Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1204/13/BG
z 16 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z 16 września 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 17 września 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku składania wraz z zeznaniem CIT-8 załączników CIT-ST oraz CIT-ST/A - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2013 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku składania wraz z zeznaniem CIT-8 załączników CIT-ST oraz CIT-ST/A.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu owocami i warzywami. Siedzibą Spółki jest miasto X. W siedzibie Spółki działa centrum zarządzania, administracja, obsługa księgowa, kadrowa. W siedzibie Spółki dokonuje się (za pomocą telefonów, emailowo lub faxem) zakupów owoców i warzyw na giełdach towarowych w różnych krajach Europy bezpośrednio u Dostawców lub ich przedstawicieli a także organizuje się logistykę dostaw zakupionych towarów do magazynów Spółki położonych w różnych miastach na terenie Polski. W siedzibie Spółki przyjmowane są zamówienia na dostawę towarów m.in. do sieci handlowych oraz wystawiane są faktury sprzedaży dla tych sieci na podstawie potwierdzonych przez Odbiorców dowodów WZ . W magazynach składowane są towary oraz dokonuje się sprzedaży towarów na rzecz odbiorców hurtowych, a także sporadycznie na rzecz odbiorców detalicznych i w takich przypadkach obsługa sprzedaży odbywa się w położonych na terenie Polski magazynach. Na terenie magazynu wystawiane są dowody sprzedaży (FV), ponadto z magazynów rozwożony jest towar do sklepów lub hurtowni, które zostały zamówione w siedzibie Spółki.

W magazynach pracują sprzedawcy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, z tym, że miejscem pracy wskazanym w umowie o pracę jest siedziba Spółki. Pracownicy do pracy w magazynach są oddelegowywani na podstawie polecenia wyjazdu służbowego. Magazyny są połączone z siedzibą Spółki systemami informatycznymi, dzięki którym dane dotyczące przyjęcia towarów do magazynów, jak również dane dotyczące sprzedaży trafiają do systemu księgowego w siedzibie Spółki. Magazyny są wyodrębnione lokalizacyjnie, natomiast nie posiadają wyodrębnienia organizacyjnego w formie oddziału. Każdy z magazynów nie mógłby samodzielnie funkcjonować ani prowadzić działalności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka powinna składać wraz z zeznaniem CIT-8 również załączniki CIT-ST – „Informacja podatnika do ustalenia należnych jednostkom samorządu terytorialnego dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych” oraz CIT-ST/A – „Informacja o zakładach (oddziałach)”, składana jako załącznik do formularza CIT-ST?

Zdaniem Spółki, nie ma ona obowiązku składać załączników CIT-ST i CIT ST/A. Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy posiadający zakłady (oddziały) położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla ich siedziby są obowiązani składać do urzędu skarbowego w terminie wpłat zaliczek miesięcznych lub kwartalnych oraz załączać do zeznania o wysokości dochodu (straty) informacje, sporządzone zgodnie z odrębnymi przepisami, w celu ustalenia dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych.

Natomiast zgodnie z art. art. 10 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego:

1.Jeżeli podatnik podatku dochodowego od osób prawnych posiada zakład (oddział) położony na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla jego siedziby, to część dochodu z tytułu udziału we wpływach z tego podatku jest przekazywana do budżetu jednostki samorządu terytorialnego, na której obszarze znajduje się ten zakład (oddział), proporcjonalnie do liczby zatrudnionych w nim osób na podstawie umowy o pracę, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a.

2.W przypadku podatkowej grupy kapitałowej przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do spółek wchodzących w skład podatkowej grupy kapitałowej oraz zakładów (oddziałów) tych spółek.

2a.W przypadku podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, prowadzącego działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zakład zagraniczny, część dochodu z tytułu udziału we wpływach z tego podatku jest przekazywana do budżetu jednostki samorządu terytorialnego, na obszarze której wykonują prace, na podstawie umowy o pracę, osoby zatrudnione przez tego podatnika lub przez jego zagraniczny zakład, proporcjonalnie do liczby osób zatrudnionych przez niego lub ten zagraniczny zakład na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

3.Zakładem (oddziałem) w rozumieniu ustawy jest określone w umowie o pracę miejsce wykonywania pracy, położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika.

Jak wynika z powyższego, o obowiązku złożenia CIT-ST oraz CIT ST/A decyduje po pierwsze istnienie zakładu (oddziału) tj. wyodrębnionej organizacyjnie części struktury podatnika, będącego osobą prawną, wyposażonej w odpowiedni substrat ludzki, zorganizowanej na zasadach ustalonych w regulacjach wewnętrznych tej osoby prawnej, a po drugie określenie w umowie o pracę miejsca pracy pracownika innego niż siedziba pracodawcy. Takim zakładem nie może być wyłącznie miejsce wykonywania pracy, o którym mowa w art. 10 ust. 3 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Jak wynika z orzeczenia WSA w Warszawie III SA/Wa 3313/10 na pojęcie zakładu (oddziału) jako wyodrębnionej organizacyjnie i finansowo części struktury osoby prawnej wskazuje treść art. 10 ust. 4 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z tym przepisem podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych są obowiązani do sporządzania i przekazywania informacji składanych do urzędów skarbowych, zawierających wykaz zakładów (oddziałów) oraz liczbę osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, świadczących pracę w poszczególnych zakładach (oddziałach) ze wskazaniem jednostek samorządu terytorialnego, na których obszarze są położone. Z brzmienia tego przepisu wynika wprost, że ustawodawca wymaga od podatnika najpierw podania wykazu zakładu (oddziałów), a następnie dopiero liczby osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, świadczących pracę w poszczególnych zakładach (oddziałach).

W ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych nie zdefiniowano oddziału osoby prawnej. Taką definicję zawiera natomiast ustawa o swobodzie działalności gospodarczej. Oddział przedsiębiorstwa - zgodnie z definicja legalną zawartą w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, jest to wyodrębniona i samodzielna organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywanej przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności. Magazyny prowadzone przez Spółkę nie spełniają kryterium wyodrębnienia i samodzielności. Ponadto jak już wcześniej podano miejscem pracy określonym w umowie o pracę jest siedziba Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), podatnicy posiadający zakłady (oddziały) położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla ich siedziby są obowiązani składać do urzędu skarbowego w terminie wpłat zaliczek miesięcznych lub kwartalnych oraz załączać do zeznania o wysokości dochodu (straty) informacje, sporządzone zgodnie z odrębnymi przepisami, w celu ustalenia dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych.

Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t.j. Dz.U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526 ze zm.), jeżeli podatnik podatku dochodowego od osób prawnych posiada zakład (oddział) położony na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż właściwa dla jego siedziby, to część dochodu z tytułu udziału we wpływach z tego podatku jest przekazywana do budżetu jednostki samorządu terytorialnego, na której obszarze znajduje się ten zakład (oddział), proporcjonalnie do liczby zatrudnionych w nim osób na podstawie umowy o pracę, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a.

Przywołana wyżej ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zawiera własną definicję zakładu (oddziału), którą należy stosować dla potrzeb tej ustawy. W związku z powyższym w przedmiotowym zakresie nie występuje konieczność odwoływania się do definicji zakładu wynikającej z ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2013 r., Nr 109, poz. 672 ze zm.).

Zgodnie z art. 10 ust. 3 ww. ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, zakładem (oddziałem) jest określone w umowie o pracę miejsce wykonywania pracy, położone na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika.

Przepis art. 10 ust. 4 cyt. ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego nakłada na podatników podatku dochodowego od osób prawnych obowiązek sporządzania i przekazywania do urzędów skarbowych informacji, zawierających wykaz zakładów (oddziałów) oraz liczbę zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, świadczących pracę w poszczególnych zakładach (oddziałach) ze wskazaniem jednostek samorządu terytorialnego, na których obszarze położone są te zakłady.

Wzór i terminy składania ww. „informacji podatnika” określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 grudnia 2007 r. w sprawie rozliczeń dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych (Dz.U. Nr 230, poz. 1693).

Obowiązującymi w przedmiotowym zakresie są deklaracje:

  • CIT-ST – „Informacja podatnika do ustalenia należnych jednostkom samorządu terytorialnego dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych” oraz
  • CIT-ST/A – „Informacja o zakładach (oddziałach)”, składana jako załącznik do formularza CIT-ST.

Zatem o istnieniu zakładu (oddziału) w rozumieniu art. 28 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a w konsekwencji o konieczności składania informacji CIT-ST decyduje określone w umowie o pracę miejsce świadczenia pracy pracownika.

Jak wynika z powyższego, przyjęta konstrukcja prawna zakłada, że - dla potrzeb ustalenia dochodów z tytułu udziału jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych - wyodrębnionym organizacyjnie zakładem jest określone w umowie o pracę z konkretnym pracownikiem miejsce świadczenia pracy. Nie ma więc znaczenia, czy w danym miejscu świadczenia pracy znajduje się biuro oddziału (zakładu). Istotnym jest natomiast, aby miejsce świadczenia pracy określone było w umowie o pracę i aby położone było na obszarze jednostki samorządu terytorialnego innej, niż jednostka samorządu terytorialnego właściwa dla siedziby podatnika.

Zważyć należy, iż co do zasady, określenie przez pracodawcę w umowie o pracę miejsca świadczenia pracy przez konkretnego pracownika przesądza o tym, która gmina, powiat i województwo uzyskają odpowiedni, procentowo określony udział w podatku dochodowym od osób prawnych, zapłaconym przez tego pracodawcę (podatnika).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu owocami i warzywami. W siedzibie Spółki działa centrum zarządzania, administracja, obsługa księgowa, kadrowa. W siedzibie Spółki dokonuje się (za pomocą telefonów, emailowo lub faxem) zakupów owoców i warzyw na giełdach towarowych w różnych krajach Europy a także organizuje się logistykę dostaw zakupionych towarów do magazynów Spółki położonych w różnych miastach na terenie Polski. W siedzibie Spółki przyjmowane są zamówienia na dostawę towarów oraz wystawiane są faktury sprzedaży. W magazynach składowane są towary oraz dokonuje się sprzedaży towarów na rzecz odbiorców hurtowych, a także sporadycznie na rzecz odbiorców detalicznych i w takich przypadkach obsługa sprzedaży odbywa się w położonych na terenie Polski magazynach. Na terenie magazynu wystawiane są dowody sprzedaży, ponadto z magazynów rozwożony jest towar do sklepów lub hurtowni, które zostały zamówione w siedzibie Spółki. W magazynach pracują sprzedawcy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, z tym, że miejscem pracy wskazanym w umowie o pracę jest siedziba Spółki. Pracownicy do pracy w magazynach są oddelegowywani na podstawie polecenia wyjazdu służbowego. Magazyny są połączone z siedzibą Spółki systemami informatycznymi, dzięki którym dane dotyczące przyjęcia towarów do magazynów jak również dane dotyczące sprzedaży trafiają do systemu księgowego w siedzibie Spółki. Magazyny są wyodrębnione lokalizacyjnie, natomiast nie posiadają wyodrębnienia organizacyjnego w formie oddziału. Każdy z magazynów nie mógłby samodzielnie funkcjonować ani prowadzić działalności.

Mając na uwadze powyżej przedstawiony stan faktyczny oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, że Spółka nie posiada pracowników zatrudnionych, na podstawie umowy o pracę, w innych placówkach poza miejscem jej siedziby. W magazynach pracują sprzedawcy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę z tym, że miejscem pracy wskazanym w umowie o pracę jest siedziba Spółki.

W świetle powyższego, skoro Spółka nie posiada pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę poza miejscem siedziby, to nie będzie zobowiązana do sporządzenia wraz z zeznaniem CIT-8 załączników CIT-ST i CIT-ST/A.

Tym samym stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-512 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 14 marca 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj