Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-936/13-4/EC
z 10 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012, poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 30.08.2013 r. (data wpływu 06.09.2013 r.) oraz uzupełnieniu wniosku z dnia 28.11.2013 r. (data wpływu 02.12.2013 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPP3/443-820/13-2/KT IPPB1/415-936/13-2/EC z dnia 22.11.2013 r. (data nadania 25.11.2013 r., data doręczenia 27.11.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania przychodu w związku z wykorzystaniem środków pieniężnych zgromadzonych na karcie oraz możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu całej wartości zakupu netto wykazanej na fakturze – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 06.09.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania przychodu w związku z wykorzystaniem środków pieniężnych zgromadzonych na karcie oraz możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu całej wartości zakupu netto wykazanej na fakturze.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych wg skali, jest podatnikiem VAT wykonującym czynności opodatkowane. W ramach działalności gospodarczej dokonuje zakupów towarów handlowych m.in. w hipermarkecie A., który stosuje program lojalnościowy. Program ten polega na tym, że za każdym razem kiedy Wnioskodawca kupuje produkty ze znakiem… zyskuje złotówki, które gromadzone są na jego koncie S.


Chcąc korzystać z programu lojalnościowego należy założyć kartę. Oznaczenie towaru znakiem S. polega na tym, że przy cenie każdego artykułu dostępnego w programie lojalnościowym S., znajduje się informacja o kwocie jaką Wnioskodawca zarobi jeśli kupi dany produkt. Zgromadzone na koncie S. pieniądze mogą być wykorzystane już następnego dnia przy kolejnych zakupach.

Zgromadzone na koncie S. pieniądze nie podlegają wymianie na gotówkę.


Pieniędzmi zgromadzonymi na koncie S. można płacić za wszystkie dowolnie wybrane produkty w A. (oprócz benzyny) przy kasie podając swój PIN lub podpisując potwierdzenie dokonania zapłaty.


Środki zgromadzone na karcie S. Wnioskodawca może wykorzystać ale nie musi.


Płatność za kolejny zakup towaru obniżana jest o wartość przyznanej kwoty pieniędzy zebranej na karcie.


Zakup towaru dokumentowany jest fakturą VAT, która nie zawiera żadnych informacji o tym, że płatności dokonano z karty, nie ma również informacji, że udzielono obniżki płatności, np. rabatu, skonta, upustu, itp. Wnioskodawca nie otrzymuje również żadnej noty uznaniowej na wykorzystaną kwotę pieniędzy z kart. Nie otrzymuje też faktur korygujących.

Wnioskodawca pismem z dnia 28.11.2013 r. (data wpływu 2.12.2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie, doprecyzował opis stanu faktycznego, oraz poinformował, że nie wnosi dodatkowej opłaty gdyż opłata, którą uiścił dotyczy stanu faktycznego w podatku dochodowym oraz stanu faktycznego w podatku VAT.


Uzupełnienie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych:


  1. Czy w programie lojalnościowym bierze Pan udział jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą?
      -w programie biorę udział jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności, natomiast środki zgromadzone wykorzystuję na zapłatę za zakupiony towar handlowy do działalności gospodarczej.
  2. Do kogo skierowany jest program lojalnościowy, czy tylko do osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą czy też do innych osób?
      -Zgodnie z paragrafem 3 pkt 1 regulaminu programu, uczestnikami może być każda pełnoletnia osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych. Nie ma żadnego zastrzeżenie, że program nie dotyczy osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą.
      Wynika z tego że zarówno do osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej jak i do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. Biorąc fakturę na zakupiony towar nie spotkałem się z odmową wystawienia dokumentu na działalność gospodarczą.
  3. Czy środki pieniężne zgromadzona na karcie wykorzystywane są w całości na zakup towarów handlowych czy też wykorzystuje je Pan również jako osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej?
      -Środki pieniężne zgromadzone na karcie wykorzystuję zarówno na zakup towarów handlowych, jak i na zakupy prywatne - nie związane z prowadzeniem działalności.
  4. Proszę wskazać, jak w regulaminie programu lojalnościowego określone są przyznane środki pieniężne, czy są to środki uzyskane w związku z udzielonym rabatem?
      -Środki gromadzone na koncie S. na poczet przyszłego zakupu produktów określone są w regulaminie jako rabat.
  5. Proszę wskazać rodzaj prowadzonej księgowości podatkowej.
      -Prowadzę książkę przychodów i rozchodów, a zapisy dokonywane są w sposób uproszczony.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy korzystanie z programu lojalnościowego, tzn. dokonanie płatności kartą, na której Wnioskodawca zgromadził określoną kwotę pieniędzy spowoduje wystąpienie obowiązku opodatkowania tej czynności podatkiem od towarów i usług?
  2. Czy z faktur zakupu Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w pełnej wysokości?
  3. Czy wykorzystanie środków pieniężnych spowoduje obowiązek opodatkowania ich podatkiem dochodowym od osób fizycznych, i kiedy powstanie ten obowiązek?
  4. Czy w koszty działalności Wnioskodawca może zaliczyć całą wartość zakupu netto wykazaną na fakturze?


Odpowiedź na pytanie Nr 3 i 4 stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Odpowiedź na pytania nr 1 i 2 zostanie udzielona odrębnie.


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podlegają:


  • odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług
  • eksport towarów
  • import towarów
  • wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju
  • wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W podatku od towarów i usług pieniądz nie jest towarem, dlatego też przekazanie i otrzymanie premii pieniężnej nie podlega opodatkowaniu VAT. Związane jest to z tym, że premia pieniężna nie mieści się w definicji towarów wskazanej w art. 7 ustawy. W konsekwencji więc udzielenie premii nie stanowi dostawy towarów opodatkowanej VAT.


Ponadto należy podkreślić, że czynność udzielenia bonusów w postaci premii pieniężnej nie została wskazana w art. 5 ustawy o VAT jako czynność podlegająca opodatkowaniu tym podatkiem.


Opodatkowaniu VAT podlega również odpłatne świadczenie usług. Zgodnie z art. 8 ustawy o VAT za świadczenie usług uznaje się każde świadczenie‚ które nie jest dostawą towarów Opodatkowaniem objęto również nieodpłatne świadczenie usług. Ustawa o podatku od towarów i usług nie precyzuje w swej treści co należy rozumieć przez pojęcie odpłatnego świadczenia usług. Natomiast ETS w wielu swoich orzeczeniach stwierdził, że aby uznać świadczenie za odpłatne, powinien istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę i jej beneficjentem. W zamian za usługę natomiast powinno zostać wypłacone wynagrodzenie, dające się przeliczyć na określoną wartość pieniężną. Ponadto powinien istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. W przypadku premii pieniężnej pierwszy warunek jest spełniony, tj. premia jest wypłacona na podstawie zawartych pomiędzy dostawcą a odbiorcą umów. Jednak odnośnie do drugiego warunku, należy zauważyć, że dostawca, który przekazuje premię, nie uzyskuje od odbiorcy żadnego świadczenia, które można potraktować jako rekompensatę za otrzymaną premię. Dokonanie określonych zakupów nie jest w tym wypadku świadczeniem ekwiwalentnym do świadczenia polegającego na udzieleniu premii. Taka sytuacja powoduje, że przekazanie premii, pomimo że jest związane z określoną dostawą i uiszczoną przez odbiorcę ceną, nie stanowi odpłatnego świadczenia usług, gdyż nie jest w żaden sposób rekompensowane przez odbiorcę.


W swej istocie udzielenie premii pieniężnej jest w zasadzie usługą o charakterze nieodpłatnym. Jednak ustawodawca w art. 8 ust. 2 określił wprost, które usługi świadczone bez wynagrodzenia podlegają opodatkowaniu VAT. Przepis ten nie ma zastosowania do usługi polegającej na udzieleniu premii pieniężnej.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 przysługuje mi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określoną w fakturze otrzymanej z tyt. nabycia towaru.


Biorąc pod uwagę powyższe wyjaśnienia otrzymanie premii pieniężnej nie będzie wywoływało żadnych skutków w zakresie podatku od towarów i usług, tylko w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, gdzie otrzymanie takiej premii będzie stanowiło przychód podatnika.


Otrzymana premia pieniężna jest przychodem z działalności gospodarczej. Do ustalenia daty powstania przychodu z tego tytułu będzie miał zastosowanie art. 14 ust. li pdof na podstawie którego za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty. Zdaniem Wnioskodawcy, dzień ten to dzień, w którym korzysta on ze środków pieniężnych z karty.


Stosownie do art. 22 ust. 1 ustawy PDOF kosztem uzyskania przychodu będzie cała kwota netto wykazana na fakturze zakupu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


W treści art. 10 ust. 1 pkt 3 i 9 ww. ustawy, ustawodawca jako źródła przychodów wskazał pozarolniczą działalność gospodarczą oraz inne źródła.


Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.


Użycie w cytowanym przepisie sformułowania „w szczególności” oznacza, że wyliczenie zawarte w przepisie jest jedynie wyliczeniem przykładowym.


Tym samym przychodami z innych źródeł mogą być inne jeszcze przychody niż wymienione w art. 20 ust. 1 ww. ustawy.


Natomiast zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.


Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:


  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

    - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą. Wnioskodawca bierze udział w programie lojalnościowym organizowanym przez hipermarket A. Za każdym razem kiedy Wnioskodawca kupi produkty ze znakiem S. zyskuje złotówki, które gromadzone są na jego koncie S. Zgromadzone pieniądze nie podlegają wymianie na gotówkę. Zgromadzone na koncie S. pieniądze mogą być wykorzystane następnego dnia po kolejnych zakupach. W programie, Wnioskodawca bierze udział jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, natomiast środki zgromadzone wykorzystuje na zapłatę za zakupiony towar handlowy do działalności gospodarczej. W programie może brać udział każda pełnoletnia osoba fizyczna. Nie ma zastrzeżenia, że program nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą. Środki zgromadzone na koncie S. na poczet przyszłego zakupu produktów określone są w regulaminie jako rabat.


„Rabat”, zgodnie ze słownikowym znaczeniem tego pojęcia oznacza „zniżkę, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towaru jednorazowo lub w określonym czasie, upust” (Słownik Języka Polskiego PWN R-Z, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996). W praktyce udzielenie rabatu polega więc na obniżeniu ceny zakupu usług lub towarów.


„Ceną” – zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. z 2013r., poz. 385) – jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę.


Skoro cena towarów ulega zmniejszeniu, nabywca za tę samą kwotę nabywa większą ilość towaru. W rezultacie zapłacona kwota, dla nabywcy stanowi rzeczywistą cenę zakupu wszystkich towarów, w tym także tych wydanych z rabatem, a udzielony rabat nie stanowi dla konsumenta przychodu.


W opisanym we wniosku stanie faktycznym, środki zgromadzone na koncie S. związane są z uzyskanym rabatem. Ponadto należy zauważyć, że przedstawione we wniosku zdarzenie nie ogranicza kręgu osób uprawnionych do korzystania z karty S., a zatem krąg uprawnionych do zakupów z rabatem jest potencjalnie nieograniczony. Jeśli zatem grono beneficjentów – podmiotów korzystających z rabatów nie będzie ograniczone, a więc dotyczyć będzie szerokiego grona klientów, to przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych u osób biorących udział w programie nie powstanie.


W związku z powyższym w przypadku wykorzystania przez Wnioskodawcę środków pieniężnych zgromadzonych na karcie S. nie powstanie u Niego przychód podlegający opodatkowaniu.


Natomiast odnosząc się do kosztów uzyskania przychodów wskazać należy, że zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.


Aby określony wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów winien, w myśl powołanego przepisu spełniać łącznie następujące warunki:


  • wydatek został poniesiony przez podatnika,
  • jest definitywny, a więc bezzwrotny,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie jest kosztem wymienionym w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Generalnie należy przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów bądź też zabezpieczenie lub zachowanie tego źródła przychodów, o ile w myśl przepisów ww. ustawy nie podlegają wyłączeniu z tychże kosztów. Przy czym związek przyczynowy pomiędzy poniesieniem wydatku a osiągnięciem przychodu bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła należy oceniać indywidualnie w stosunku do każdego wydatku. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu bądź służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów.


Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu uzyskiwano oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast za koszty służące zabezpieczeniu źródła przychodów należy uznać koszty poniesione na ochronę istniejącego źródła przychodów, w sposób, gwarantujący bezpieczne funkcjonowanie tego źródła. Istotą tego rodzaju kosztów jest więc ich obligatoryjne poniesienie w celu nie dopuszczenia do utraty źródła przychodu w przyszłości.


Zatem, aby określony wydatek mógł być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, musi być faktycznie poniesiony przez Wnioskodawcę.


Jak wskazano we wniosku Wnioskodawca kupuje towary handlowe w hipermarkecie A.. Dokonując płatności za kolejny zakup towaru Wnioskodawca część kwoty pokrywa ze środków uzyskanych z udzielonego wcześniej rabatu, zgromadzonych na karcie S. A zatem w tej części Wnioskodawca nie ponosi kosztu.


W związku z tym stwierdzić należy, że kwota pieniędzy zgromadzona na karcie S. nie stanowi dla Wnioskodawcy przychodu podlegającego opodatkowaniu. Natomiast zakup towaru sfinansowany z pieniędzy zgromadzonych na karcie S. nie może stanowić kosztów uzyskania przychodów.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj