Interpretacja Ministra Finansów
DD3/033/269/MCA/13/RD-126666/13
z 6 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 25 września 2009 r. Nr ILPB1/415-744/09-2/TW, wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2009 r. (data wpływu 2 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie obowiązków płatnika związanych ze zwrotem kosztów wymiany stolarki okiennej, jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.


We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny:

Na podstawie wewnętrznych uregulowań, osobom posiadającym spółdzielcze (lokatorskie i własnościowe) prawa do lokali mieszkalnych, jak i właścicielom lokali mieszkalnych Wnioskodawca dokonuje refundacji części kosztów poniesionych na wymianę części stolarki okiennej ze środków funduszu remontowego. Do momentu wydania przez Ministra Finansów interpretacji ogólnej sygnatura DD3/033/33/KDJ/09/209 w sprawie refundacji otrzymanych z tytułu wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej, Wnioskodawca uznawał (zgodnie z posiadaną informacją o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego wydaną przez Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu), iż otrzymany przez wskazane na wstępie osoby zwrot wydatków stanowi dla tychże podatników przychód z innych źródeł i wystawił PIT-8C.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w związku z wydaniem przez Ministra Finansów interpretacji ogólnej sygnatura DD3/033/33/KDJ/09/209 w zakresie stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do refundacji otrzymywanych z tytułu wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej, otrzymany od spółdzielni zwrot wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej przez właścicieli lokali mieszkalnych nie stanowi dla tych osób przychodu podlegającego opodatkowaniu i tym samym Wnioskodawca nie ma obowiązku wystawiać PIT-8C?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 4 ust. 1–2, 4 i 5 oraz z art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz.U. z 2003 r. Nr 119, poz. 116 ze zm.) w kosztach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości oraz z tworzeniem funduszu na remonty zasobów mieszkaniowych uczestniczą członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, osoby nie będące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali oraz właściciele lokali, którzy są członkami spółdzielni jak i właściciele nie będący członkami spółdzielni. Z powołanych przepisów ewidentnie wynika, że wszyscy posiadający lokale w spółdzielni, bez względu na tytuł prawny do lokalu oraz status (członek spółdzielni lub osoba nie będąca członkiem), są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu wszelkich kosztów związanych z eksploatacją i remontami zasobów mieszkaniowych. W tworzeniu funduszu remontowego, ze środków którego następnie dokonywany jest zwrot wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej, zgodnie z wyżej powołanymi przepisami ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, uczestniczą także właściciele lokali mieszkalnych.

Stąd mimo, iż Minister Finansów w wydanej interpretacji ogólnej stwierdza, że „otrzymanie od spółdzielni mieszkaniowej zwrotu wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej, nie stanowi dla osób mających spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, przychodu podlegającego opodatkowaniu”, tak samo należy potraktować kwoty zwrotu z tego samego tytułu otrzymane przez właścicieli lokali mieszkalnych, gdyż przepisy ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych traktują te osoby jednakowo (w zakresie uczestnictwa w kosztach eksploatacji i utrzymania nieruchomości oraz tworzenia funduszu na remonty zasobów mieszkaniowych) i tym samym Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku wystawić PIT-8C w odniesieniu do tych kwot.

Wiele z tych osób poza tym, w momencie kwalifikowania stolarki okiennej do wymiany lub w momencie odbioru dokonania tej wymiany posiada spółdzielcze prawo do lokalu, a ustanowienie odrębnej własności lokalu i umowa przeniesienia własności mogło nastąpić np. tuż przed wypłatą środków z tego tytułu. Ponieważ zdarzało się, że wypłata środków pieniężnych z tytułu zwrotu kosztów wymiany stolarki okiennej następowała w roku następnym po dokonaniu odbioru tej wymiany.

Reasumując, Wnioskodawca wyraził pogląd, iż Minister Finansów wydając interpretację ogólną nie wykazał należytej staranności w przeanalizowaniu powyższego zagadnienia w odniesieniu do innych przepisów ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych i stąd tak powierzchowne potraktowanie sprawy i niesłuszne zróżnicowanie podatników ze względu na tytuł prawny do lokalu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu uznał stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego za:

  • prawidłowe w części dotyczącej osób będących właścicielami lokali, w przypadku gdy osoby te dokonując wymiany stolarki okiennej posiadały spółdzielcze (własnościowe lub lokatorskie) prawa do lokalu mieszkalnego,
  • nieprawidłowe w części dotyczącej osób, które w momencie dokonywania wymiany stolarki okiennej były właścicielami lokali mieszkalnych.


Na tle przedstawionego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 4 ust. 1–2 i 4 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz.U. z 2013 r. poz. 1222), członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu. Osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5. Członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu. Właściciele lokali niebędący członkami spółdzielni są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych. Są oni również obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu. Obowiązki te wykonują przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5.

Z kolei, jak stanowi art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.

Powyższe oznacza, że wszystkie grupy mieszkańców nieruchomości zarządzanych przez spółdzielnie mają takie same obowiązki w zakresie pokrywania kosztów eksploatacji i utrzymania nieruchomości oraz świadczenia na rzecz funduszu remontowego spółdzielni.

Jednocześnie ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych nie zawiera regulacji określających szczegółowe zasady gospodarowania środkami funduszy utworzonych przez spółdzielnie. Zasady wydatkowania tych funduszy, sposób ponoszenia opłat, katalog zdarzeń remontowych, sposób ich finansowania lub współfinansowania określają statuty lub uchwalone na ich podstawie przez właściwy organ spółdzielni mieszkaniowej regulaminy. O ile zatem statut spółdzielni mieszkaniowej lub stosowny regulamin wydany na jego podstawie tak stanowi, to środki funduszu na remont zasobów mieszkaniowych, utworzonego przez spółdzielnię na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych dla nieruchomości zarządzanych przez nią na mocy art. 27 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, mogą być również przeznaczone dla właścicieli lokali posiadających odrębną własność lokalu lub osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, w celu utrzymania w należytym stanie elementów (okien, drzwi, instalacji, etc.), które służą wyłącznie do użytku poszczególnych właścicieli.

Przechodząc na grunt ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), należy zauważyć, iż skoro to do obowiązków spółdzielni mieszkaniowej należy dokonywanie stosownych remontów oraz utrzymywanie zasobów mieszkaniowych w należytym stanie, okoliczność wymiany stolarki okiennej nie bezpośrednio przez spółdzielnię mieszkaniową, lecz przez samego podatnika (niezależnie od tego czy przysługuje mu spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, czy też odrębna własność lokalu), i późniejszy – zgodny ze statutem lub regulaminem spółdzielni – częściowy zwrot wydatków, nie stanowi dla podatnika przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 tej ustawy. Otrzymane zwroty są neutralne podatkowo, bowiem w takim przypadku podatnik otrzymuje jedynie zwrot uprzednio poniesionych nakładów.

W świetle powyższego za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, że w świetle przytoczonych przepisów ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, otrzymanie od spółdzielni mieszkaniowej zwrotu wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej przez właścicieli lokali mieszkalnych powinno być traktowane na takich samych zasadach jak w przypadku otrzymania tego rodzaju zwrotów przez osoby mające spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego. Tym samym w obu przypadkach Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku wystawić PIT-8C w odniesieniu do dokonanych zwrotów.

Stanowisko w sprawie zwrotu wydatków poniesionych przez podatnika na remont lokalu stanowiącego jego odrębną własność Minister Finansów zajął w interpretacji ogólnej z dnia 10 października 2013 r. Nr DD3/033/184/CRS/13/RD-94536/13, ogłoszonej w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów z 2013 r. poz. 33. Stanowi ona „uzupełnienie” interpretacji ogólnej z dnia 17 marca 2009 r. Nr DD3/033/33/KDJ/09/209, w której Minister Finansów odniósł się wyłącznie do sytuacji osób, którym przysługuje spółdzielcze lokatorskie, odpowiednio spółdzielcze własnościowe, prawo do lokalu.

Z tych też względów należało z urzędu zmienić interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 25 września 2009 Nr ILPB1/415-744/09-2/TW, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ
dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu.


POUCZENIE


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art.52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj