Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-358/13-3/EK
z 31 października 2013 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z 30 lipca 2013 r. (data wpływu 2 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie korekty przychodów podatkowych (pytanie oznaczone we wniosku nr 3 i 4) – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:
- ustalenia, który wariant rozliczenia wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług publicznego transportu otrzymanego w formie rekompensaty za 2013 r. jest prawidłowy pod kątem ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym za miesiąc grudzień 2013 r. i cały 2013 r. (pytanie oznaczone we wniosku nr 1),
- wskazania, czy wybór wariantu I lub II spowoduje korektę zaliczek na podatek dochodowy wpłaconych w okresie od stycznia do listopada 2013 r. i zaliczkę do zapłaty za grudzień 2013 r. (pytanie oznaczone we wniosku nr 2),
- korekty przychodów podatkowych (pytanie oznaczone we wniosku nr 3 i 4).
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.
Wnioskodawca (zwany Operatorem), na podstawie zawartej z Miastem (zwanym Organizatorem publicznego transportu zbiorowego) umowy, świadczy odpłatnie usługi w zakresie:
- publicznego transportu zbiorowego organizowanego przez Miasto na sieci komunikacyjnej Miasta oraz na terenie gmin sąsiadujących na mocy zawartego z nimi Porozumienia Komunalnego,
- związanych z bieżącym utrzymaniem w należytym stanie technicznym torowisk tramwajowych, sieci i podstacji trakcyjnych,
- dystrybucji biletów,
- związanych z zamieszczaniem rozkładów jazdy i innych informacji przystankowych znajdujących się w gestii Organizatora.
Wynagrodzenie Spółki za świadczone ww. usługi przewozowe, będące sumą wynagrodzeń miesięcznych, ujmowane jest w rachunku należnej rekompensaty. Rekompensata wyliczana jest na zasadach określonych w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylającym rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70.
Zgodnie z zawartą umową, wysokość rekompensaty przyznanej Spółce nie może przekroczyć kwoty niezbędnej do pokrycia całości kosztów związanych z wykonywaniem usług użyteczności publicznej określonych w zawartej z Organizatorem umowy przy uwzględnieniu związanych z tym przychodów i rozsądnego zysku.
Zapłata zbyt wysokiego wynagrodzenia po zakończeniu okresu obowiązywania umowy (tj. umowa do dnia 31.12.2013 r.) w stosunku do wyliczonej rekompensaty, stanowić będzie nadwyżkę rekompensaty, która zostanie udokumentowana fakturą korygującą VAT.
Zapłata zbyt niskiego wynagrodzenie po zakończeniu okresu obowiązywania umowy w stosunku do wyliczonej rekompensaty stanowić będzie niedobór rekompensaty, który zostanie udokumentowany fakturą VAT.
Kwotę należnej rekompensaty dla Spółki (Operatora) za realizację zadań nałożonych zawartą umową ustala się jako iloczyn wozokilometrów/pociągokilometrów określonych w zawartej umowie oraz planowanej ceny netto za jeden wozokilometr/pociągokilometr odpowiednio według rodzaju trakcji (trakcja tramwajowa 6,88 zł, trakcja autobusowa 12,23 zł).
Przekazywanie rekompensaty w formie zaliczki następuje w okresach miesięcznych dwa razy w miesiącu. Na otrzymaną zaliczkę rekompensaty Spółka wystawia fakturę VAT. Rekompensatę zwiększa się o obowiązującą stawkę podatku od towarów i usług. Po zakończeniu każdego miesiąca Spółka rozlicza otrzymaną rekompensatę w formie zaliczki w wyniku wykonania przez Spółkę innej ilości wozokilometrów rozkładowych niż określona w planie pracy przewozowej. Planowana cena netto za jeden wozokilometr/pociągokilometr w rozliczeniu miesięcznym rekompensaty nie ulega zmianie w trakcie roku – rozliczania poszczególnych miesięcy.
Spółka w rozliczeniu rocznym otrzymanego wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług publicznego transportu zbiorowego w formie rekompensaty za 2013 r. prognozuje, iż będzie musiała zwrócić część pobranego w trakcie 2013 r. w nadmiernej wysokości wynagrodzenia. Spółka, zgodnie z zawartą umową, w terminie do końca marca każdego roku za rok poprzedni przekaże Organizatorowi rzeczywisty koszt wozokilometra/pociągokilometra zlecając firmie audytorskiej zbadanie poprawności tego wyliczenia. Do końca marca każdego roku Spółka (Operator) dokonuje rozliczenia zaliczek rekompensaty za rok poprzedni na podstawie faktycznie wykonanych wozokilometrów/pociągokilometrów i stawek zweryfikowanych przez firmę audytorską. Rozliczenie rekompensaty nastąpi do 31 marca 2014 r. W związku z prognozowaną sytuacją, tj. pobrania rekompensaty w nadmiernej wysokości (m.in. chociażby za sprawą kształtowania się rzeczywistych cen oleju napędowego w stosunku do cen planowanych przyjętych do wyliczenia planowanej ceny netto rekompensaty) Spółka rozważa dwa warianty postępowania przy rozliczeniu rekompensaty:
Wariant I
Spółka po zakończeniu 2013 r. w terminie do 31 marca 2014 r. dokona rozliczenia zaliczek rekompensaty za rok 2013 na podstawie faktycznie wykonanych wozokilometrów/ pociągokilometrów i stawek zweryfikowanych przez firmę audytorską. W wyniku przeprowadzenia rozliczenia rekompensaty Spółka przewiduje, iż wyjdzie kwota rekompensaty do zwrotu na rzecz Urzędu Miasta za sprawą różnicy pomiędzy planowaną ceną netto za jeden wozokilometr/pociągokilometr (trakcja tramwajowa – 12,23 zł, trakcje autobusowe – 6,88 zł) a ceną rzeczywistą. Rozliczenie faktycznie wykonanych wozokilometrów/pociągokilometrów Spółka dokonuje natomiast miesięcznie w trakcie roku od miesiąca stycznia do miesiąca grudnia włącznie wystawiając stosowną fakturę VAT w przypadku wykonania większej ilości wozokilometrów/pociągokilometrów w stosunku do ilości planowanej bądź fakturę korygującą w sytuacji odwrotnej. Planowana cena netto wozokilometra/pociągokilometra w trakcie roku nie ulega zmianie.
Rozliczenie rekompensaty za 2013 r., tj. nadwyżkę pobranej rekompensaty, Spółka udokumentuje poprzez wystawienie faktury korygującej w miesiącu marcu 2014 r.
Przykład rozliczenia rekompensaty za 2013 r.:
- Pobrana rekompensata w 2013 r.
trakcja autobusowa - cena netto planowana 6,88 zł / wozokilometr x 3.800.000 wozokilometrów wykonanych = 26.144.000 zł rekompensata planowana - Rozliczenia rekompensaty – wykonanie za 2013 r.
trakcja autobusowa - cena netto wykonana 6,79 zł / wozokilometr x 3.800.000 wozokilometrów wykonanych = 25.802.000 zł rekompensata wykonana - Nadmiernie pobrana rekompensata do zwrotu (poz. 1 - poz. 2) = 342.000 zł.
Faktura korygująca zostanie wystawiona przez Spółkę w miesiącu marcu 2014 r. na kwotę do zwrotu na rzecz Urzędu Miasta nadpłaty rekompensaty w kwocie 342.000 zł (0,09 zł/wozokm x 3.800.000 wozokilometry wykonane).
Spółka wystawioną fakturę korygującą w 2014 r. z tytułu korekty rekompensaty za 2013 r. ujmie w księgach rachunkowych 2013 r. i zmniejszy przychody podatkowe za 2013 r. do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych o kwotę 342.000 zł (kwota netto nadmiernej rekompensaty) w rozliczeniu za 2013 r.
Wystawiona w miesiącu marcu 2014 r. faktura korygująca zmniejszająca przychody podatkowe (pobranie rekompensaty w nadmiernej wysokości) bądź faktura (pobranie rekompensaty w zaniżonej wysokości) nie zostanie uwzględniona przy ustaleniu zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych za miesiąc grudzień 2013 r., tj. termin wpłaty zaliczki to bowiem 21 styczeń 2014 r. a faktura korygująca, faktura zostanie wystawiona w miesiącu marcu 2014 r. Faktura korygująca, faktura zostanie uwzględniona w rozliczeniu rocznym w deklaracji CIT-8 za 2013 r. sporządzonym do końca marca 2014 r.
Wariant II
Spółka od 1 grudnia 2013 r. w porozumieniu z Urzędem Miasta dokona zmiany planowanej ceny netto za jeden wozokilometr/pociągokilometr odpowiednio do rodzaju trakcji. W związku ze zmianą planowanej ceny netto od 1 grudnia 2013 r. Spółka pobierze w miesiącu grudniu mniejszą rekompensatę, a tym samym po zakończeniu roku różnica z rozliczenia rekompensaty ustalona tak jak na przykładzie w wariancie nr 1 będzie mniejsza.
W związku ze zmianą ceny w miesiącu grudniu (za jeden miesiąc) koszt wozokilometra/ pociągokilometra będzie znacznie niższy niż w okresie od 1 stycznia 2013 r. do 30 listopada 2013 r. Przykładowo może wynieść w trakcji autobusowej nawet 4 zł/wozokilometr. Spółka ma wątpliwości, czy taki sposób postępowania jest prawidłowy w świetle podatku dochodowego od osób prawnych i płaconych przez Spółkę w trakcie roku zaliczek podatkowych. Czy korekta planowanej ceny netto od 1 grudnia 2013 r. do 31 grudnia 2013 r. uwzględniająca nadmiernie pobraną rekompensatę w okresie 1 stycznia do 30 listopada, powodująca znaczne zmniejszenia ceny w miesiącu grudniu, tj. z 6,88 zł nawet do 4 zł/wozokilometr jest prawidłowe pod kątem podatku dochodowego od osób prawnych i wpłacanych zaliczek na podatek w okresie od stycznia do listopada 2013 r. Spółka nie płaci zaliczek w formie uproszczonej, zaliczka za miesiąc grudzień 2013 r. będzie mniejsza w związku ze zmniejszeniem planowanej ceny w miesiącu grudniu 2013 r. Wystawiona w miesiącu marcu 2014 r. faktura korygująca z tytułu rozliczenia rekompensaty (nadmiernie pobrana przez Spółkę) za 2013 r. zostanie uwzględniona w rozliczeniu rocznym w deklaracji CIT-8 sporządzonym do końca marca 2014 r. za rok 2013. Wystawiona faktura korygująca zostanie ujęta w księgach rachunkowych Spółki w 2013 r.
Spółka zamierza do rozliczenia rekompensaty w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zastosować wariant nr II.
Zasady rekompensowania kosztów przewozów użyteczności publicznej reguluje załącznik do obowiązującej umowy. Zasady te przedstawiono w zał. do wniosku o interpretację.
Załącznik
Zasady rekompensowania kosztów przewozów użyteczności publicznej.
- Rekompensaty związane z zamówieniem prowadzącym do zawarcia umowy o świadczenie usług publicznych bezpośrednio zgodnie z art. 5 ust. 2, 4, 5 i 6 lub rekompensaty związane z zasadą ogólną muszą być obliczane zgodnie z zasadami określonymi w załączniku (zasady mające zastosowanie do przyznawania rekompensaty w przypadkach, o których mowa w art. 6 ust. l) do rozporządzenia (WE) nr 1370/07 Parlamentu Europejskiego i Rady Europy z dnia 23 października 2007 r. dotyczące usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70.
- Wysokość rekompensaty nie może przekroczyć kwoty odpowiadającej wynikowi finansowemu netto, który równoważny jest sumie wpływów, pozytywnych czy negatywnych, jakie wypełnianie zobowiązania z tytułu świadczenia usług publicznych wywiera na koszty i przychody Operatora jako podmiotu świadczącego usługi publiczne. Wpływ ten oceniany jest przez porównanie stanu, w którym zobowiązanie z tytułu świadczenia usług publicznych jest wypełniane, ze stanem jaki istniałby w przypadku niewypełniania zobowiązania z tytułu świadczenia usług publicznych.
- Aby obliczyć wynik finansowy netto, Organizator kieruje się następującym systemem obliczania:
- Koszty operacyjne bez amortyzacji,
- Amortyzacja,
- Odsetki zapłacone/uzyskane (per saldo),
- Pozostałe koszty/przychody operacyjne (per saldo),
- Podatek dochodowy,
- Wpływy finansowe wygenerowane na sieci,
- Przychody taryfowe,
- Dodatni wynik na pozostałej działalności.
Załącznik
Zasady rekompensowania kosztów przewozów użyteczności publicznej.
Rekompensaty związane z zamówieniem prowadzącym do zawarcia umowy o świadczenie usług publicznych bezpośrednio zgodnie z art. 5 ust. 2, 4, 5 i 6 lub rekompensaty związane z zasadą ogólną muszą być obliczane zgodnie z zasadami określonymi w załączniku (zasady mające zastosowanie do przyznawania rekompensaty w przypadkach, o których mowa w art. 6 ust. l) do rozporządzenia (WE) nr 1370/07 Parlamentu Europejskiego i Rady Europy z dnia 23 października 2007 r. dotyczące usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70.
Wysokość rekompensaty nie może przekroczyć kwoty odpowiadającej wynikowi finansowemu netto, który równoważny jest sumie wpływów, pozytywnych czy negatywnych, jakie wypełnianie zobowiązania z tytułu świadczenia usług publicznych wywiera na koszty i przychody Operatora jako podmiotu świadczącego usługi publiczne. Wpływ ten oceniany jest przez porównanie stanu, w którym zobowiązanie z tytułu świadczenia usług publicznych jest wypełniane, ze stanem jaki istniałby w przypadku niewypełniania zobowiązania z tytułu świadczenia usług publicznych.
Aby obliczyć wynik finansowy netto, Organizator kieruje się następującym systemem obliczania:
- Koszty operacyjne bez amortyzacji,
- Amortyzacja,
- Odsetki zapłacone/uzyskane (per saldo),
- Pozostałe koszty/przychody operacyjne (per saldo),
- Podatek dochodowy,
- Wpływy finansowe wygenerowane na sieci,
- Przychody taryfowe,
- Dodatni wynik na pozostałej działalności,
- Wartość odpisów przekazanego majątku,
- Rozsądny zysk:
- Kalkulacja rozsądnego zysku:
Rozsądny zysk = (e x (a + b) / 2),
z tego:
a - kapitał własny na początek okresu,
b - kapitał własny na koniec okresu,
c - stopa zwrotu z kapitału własnego 1,00%,
= Wynik finansowy netto.
- Kalkulacja rozsądnego zysku:
- Aby uniknąć nadmiernej rekompensaty, przy obliczaniu wyniku finansowego netto bierze się pod uwagę wynik finansowy dla sieci obsługiwanej przez Operatora.
- Koszty i przychody należy obliczać zgodnie z obowiązującymi zasadami rachunkowości i przepisami podatkowymi.
- W celu zwiększenia przejrzystości oraz uniknięcia subsydiowania krzyżowego, rachunki związane z prowadzeniem innej działalności muszą zostać odpowiednio rozdzielone i muszą, spełniać przynajmniej następujące warunki:
- konta przypisane do każdej z dziedzin prowadzonej działalności muszą być prowadzone oddzielnie, a odpowiadające im aktywa oraz koszty stałe przydzielane są zgodnie z obowiązującymi zasadami rachunkowości i przepisami podatkowymi,
- wszelkie koszty zmienne, odpowiednia suma na poczet kosztów stałych i rozsądny zysk związany z jakąkolwiek inną dziedziną działalności Operatora nie mogą być w żadnym przypadku rozliczane w ramach danych usług publicznych,
- koszty usług publicznych są wyrównywane przez dochody z działalności oraz wpłaty organów publicznych i nie ma możliwości przeniesienia dochodów na inną działalność Operatora.
- Metoda rekompensowania powinna promować utrzymanie lub rozwój:
- systemu skutecznego zarządzania Operatora, poddawanego obiektywnej ocenie,
- usług transportu pasażerskiego odpowiedniej jakości.
- Składnik majątkowy przekazany nieodpłatnie Operatorowi w związku ze świadczeniem przez niego usług publicznych powinien zostać uwzględniony przy obliczaniu rekompensaty.
- Przekazane Operatorowi w związku ze świadczeniem przez niego usług publicznych składniki majątkowe, jeśli nie mają na równych zasadach dostępu (rzeczywistego lub potencjalnego) inni przedsiębiorcy działający na danym rynku, stanowią część rekompensaty.
- Dodatni wynik finansowy z działalności dodatkowej pomniejsza należną rekompensatę. Ujemny wynik finansowy z tej działalności nie jest brany pod uwagę.
- Stawkę wozokilometra dla poszczególnych trakcji wylicza się na podstawie niżej wymienionych kosztów, ustalonych w oparciu o prowadzoną przez Operatora ewidencję na odpowiednich kontach:
- kosztów bezpośrednich,
- kosztów pośrednich przypisanych danej trakcji na podstawie kluczy podziałowych,
- kosztów ogólnych przypisanych danej trakcji na podstawie kluczy podziałowych,
- Wielkość rekompensaty będzie weryfikowana przez Organizatora w okresach rocznych w oparciu o dane finansowe roku poprzedniego.
- Operator w terminie do końca marca każdego roku, za rok poprzedni, przekaże Organizatorowi rzeczywisty koszt wozokilometra/pociągokilometra, zlecając firmie audytorskiej zbadanie poprawności tego wyliczenia.
- Do końca marca każdego roku Operator wspólnie z Organizatorem dokonuje rozliczenia zaliczek rekompensaty za rok poprzedni na podstawie faktycznie wykonanych wozokilometrów/pociągokilometrów i stawek zweryfikowanych przez firmę audytorską.
- Rekompensata roczna obliczana jest na podstawie.
- faktycznie wykonanych w roku rozliczeniowym pracy przewozowej wyrażonej wielkością wozokilometrów/pociągokilometrów w rozbiciu na odpowiednie trakcje, wyliczone przez Operatora i zweryfikowane przez Organizatora,
- stawek wozokilometrów/pociągokilometrów zweryfikowanych lub ustalonych przez firmę audytorską dla poszczególnych trakcji we wniosku przekazanym dla Organizatora po zakończeniu roku, zgodnie z zawartą umową i potwierdzonych fakturą VAT.
- Rekompensaty udzielone Operatorowi wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości podlegają zwrotowi w terminie 7 dni wraz z ustawowymi odsetkami.
- Planowaną kwotę przychodów z przewozów pasażerów planuje się na podstawie obowiązującej taryfy i zasad opłat oraz planowanej sprzedaży biletów. Operator będzie przekazywać Organizatorowi miesięczne informacje o wielkości sprzedaży biletów oraz jej strukturze w terminie do 20. następnego miesiąca za miesiąc poprzedni.
- W przypadku, gdy Operator nie świadczył w danym roku usługi zgodnie z wymaganym standardem usług, Organizator obniża należną rekompensatę wyliczoną zgodnie z załącznikiem nr 3.
- Operator ma obowiązek udostępniania Organizatorowi niezbędnej dokumentacji dotyczącej świadczonych usług przewozowych w komunikacji miejskiej mających wpływ na ustalenie wielkości rekompensaty.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
- Który wariant rozliczenia wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług publicznego transportu otrzymanego w formie rekompensaty za 2013 r. jest prawidłowy pod kątem ustalenia podstawy opodatkowania podatku dochodowego od osób prawnych za miesiąc grudzień 2013 r. i za cały 2013 r., tj. wariant nr I czy też wariant nr II, tj.:
Czy Wariant I – korekta wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług publicznego transportu zbiorowego w formie rekompensaty po zakończeniu roku i uwzględnienie faktury korygującej w przychodach podatkowych (zmniejszenie przychodów) w rozliczeniu rocznym w deklaracji CIT-8 za 2013 r., natomiast w trakcie roku od stycznia do grudnia 2013 r. przychody podatkowe uwzględniają otrzymane wynagrodzenie w formie rekompensaty według planowanej ceny netto i wozokilometrów wykonanych,
Czy Wariant II – korekta wynagrodzenia za świadczenie usług publicznego transportu zbiorowego w formie rekompensaty poprzez zmianę od 1 grudnia 2013 r. na okres jednego miesiąca planowanej ceny netto, która to cena obowiązywała w rozliczeniu rekompensaty od stycznia do 30 listopada 2013 r. Przychody za miesiąc grudzień 2013 r. z tytułu otrzymanej rekompensaty będą uwzględniać otrzymanie rekompensaty według niższej planowanej ceny netto. Korekta ostatecznej rekompensaty po zakończeniu roku i uwzględnienie faktury korygującej za 2013 r. w przychodach podatkowych nastąpi w rozliczeniu rocznym w deklaracji CIT-8 za 2013 r.? - Czy wybór wariantu nr I lub wariantu nr II powoduje korektę zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych wpłaconych w okresie od stycznia do listopada 2013 r. i zaliczkę do zapłaty za miesiąc grudzień 2013 r.?
- Czy faktura korygująca wystawiona w miesiącu marcu 2014 r. po dokonaniu rozliczenia wynagrodzenia za świadczenie usług publicznego transportu zbiorowego w formie rekompensaty za 2013 r. z tytułu pobrania nadmiernej rekompensaty w 2013 r. zmniejszająca przychody podatkowe powinna zostać ujęta w rozliczeniu podatku (przychodach podatkowych) dochodowego od osób prawnych za 2013 r.?
- Czy faktura wystawiona w miesiącu marcu 2014 r. po dokonaniu rozliczenia wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług publicznego transportu zbiorowego w formie rekompensaty za 2013 r. z tytułu otrzymania przez Spółkę mniejszej rekompensaty od Urzędu Miasta niż wynika to z jej rozliczenia za 2013 r. zwiększająca przychody podatkowe powinna zostać ujęta w rozliczeniu podatku (przychodach podatkowych) dochodowego od osób prawnych za 2013 r.?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 3 i 4. Jednocześnie informuje się, że w zakresie pytania nr 1 i 2 w dniu 31 października 2013 r. zostało wydane postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania nr ILPB3/423-358/13-2/EK.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3.
Wystawiona w miesiącu marcu 2014 r. faktura korygująca powinna zostać ujęta w rozliczeniu podatku (zmniejszenia przychodów podatkowych) dochodowego od osób prawnych za 2013 r. w deklaracji CIT-8.
Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4.
Wystawiona w miesiącu marcu 2014 r. faktura na zwiększenie rekompensaty do zapłaty przez Urząd Miasta za 2013 r. powinna zostać ujęta w rozliczeniu podatku (zwiększenie przychodów podatkowych) dochodowego od osób prawnych za 2013 r. w deklaracji CIT-8.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie pytania nr 3 i 4 uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo w art. 7a ust. 1, (…).
Jak stanowi art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 cyt. ustawy).
W myśl natomiast art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ww. ustawy, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku oraz kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w pkt 1 i 2 (…).
Z kolei zasady, tryb i terminy rozliczeń podatku dochodowego od osób prawnych za rok podatkowy określa art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, na mocy którego podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.
Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Spółka w związku z wykonywaniem usług użyteczności publicznej w zakresie publicznego transportu zbiorowego otrzymuje rekompensatę, której wysokość nie może przekroczyć kwoty niezbędnej do pokrycia całości kosztów związanych z wykonywaniem usług użyteczności publicznej określonych w zawartej z Organizatorem publicznego transportu zbiorowego umowy przy uwzględnieniu związanych z tym przychodów i rozsądnego zysku. Rekompensata wyliczana jest na zasadach określonych w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylającym rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70.
Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika także, że kwotę należnej rekompensaty dla Spółki za realizację zadań nałożonych zawartą umową ustala się jako iloczyn wozokilometrów/pociągokilometrów określonych w zawartej umowie oraz planowanej ceny netto za jeden wozokilometr/pociągokilometr odpowiednio według rodzaju trakcji.
Przekazywanie rekompensaty w formie zaliczki następuje w okresach miesięcznych dwa razy w miesiącu. Na otrzymaną zaliczkę rekompensaty Spółka wystawia fakturę VAT. Rekompensatę zwiększa się o obowiązującą stawkę podatku od towarów i usług. Po zakończeniu każdego miesiąca Spółka rozlicza otrzymaną rekompensatę w formie zaliczki w wyniku wykonania przez Spółkę innej ilości wozokilometrów rozkładowych niż określona w planie pracy przewozowej.
Planowana cena netto za jeden wozokilometr/pociągokilometr w rozliczeniu miesięcznym rekompensaty nie ulega zmianie w trakcie roku – rozliczania poszczególnych miesięcy.
Jednakże w rozliczeniu rocznym otrzymanego wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług publicznego transportu zbiorowego w formie rekompensaty za 2013 r. Spółka prognozuje, że będzie musiała zwrócić część pobranego w trakcie 2013 r. w nadmiernej wysokości wynagrodzenia. Spółka zgodnie z zawartą umową, w terminie do końca marca każdego roku za rok poprzedni, przekaże Organizatorowi rzeczywisty koszt wozokilometra/pociągokilometra zlecając firmie audytorskiej zbadanie poprawności tego wyliczenia. Rozliczenie rekompensaty nastąpi do 31 marca 2014 r.
W związku z powyższym Spółka powzięła wątpliwość, czy faktura korygująca / faktura wystawiona w miesiącu marcu 2014 r. po dokonaniu rozliczenia wynagrodzenia za świadczenie usług publicznego transportu zbiorowego w formie rekompensaty za 2013 r. z tytułu pobrania nadmiernej rekompensaty w 2013 r. / otrzymania mniejszej rekompensaty w 2013 r. niż to wynika z jej rozliczenia za 2013 r., zmniejszająca / zwiększająca przychody podatkowe, powinna zostać ujęta w rozliczeniu podatku dochodowego od osób prawnych (przychodach podatkowych) za 2013 r.
Mając na uwadze powyższe należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie określają zasad dokonywania korekt przychodów. Brak jest również uregulowań dotyczących momentu zwiększenia (zmniejszenia) przychodów, tj. czy przychód powiększa się (pomniejsza) w dacie korekty, czy też w dacie powstania przychodu.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera przepisów określających zasady dokonywania korekt przychodów, stąd należy posłużyć się literalną wykładnią art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, która prowadzi do wniosku, że do przychodów podatkowych zalicza się m.in. otrzymane pieniądze, czyli takie przychody, które w danym momencie są niewątpliwe i bezwarunkowe.
Podkreślenia przy tym wymaga fakt, że dokonanie korekty kwoty rekompensaty w roku następnym po roku, w którym ta rekompensata została przez Spółkę otrzymana nie powoduje zmiany daty powstania przychodu podatkowego.
W konsekwencji stwierdzić należy, że korekta przychodu związana z korektą kwoty rekompensaty w roku następnym po roku, w którym ta rekompensata została Spółce przekazana powinna być dokonana w stosunku do tego przychodu, który był wykazany w ewidencji księgowej w wyniku otrzymania rekompensaty.
Tym samym, za prawidłowe należy uznać stanowisko Spółki, że faktura wystawiona w miesiącu marcu 2014 r. powinna zostać ujęta w rozliczeniu podatku dochodowego od osób prawnych (zmniejszenie / zwiększenie przychodu podatkowego) za 2013 r.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.