Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-672/13-2/AP
z 17 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2013 r. (data wpływu 21 października 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z udzieleniem dotacji na dofinansowanie budowy podłączeń budynków do zbiorczego systemu kanalizacji – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Międzygminny Związek Wodociągów i Kanalizacji w X (zwany dalej MZWiK) jest związkiem międzygminnym, osobą prawną utworzoną w trybie i na zasadach określonych przepisami art. 64-73a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.), dalej u.s.g. Członkami MZWiK są: Miasto X, Gmina M, Gmina S-N oraz Gmina Z.

Zgodnie z art. 64 ust. 1 wskazanej ustawy o samorządzie gminnym, związek międzygminny może być utworzony w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych, które zostają przekazane przez gminy - członków związku międzygminnego, na rzecz tego związku. Wszelkie prawa i obowiązki gmin uczestniczących w związku międzygminnym, związane z wykonywaniem przekazanych mu zadań przechodzą z mocy prawa na organy związku, z dniem ogłoszenia jego statutu, o czym stanowi art. 64 ust. 3 u.s.g. W konsekwencji, związek staje się podmiotem uprawnionym oraz zobowiązanym do realizacji przekazanych mu zadań, a równocześnie gmina traci uprawnienia do wykonywania zadań publicznych w takim zakresie, w jakim wykonuje je związek. Zgodnie z postanowieniami Statutu MZWiK, celem Związku jest wspólne wykonywanie zadań służących zaspokajaniu potrzeb mieszkańców Gmin - członków Związku w zakresie zaopatrzenia w wodę, usuwania i oczyszczania ścieków, utrzymania związanych z tym urządzeń, planowania, koordynacji i realizacji inwestycji wodno-kanalizacyjnych.

W dniu 28 maja 2013 r. MZWiK podpisał w ramach programu pn. „Dofinansowanie przydomowych oczyszczalni ścieków oraz podłączeń budynków do zbiorowego systemu kanalizacyjnego” umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Zgodnie z informacją uzyskaną z NFOŚiGW, Program Priorytetowy 1.4. „Dofinansowanie przydomowych oczyszczalni ścieków oraz podłączeń budynków do zbiorczego systemu kanalizacyjnego”, w ramach którego realizowane jest przedsięwzięcie „Budowa podłączeń do zbiorczego systemu kanalizacyjnego na terenie aglomeracji xxx część I” jest programem finansowanym ze środków NFOŚiGW na podstawie ustawy Prawo ochrony środowiska. Program ten nie jest programem rządowym. Beneficjentem zadania jest MZWiK. Budowę podłączeń realizować będzie podmiot wyłoniony przez MZWiK zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych. Umowa zawarta z NFOŚiGW przewiduje dofinansowanie, w postaci dotacji udzielonej przez NFOŚiGW na rzecz MZWiK, stanowiącej 45% przedsięwzięcia, tj. budowy podłączeń budynków do zbiorczego systemu kanalizacji. W pozostałym zakresie przedsięwzięcie finansowane będzie przez MZWiK oraz, w części stanowiącej kwotę 1.000 zł netto - przez mieszkańców Gmin uczestniczących w realizacji tego zadania. Ponadto, z umowy o dofinasowanie przedsięwzięcia wynika obowiązek zachowania trwałości projektu przez okres 5 lat, licząc od daty zakończenia realizacji zadania. A więc, MZWiK przez wskazany okres powinien pozostawać właścicielem podłączeń. Po upływie 5 lat od zakończenia zadania, podłączenia te zostaną przekazane na własność mieszkańcom (osobom fizycznym) uczestniczącym w tym przedsięwzięciu. Mieszkańcy otrzymają dofinansowanie stanowiące nieodpłatne świadczenie w postaci przeniesienia prawa własności wykonanego przez MZWiK podłączenia budynku do zbiorczego systemu kanalizacji, a tym samym nie otrzymają środków finansowych na realizację tego zadania. Mieszkańcami, o których mowa we wniosku, są osoby nieprowadzące działalności gospodarczej, sporadycznie mogą także to być przedsiębiorcy, którzy w tych budynkach prowadzą działalność gospodarczą. Z czynnością wydania podłączeń na rzecz mieszkańców do używania, a później przekazaniem prawa własności, nie będzie się wiązał obowiązek dodatkowych płatności, z wyjątkiem wyżej dokonanej wpłaty kwoty 1.000 zł netto na rzecz MZWiK.

Środki uzyskane z NFOŚiGW i od osób fizycznych zostaną ujęte w budżecie MZWiK jako Jego dochód. Z mieszkańcami będą zawarte umowy, na mocy których zostanie przeniesione przez MZWiK prawo własności podłączenia kanalizacyjnego zlokalizowanego na nieruchomości stanowiącej własność tego mieszkańca. Z tytułu przeniesienia prawa własności podłączenia mieszkaniec zapłaci na rzecz MZWiK kwotę 1.000 zł netto, powiększoną o podatek VAT (faktyczna wartość podłączenia będzie wyższa od tej kwoty). Przy czym, ze względu na konieczność zachowania trwałości projektu przez okres 5 lat, licząc od daty zakończenia zadania, przejście prawa własności takiego podłączenia na rzecz mieszkańca nastąpi po upływie tego 5-cio letniego okresu, mimo że mieszkaniec dokona zapłaty z tego tytułu przed upływem 5 lat, o czym stanowić będzie umowa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczenie pokrywane w 45% z dotacji udzielonej przez NFOŚiGW oraz w pozostałym zakresie przez MZWiK mieści się w katalogu zwolnień przedmiotowych wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym MZWiK jako płatnik nie ma obowiązku wystawiania informacji PIT-8C?

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenia przekazane osobom fizycznym mieszczą się w kategorii zwolnień przedmiotowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z czym, MZWiK jest zwolniony od wystawiania formularzy PIT-8C i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Sfinansowanie poszczególnych podłączeń kanalizacyjnych dla osób fizycznych w ramach realizacji zadania inwestycyjnego, dokonywane ze środków pochodzących z dotacji z NFOŚiGW oraz środków własnych MZWiK, korzysta ze zwolnienia na podstawie ww. przepisu. Osoby fizyczne nie otrzymują środków finansowych, bowiem płatność za wykonanie podłączenia będzie dokonywana bezpośrednio przez MZWiK na rzecz podmiotu wybranego do realizacji zadania w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych. W takiej sytuacji, osoba fizyczna otrzyma od MZWiK nieodpłatne świadczenie w postaci sfinansowania usługi związanej z budową podłączenia kanalizacyjnego.

Stosownie natomiast do treści art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub instytucji finansowych, w ramach programów rządowych. Jeżeli zatem podatnik otrzyma takie świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane z budżetu jednostek samorządu terytorialnego w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 400 ust. 1 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 29 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Natomiast przepis art. 403 ust. 2 ustawy Prawo ochrony środowiska stanowi, że do zadań własnych gminy należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32, 38-42 tej ustawy. Stosownie natomiast do treści art. 411 ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska, finansowanie działalność, o której mowa w art. 400a oraz w art. 410a ust. 1 i ust. 4-6, ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej odbywa się m.in. poprzez udzielanie dotacji przez ten Fundusz. Zgodnie natomiast z treścią art. 4 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, przepisy dotyczące jednostek samorządu terytorialnego stosuje się odpowiednio do związku gmin.

Ponadto, w myśl art. 9 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, związki gmin zaliczane są do sektora finansów publicznych. Jednocześnie z treści art. 73a u.s.g. wynika, że do gospodarki finansowej związku międzygminnego stosuje się odpowiednio przepisy o gospodarce finansowej gmin. Związki międzygminne prowadzą zatem gospodarkę finansową na podstawie takich samych regulacji prawnych co gminy.

Budżet związku uchwalany jest przez zgromadzenie związku. Projekt budżetu przygotowuje zarząd związku, który jest jego ustawowym organem, który ponosi odpowiedzialność za prawidłową gospodarkę finansową związku. Ponadto, projekt budżetu związku powinien odpowiadać (również co do stopnia szczegółowości) wymogom, jakie ustawa stawia budżetom gmin. Zgodnie z art. 238 ustawy o finansach publicznych, zarząd związku sporządza i przedkłada projekt uchwały budżetowej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy m.in. regionalnej izbie obrachunkowej, celem zaopiniowania. Opinię regionalnej izby obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej zarząd związku obowiązany jest przedstawić, przed uchwaleniem budżetu, organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego, w tym przypadku zgromadzeniu związku.

Projekt budżetu związku międzygminnego powinien odpowiadać (również co do stopnia szczegółowości) wymogom, jakie ustawa stawia budżetowi gmin. Konieczne zatem jest objęcie budżetem finansowym wszystkich zadań, które będą realizowane przez związek międzygminny. A zatem, gospodarka finansowa związków międzygminnych opiera się na zasadach przewidzianych dla gospodarki finansowej gmin. Analogicznie, jak w przypadku gmin, kontrolę finansową związków sprawują regionalne izby obrachunkowe (art. 61 u.s.g.). Na podkreślenie zasługuje okoliczność, że cechą charakterystyczną związku międzygminnego jest jego celowość. Związek międzygminny jest powoływany do realizacji określonego w ustawie o samorządzie gminnym celu. Art. 64 u.s.g. wskazuje explicite, że chodzi o wspólne wykonywanie zadań publicznych. Ponadto należy podkreślić, że wszelkie prawa i obowiązki gmin uczestniczących w związku międzygminnym, związane z wykonywaniem przekazanych mu we właściwej formie zadań, przechodzą z mocy prawa na właściwe organy tego związku, z dniem ogłoszenia statutu związku, o czym stanowi art. 64 ust. 3 u.s.g. W konsekwencji, związek staje się podmiotem uprawnionym i zobowiązanym do realizacji przekazanych mu zdań, a równocześnie gmina traci uprawnienia do wykonywania zadań publicznych w takim zakresie, w jakim wykonuje je związek.

Uwzględniając wskazane okoliczności, w ocenie MZWiK w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, świadczenia przekazywane na rzecz osób fizycznych mieszczą się w kategorii zwolnień, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 20 ust. 1 cyt. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 cyt. ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 114 cyt. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Podkreślenia wymaga, że zgodnie z konstrukcją i systematyką ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 tej ustawy oraz art. 84 ustawy Konstytucja RP (Dz.U. Nr 78 poz. 483 ze zm.), stanowiącego, że każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą.

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:

  • nieodpłatne świadczenie, świadczenie częściowo odpłatne, bądź świadczenie rzeczowe (w naturze),
  • świadczenie to musi być sfinansowane (współfinansowane) z konkretnych, ściśle określonych źródeł,
  • otrzymanie świadczenia winno nastąpić w ramach programów rządowych.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w dniu 28 maja 2013 r. MZWiK podpisał w ramach programu pn. „Dofinansowanie przydomowych oczyszczalni ścieków oraz podłączeń budynków do zbiorowego systemu kanalizacyjnego” umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Przedmiotowy program jest programem finansowanym ze środków NFOŚiGW na podstawie ustawy Prawo ochrony środowiska. Program ten nie jest programem rządowym. Beneficjentem zadania jest MZWiK. Budowę podłączeń realizować będzie podmiot wyłoniony przez MZWiK zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych.

Umowa zawarta z NFOŚiGW przewiduje dofinansowanie, w postaci dotacji udzielonej przez NFOŚiGW na rzecz MZWiK, stanowiącej 45% przedsięwzięcia, tj. budowy podłączeń budynków do zbiorczego systemu kanalizacji. W pozostałym zakresie przedsięwzięcie finansowane będzie przez MZWiK oraz, w części stanowiącej kwotę 1.000 zł netto - przez mieszkańców Gmin uczestniczących w realizacji tego zadania. Ponadto z umowy o dofinasowanie przedsięwzięcia wynika obowiązek zachowania trwałości projektu przez okres 5 lat, licząc od daty zakończenia realizacji zadania. A więc, MZWiK przez wskazany okres powinien pozostawać właścicielem podłączeń. Po upływie 5 lat od zakończenia zadania, podłączenia te zostaną przekazane na własność mieszkańcom (osobom fizycznym) uczestniczącym w tym przedsięwzięciu.

Mieszkańcy otrzymają dofinansowanie stanowiące nieodpłatne świadczenie w postaci przeniesienia prawa własności wykonanego przez MZWiK podłączenia budynku do zbiorczego systemu kanalizacji, a tym samym nie otrzymają środków finansowych na realizację tego zadania. Mieszkańcami, o których mowa we wniosku, są osoby nieprowadzące działalności gospodarczej, sporadycznie mogą także to być przedsiębiorcy, którzy w tych budynkach prowadzą działalność gospodarczą. Z czynnością wydania podłączeń na rzecz mieszkańców do używania, a później przekazaniem prawa własności nie będzie się wiązał obowiązek dodatkowych płatności, z wyjątkiem wyżej dokonanej wpłaty kwoty 1.000 zł netto na rzecz MZWiK.

Środki uzyskane z NFOŚiGW i od osób fizycznych zostaną ujęte w budżecie MZWiK jako Jego dochód. Z mieszkańcami będą zawarte umowy, na mocy których zostanie przeniesione przez MZWiK prawo własności podłączenia kanalizacyjnego zlokalizowanego na nieruchomości stanowiącej własność tego mieszkańca. Z tytułu przeniesienia prawa własności podłączenia mieszkaniec zapłaci na rzecz MZWiK kwotę 1.000 zł netto, powiększoną o podatek VAT (faktyczna wartość podłączenia będzie wyższa od tej kwoty). Przy czym, ze względu na konieczność zachowania trwałości projektu przez okres 5 lat, licząc od daty zakończenia zadania, przejście prawa własności takiego podłączenia na rzecz mieszkańca nastąpi po upływie tego 5-cio letniego okresu, mimo iż mieszkaniec dokona zapłaty z tego tytułu przed upływem 5 lat, o czym stanowić będzie umowa.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące uregulowania prawne wskazać należy, że wartość otrzymanych przez osoby fizyczne nieodpłatnych świadczeń w formie usługi związanej z dofinansowaniem podłączeń budynków do zbiorowego systemu kanalizacyjnego, dokonane ze środków pochodzących z dotacji z NFOŚiGW, które MZWiK wprowadzi do budżetu po stronie dochodów, będzie stanowiła dla nich przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ww. świadczenia nie będą podlegały zwolnieniu, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, skoro ich przekazanie nie będzie następowało w ramach rządowego programu. Niezrealizowanie tej przesłanki wyklucza bowiem możliwość zastosowania ww. zwolnienia przedmiotowego.

W konsekwencji, na MZWiK będzie ciążył obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C, gdyż stosownie do art. 42a ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj