Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-72/12-2/JF
z 27 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-72/12-2/JF
Data
2012.03.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów i w wewnatrzwspólnotowym nabyciu towarów --> Obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów i w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
faktura wewnętrzna
odliczenia
podatek naliczony
przechowywanie
wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów


Istota interpretacji
wystawienie faktury i przechowywanie dokumentów, odliczenie podatku naliczonego z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 11.01.2012 r. (data wpływu 19.01.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie powstania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, wystawienia faktury wewnętrznej i jej przechowywania oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19.01.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie powstania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, wystawienia faktury wewnętrznej i jej przechowywania oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest spółką należącą do grupy podmiotów. Z uwagi na dużą skalę prowadzonej działalności Spółka w każdym okresie rozliczeniowym dokonuje dużej liczby transakcji z podmiotami z grupy jak i podmiotami trzecimi, mającymi siedzibę poza granicami kraju (dalej wszyscy określani jako: „Kontrahenci”), w tym wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów.

Dotychczas z tytułu dokonanych transakcji stanowiących dla Spółki wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów Spółka wymagała od Kontrahentów przesyłania papierowej wersji wystawianych przez nich faktur, które stanowiły podstawę do rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru, zgodnie z art. 20 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.; dalej jako „ustawa o VAT”).

Zdarza się, że transakcje z podmiotami z grupy, dokumentowane są tzw. fakturami automatycznymi wystawionymi w systemie księgowym SAP (dalej jako „faktury automatyczne”) w taki sposób, że wystawienie faktury automatycznej powoduje, że transakcja sprzedażowa pomiędzy jednym pomiotem z grupy (sprzedawcy) jest automatycznie księgowana jako transakcja zakupowa po stronie drugiego podmiotu (odbiorcy). Również w takim przypadku podstawą do rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest faktura papierowa otrzymana od podmiotu z grupy.

Obecnie, w związku z trudnościami w uzyskiwaniu papierowych faktur od Kontrahentów i związanymi z tym częstymi korektami rozliczeń podatkowych, oraz w celu optymalizacji przepływu dokumentacji z Kontrahentami, Spółka zamierza zrezygnować z konieczności otrzymywania od Kontrahentów papierowej faktury w transakcjach stanowiących wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

W rezultacie Spółka chce wprowadzić rozwiązanie, zgodnie z którym obowiązek podatkowy będzie rozpoznawany w dniu wystawienia faktury przez Kontrahenta (w sytuacji gdy została ona wystawiona przed 15-tym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru, będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów), na podstawie:

  1. informacji o dacie wystawienia faktury, zawartej w fakturze otrzymanej od Kontrahentów pocztą elektroniczną (e-mail), np. w postaci pliku w formacie PDF lub TIFF, w tym także w przypadku, gdy ten format będzie miała faktura automatyczna, lub
  2. informacji o dacie wystawienia faktur automatycznych w systemie księgowym SAP, do których Spółka może wygenerować obraz w postaci pliku w formacie PDF ze swojego systemu księgowego SAP, ale faktury automatyczne nie będą przesyłane pocztą elektroniczną (e-mail) przez ich wystawcę, lub
  3. informacji o dacie wystawienia faktur automatycznych w systemie księgowym SAP, do których Spółka nie może wygenerować obrazu w postaci pliku w formacie PDF i nie będą one przesyłane pocztą elektroniczną (e-mail) przez ich wystawcę.

Spółka wskazuje, że na podstawie uzyskanych dokumentów lub informacji, które zostały wymienione wyżej w punktach a) - c), oprócz informacji o dacie wystawienia faktury przez Kontrahenta, będzie też mogła ustalić inne informacje pozwalające na prawidłowe ujęcie wspomnianych transakcji w rejestrach VAT.

Zamierzeniem Spółki jest także przechowywanie dla celów podatkowych ww. dokumentów bądź informacji w takiej formie w jakiej zostały one przez Spółkę odebrane, tj. w postaci:

  1. informacji zawartej w fakturze wystawionej przez Kontrahenta i przesłanej pocztą elektroniczną (e-mail), np. w formacie pliku PDF lub TIFF, w tym także w sytuacjach, gdy w formie takich plików będą występowały faktury automatyczne, lub
  2. informacji zawartych w systemie księgowym SAP o dacie wystawienia faktur automatycznych w systemie księgowym SAP, do których Spółka może wygenerować obraz w postaci pliku w formacie PDF ze swojego systemu księgowego SAP, ale faktury automatyczne nie będą przesyłane w formie korespondencji elektronicznej, lub
  3. informacji zawartych w systemie księgowym SAP o dacie wystawienia faktur automatycznych w systemie księgowym SAP, do których Spółka nie może wygenerować obrazu w postaci pliku w formacie PDF i nie będą one przesyłane w formie korespondencji elektronicznej,

- bez konieczności uzyskiwania ich wersji papierowej

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, zgodnie z art. 20 ust. 6 ustawy o VAT Spółka będzie uprawniona do rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w dniu wystawienia faktury przez Kontrahentów, na podstawie informacji o dacie wystawienia faktury, zawartej w fakturze otrzymanej od Kontrahentów pocztą elektroniczną (e-mail), np. w postaci pliku w formacie PDF lub TIFF, w tym w przypadku, gdy format ten będzie miała faktura automatyczna, w sytuacji gdy faktura będzie wystawiona przed 15-tym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru, będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów...
  2. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, zgodnie z art. 20 ust. 6 ustawy o VAT Spółka będzie uprawniona do rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w dacie wystawienia faktury automatycznej przez Kontrahentów widocznej w systemie księgowym SAP, do której Spółka może wygenerować obraz w postaci pliku w formacie PDF ze swojego systemu księgowego SAP, ale faktura automatyczna nie będzie przesyłana pocztą elektroniczną, w sytuacji, gdy faktura będzie wystawiona przed 15-tym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru, będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów...
  3. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, zgodnie z art. 20 ust. 6 ustawy o VAT Spółka będzie uprawniona do rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w dacie wystawienia faktury automatycznej przez Kontrahentów widocznej w systemie księgowym SAP, do której Spółka nie może wygenerować obrazu w postaci pliku w formacie PDF ze swojego systemu księgowego SAP i faktura automatyczna nie będzie przesyłana pocztą elektroniczną, w sytuacji, gdy faktura ta będzie wystawiona przed 15-tym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru, będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów...
  4. Czy podatek VAT należny z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wykazany w fakturze wewnętrznej wystawionej na podstawie informacji wynikających z faktur przesłanych jako pliki PDF, TIFF lub podobne pocztą elektroniczną lub automatycznych zapisów w systemie księgowym SAP powstałych w rezultacie wystawienia faktur automatycznych stanowi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c) ustawy o VAT...
  5. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, dla celów podatkowych wystarczające jest by Spółka przechowywała informacje oraz dokumenty dotyczące określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w formie w jakiej je otrzymała, tj. w postaci:
    1. faktury otrzymanej od Kontrahentów pocztą elektroniczną (e-mail), np. w postaci pliku w formacie PDF lub TIFF, w tym także w sytuacjach, gdy w formie tych plików będą występowały faktury automatyczne, lub
    2. informacji o dacie wystawienia faktur automatycznych w systemie księgowym SAP, do których Spółka może wygenerować obraz w postaci pliku w formacie PDF ze swojego systemu księgowego SAP, ale faktury automatyczne nie będą przesyłane w formie korespondencji elektronicznej, lub
    3. informacji o dacie wystawienia faktur automatycznych w systemie księgowym SAP, do których Spółka nie może wygenerować obrazu w postaci pliku w formacie PDF i nie będą one przesyłane w formie korespondencji elektronicznej,

- bez konieczności uzyskiwania ich wersji papierowej...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Spółka stoi na stanowisku, iż w sytuacji kiedy faktura będzie wystawiona przez kontrahenta przed 15-tym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru, będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, Spółka będzie uprawniona do rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólntowego nabycia towarów zgodnie z art. 20 ust. 6 ustawy o VAT (tj. w dniu wystawienia faktury), na podstawie informacji o dacie wystawienia faktury, zawartej w fakturze otrzymanej od Kontrahentów pocztą elektroniczną (e-mail), np. w postaci pliku w formacie PDF lub TIFF, w tym także w sytuacjach, gdy w formie tych plików będą występowały faktury automatyczne.

Ad. 2.

Zdaniem Spółki, w sytuacji, gdy faktura będzie wystawiona przez Kontrahenta przed 15-tym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru, będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, Spółka będzie uprawniona do rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólntowego nabycia towarów zgodnie z art. 20 ust. 6 ustawy o VAT (tj. w dniu wystawienia faktury), na podstawie informacji o dacie wystawienia faktury automatycznej w systemie księgowym SAP, choć nie będzie otrzymywała faktury automatycznej pocztą elektroniczną od Kontrahenta, lecz będzie miała możliwość wygenerowania obrazu faktury automatycznej w postaci pliku PDF ze swojego systemu księgowego SAP.

Ad. 3.

Spółka stoi na stanowisku, iż w sytuacji kiedy faktura będzie wystawiona przez Kontrahenta przed 15-tym dniem miesiąca następującego po miesiącu w którym dokonano dostawy towaru, będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, Spółka będzie uprawniona do rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólntowego nabycia towarów zgodnie z art. 20 ust. 6 ustawy o VAT (tj. w dniu wystawienia faktury), na podstawie informacji o dacie wystawienia faktury automatycznej w systemie księgowym SAP, choć nie będzie otrzymywała faktury automatycznej pocztą elektroniczną od Kontrahenta i nie będzie miała możliwości wygenerowania obrazu faktury automatycznej w postaci pliku PDF ze swojego systemu księgowego SAP.

Ad. 4

W ocenie Spółki, podatek należny VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wykazany w fakturze wewnętrznej wystawionej na podstawie przesłanych pocztą elektroniczną plików PFD, TIFF itp. zawierających faktury lub na podstawie automatycznych zapisów księgowych powstałych w rezultacie wystawienia faktur automatycznych jest podatkiem naliczonym w rozumieniu art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c) ustawy o VAT i Spółka będzie miała prawo do jego odliczenia.

Ad. 5

Zdaniem Spółki, dla celów podatkowych wystarczające jest by przechowywała informacje oraz dokumenty dotyczące określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w formie w jakiej je otrzymała tj. w postaci:

  1. faktury otrzymanej od Kontrahentów pocztą elektroniczną (e-mail), np. w formacie pliku PDF lub TIFF, w tym także w sytuacjach, gdy w formie tych plików będą występowały faktury automatyczne, lub
  2. informacji o dacie wystawienia faktur automatycznych w systemie księgowym SAP do których Spółka może samodzielnie wygenerować obraz w postaci pliku w formacie PDF ze swojego systemu księgowego SAP bez przesyłania faktur automatycznych pocztą elektroniczną przez Kontrahentów lub
  3. informacji o dacie wystawienia faktur automatycznych w systemie księgowym SAP, do których Spółka nie może wygenerować obrazu w postaci pliku w formacie PDF i nie będą one przesyłane pocztą elektroniczną przez Kontrahentów

- bez konieczności uzyskiwania papierowej wersji faktur.

Uzasadnienie stanowiska spółki (pytania 1 - 5)

1. Opodatkowanie podatkiem VAT wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów stanowi jedną z czynności podlegających opodatkowaniu. Czynność ta została zdefiniowana w art. 9 ust. 1 tej ustawy jako nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Co do zasady, podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić (art. 31 ust. 1 ustawy o VAT).

Z uwagi na specyfikę tej transakcji (podatnikiem jest nabywca), ustawodawca ustalił szczególny moment powstania obowiązku podatkowego, tj. 15 dzień miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia. Jednak w przypadku gdy przed tym terminem podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury (art. 20 ust. 5 i 6 ustawy o VAT).

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, ntomiast art. 86 ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT stanowi, iż prawo do obniżenia podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Na podstawie przedstawionych powyżej regulacji należy stwierdzić, iż przepisy ustawy o VAT nie uzależniają powstania obowiązku podatkowego od otrzymania faktury w jakiejkolwiek formie. Jedynym kryterium, jakie powinno zostać uwzględnione w ramach określania momentu powstania obowiązku podatkowego jest moment wystawienia faktury bądź nabycia towarów gdy faktura wystawiona jest później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu dostawy towarów.

2. Regulacje w zakresie faktur na podstawie ustawy o VAT.

Art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, wskazuje, iż podatnik podatku od towarów i usług jest zobowiązany do wystawienia faktury w przypadku dokonania sprzedaży. Z kolei zgodnie z treścią art. 2 pkt 22 ustawy o VAT ilekroć w ustawie jest mowa o sprzedaży należy przez to rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Przytoczona definicja sprzedaży nie uwzględnia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów gdzie podatnikiem jest nabywca będących przedmiotem tej czynności towarów. Powyższe wydaje się uzasadnione faktem, iż w tym wypadku faktura jest wystawiana przez podatnika podatku od wartości dodanej dokonującego w innym państwie członkowskim wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (a tym samym podlegającego obowiązkowi wystawiania faktur zgodnie z ustawodawstwem wewnętrznym państwa, na terenie którego dokonywana jest wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów). Powyższe oznacza, iż polskie przepisy w żaden sposób nie określają zasad w zakresie wystawiania faktur w stosunku do Kontrahentów Spółki, wystawiających faktury na rzecz Spółki, dokumentujące transakcję stanowiącą wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów po stronie Spółki.

Ponadto Spółka pragnie zauważyć, że obecnie obowiązujące polskie przepisy z zakresu podatku VAT przewidują możliwość wystawienia faktury w innej formie niż papierowa, tj. faktury elektronicznej, Jednakże zasady i warunki wystawiania faktur elektronicznych dotyczą wyłącznie obrotu krajowego. Nie mają one zastosowania w stosunku do Kontrahentów, którzy podlegają jurysdykcji podatkowej innego kraju Unii Europejskiej. Dlatego też w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, ust. 7 art. 106 ustawy o VAT nakłada obowiązek wystawienia faktury wewnętrznej.

Biorąc pod uwagę wspomniane przepisy ustawy o VAT należy uznać, iż obowiązek rozliczenia podatku VAT w zakresie transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wiąże się przede wszystkim z obowiązkiem jego udokumentowania w postaci faktury wewnętrznej. To faktura wewnętrzna będzie dokumentem, który podatnik powinien posiadać oraz przechowywać przez wymagany czas wraz z pozostałą dokumentacja podatkową.

3. Rola faktury wystawionej przez Kontrahenta.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż w zakresie transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów nawet niewystawienie faktury przez sprzedawcę w żadnym wypadku nie wyłącza obowiązku rozliczenia podatku VAT z tytułu transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przez polskiego nabywcę. Co więcej, ustawodawca literalnie nie nakłada na nabywcę obowiązku otrzymania i posiadania takiej faktury, a także nie wiąże określonych skutków podatkowych z nieotrzymaniem bądź brakiem przedmiotowej faktury. Nawet prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest warunkowane wyłącznie powstaniem obowiązku podatkowego z tego tytułu, który może powstać nawet bez wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej.Zbliżoną tezę przedstawił Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 29 października 2010 r. (sygn. IPPP3/443433/10-4/KC), gdzie w podobnym stanie faktycznym uznał, iż „żaden przepis ustawy o VAT nie reguluje kwestii posiadania oryginału faktury od kontrahenta unijnego, wystawionej z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru czy importu usług”.

Zatem, w opinii Spółki, w celu poprawnego określenia powstania obowiązku podatkowego dla transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów niezbędne jest wyłącznie posiadanie informacji na temat wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej i daty jej wystawienia, którą Spółka uzyska na podstawie:

  • informacji o dacie wystawienia faktury, zawartej w fakturze otrzymanej od Kontrahentów pocztą elektroniczną (e-mail), np. w postaci pliku w formacie PDF lub TIFF, w tym także w sytuacjach, gdy w formie takich plików będą występowały faktury automatyczne, lub
  • informacji o dacie wystawienia faktur automatycznych w systemie księgowym SAP, do których Spółka może samodzielnie wygenerować obraz w postaci pliku w formacie PDF ze swojego systemu księgowego SAP, ale faktury automatyczne nie będą przesyłane pocztą elektroniczną (e-mail) przez Kontrahenta, lub
  • informacji o dacie wystawienia faktur automatycznych w systemie księgowym SAP, do których Spółka nie może wygenerować obrazu w postaci pliku w formacie PDF i nie będą one przesyłane pocztą elektroniczną.

Mając odpowiednią informację na temat wystawienia faktury przez Kontrahenta, a także dodatkowe dane (nazwa, ilość oraz cena nabytych towarów), Spółka jest zobowiązana wystawić fakturę wewnętrzną zgodnie z obowiązującymi przepisami i rozliczyć podatek VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Stanowisko to znajduje również potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 29 września 2010 r. (sygn. IBPP3/443-705/10/PK), w której stwierdził, iż „w celu wystawienia faktury wewnętrznej nie jest konieczne otrzymanie faktury, a dla określenia momentu powstania obowiązku podatkowego wystarczająca jest informacja o tym kiedy faktura została wystawiona, uzyskana np. poprzez otrzymanie faksu faktury lub otrzymanie jej treści drogą korespondencji elektronicznej.”

Dodatkowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie we wskazanej wyżej interpretacji z dnia 29 października 2010 r. stwierdził, iż „nawet w sytuacji, gdy z jakiegoś powodu Wnioskodawca nie otrzyma faktury od kontrahenta unijnego, ale będzie posiadał wiedzę na temat dokonanej przez niego dostawy wewnątrzwspólnotowej, tzn. daty wystawienia faktury innych niezbędnych informacji koniecznych do prawidłowego określenia momentu obowiązku podatkowego, i tak ma on obowiązek wykazania tych transakcji w dokumentacji podatkowej, tj. odpowiednio wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i importu usług.”

4. Przepisy Unii Europejskiej.

Stanowisko prezentowane przez Spółkę znajduje swoje uzasadnienie również na gruncie przepisów Unii Europejskiej w zakresie podatku od towarów i usług. Brzmienie przepisów ustawy o VAT w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego w transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest zgodne z brzmieniem art. 67 i związanego z nim art. 222 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej jako: Dyrektywa 2006/112).

Wspomniane przepisy Dyrektywy 2006/112 mówią, iż obowiązek podatkowy w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powstaje w dniu wystawienia faktury, bądź jeśli faktury nie wystawiono, z upływem terminu na wystawienie takiej faktury, tj. 15-tym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym miało miejsce zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego.

Ponadto, zgodnie z treścią art. 181 Dyrektywy 2006/112 państwa członkowskie mogą zezwolić podatnikowi, który nie posiada faktury, na dokonanie odliczenia podatku w odniesieniu do dokonanych przez niego wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów. Biorąc pod uwagę literalne brzmienie przepisów ustawy o VAT polski ustawodawca skorzystał ze wspomnianej możliwości, wskazując jako warunek odliczenia podatku VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wyłącznie wykazanie podatku należnego z tego tytułu.

Konkludując, zdaniem Spółki, w celu określenia prawidłowego momentu powstania obowiązku podatkowego w transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów nie jest wymagane posiadanie faktury przez nabywcę (w jakiejkolwiek formie), a w konsekwencji już sama informacja o dacie wystawienia faktury wiąże się koniecznością rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu tej transakcji.

Na podstawie powyższego, Spółka stoi na stanowisku, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, zgodnie z art. 20 ust. 6 ustawy o VAT nie musi otrzymywać od Kontrahentów faktur w formie papierowej, natomiast będzie uprawniona do rozpoznawania obowiązku podatkowego w dniu wystawienia faktury przez Kontrahenta (w sytuacji, gdy została ona wystawiona przed 15-tym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru, będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów), na podstawie:

  1. informacji o dacie wystawienia faktury, zawartej w fakturze otrzymanej od Kontrahentów pocztą elektroniczną (e-mail), np. w postaci pliku w formacie PDF lub TIFF, w tym także w sytuacjach, gdy w formie takich plików będą występowały faktury automatyczne, lub
  2. informacji o dacie wystawienia faktur automatycznych w systemie księgowym SAP, do których Spółka może samodzielnie wygenerować obraz w postaci pliku w formacie PDF ze swojego systemu księgowego SAP, a faktury automatyczne nie będą przesyłane pocztą elektroniczną, lub
  3. informacji o dacie wystawienia faktur automatycznych w systemie księgowym SAP, do których Spółka nie może wygenerować obrazu w postaci pliku w formacie PDF i nie będą one przesyłane pocztą elektroniczną.

5. Odliczanie podatku naliczonego wynikającego z faktury wewnętrznej.

Ponadto, uzasadnione jest stanowisko Spółki w zakresie uznania jako podatku VAT naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c) ustawy o VAT, podatku VAT należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, a wykazanego w wystawionej przez Spółkę fakturze wewnętrznej w sytuacji, gdy faktura wewnętrzna została wystawiona w oparciu o inne niż papierowa faktura pochodząca od Kontrahenta dokumenty lub informacje.

6. Przechowywanie faktur wystawionych przez Kontrahentów dla celów podatkowych.

Zgodnie z art. 112 ustawy o VAT podatnicy obowiązani są przechowywać ewidencje prowadzone dla celów rozliczania podatku oraz wszystkie dokumenty związane z tym rozliczaniem do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Spółka wypełni zatem obowiązek wynikający z tej normy prawnej w odniesieniu do dokumentów dotyczących wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przechowując:

  • fakturę wewnętrzną w formie papierowej, która będzie podstawą do ujęcia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w odpowiedniej ewidencji VAT oraz
  • wszelkie dokumenty bądź informacje na podstawie których Spółka rozpoznała wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wystawiła odpowiednią fakturę wewnętrzną, w formie w jakiej zostały one uzyskane przez Spółkę (bez przechowywania ich wersji papierowej).

Reasumując, Spółka uznaje przedstawione na wstępie wniosku własne stanowiska za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. W myśl ust. 2 tego artykułu przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

  1. nabywcą towarów jest:
    1. podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,
    2. osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a
    - z zastrzeżeniem art. 10;
  2. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

Moment powstania obowiązku podatkowego w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów ustawodawca określił w treści art. 20 ust. 5-9 ustawy. Z zasady wyrażonej w art. 20 ust. 5 ustawy wynika, że w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 6-9.

W przypadku gdy przed terminem, o którym mowa w ust. 5, podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury (art. 20 ust. 6 ustawy).

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Katalog czynności dokumentowanych fakturami określony został w art. 106 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Zatem faktura faktura dokumentuje dokonanie sprzedaży.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o sprzedaży, należy przez to rozumieć odpłatną dostawę towarów na terenie kraju, odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Przy czym przepis ten nie wymienia wszystkich czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów podatnik dokonujący tej czynności jest nabywcą będących przedmiotem tej czynności towarów, a faktura jest wystawiana przez dostawcę (a więc podatnika dokonującego w innym państwie członkowskim wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów). Pamiętać należy, że obok faktur zwykłych funkcjonują także faktury wewnętrzne. W tym zakresie przepis art. 106 ust. 1 ustawy uzupełnia brzmienie ust. 7 tego artykułu.

Stosownie do art. 106 ust. 7 ustawy, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Analiza powyższych przepisów ustawy prowadzi do wniosku, że obowiązek z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, chyba że przed tym dniem podatnik od wartości dodanej, będący dostawcą nabywanych towarów w ramach transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, wystawił fakturę, wówczas obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.

Należy zauważyć, iż żaden przepis ustawy o podatku od towarów i usług nie reguluje kwestii posiadania przez nabywcę oryginału faktury od kontrahenta unijnego, wystawionej z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Oczywiście dokument źródłowy jest istotną informacją dla nabywcy, na podstawie której jest on w stanie określić przedmiot i wartość towaru, a co za tym idzie wyliczyć prawidłowo podatek należny z tytułu transakcji wewnatrzwspónotowego nabycia. Przepisy dotyczące faktur oraz pewien formalizm, który jest wymagany na gruncie podatku od towarów i usług służyć ma zapewnieniu pewności i bezpieczeństwa obrotu. Wprowadzenie faktury do obrotu prawnego ma istotne konsekwencje prawne, przede wszystkim w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego u odbiorcy takiej faktury.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka dokonująca dużej ilości transakcji z podmiotami mającymi siedzibę poza terytorium kraju, w tym wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Niektórzy z dostawców wystawiają tzw. faktury automatyczne w systemie księgowym SAP i wystawienie faktury automatycznej powoduje, że transakcja sprzedaży pomiędzy sprzedawcą jest automatycznie księgowana jako transakcja nabycia po stronie odbiorcy.

Spółka zamierza zrezygnować z konieczności otrzymywania od kontrahentów papierowej faktury w transakcjach stanowiących wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wprowadzić rozwiązanie, zgodnie z którym obowiązek podatkowy będzie rozpoznawany w dniu wystawienia faktury przez kontrahenta (w sytuacji gdy została ona wystawiona przed 15-tym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru, będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów), na podstawie innych informacji i dokumentów takich jak:

  1. informacja o dacie wystawienia faktury, zawartej w fakturze otrzymanej od kontrahentów pocztą elektroniczną (e-mail), np. w postaci pliku w formacie PDF lub TIFF, w tym także w przypadku, gdy ten format będzie miała faktura automatyczna, lub
  2. informacja o dacie wystawienia faktur automatycznych w systemie księgowym SAP, do których Spółka może wygenerować obraz w postaci pliku w formacie PDF ze swojego systemu księgowego SAP, ale faktury automatyczne nie będą przesyłane pocztą elektroniczną (e-mail) przez ich wystawcę, lub
  3. informacja o dacie wystawienia faktur automatycznych w systemie księgowym SAP, do których Spółka nie może wygenerować obrazu w postaci pliku w formacie PDF i nie będą one przesyłane pocztą elektroniczną (e-mail) przez ich wystawcę.

Spółka wskazuje, że na podstawie ww. wymienionych dokumentów lub informacji oprócz informacji o dacie wystawienia faktury przez kontrahenta, będzie też mogła ustalić inne informacje pozwalające na prawidłowe ujęcie wspomnianych transakcji w rejestrach VAT. Poza tym Spółka zamierza przechowywać dla celów podatkowych ww. dokumenty w formie, w jakiej je otrzymała bez konieczności uzyskiwania wersji papierowej. Wątpliwości Spółki dotyczą rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów bez konieczności posiadania i przechowywania papierowego egzemplarza faktury wystawionej przez dostawcę towarów oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z wystawionej faktury wewnętrznej.

W przedstawionych okolicznościach mamy do czynienia z przeniesieniem obowiązku podatkowego ze sprzedawcy-podatnika wspólnotowego na nabywcę-podatnika krajowego. Należy stwierdzić, że przepisy podatkowe nie zobowiązują Spółki dokonującej wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów do posiadania faktury od kontrahenta unijnego. Obowiązek dotyczy natomiast rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu transakcji wewnątrzwspólnotowej. W rozpatrywanej sprawie Spółka będzie posiadała wiedzę na temat dokonanej przez kontrahenta dostawy wewnątrzwspólnotowej, tzn. informacji o dacie wystawienia faktury oraz innych niezbędnych informacji lub dokumentów koniecznych do prawidłowego określenia momentu obowiązku podatkowego, i w sytuacji gdy kontrahent wystawi fakturę dla Spółki przez upływem 15. dnia miesiąca, następującego po miesiącu, w którym dokonano wewnątrzspólnotowej dostawy towarów, zamierza rozpoznać obowiązek podatkowy w dniu wystawienia takiej faktury. Trzeba uznać, iż wskazane postępowanie wypełnia przesłanki określone w art. 20 ust. 5 i 6 ustawy.

Przepisy ustawy przewidują, że czynności powyższe dokumentowane są fakturą wewnętrzną, na której widoczna jest również kwota podatku naliczonego podlegającego odliczeniu w sytuacji kiedy przeznaczenie nabytych towarów wykazuje związek z czynnościami opodatkowanymi innymi niż wewnątrzwspólnotowe nabycie. Zatem podatek należny od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, zgodnie z zapisem art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c ustawy będzie jednocześnie podatkiem podlegającym odliczeniu na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy przez nabywcę, w tym przypadku Spółkę.

Przechowywanie faktur zostało uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. nr 68, poz. 360).

Na podstawie § 21 ust. 1 – 4 ww. rozporządzenia podatnicy są obowiązani przechowywać faktury oraz faktury korygujące, a także duplikaty tych dokumentów, do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Podatnicy przechowują faktury, faktury korygujące, a także duplikaty tych dokumentów, w podziale na okresy rozliczeniowe w dowolny sposób zapewniający:

  1. autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego;
  2. łatwe ich odszukanie;
  3. organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, bezzwłoczny dostęp do faktur, a w przypadku faktur przechowywanych w formie elektronicznej umożliwiający tym organom również przetwarzanie danych w nich zawartych.

Autentyczność pochodzenia, o której mowa w ust. 2 pkt 1, oznacza pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury. Integralność treści, o której mowa w ust. 2 pkt 1, oznacza, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura.

Powyższy przepis zobowiązuje podatnika do przechowywania faktury, w tym faktury wewnętrznej, do czasu przedawnienia zobowiązania podatkowego w sposób zapewniający autentyczność pochodzenia tych faktur, integralność treści, łatwość odszukania i bezzwłoczny dostęp. Należy zauważyć, iż przepis ten dotyczy faktur, jednakże w opisanej przez Spółkę sprawie dla pewności i bezpieczeństwa obrotu w celu dowodowym, poza fakturą wewnętrzną, Spółka winna być w posiadaniu również innych dokumentów i informacji poświadczających transakcję wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. W rozpatrywanej sprawie Spółka zamierza poza fakturą wewnętrzną przechowywać w formie, w jakiej zostały przesłane, również informacje o dacie wystawienia faktury oraz dokumenty i informacje pozwalające na prawidłowe rozliczenie wewnątrzwspólnotowych transakcji. Należy uznać, iż taki sposób przechowywania posiadanych dokumentów i informacji jest prawidłowy dla celów podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze przeprowadzoną analizę prawną oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż:

Ad. 1

W sytuacji kiedy faktura będzie wystawiona przez kontrahenta Spółki przed 15-tym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru, będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, Spółka będzie uprawniona do rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólntowego nabycia towarów zgodnie z art. 20 ust. 6 ustawy o VAT (tj. w dniu wystawienia faktury), na podstawie informacji o dacie wystawienia faktury, zawartej w fakturze otrzymanej od Kontrahentów pocztą elektroniczną (e-mail), np. w postaci pliku w formacie PDF lub TIFF, w tym także w sytuacjach, gdy w formie tych plików będą występowały faktury automatyczne.

Ad. 2.

W sytuacji, gdy faktura będzie wystawiona przez kontrahenta Spółki przed 15-tym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru, będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, Spółka będzie uprawniona do rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólntowego nabycia towarów zgodnie z art. 20 ust. 6 ustawy (tj. w dniu wystawienia faktury), na podstawie informacji o dacie wystawienia faktury automatycznej w systemie księgowym SAP, choć nie będzie otrzymywała faktury automatycznej pocztą elektroniczną od kontrahenta, lecz będzie miała możliwość wygenerowania obrazu faktury automatycznej w postaci pliku PDF ze swojego systemu księgowego SAP.

Ad. 3.

W sytuacji kiedy faktura będzie wystawiona przez kontrahenta Spółki przed 15-tym dniem miesiąca następującego po miesiącu w którym dokonano dostawy towaru, będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, Spółka będzie uprawniona do rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólntowego nabycia towarów zgodnie z art. 20 ust. 6 ustawy (tj. w dniu wystawienia faktury), na podstawie informacji o dacie wystawienia faktury automatycznej w systemie księgowym SAP, choć nie będzie otrzymywała faktury automatycznej pocztą elektroniczną od kontrahenta i nie będzie miała możliwości wygenerowania obrazu faktury automatycznej w postaci pliku PDF ze swojego systemu księgowego SAP.

Ad. 4

Podatek należny VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wykazany w fakturze wewnętrznej wystawionej na podstawie przesłanych pocztą elektroniczną plików PFD, TIFF itp. zawierających faktury lub na podstawie automatycznych zapisów księgowych powstałych w rezultacie wystawienia faktur automatycznych jest podatkiem naliczonym w rozumieniu art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c) ustawy i Spółka będzie miała prawo do jego odliczenia na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy.

Ad. 5

Dla celów podatkowych wystarczające jest by Spółka, poza fakturą wewnętrzną, przechowywała informacje oraz dokumenty dotyczące określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w formie w jakiej je otrzymała tj. w postaci:

  1. faktury otrzymanej od Kontrahentów pocztą elektroniczną (e-mail), np. w formacie pliku PDF lub TIFF, w tym także w sytuacjach, gdy w formie tych plików będą występowały faktury automatyczne, lub
  2. informacji o dacie wystawienia faktur automatycznych w systemie księgowym SAP do których Spółka może samodzielnie wygenerować obraz w postaci pliku w formacie PDF ze swojego systemu księgowego SAP bez przesyłania faktur automatycznych pocztą elektroniczną przez Kontrahentów lub
  3. informacji o dacie wystawienia faktur automatycznych w systemie księgowym SAP, do których Spółka nie może wygenerować obrazu w postaci pliku w formacie PDF i nie będą one przesyłane pocztą elektroniczną przez Kontrahentów bez konieczności uzyskiwania papierowej wersji faktur.

Zatem stanowisko Spółki przedstawione we wniosku należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj