Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-636/13-6/AW
z 17 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2013 r. (data wpływu 18 lipca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 września 2013 r. (data wpływu 4 października 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej dotacji w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej dotacji w związku z realizacją projektu. Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 30 września 2013 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

W dniu 19 kwietnia 2012 r. Gmina podpisała umowę o dofinansowanie projektu „Podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej działki nr 68/1 poprzez przygotowanie dokumentacji technicznej uzbrojenia terenu” w ramach działania 6.2 Rozwój sieci centrów obsługi inwestorów i eksporterów oraz powstawanie nowych terenów inwestycyjnych, poddziałanie 6.2.2 Wsparcie działań studyjno-koncepcyjnych w ramach przygotowania terenów inwestycyjnych dla projektów inwestycyjnych, osi priorytetowej 6 Polska gospodarka na rynku międzynarodowym Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.

Celem projektu jest przygotowanie kompleksowej dokumentacji technicznej i projektowo-budowlanej związanej z uzbrojeniem terenu działki 68/1 o powierzchni nieco przekraczającej 15 ha. Działka znajduje się w strefie przemysłowej, w bezpośrednim sąsiedztwie kilku istotnych z punktu widzenia rozwoju miasta zakładów produkcyjnych. Obecnie stanowi ona nieużytek, tj. teren częściowo zadrzewiony i zakrzewiony, a w większej części stanowiący łąkę, przez który przebiega siedem linii energetycznych napowietrznych.

Miasto konsekwentnie prowadzi politykę rozwoju mając na uwadze rozwój tras komunikacyjnych, ich modernizację czy bliskość do granicy państwa. W Planie Zagospodarowania Przestrzennego Województwa z roku 2002, dzięki dogodnemu położeniu –i najbliższa okolica zostały wyznaczone jako ponadregionalne centrum logistyczne. Zadanie to umieszczono również w zadaniach rządowych. Ważny węzeł komunikacyjny powstał w niedalekim Jordanowie z połączenia autostrady z drogą szybkiego ruchu wraz z miejscem poboru opłat, co spowodowało, że będzie to także centralne miejsce na mapie drogowej województwa, a miastu da szansę rozwoju, do którego sukcesywnie się przygotowuje.

W dniu 29 września 2006 r. na mocy Uchwały Rady Miejskiej przyjęty został Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego obejmujący obszar działki nr 68/1 obręb 3, na podstawie którego ustalono przeznaczenie terenu pod działalność produkcyjną, składy, magazyny, hurtownie, usługi komercyjne, usługi komunikacyjne, zakłady drobnej wytwórczości. Cel niniejszego projektu wynika bezpośrednio z przyjętego planu i jest nim podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej działki nr 68/1, co zostanie osiągnięte poprzez przygotowanie kompleksowej dokumentacji technicznej.

  1. W ramach prac przygotowawczych przewodzono opracowanie:
    1. studium wykonalności,
    2. mapy terenu do celów projektowych,
    3. badań geotechnicznych.
  2. W ramach prac projektowych przewidziano:
    1. W zakresie komunikacji oraz uzbrojenia terenów w infrastrukturę techniczną ustalono obsługę komunikacyjną terenu w wyznaczonych pasach drogi zbiorczej i dróg lokalnych. Sieć uzbrojenia planuje się poprowadzić w liniach rozgraniczających drogi, w tym celu będzie opracowana dokumentacja projektowa dróg, tj. dróg lokalnych i drogi publicznej.
    2. W zakresie zaopatrzenia w wodę ustalono zaopatrzenie terenu w wodę z ogólnodostępnej sieci wodociągowej oraz budowę rozdzielczej sieci wodociągowej w układzie pierścieniowym w liniach rozgraniczenia dróg. W ramach projektu powstanie dokumentacja techniczna przyłącza wodociągowego.
    3. W zakresie odprowadzania wód deszczowych ustalono budowę rozdzielczego systemu kanalizacji sanitarnej i deszczowej, prowadzenie kanalizacji deszczowej w linii rozgraniczenia dróg i dopuszczono odprowadzenie wód deszczowych przez włączenie jej do istniejącej kanalizacji deszczowej. W ramach projektu powstanie dokumentacja techniczna kanalizacji deszczowej.
    4. W zakresie odprowadzania ścieków komunalnych ustalono wyposażenie terenu w sieć kanalizacji sanitarnej oraz przeprowadzenie kanalizacji sanitarnej w linii rozgraniczenia dróg. W ramach projektu powstanie dokumentacja techniczna kanalizacji sanitarnej.
    5. W zakresie sieci energetycznej ustalono powstanie dokumentacji technicznej elektryczno-energetycznej i linii napowietrznych oraz prowadzenie linii energetycznych kablowych ułożonych w ziemi.

Ponadto Gmina nadmieniła, że w przyszłości zamierza dokonać uzbrojenia przedmiotowego terenu, a następnie wystawić nieruchomość na sprzedaż.

W powyższym projekcie dofinansowanym ze środków unijnych nie uwzględniono prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na opracowanie dokumentacji technicznej dotyczącej uzbrojenia działki. Wobec powyższego podatek VAT wskazano jako koszty kwalifikowane projektu. Jednakże po przeanalizowaniu sytuacji Gmina uważa, że podatek VAT powinien zostać zakwalifikowany jako koszty niekwalifikowane, gdyż posiada ona prawo do odliczenia podatku VAT.

W uzupełnieniu z dnia 30 września 2013 r. Wnioskodawca wskazał, że otrzymana dotacja wynikająca z projektu unijnego będzie stanowiła koszty inwestycji i nie będzie miała wpływu na cenę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina będzie musiała opodatkować otrzymaną dotację wynikającą z projektu unijnego?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku VAT, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Ponadto według art. 19 ust. 21 ustawy o podatku VAT, obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części.

Z powyższych przepisów wynika, że podatkiem VAT należy opodatkować datacje mające bezpośredni wpływ na cenę sprzedawanych towarów lub świadczonych usług. Natomiast dotacje na cele ogólne nie są opodatkowane podatkiem VAT. Obowiązek podatkowy dla beneficjenta otrzymanej dotacji powstaje nie w momencie sprzedaży, a w momencie uznania rachunku bankowego.

Wobec powyższego Gmina uważa, że dotacja unijna dofinansowująca dokumentację na uzbrojenie terenu działki nr 68/1 w celu podniesienia atrakcyjności terenów inwestycyjnych nie podlega podatkowi VAT. Otrzymana dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na sprzedaż ww. nieruchomości, bowiem ma ona jedynie na celu podniesienie jakości sprzedawanej działki do standardów powszechnie obowiązujących na rynku nieruchomości. Gmina zdaje sobie sprawę, że w obecnym stanie zważając na fakt dużej konkurencji na rynku nieruchomości przedmiotowa działka nie posiada realnych szans na sprzedaż. Ponadto Gmina zauważyła, że poniesione koszty dokumentacji, jak i uzbrojenia nie zostaną przerzucone na ostatecznego nabywcę. Wobec powyższego Zainteresowany uważa, że w przypadku otrzymania dotacji do dnia 31 grudnia 2013 r. nie należy opodatkowywać jej podatkiem VAT.

Z dniem 1 stycznia 2014 r. art. 29 ustawy o podatku VAT zostanie zastąpiony art. 29a ust. 1 ustawy o podatku VAT, który mówi, że podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał, lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze, mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z przepisów wynika, że do podstawy opodatkowania należy wliczyć wszystkie należności także dotacje, które bezpośrednio wpływają na cenę. Gmina uważa, że w związku z przepisami, które wejdą w życie od dnia 1 stycznia 2014 r., uzyskana dotacja nie będzie miała związku z ceną, a tym samym nie należy jej opodatkowywać podatkiem VAT.

Wobec powyższego Gmina stoi na stanowisku, że nie jest istotne czy otrzyma przedmiotową dotację w roku 2013 czy w roku 2014, ponieważ nie będzie miała obowiązku opodatkowania jej podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast świadczenie usług, to w świetle art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Należy w tym miejscu podkreślić, że czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie ustawy nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych kosztów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

W istocie okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu świadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako „transakcji odpłatnej” w rozumieniu art. 5 ustawy, bowiem to ostatnie pojęcie wymaga wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług a świadczeniem wzajemnym (wynagrodzeniem) rzeczywiście otrzymanym przez podatnika.

Zatem w przypadku gdy transakcja jest dokonywana odpłatnie, art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy nie mogą mieć zastosowania, ponieważ przepisy te dotyczą wyłącznie transakcji dokonywanych nieodpłatnie.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – mocą ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zatem przepis ten oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usługi.

Dla określenia, czy dana dotacja, subwencja i inne dopłaty o podobnym charakterze są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję lub inną dopłatę o podobnym charakterze), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia usług.

Kryterium uznania dotacji (subwencji lub innej dopłaty) za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast dotacja niedająca się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem, służąca pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika nie stanowi obrotu – w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy – czyli nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności (czy też kosztów realizacji konkretnego zadania) nie podlega opodatkowaniu.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina, jako zarejestrowany, czynny podatnik VAT, podpisała umowę o dofinansowanie projektu „Podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej działki nr 68/1 poprzez przygotowanie dokumentacji technicznej uzbrojenia terenu” w ramach działania 6.2 Rozwój sieci centrów obsługi inwestorów i eksporterów oraz powstawanie nowych terenów inwestycyjnych, poddziałanie 6.2.2 Wsparcie działań studyjno-koncepcyjnych w ramach przygotowania terenów inwestycyjnych dla projektów inwestycyjnych, osi priorytetowej 6 Polska gospodarka na rynku międzynarodowym Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że otrzymana dotacja wynikająca z projektu unijnego będzie stanowiła koszty inwestycji i nie będzie miała wpływu na cenę.

Celem projektu jest przygotowanie kompleksowej dokumentacji technicznej i projektowo-budowlanej związanej z uzbrojeniem terenu działki nr 68/1. Działka stanowi nieużytek, tj. teren częściowo zadrzewiony i zakrzewiony, a w większej części stanowiący łąkę, przez który przebiega siedem linii energetycznych napowietrznych.

Ww. cel niniejszego projektu wynika bezpośrednio z przyjętego planu i jest nim podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej działki nr 68/1, co zostanie osiągnięte poprzez przygotowanie kompleksowej dokumentacji technicznej.

W przyszłości Gmina zamierza dokonać uzbrojenia przedmiotowego terenu, a następnie wystawić nieruchomość na sprzedaż.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej dotacji w związku z realizacją projektu.

Zatem z przedstawionych okoliczności wynika, że Wnioskodawca na realizację ww. projektu w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka otrzyma dofinansowanie ze środków unijnych. Otrzymana dotacja – jak wskazał Wnioskodawca – będzie stanowiła koszty inwestycji i nie będzie miała wpływu na cenę.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że skoro – jak wskazano – pozyskana dotacja stanowi koszty inwestycji, czyli będzie dotacją o charakterze zakupowym, a nie dotacją mającą na celu sfinansowanie ceny sprzedaży, w związku z tym przyznane na taki cel dofinansowanie nie będzie spełniało przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie będzie stanowiło obrotu opodatkowanego podatkiem VAT. W konsekwencji, w związku z realizacją projektu sfinansowanego dotacją, Wnioskodawca nie otrzymał wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów.

Podsumowując, otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja, nie będzie miała związku ze sprzedażą i nie będzie przyznana jako dopłata do ceny usługi, lecz przeznaczona będzie na pokrycie poniesionych kosztów inwestycji w ramach realizowanego projektu. Oznacza to, że w opisanej sytuacji wystąpi dotacja o charakterze zakupowym, a nie dofinansowanie mające na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Wobec tego otrzymana dotacja, nie będzie miała wpływu na cenę świadczonych usług, zatem nie będzie stanowiła obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu jako czynność niewymieniona w art. 5 ust. 1 ustawy.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT otrzymanej dotacji w związku z realizacją projektu.

Natomiast, w odrębnych interpretacjach z dnia 17 października 2013 r. zostały rozstrzygnięte kwestie dotyczące:

  • opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości przeznaczonej pod zabudowę, nr ILPP1/443-636/13-3/AW,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z wykonaniem dokumentacji technicznej dotyczącej uzbrojenia terenu przeznaczonego pod inwestycje, nr ILPP1/443-636/13-4/AW,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na uzbrojenie działki, nr ILPP1/443-636/13-5/AW.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj