Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-333/13/BP
z 17 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2013r. (data wpływu 23 lipca 2013r.), uzupełnione pismem z dnia 1 października 2013r. (data wpływu 4 października 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2013r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 października 2013r. (data wpływu 4 października 2013r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 25 września 2013r. znak: IBPP4/443-333/13/BP.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Podstawą do zastosowania 0% stawki VAT w dostawach wewnątrzwspólnotowych jest przedstawienie dokumentów, z których jednoznacznie wynika, że towar został dostarczony do miejsca przeznaczenia.

Wysyłając towar do UE firma Wnioskodawcy zamawia różnego rodzaju transport drobnicowy - Y, Z.

Dokumentem poświadczającym wysyłkę są listy przewozowe, a nie CMR, otrzymywane od spedytora bądź drogą elektroniczną, bądź ręcznie wypisywane gotowe listy spedycyjne, na których umieszczany jest numer dokumentu WZ - specyfikacja wysyłanego towaru, podpisywany przez kierowcę odbierającego towar. Dokumentem poświadczającym dostawę w tym przypadku jest potwierdzenie elektroniczne wydrukowane ze strony internetowej spedytora.

Innym dokumentem jaki Wnioskodawca jest w stanie zdobyć to potwierdzony przez odbiorcę (podpis, pieczątka) skan dokumentu WZ, przesłany drogą elektroniczną

Ponadto w uzupełnieniu Wnioskodawca poinformował, że:

  • wywóz towarów następuje z Polski do krajów UE,
  • nabywcą jest podmiot wskazany w art. 13 ust. 2 ustawy,
  • Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT UE zgodnie z art. 97 ustawy,
  • Wnioskodawca będzie dokonywał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy,
  • wydrukowane elektronicznie potwierdzenie ze strony internetowej spedytora wskazuje kod pocztowy i miasto dostawy, nie wskazuje natomiast nazwy i siedziby odbiorcy ani specyfikacji towaru,
  • skan dokumentu WZ potwierdzającego odbiór towaru przed odbiorcę został wysłany drogą elektroniczną do Wnioskodawcy przez odbiorcę towaru,
  • innymi dokumentami jaki jest w posiadaniu Wnioskodawca jest list przewozowy lub CMR podpisane przez przewoźnika,
  • zastosowanie stawki VAT 0% wykazywane jest w miesiącu, w którym Wnioskodawca otrzymał dokument WZ potwierdzający wewnątrzwspólnotową dostawę od odbiorcy towaru pocztą lub drogą elektroniczną (e-mail)

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy tylko i wyłącznie list przewozowy, a nie CMR, przesłany przez spedytora droga elektroniczną lub wypisany ręcznie gotowy list spedycyjny - podpisany przez kierowcę odbierającego towar oraz wydrukowane ze strony internetowej spedytora potwierdzenie dostawy jest wystarczającym poświadczeniem dostawy umożliwiającym zastosowanie 0% stawki VAT w dostawach wewnątrzwspólnotowych?
  2. Czy tylko i wyłącznie skan potwierdzonego (pieczątka, podpis) dokumentu WZ przez odbiorcę towaru drogą elektroniczną jest wystarczającym poświadczeniem dostawy umożliwiającym zastosowanie 0% stawki VAT w dostawach wewnątrzwspólnotowych?

Zdaniem Wnioskodawcy, potwierdzony dokument WZ przez odbiorcę towaru przesłany droga elektroniczną oraz posiadanie listu przewozowego, jednoznacznie potwierdza dokonanie wewnątrzwspólnotowej dostawy i zdaniem Wnioskodawcy uprawnie go do zastosowania 0% stawki VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z unormowaniem zawartym w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

W myśl art. 13 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

  1. podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  2. osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  3. podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
  4. podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Stosownie do art. 13 ust. 6 ustawy wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT UE zgodnie z art. 97, z zastrzeżeniem ust. 7.

Przywołane powyżej przepisy wskazują, że jeżeli wywóz towarów następuje w wyniku dokonania transakcji z ustalonym nabywcą, w celu przeniesienia na konkretny podmiot prawa do rozporządzania wywożonym towarem jak właściciel, zachodzi wówczas transakcja – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów w sprzedaży, której po stronie nabywcy odpowiada wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w zakupie.

Zgodnie z art. 41 ust. 3 ustawy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42.

W świetle art. 42 ust. 1 ustawy wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

  1. podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;
  2. podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do
  3. nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;

podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.

Dowodami o których mowa w ust. 1 pkt 2 ustawy, zgodnie z ust. 3 powołanego, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

  • dokumenty przewozowe otrzymane przez przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towaru z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju – w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),
  • specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku
  • z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

Natomiast w przypadku, gdy dokumenty wymienione w cyt. wyżej art. 42 ust. 3 nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami w świetle art. 42 ust. 11 ustawy, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, a w szczególności:

  1. korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie,
  2. dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu,
  3. dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie w takim przypadku inny dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania,
  4. dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Analiza regulacji dotyczących transakcji wewnątrzwspólnotowej dostawy pozwala na wskazanie dwóch podstawowych warunków, od spełnienia których uzależnione jest potraktowanie danej czynności jako dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Pierwszy z tych warunków dotyczy aspektu prawnego transakcji - jego spełnienie ma gwarantować, że czynność ta zostanie potraktowana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie w państwie przeznaczenia i zostanie tam faktycznie opodatkowana.

Drugi z warunków dotyczy aspektu faktycznego transakcji tj. udokumentowania faktu wywozu towaru oraz dostarczenia go w ramach dostawy w państwie przeznaczenia – jego spełnienie pozwala na przyjęcie, że faktycznie nastąpił wywóz towarów z kraju i jego transport (przemieszczenie) do innego państwa członkowskiego. Ten ostatni warunek, od którego spełnienia zależy potraktowanie danej dostawy jako dostawy wewnątrzwspólnotowej, dotyczy udokumentowania faktu wywozu towaru oraz dostarczenia go w ramach dostawy w państwie przeznaczenia. Koncentruje się on zatem na faktycznych, a nie prawnych aspektach transakcji. Powyższy warunek został określony wprost w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W związku z powyższym ważne jest to, aby posiadane przez podatnika dokumenty zawierały informacje, z których wynika, że określony towar został faktycznie dostarczony do innego państwa członkowskiego. Ponadto, dokumenty, będące w posiadaniu podatnika, mają łącznie potwierdzać określony fakt, co oznacza, że zebrane razem mają dać jednoznaczną informację, której wymaga ten przepis.

Z powyższego wynika, że w wyniku analizy powyższych przepisów można stwierdzić, że dowody o których mowa w art. 42 ust. 3 ustawy mają charakter obowiązujący, co oznacza, że podatnik powinien co do zasady nimi dysponować, lecz w przypadku ich braku lub braku pewnych danych na dokumentach wymaganych tym przepisem – co czyni je niepełnowartościowymi dowodami w zakresie wykazania dowodzonej okoliczności - może ona zostać udowodniona również innymi dowodami, określonymi w art. 42 ust. 11 ustawy.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca wysyłając towar do UE firma Wnioskodawcy zamawia różnego rodzaju transport drobnicowy - Y, Z.

Dokumentem poświadczającym wysyłkę są listy przewozowe, a nie CMR, otrzymywane od spedytora bądź drogą elektroniczną, bądź ręcznie wypisywane gotowe listy spedycyjne, na których umieszczany jest numer dokumentu WZ - specyfikacja wysyłanego towaru, podpisywany przez kierowcę odbierającego towar. Dokumentem poświadczającym dostawę w tym przypadku jest potwierdzenie elektroniczne wydrukowane ze strony internetowej spedytora.

Innym dokumentem jaki Wnioskodawca jest w stanie zdobyć to potwierdzony przez odbiorcę (podpis, pieczątka) skan dokumentu WZ, przesłany drogą elektroniczną

Ponadto w uzupełnieniu Wnioskodawca poinformował, że:

  • wywóz towarów następuje z Polski do krajów UE,
  • nabywcą jest podmiot wskazany w art. 13 ust. 2 ustawy,
  • Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT UE zgodnie z art. 97 ustawy,
  • Wnioskodawca będzie dokonywał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy,
  • wydrukowane elektronicznie potwierdzenie ze strony internetowej spedytora wskazuje kod pocztowy i miasto dostawy, nie wskazuje natomiast nazwy i siedziby odbiorcy ani specyfikacji towaru,
  • skan dokumentu WZ potwierdzającego odbiór towaru przed odbiorcę został wysłany drogą elektroniczną do Wnioskodawcy przez odbiorcę towaru,
  • innymi dokumentami jaki jest w posiadaniu Wnioskodawca jest list przewozowy lub CMR podpisane przez przewoźnika,

Odnosząc się do wątpliwości Zainteresowanego, wskazać należy, iż jak wynika z powyższych uregulowań, prawo podatnika do zastosowania przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% uzależnione jest od posiadania dokumentów potwierdzających jednoznacznie, iż doszło do wywozu towaru poza terytorium Polski i dostarczenia ich do nabywcy w innym kraju UE. Istotą przywołanych przepisów jest przede wszystkim zobowiązanie podatnika do udowodnienia, iż towary będące przedmiotem dostawy rzeczywiście opuściły terytorium kraju, ze względu na korzystniejsze skutki podatkowe, niż w przypadku dostaw krajowych.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego oraz jego uzupełniania wynika, że Wnioskodawca jako zarejestrowany zgodnie z art. 97 ustawy podatnik dokonuje dostawy towarów na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy. Natomiast na potwierdzenie dostarczania towaru do nabywcy w innym kraju członkowskim Unii Europejskiej będzie w posiadaniu następujących dokumentów:

  • listu przewozowego lub CMR podpisanego przez przewoźnika, bądź też gotowe listy spedycyjne na których umieszczony jest nr dokumentu WZ,
  • dokumentu WZ tj. specyfikacji wysłanego towaru,
  • dokumentu potwierdzającego dostawę, którym jest potwierdzenie elektronicznie wydrukowane ze strony internetowej spedytora wskazujące kod pocztowy i miasto dostawy, ale nie wskazuje nazwy i siedziby odbiorcy ani specyfikacji towaru,
  • scan dokumentu WZ potwierdzającego odbiór towarów przez odbiorcę wysłanego drogą elektroniczną do Wnioskodawcy przez odbiorcę towaru.

Mając powyższe na uwadze należy uznać za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca będąc w posiadaniu listu przewozowego oraz potwierdzonego dokumentu WZ przez odbiorcę towaru, jest uprawniony do zastosowaniu dla przedmiotowej dostawy wewnątrzwspólnotowej stawki podatku VAT w wysokości 0%.

W tym miejscu wskazać jednocześnie należy, że zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki 0%, pod warunkiem, że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Zgodnie natomiast z art. 42 ust. 12 i 12a ustawy, jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie został spełniony przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za:

  1. okres kwartalny – podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za ten okres; podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za następny okres rozliczeniowy ze stawką właściwą dla dostawy danego towaru na terytorium kraju, jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres rozliczeniowy nie posiada dowodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2;
  2. okres miesięczny – podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za ten okres; podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za kolejny po następnym okresie rozliczeniowym okres rozliczeniowy ze stawką właściwą dla dostawy danego towaru na terytorium kraju, jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatnik za ten kolejny po następnym okresie rozliczeniowym okres rozliczeniowy nie posiada dowodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2.

W przypadkach, o których mowa w ust. 12, otrzymanie dowodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2, upoważnia podatnika do wykazania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów ze stawką 0 % w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za okres rozliczeniowy, w którym dostawa ta została dokonana, i dokonania korekty deklaracji podatkowej oraz odpowiednio informacji podsumowującej, o której mowa w art. 100 ust. 1.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj