trakcie obowiązywania umowy abonenckiej, Abonent ponosi dodatkowe koszty, w postaci opłat za naprawę sprzętu lub kar umownych za jego utratę lub zniszczenie, w wysokości określonej w cennikach Spółki. Ubezpieczenie, które zamierza oferować Spółka, ma uchronić abonentów przed negatywnymi skutkami związanymi z utratą, zniszczeniem lub uszkodzeniem sprzętu w przypadku zajścia zdarzenia objętego ochroną ubezpieczeniową.

Usługa „Pomoc w domu” będzie skierowana do osób fizycznych nieprowadzonych działalności gospodarczej. W tej usłudze ubezpieczenie obejmować będzie, w określonych przypadkach, koszty naprawy lub odtworzenia sprzętu elektronicznego (RW), komputerowego (np. PC, laptop, router, modem, drukarka, skaner itp.) oraz elektrycznego (AGD), związane z jego utratą, zniszczeniem lub uszkodzeniem - powstałe wskutek nieszczęśliwego wypadku, zdarzeń losowych (podczas użytkowania produktu zgodnie z jego przeznaczeniem i instrukcją obsługi producenta) wraz z określoną rekompensatą pieniężną w zakresie nieobjętym gwarancją producenta. Ponadto, w przypadku zajścia określonych sytuacji życiowych, Abonent będzie mógł skorzystać z pomocy specjalistów: elektryka, hydraulika, ślusarza, stolarza itp. Usługa obejmowałaby dojazd specjalisty oraz naprawę wraz z pokryciem kosztów części zamiennych do z góry określonej kwoty.

Usługa „Pomoc w biurze” skierowana będzie do podmiotów gospodarczych. W tej usłudze ubezpieczenie obejmować będzie, na warunkach określonych w umowie ubezpieczenia, bezpłatny serwis sprzętu biurowego, komputerowego (np. PC, laptop, router, modem, drukarka, skaner itp.), elektrycznego oraz elektronicznego (RTV, AGD). Usługa będzie obejmować dojazd specjalisty oraz naprawę wraz z pokryciem kosztów części zamiennych do z góry określonej kwoty. Dodatkowo w określonych przypadkach w ramach tej usługi Abonent będzie miał prawo do pokrycia kosztów ( z góry określonych) odzyskania danych z uszkodzonego dysku.

Usługa „Pomoc Prawna” skierowana będzie zarówno do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej jak i podmiotów gospodarczych. Usługa będzie obejmować finansowanie kosztów porad prawnych w zakresie problemów i sporów prawnych, dla których właściwe jest prawo polskie. Liczba porad prawnych danego problemu prawnego lub w okresie ubezpieczenia nie będzie ograniczona. Usługa pomocy prawnej w szczególności będzie obejmować: udostępnienie wzorów umów lub pism procesowych; przekazanie tekstów aktów prawnych regulujących dany problem prawny osoby ubezpieczonej; informacji o wpisach w aktach rejestrowych podmiotów wskazanych przez ubezpieczającego, o zasadach prowadzenia i kosztach sporów prawnych, teleadresowych dotyczących organów wymiaru sprawiedliwości oraz notariuszy, adwokatów lub radców prawnych; przekazywanie ubezpieczającemu na żądanie pisemnego potwierdzenia treści telefonicznej porady prawnej.

W celu zapewnienia ww. usług Spółka planuje zawrzeć umowę ubezpieczenia z towarzystwem ubezpieczeniowym we własnym imieniu lecz na rzecz swoich Abonentów. W umowach zawieranych z Abonentami Spółka działać będzie jako ubezpieczający. Na podstawie tej umowy, przy sprzedaży usług telekomunikacyjnych, Spółka będzie oferować swym Abonentom usługę assistance w wariantach „Pomoc w domu”, „Pomoc w biurze” albo „Pomoc Prawna”. Przystąpienie do ubezpieczenia przez Abonentów będzie dobrowolne. Jednak w przyszłości warunki oferty mogą być tak konstruowane, że w przypadku nabycia usług telekomunikacyjnych na warunkach promocyjnych, przystąpienie do ubezpieczenia przez Abonentów będzie jednym z warunków promocji. Abonenci będą mogli przystąpić do ochrony ubezpieczeniowej za pośrednictwem przedstawicieli lub pracowników Spółki, przy zawarciu umowy abonenckiej (odpowiednio aneksu do umowy abonenckiej) regulującej(go) warunki świadczenia usług telekomunikacyjnych. Składka ubezpieczeniowa z tytułu ochrony płatna będzie do ubezpieczyciela przez Spółkę, w okresach określonych w umowie z ubezpieczycielem, przy czym będzie ona finansowana ze środków pieniężnych pobieranych od Abonentów przez Spółkę. W przyszłości może zdarzyć się taka konstrukcja oferty, w ramach której Abonent kupując usługę telekomunikacyjną otrzyma w ramach sprzedaży premiowej dodatkowe świadczenie w postaci jednego z ww. wariantów assistance.

Opłaty związane z ubezpieczeniem będą co miesiąc fakturowane przez Spółkę, jako odrębna pozycja na fakturze dotyczącej opłat za usługi telekomunikacyjne. Względem towarzystwa ubezpieczeniowego, z którym zostanie zawarta umowa ubezpieczenia grupowego, Spółka będzie świadczyć czynności techniczne związane z realizacją umowy ubezpieczenia. Do jej zadań będzie należało m.in., przechowywanie dokumentacji, sporządzanie raportów dotyczących osób ubezpieczonych, przekazywanie do towarzystwa ubezpieczeniowego w okresach rozliczeniowych wykazu ubezpieczonych, informowanie ubezpieczonych o możliwości korzystania z ubezpieczenia „Assistance” określonych w odpowiednich warunkach ubezpieczenia oraz o treści tych warunków ubezpieczenia, wydawanie ubezpieczonym z umowy ubezpieczenia, certyfikatów ubezpieczenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania :

  1. Czy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego, wyżej opisane usługi ubezpieczenia grupowego (usługi assistance) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. podatku od towarów i usług (tekst jednolity z dnia 29 lipca 2011 r. (Dz.U. Nr 177, poz. 1054) dalej ustawa o VAT, będą zwolnione od podatku od towarów i usług...
  2. Czy prawidłowym będzie ujmowanie na fakturze za usługi telekomunikacyjne odrębnej pozycji dotyczących usług ubezpieczenia grupowego ( usługi assistance) ...
  3. Kiedy Spółka winna rozpoznać obowiązek podatkowy z tytułu świadczonych usług ubezpieczenia grupowego (usługi assistance) na rzecz swoich Abonentów...
  4. Czy w przypadku nieodpłatnego udostępniania ubezpieczenia grupowego (usługi assistance ) w ramach sprzedaży premiowej powstanie obowiązek podatkowy na gruncie ustawy o VAT...
  5. W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie postawione w pkt 4, kiedy powstanie obowiązek podatkowy w sytuacji nieodpłatnego udostępniania usługi assistance w ramach sprzedaży premiowej ...
  6. Czy w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego, usługi świadczone na rzecz towarzystwa ubezpieczeniowego w świetle art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o VAT należy traktować jako usługi świadczone przez ubezpieczającego w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek, a tym samym winno być zastosowane zwolnienie w podatku od towarów i usług...
  7. Kiedy powstanie obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu świadczenia na rzecz towarzystwa ubezpieczeniowego...

Zdaniem Wnioskodawcy :

Ad.1 Stanowisko Spółki w odniesieniu do pytania 1

Zdaniem Spółki, wyżej opisane usługi świadczone na podstawie powyższych umów ubezpieczenia grupowego są zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o VAT. Literalne brzmienie art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o VAT wskazuje, że to właśnie ten przepis jest podstawą do zwolnienia od VAT czynności wykonywanych w ramach grupowego, ubezpieczenia. Mając, bowiem na uwadze zakres usług objętych zwolnieniem od podatku VAT na podstawie powyższego przepisu, czynności wykonywane przez Spółkę spełniają dwa podstawowe warunki wymienione w tym przepisie konieczne do jego zastosowania, tj. usługi są świadczone przez ubezpieczającego (w analizowanej sytuacji - przez Spółkę) oraz umowy o świadczenie tych usług są zawierane na cudzy rachunek (w analizowanej sytuacji – na rzecz Abonentów będących ubezpieczonymi). W ocenie Spółki, przy klasyfikacji powyższych czynności do usług zwolnionych od VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o VAT, bez znaczenia jest fakt, że ubezpieczenie proponowane jest Abonentom zakupującym usługi telekomunikacyjne. Sprzedaż usług telekomunikacyjnych oraz sprzedaż ubezpieczeń (usług) to dwie oddzielne transakcje w rozumieniu ustawy o VAT. Należy, bowiem zauważyć, że Spółka wykonywać będzie czynności bezpośrednio i nierozerwalnie związane z zawarciem i wykonywaniem umowy ubezpieczenia grupowego, które w konsekwencji pozwalają zapewnić Abonentom Spółki ochronę ubezpieczeniową świadczoną przez towarzystwo ubezpieczeniowe. Są to ponadto czynności specyficzne dla usług ubezpieczenia grupowego, a jednocześnie odrębne od świadczonych usług telekomunikacyjnych.

Reasumując, usługi grupowego ubezpieczenia w wariantach „Pomoc w domu” , „Pomoc w biurze”, „Pomoc Prawna”, w których Spółka występuje w charakterze ubezpieczającego zawierane na rachunek Abonentów będą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy, jako czynności świadczone przez ubezpieczającego w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek.

Prawidłowość powyższego stanowiska została również potwierdzona w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Ministra Finansów. Przykładowo w interpretacji z 27 listopada 2011 r. nr IPPP1/443-779/12-2/AS Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził „Odnosząc powyższe do przedstawionych okoliczności sprawy wskazać należy, iż opisane przez Wnioskodawcę usługi ubezpieczenia grupowego stanowią usługi w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek. Spółka nie jest podmiotem Ubezpieczającym, który świadczy usługi ubezpieczeniowe, lecz występuje w charakterze ubezpieczającego, który zawierając z ubezpieczycielami umowy ubezpieczenia działa na cudzy rachunek, tj. na rachunek klientów.

Reasumując usługi grupowego ubezpieczenia zdrowotnego w których Spółka występuje w charakterze ubezpieczającego zawierane na rachunek klientów będą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy jako czynności świadczone przez ubezpieczającego w zakresu zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek”.

Ad. 2 Stanowisko Spółki w odniesieniu do pytania 2

Jak wskazano w stanie faktycznym opłaty związane z ubezpieczeniem będą co miesiąc fakturowane przez Spółkę, jako odrębna pozycja na fakturze dotyczącej opłat za usługi telekomunikacyjne. W myśl § 5 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług z dnia 28 marca 2011 r. (Dz.U. Nr 68, poz. 360) faktura powinna zawierać:

  1. datę jej wystawienia;2)
  2. kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
  3. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  4. numer za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. a;
  5. numer za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej pod którym otrzymał on towary lub usługi z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. b;
  6. datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży;
  7. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  8. miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
  9. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  10. kwoty wszelkich rabatów, w tym za wcześniejsze otrzymanie należności, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
  11. wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  12. stawkę podatku;
  13. sumę wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
  14. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  15. kwotę należności ogółem.

    Dodatkowo w przypadku świadczenia usług dokonywanych przez podatnika, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT faktura winna zawierać wskazanie :
    • przepisu ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku,
    • przepisu dyrektywy, który zwalnia od podatku taką dostawę towarów lub takie świadczenie usług lub
    • innej podstawy prawnej wskazującej na to, że dostawa towarów lub świadczenie usług korzysta ze zwolnienia.


Zatem, w świetle wyżej cytowanych przepisów nic nie stoi na przeszkodzie, aby na fakturach dotyczących usług telekomunikacyjnych w oddzielnej pozycji wykazywać opłaty dotyczące usług świadczonych przez ubezpieczającego w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek. Przy czym, czyniąc zadość regulacjom prawa, Spółka w części usług wykazanych na fakturze a dotyczących usług assistance będzie przywoływać podstawę prawną zastosowania zwolnienia tj. art .43 ust. 1 pkt 37 ustawy o VAT.

Ad.3 Stanowisko Spółki w odniesieniu do pytania 3

W zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego usług świadczonych przez ubezpieczającego w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek należy wziąć pod uwagę dwa stany prawne tj.

  1. obowiązujący do dnia 31.12.2013 r.,
  2. obowiązujący od dnia 01.01.2014 r.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31.12.2013 r.

Z art. 19 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jednakże, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi - art. 19 ust. 4 cyt. Ustawy o VAT. Ustawodawca w stosunku do usług świadczonych przez ubezpieczającego w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek nie przewidział szczególnego momentu rozpoznania obowiązku podatkowego. Biorąc pod uwagę, że składka będzie pobierana za okresy określone na fakturze telekomunikacyjnej z dołu tj. w okresach skorelowanych z usługami telekomunikacyjnymi obowiązek podatkowy powstanie w dacie wystawienia faktury VAT.

W stanie prawnym obowiązującym od dnia 01.01.2014 r.

W związku ze zmianami do ustawy o podatku od towarów i usług wprowadzonych ustawą z 7 grudnia 2012 r., o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, które mają zacząć obowiązywać od dnia 01.01.2014 r., oraz w związku z pytaniem nr 3 przedmiotowego wniosku, Spółka wychodzi z założenia, iż od dnia 01.01.2014 r., w zakresie świadczenia przez Spółkę usług w zakresie zawierania umów ubezpieczenia na cudzy rachunek, które podlegają według Spółki zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy, w zakresie obowiązku podatkowego zastosowanie znajdzie art. 19a ust. 5 pkt 1 lit. e) ustawy.

Zgodnie z brzmieniem art. 19a ust. 5 pkt 1 lit. e) ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty z tytułu świadczenia usług zwolnionych od podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 37-41. A zatem w stanie prawnym po 0l.01.2014 r. Spółka winna rozpoznać obowiązek podatkowy w dacie otrzymania zapłaty przez Abonenta składki.

Ad. 4. Stanowisko Spółki w odniesieniu do pytania 4

Jak wskazano w stanie faktycznym Spółka zamierza w przyszłości oferować usługi assistance w ramach sprzedaży premiowej. Termin „sprzedaż premiowa” nie został zdefiniowany w przepisach prawa podatkowego, natomiast praktyka stosowana przez podmioty gospodarcze wskazuje, że pod pojęciem tym kryją się czynności mające na celu zachęcenie nabywców do dokonywania zakupów o określonej wartości, bądź systematycznego dokonywania zakupów. Sprzedaż premiową należy utożsamiać z transakcją, w ramach której obok sprzedaży towaru lub usługi dochodzi do wydania nabywcy premii (nagrody). Jej konstrukcja oparta jest bowiem na założeniu, że każdemu klientowi spełniającemu określone warunki wydawana jest nagroda. Tak więc w celu uatrakcyjnienia własnej oferty Spółka, w przypadku, gdy Abonent zdecyduje się na zakup usług telekomunikacyjnych, zamierza wydać nagrodę w postaci objęcia Abonenta programem assistance w jednym z wariantów opisanych w stanie faktycznym. W ocenie Spółki, w takiej sytuacji nie powstanie obowiązek podatkowy na gruncie ustawy o VAT z tytułu nieodpłatnego udostępniania usługi assistance w ramach sprzedaży premiowej.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawa o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. W ocenie Spółki, wydanie nagród w ramach sprzedaży premiowej w postaci usługi assistance jest związane z działalnością gospodarczą (stanowi element oferty sprzedażowej) tym samym nie będzie miał zastosowania ww. przepis ustawy o VAT, a w konsekwencji nie powstanie obowiązek podatkowy z tytułu nieodpłatnego udostępniania usługi assistance w ramach sprzedaży premiowej.

Ad .5. Stanowisko Spółki w odniesieniu do pytania 5

W ocenie Spółki nie powstanie obowiązek podatkowy w sytuacji nieodpłatnego udostępniania usługi assistance w ramach sprzedaży premiowej, tym samym bezprzedmiotowe jest określanie jego momentu.

Ad. 6. Stanowisko Spółki w odniesieniu do pytania 6

Zdaniem Spółki, w przedstawionym stanie faktycznym świadczone przez Spółkę usługi techniczne na rzecz towarzystwa ubezpieczeniowego na podstawie odrębnej umowy są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy zwalnia się od podatku usługi ubezpieczeniowe, usługi reasekuracyjne i usługi pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych, a także usługi świadczone przez ubezpieczającego w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek, z wyłączeniem zbywania praw nabytych w związku z wykonywaniem umów ubezpieczenia i umów reasekuracji.

Dodatkowo art. 43 ust. 13 ustawy stanowi, iż zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7i 37-41.

Zgodnie z konstrukcją przedstawioną w stanie faktycznym wzajemne rozliczenia pomiędzy Spółką (ubezpieczający), a towarzystwem ubezpieczeniowym będą regulowane odrębną umową (odrębną od umowy na świadczenie usług assistance), a wynagrodzenie będzie przekazywane tytułem wykonania określonych czynności technicznych na rzecz towarzystwa ubezpieczeniowego przez ubezpieczającego związanych z realizacją umowy ubezpieczenia grupowego, czynnościami administracyjnymi (np. przekazywanie do towarzystwa ubezpieczeniowego w okresach rozliczeniowych wykazu ubezpieczonych, informowanie ubezpieczonych o możliwości korzystania z ubezpieczenia „Assistance” określonych w odpowiednich warunkach ubezpieczenia oraz o treści tych warunków ubezpieczenia, wydawanie ubezpieczonym z umowy ubezpieczenia certyfikatów ubezpieczenia).

Spółka pragnie zauważyć, iż przepis art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy, poza zwolnieniem usług ubezpieczeniowych, usług reasekuracyjnych i usług pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych i reasekuracji, zwalnia z podatku także te usługi, które spełniają łącznie następujące warunki tj. są świadczone przez ubezpieczającego, są świadczone w zakresie zawieranych przez ubezpieczającego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek, nie dotyczą zbywania praw nabytych w związku z wykonywaniem umów ubezpieczenia i umów reasekuracji. Wszystkie powyższe elementy będą spełnione przez Spółkę bowiem realizowane przez Spółkę usługi techniczne na rzecz towarzystwa ubezpieczeniowego, w postaci przekazywania do towarzystwa ubezpieczeniowego w okresach rozliczeniowych wykazu ubezpieczonych, informowanie ubezpieczonych o możliwości korzystania z ubezpieczenia „Assistance” określonych w odpowiednich warunkach ubezpieczenia oraz o treści tych warunków ubezpieczenia, wydawanie ubezpieczonym z umowy ubezpieczenia, certyfikatów ubezpieczenia, nie byłyby świadczone, gdyby nie wynikały z wyświadczonych wcześniej przez Spółkę jako ubezpieczającego na rzecz zakładu ubezpieczeń usług assistance.

Zatem usługi techniczne, jako usługi świadczone przez Spółkę (ubezpieczającego) w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek (na rachunek towarzystwa ubezpieczeniowego), stanowią pewną konsekwencję, wypadkową działania Spółki w realizacji na rzecz towarzystwa ubezpieczeniowego usług przedstawionych w powyżej opisanym stanie faktycznym oraz punkcie 1 przedmiotowego wniosku i jako takie winny również podlegać stawce zwolnionej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy, gdyż istotą usług technicznych świadczonych przez Spółkę na rzecz towarzystwa ubezpieczeniowego nie jest samo wykonywanie tych usług technicznych w postaci np. administrowania umowami po ich zawarciu itp. lecz również oferowanie produktów assistance w wariantach „Pomoc w domu” , „Pomoc w biurze”, Pomoc Prawna”. Dodatkowo usługi techniczne świadczone przez Spółkę na rzecz zakładu ubezpieczeniowego to pewnego rodzaju usługi pomocnicze niezbędne do świadczenia usługi assistance i powinny podlegać zwolnieniu. Już z samej konstrukcji art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy zdaniem Spółki bezsprzecznie wynika, iż usługi techniczne świadczone przez Spółkę jako ubezpieczającego w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek powinny być opodatkowane stawką zwolnioną.

Warto również w tym miejscu odwołać się do uregulowań zawartych w prawie unijnym, gdyż przepis art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy stanowi implementację do krajowego porządku prawnego przepisu art. 135 ust. 1 lit. a) Dyrektywy 2006/112/WE, zgodnie z którym zwolnieniu od VAT podlegają transakcje ubezpieczeniowe i reasekuracyjne wraz z usługami pokrewnymi świadczonymi przez brokerów ubezpieczeniowych i agentów ubezpieczeniowych.

Należy jednak zauważyć, że brzmienie art. 135 ust. 1 pkt a) Dyrektywy 2006/112/WE jest istotnie odmienne od brzmienia art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy. Brzmienie art. 135 Dyrektywy zwalnia bowiem od podatku dwie kategorie usług - transakcje ubezpieczeniowe i reasekuracyjne, usługi pokrewne świadczone przez brokerów ubezpieczeniowych i agentów ubezpieczeniowych.

Spółka zauważa, że polski ustawodawca wprowadzając dodatkowo z dniem 1 stycznia 2011 r. przepis art. 43 ust. 13 ustawy o VAT uprzedził ustawodawcę wspólnotowego i wprowadził korzystny dla podatników przepis, dający im możliwość skorzystania ze zwolnienia z VAT w zakresie usług ubezpieczeniowych w kształcie dopiero projektowanym przez ustawodawcę wspólnotowego. O różnicach w treści w/w przepisów pomiędzy Dyrektywą 2006/112/WE, a przepisami krajowymi, a także o podjętych działaniach przez ustawodawcę wspólnotowego w zakresie zmian treści art. 135 Dyrektywy 2006/112/WE mowa jest również w jednym z wyroków Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26.03.2013 r., sygn. akt I FSK 785/12, w którym zostało stwierdzone, iż „porównanie unormowań krajowych z art. 135 ust. 1 lit. a Dyrektywy prowadzi do wniosku, że te pierwsze są daleko bardziej rozbudowane. O ile zakres zwolnienia określony w przywołanym art. 135 ust. 1 lit. a Dyrektywy odpowiada zasadniczo treści art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o VAT, to art. 43 ust. 13 ustawy o VAT, nie ma swojego odpowiednika w treści Dyrektywy, co nie znaczy, że takiego odpowiednika mieć nie będzie. Komisja Wspólnot Europejskich przygotowała projekt zmiany Dyrektywy 112 w odniesieniu do opodatkowania usług finansowych i ubezpieczeniowych. Projekt przewiduje dodanie w art. 135 Dyrektywy 112 ust.1a o treści „zwolnienie przewidziane w ust 1 lit. (a)-(e) obejmuje świadczenie każdej części składowej usługi ubezpieczeniowej lub finansowej, stanowiącej odrębną całość i posiadającej specyficzne oraz istotne cechy danej usługi zwolnionej z opodatkowania. Można z całą odpowiedzialnością stwierdzić, że polski ustawodawca wyprzedził ustawodawcę europejskiego, gdyż art. 43 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 roku (nadanym ustawą z dnia 29 października 2010 roku o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług Dz. U. 226 poz. 1476) jest dokładną implementacją tego przepisu”.

Również NSA w przytaczanym powyżej wyroku stwierdził, że,, pogląd co do sposobu dokonywania prowspólnotowej wykładni przepisów prawa krajowego, został również ugruntowany w orzecznictwie sądów administracyjnych, w którym zauważono, że jeżeli jednak podatnik uznaje za korzystniejsze zastosowanie wadliwie sformułowanej w procesie transpozycji normy krajowej, brak jest podstaw do dokonywania wykładni prowspólnotowej tej normy, prowadzącej do wykładni contra legem i nakładania na obywatela obowiązków wynikających tylko z samej dyrektywy (tak Naczelny Sąd Administracyjny w wyrokach: z dnia 23 marca 2009 r., I FPS 6/08; z dnia 14 stycznia 2011 r., I FSK 114/10, z dnia 9 listopada 2011 r. I FSK 37/11).

W powyżej cytowanym wyroku NSA można wyczytać, iż „ustawodawca rozszerzył w art. 43 ust. 13 ustawy o VAT zwolnienie przewidziane w art. 135 ust. 1 lit. a Dyrektywy 112. Powyższe wynika z porównania treści przepisów krajowych z treścią przepisów Dyrektywy 112. Jako, że podatnik uznał, iż korzystniejsze dla niego jest zastosowanie wadliwie sformułowanej w procesie transpozycji normy krajowej wynikającej z treści art. 43 ust. 13 ustawy o VAT, tym samym brak jest podstaw dla NSA do dokonywania wykładni prowspólnotowej tej normy. Niezbędnym jest poprzestanie na wykładni tegoż przepisu krajowego. Stosownie do treści art. 43 ust. 13 ustawy o VAT zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt (...) 37 (...)„ który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt (j 37 (...). Przeformułowując powyższy przepis w kontekście okoliczności przedmiotowej sprawy należy zauważyć, że na mocy art. 43 ust. 13 ustawy o VAT zwolnione z VAT będzie świadczenie usługi stanowiącej element usługi ubezpieczeniowej, który jest dla niej właściwy i niezbędny, jednakże musi on stanowić odrębną całość”.

W związku z powyższym, Spółka stoi na stanowisku, iż nie dość, że sama konstrukcja art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy stanowi o możliwości zastosowania przez Spółkę zwolnienia do świadczonych przez nią usług technicznych na podstawie odrębnej umowy zawartej z zakładem ubezpieczeń, to dodatkowo wzmocnieniem jej argumentów na możliwość stosowania stawki zwolnionej jest również treść art. 43 ust. 13 ustawy, zgodnie z którym, zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Spółka podkreśla, że wykonywane przez nią usługi techniczne na rzecz towarzystwa ubezpieczeniowego związane z realizacją umowy ubezpieczenia grupowego, w tym także z czynnościami administracyjnymi, stanowią bezwzględnie element usługi ubezpieczeniowej, który sam w sobie stanowi odrębną całość i jest niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej (assistance), gdyż sama usługa assistance będąca usługą zwolnioną świadczona przez Spółkę na rzecz towarzystwa ubezpieczeniowego nie miałaby sensu, gdyby nie były od razu świadczone przez Spółkę wszelkiego rodzaju usługi techniczne polegające na tym, iż oprócz przechowywania dokumentacji, sporządzanie raportów dotyczących osób ubezpieczonych, dokonywane jest przekazanie na rzecz towarzystwa ubezpieczeniowego pobieranych przez Spółkę w imieniu tego towarzystwa należności w zamian za objęcie Abonentów ubezpieczeniem assistance.

Wobec przytoczonych powyżej argumentów, zdaniem Spółki, rozliczenia pomiędzy Spółką, a towarzystwem ubezpieczeniowym na podstawie umowy zawartej w związku z wykonywaniem przez Spółkę na rzecz towarzystwa ubezpieczeniowego czynności technicznych w postaci stanowiących niejako usługi oparte na podwykonawstwie czy outsourcingu i będące usługami pomocniczymi do usług assistance, świadczonych na rzecz towarzystwa ubezpieczeniowego, jako również element usługi ubezpieczeniowej, bez wątpienia powinny być opodatkowane stawką zwolnioną na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 37 jako usługi świadczone przez ubezpieczającego w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na rzecz towarzystwa ubezpieczeniowego w postaci usług assistance w wariancie „Pomoc w domu” oraz „Pomoc w biurze” i „Pomoc Prawna”.

Prawidłowość powyższego stanowiska została również potwierdzona w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Ministra Finansów. Przykładowo w interpretacji z dnia 15 lipca 2011, IPTPP2/443-38/11-4/BM Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdził, iż „z powyższego wynika, iż wykonywane przez Wnioskodawcę usługi administracyjne stanowią usługi w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek. Powyższe czynności należy uznać za czynności związane z zawieraną przez Spółkę, jako podmiot Ubezpieczający, umową ubezpieczenia na cudzy rachunek, bowiem powyższe czynności są bezpośrednio związane z zawartymi umowami ubezpieczenia, a do ich wykonania zobowiązany jest Wnioskodawca nie zaś inny podmiot. Należy zatem uznać, że Wnioskodawca wykonuje czynności, które mieszczą się w zakresie „zawarcia umowy ubezpieczenia na cudzy rachunek. Reasumując, świadczone na podstawie zawartej przez Wnioskodawcę umowy, usługi administracyjne wykonywane na rzecz Towarzystwa Ubezpieczeniowego będą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, określonego w art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o VAT, jako czynności świadczone przez ubezpieczającego w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek.” Do analogicznych wniosków doszedł również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 9 maja 2011 r. nr IPPP1/443-353/11-2/AW oraz z 21 czerwca 2011 r. nr IPPP2/443-433/11-2/ MM.

Ad. 7. Stanowisko Spółki w odniesieniu do pytania 7

W zakresie pytania 7 Spółka zwraca się o potwierdzenie jej stanowiska w zakresie obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia na rzecz towarzystwa ubezpieczeniowego na podstawie odrębnej umowy serwisowej usług technicznych na rzecz tego towarzystwa przez ubezpieczającego związanych z realizacją umowy ubezpieczenia grupowego w postaci czynności administracyjnych (np. przechowywanie dokumentacji, sporządzanie raportów dotyczących osób ubezpieczonych) zarówno w:

  1. stanie prawnym obowiązującym do dnia 31.12.2013 r.,
  2. stanie prawnym obowiązującym od dnia 01.01.2014 r.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31.12.2013 r.

Zgodnie art. 19 ust. 1 ustawy wynika, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jednakże jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi - art. 19 ust. 4 cyt. ustawy.

Spółka wskazała, że w/w usługi techniczne świadczone na rzecz towarzystwa ubezpieczeniowego będą stanowić usługi pomocnicze do usług assistance, które są świadczone przez ubezpieczającego w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek.

Zatem, zdaniem spółki, obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług opisanych w punkcie 7 przedmiotowego wniosku na rzecz towarzystwa ubezpieczeniowego będzie powstawał z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, a jeśli dostawa towaru lub wykonanie usługi winno być potwierdzone fakturą, to obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi - w przypadku Spółki od dnia wykonania na rzecz towarzystwa ubezpieczeniowego usług technicznych w postaci m.in. przechowywania dokumentacji, sporządzania raportów dotyczących osób ubezpieczonych, przekazywania do towarzystwa ubezpieczeniowego w okresach rozliczeniowych wykazu ubezpieczonych, informowania ubezpieczonych o możliwości korzystania z ubezpieczenia „Assistance” określonych w odpowiednich warunkach ubezpieczenia oraz o treści tych warunków ubezpieczenia, ew. wydawanie ubezpieczonym z umowy ubezpieczenia certyfikatów ubezpieczenia.

Spółka pragnie zauważyć, iż ustawodawca w art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy w sposób szczególny uregulował powstanie obowiązku podatkowego dla określonych czynności, wśród których m.in. wymienił również usługi w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego. Zgodnie z tym przepisem obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze.

Usługi świadczone przez Spółkę w postaci czynności administracyjnych nie są jednak czynnościami pośrednictwa finansowego i zdaniem Spółki, do świadczonych przez Spółkę przedmiotowych usług na rzecz towarzystwa ubezpieczeniowego na podstawie odrębnej umowy serwisowej winny mieć bezsprzecznie zastosowanie przepisy dotyczące ogólnego momentu powstawania obowiązku podatkowego, wynikającego z treści art. 19 ust. 1 i 4 ustawy.

W stanie prawnym obowiązującym od dnia 01.01.2014 r.

W związku ze zmianami do ustawy o podatku od towarów i usług wprowadzonych ustawą z 7 grudnia 2012 r., o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, które mają zacząć obowiązywać od dnia 01.01.2014 r., oraz w związku z pytaniem nr 7 przedmiotowego wniosku, Spółka wychodzi z założenia, iż od dnia 01.01.2014 r., w zakresie świadczenia przez Spółkę usług technicznych na rzecz towarzystwa ubezpieczeniowego w postaci np. przechowywanie dokumentacji, sporządzania raportów dotyczących osób ubezpieczonych, przekazywanie do towarzystwa ubezpieczeniowego w okresach rozliczeniowych wykazu ubezpieczonych, informowanie ubezpieczonych o możliwości korzystania z ubezpieczenia „Assistance” określonych w odpowiednich warunkach ubezpieczenia oraz o treści tych warunków ubezpieczenia, które podlegają według Spółki zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy, w zakresie obowiązku podatkowego zastosowanie znajdzie art. 19a ust. 5 pkt 1 lit. e) ustawy.

Zgodnie z brzmieniem art. 19a ust. 5 pkt 1 lit. e) ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty z tytułu świadczenia usług zwolnionych od podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 37-41.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy zwalnia się od podatku usługi ubezpieczeniowe, usługi reasekuracyjne i usługi pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych, a także usługi świadczone przez ubezpieczającego w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek, z wyłączeniem zbywania praw nabytych w związku z wykonywaniem umów ubezpieczenia i umów reasekuracji.

Zdaniem Spółki, skoro w przedstawionym stanie faktycznym świadczone przez Spółkę usługi techniczne na rzecz towarzystwa ubezpieczeniowego na podstawie odrębnej umowy serwisowej są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., to w tym przypadku nie budzi żadnych wątpliwości, że skoro spółka wykonuje usługi określone w cytowanym powyżej artykule ustawy o VAT, co do których ustawodawca od 01.01.2014 r., zmienił moment powstania obowiązku podatkowego w porównaniu do stanu prawnego obowiązującego przed nowelizacją tj. przed dniem 01.01.2014 r., i wskazał wprost dla tych usług moment powstania obowiązku podatkowego w art. 19a ust. 1 pkt 5 lit. e), to ten artykuł bez żadnych wątpliwości będzie miał zastosowanie do usług świadczonych przez Spółkę na rzecz towarzystwa ubezpieczeniowego, które zostały szczegółowo opisane w pytaniu 7 przedmiotowego wniosku o interpretację.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Organ podatkowy informuje ponadto, iż w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych sprawa zostanie rozpatrzona odrębnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj