Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-358/13-3/EK
z 31 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z 30 lipca 2013 r. (data wpływu 2 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie korekty przychodów podatkowych (pytanie oznaczone we wniosku nr 3 i 4) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • ustalenia, który wariant rozliczenia wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług publicznego transportu otrzymanego w formie rekompensaty za 2013 r. jest prawidłowy pod kątem ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym za miesiąc grudzień 2013 r. i cały 2013 r. (pytanie oznaczone we wniosku nr 1),
  • wskazania, czy wybór wariantu I lub II spowoduje korektę zaliczek na podatek dochodowy wpłaconych w okresie od stycznia do listopada 2013 r. i zaliczkę do zapłaty za grudzień 2013 r. (pytanie oznaczone we wniosku nr 2),
  • korekty przychodów podatkowych (pytanie oznaczone we wniosku nr 3 i 4).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca (zwany Operatorem), na podstawie zawartej z Miastem (zwanym Organizatorem publicznego transportu zbiorowego) umowy, świadczy odpłatnie usługi w zakresie:

  1. publicznego transportu zbiorowego organizowanego przez Miasto na sieci komunikacyjnej Miasta oraz na terenie gmin sąsiadujących na mocy zawartego z nimi Porozumienia Komunalnego,
  2. związanych z bieżącym utrzymaniem w należytym stanie technicznym torowisk tramwajowych, sieci i podstacji trakcyjnych,
  3. dystrybucji biletów,
  4. związanych z zamieszczaniem rozkładów jazdy i innych informacji przystankowych znajdujących się w gestii Organizatora.

Wynagrodzenie Spółki za świadczone ww. usługi przewozowe, będące sumą wynagrodzeń miesięcznych, ujmowane jest w rachunku należnej rekompensaty. Rekompensata wyliczana jest na zasadach określonych w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylającym rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70.

Zgodnie z zawartą umową, wysokość rekompensaty przyznanej Spółce nie może przekroczyć kwoty niezbędnej do pokrycia całości kosztów związanych z wykonywaniem usług użyteczności publicznej określonych w zawartej z Organizatorem umowy przy uwzględnieniu związanych z tym przychodów i rozsądnego zysku.

Zapłata zbyt wysokiego wynagrodzenia po zakończeniu okresu obowiązywania umowy (tj. umowa do dnia 31.12.2013 r.) w stosunku do wyliczonej rekompensaty, stanowić będzie nadwyżkę rekompensaty, która zostanie udokumentowana fakturą korygującą VAT.

Zapłata zbyt niskiego wynagrodzenie po zakończeniu okresu obowiązywania umowy w stosunku do wyliczonej rekompensaty stanowić będzie niedobór rekompensaty, który zostanie udokumentowany fakturą VAT.

Kwotę należnej rekompensaty dla Spółki (Operatora) za realizację zadań nałożonych zawartą umową ustala się jako iloczyn wozokilometrów/pociągokilometrów określonych w zawartej umowie oraz planowanej ceny netto za jeden wozokilometr/pociągokilometr odpowiednio według rodzaju trakcji (trakcja tramwajowa 6,88 zł, trakcja autobusowa 12,23 zł).

Przekazywanie rekompensaty w formie zaliczki następuje w okresach miesięcznych dwa razy w miesiącu. Na otrzymaną zaliczkę rekompensaty Spółka wystawia fakturę VAT. Rekompensatę zwiększa się o obowiązującą stawkę podatku od towarów i usług. Po zakończeniu każdego miesiąca Spółka rozlicza otrzymaną rekompensatę w formie zaliczki w wyniku wykonania przez Spółkę innej ilości wozokilometrów rozkładowych niż określona w planie pracy przewozowej. Planowana cena netto za jeden wozokilometr/pociągokilometr w rozliczeniu miesięcznym rekompensaty nie ulega zmianie w trakcie roku – rozliczania poszczególnych miesięcy.

Spółka w rozliczeniu rocznym otrzymanego wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług publicznego transportu zbiorowego w formie rekompensaty za 2013 r. prognozuje, iż będzie musiała zwrócić część pobranego w trakcie 2013 r. w nadmiernej wysokości wynagrodzenia. Spółka, zgodnie z zawartą umową, w terminie do końca marca każdego roku za rok poprzedni przekaże Organizatorowi rzeczywisty koszt wozokilometra/pociągokilometra zlecając firmie audytorskiej zbadanie poprawności tego wyliczenia. Do końca marca każdego roku Spółka (Operator) dokonuje rozliczenia zaliczek rekompensaty za rok poprzedni na podstawie faktycznie wykonanych wozokilometrów/pociągokilometrów i stawek zweryfikowanych przez firmę audytorską. Rozliczenie rekompensaty nastąpi do 31 marca 2014 r. W związku z prognozowaną sytuacją, tj. pobrania rekompensaty w nadmiernej wysokości (m.in. chociażby za sprawą kształtowania się rzeczywistych cen oleju napędowego w stosunku do cen planowanych przyjętych do wyliczenia planowanej ceny netto rekompensaty) Spółka rozważa dwa warianty postępowania przy rozliczeniu rekompensaty:

Wariant I

Spółka po zakończeniu 2013 r. w terminie do 31 marca 2014 r. dokona rozliczenia zaliczek rekompensaty za rok 2013 na podstawie faktycznie wykonanych wozokilometrów/ pociągokilometrów i stawek zweryfikowanych przez firmę audytorską. W wyniku przeprowadzenia rozliczenia rekompensaty Spółka przewiduje, iż wyjdzie kwota rekompensaty do zwrotu na rzecz Urzędu Miasta za sprawą różnicy pomiędzy planowaną ceną netto za jeden wozokilometr/pociągokilometr (trakcja tramwajowa – 12,23 zł, trakcje autobusowe – 6,88 zł) a ceną rzeczywistą. Rozliczenie faktycznie wykonanych wozokilometrów/pociągokilometrów Spółka dokonuje natomiast miesięcznie w trakcie roku od miesiąca stycznia do miesiąca grudnia włącznie wystawiając stosowną fakturę VAT w przypadku wykonania większej ilości wozokilometrów/pociągokilometrów w stosunku do ilości planowanej bądź fakturę korygującą w sytuacji odwrotnej. Planowana cena netto wozokilometra/pociągokilometra w trakcie roku nie ulega zmianie.

Rozliczenie rekompensaty za 2013 r., tj. nadwyżkę pobranej rekompensaty, Spółka udokumentuje poprzez wystawienie faktury korygującej w miesiącu marcu 2014 r.

Przykład rozliczenia rekompensaty za 2013 r.:

  1. Pobrana rekompensata w 2013 r.
    trakcja autobusowa - cena netto planowana 6,88 zł / wozokilometr x 3.800.000 wozokilometrów wykonanych = 26.144.000 zł rekompensata planowana
  2. Rozliczenia rekompensaty – wykonanie za 2013 r.
    trakcja autobusowa - cena netto wykonana 6,79 zł / wozokilometr x 3.800.000 wozokilometrów wykonanych = 25.802.000 zł rekompensata wykonana
  3. Nadmiernie pobrana rekompensata do zwrotu (poz. 1 - poz. 2) = 342.000 zł.

Faktura korygująca zostanie wystawiona przez Spółkę w miesiącu marcu 2014 r. na kwotę do zwrotu na rzecz Urzędu Miasta nadpłaty rekompensaty w kwocie 342.000 zł (0,09 zł/wozokm x 3.800.000 wozokilometry wykonane).

Spółka wystawioną fakturę korygującą w 2014 r. z tytułu korekty rekompensaty za 2013 r. ujmie w księgach rachunkowych 2013 r. i zmniejszy przychody podatkowe za 2013 r. do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych o kwotę 342.000 zł (kwota netto nadmiernej rekompensaty) w rozliczeniu za 2013 r.

Wystawiona w miesiącu marcu 2014 r. faktura korygująca zmniejszająca przychody podatkowe (pobranie rekompensaty w nadmiernej wysokości) bądź faktura (pobranie rekompensaty w zaniżonej wysokości) nie zostanie uwzględniona przy ustaleniu zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych za miesiąc grudzień 2013 r., tj. termin wpłaty zaliczki to bowiem 21 styczeń 2014 r. a faktura korygująca, faktura zostanie wystawiona w miesiącu marcu 2014 r. Faktura korygująca, faktura zostanie uwzględniona w rozliczeniu rocznym w deklaracji CIT-8 za 2013 r. sporządzonym do końca marca 2014 r.

Wariant II

Spółka od 1 grudnia 2013 r. w porozumieniu z Urzędem Miasta dokona zmiany planowanej ceny netto za jeden wozokilometr/pociągokilometr odpowiednio do rodzaju trakcji. W związku ze zmianą planowanej ceny netto od 1 grudnia 2013 r. Spółka pobierze w miesiącu grudniu mniejszą rekompensatę, a tym samym po zakończeniu roku różnica z rozliczenia rekompensaty ustalona tak jak na przykładzie w wariancie nr 1 będzie mniejsza.

W związku ze zmianą ceny w miesiącu grudniu (za jeden miesiąc) koszt wozokilometra/ pociągokilometra będzie znacznie niższy niż w okresie od 1 stycznia 2013 r. do 30 listopada 2013 r. Przykładowo może wynieść w trakcji autobusowej nawet 4 zł/wozokilometr. Spółka ma wątpliwości, czy taki sposób postępowania jest prawidłowy w świetle podatku dochodowego od osób prawnych i płaconych przez Spółkę w trakcie roku zaliczek podatkowych. Czy korekta planowanej ceny netto od 1 grudnia 2013 r. do 31 grudnia 2013 r. uwzględniająca nadmiernie pobraną rekompensatę w okresie 1 stycznia do 30 listopada, powodująca znaczne zmniejszenia ceny w miesiącu grudniu, tj. z 6,88 zł nawet do 4 zł/wozokilometr jest prawidłowe pod kątem podatku dochodowego od osób prawnych i wpłacanych zaliczek na podatek w okresie od stycznia do listopada 2013 r. Spółka nie płaci zaliczek w formie uproszczonej, zaliczka za miesiąc grudzień 2013 r. będzie mniejsza w związku ze zmniejszeniem planowanej ceny w miesiącu grudniu 2013 r. Wystawiona w miesiącu marcu 2014 r. faktura korygująca z tytułu rozliczenia rekompensaty (nadmiernie pobrana przez Spółkę) za 2013 r. zostanie uwzględniona w rozliczeniu rocznym w deklaracji CIT-8 sporządzonym do końca marca 2014 r. za rok 2013. Wystawiona faktura korygująca zostanie ujęta w księgach rachunkowych Spółki w 2013 r.

Spółka zamierza do rozliczenia rekompensaty w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zastosować wariant nr II.

Zasady rekompensowania kosztów przewozów użyteczności publicznej reguluje załącznik do obowiązującej umowy. Zasady te przedstawiono w zał. do wniosku o interpretację.

Załącznik

Zasady rekompensowania kosztów przewozów użyteczności publicznej.

  1. Rekompensaty związane z zamówieniem prowadzącym do zawarcia umowy o świadczenie usług publicznych bezpośrednio zgodnie z art. 5 ust. 2, 4, 5 i 6 lub rekompensaty związane z zasadą ogólną muszą być obliczane zgodnie z zasadami określonymi w załączniku (zasady mające zastosowanie do przyznawania rekompensaty w przypadkach, o których mowa w art. 6 ust. l) do rozporządzenia (WE) nr 1370/07 Parlamentu Europejskiego i Rady Europy z dnia 23 października 2007 r. dotyczące usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70.
  2. Wysokość rekompensaty nie może przekroczyć kwoty odpowiadającej wynikowi finansowemu netto, który równoważny jest sumie wpływów, pozytywnych czy negatywnych, jakie wypełnianie zobowiązania z tytułu świadczenia usług publicznych wywiera na koszty i przychody Operatora jako podmiotu świadczącego usługi publiczne. Wpływ ten oceniany jest przez porównanie stanu, w którym zobowiązanie z tytułu świadczenia usług publicznych jest wypełniane, ze stanem jaki istniałby w przypadku niewypełniania zobowiązania z tytułu świadczenia usług publicznych.
  3. Aby obliczyć wynik finansowy netto, Organizator kieruje się następującym systemem obliczania:
    1. Koszty operacyjne bez amortyzacji,
    2. Amortyzacja,
    3. Odsetki zapłacone/uzyskane (per saldo),
    4. Pozostałe koszty/przychody operacyjne (per saldo),
    5. Podatek dochodowy,
    1. Wpływy finansowe wygenerowane na sieci,
    2. Przychody taryfowe,
    3. Dodatni wynik na pozostałej działalności.

Załącznik

Zasady rekompensowania kosztów przewozów użyteczności publicznej.

Rekompensaty związane z zamówieniem prowadzącym do zawarcia umowy o świadczenie usług publicznych bezpośrednio zgodnie z art. 5 ust. 2, 4, 5 i 6 lub rekompensaty związane z zasadą ogólną muszą być obliczane zgodnie z zasadami określonymi w załączniku (zasady mające zastosowanie do przyznawania rekompensaty w przypadkach, o których mowa w art. 6 ust. l) do rozporządzenia (WE) nr 1370/07 Parlamentu Europejskiego i Rady Europy z dnia 23 października 2007 r. dotyczące usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70.

Wysokość rekompensaty nie może przekroczyć kwoty odpowiadającej wynikowi finansowemu netto, który równoważny jest sumie wpływów, pozytywnych czy negatywnych, jakie wypełnianie zobowiązania z tytułu świadczenia usług publicznych wywiera na koszty i przychody Operatora jako podmiotu świadczącego usługi publiczne. Wpływ ten oceniany jest przez porównanie stanu, w którym zobowiązanie z tytułu świadczenia usług publicznych jest wypełniane, ze stanem jaki istniałby w przypadku niewypełniania zobowiązania z tytułu świadczenia usług publicznych.

Aby obliczyć wynik finansowy netto, Organizator kieruje się następującym systemem obliczania:

  • Koszty operacyjne bez amortyzacji,
  • Amortyzacja,
  • Odsetki zapłacone/uzyskane (per saldo),
  • Pozostałe koszty/przychody operacyjne (per saldo),
  • Podatek dochodowy,
    1. Wpływy finansowe wygenerowane na sieci,
    2. Przychody taryfowe,
    3. Dodatni wynik na pozostałej działalności,
    4. Wartość odpisów przekazanego majątku,
  • Rozsądny zysk:
    1. Kalkulacja rozsądnego zysku:
      Rozsądny zysk = (e x (a + b) / 2),
      z tego:
      a - kapitał własny na początek okresu,
      b - kapitał własny na koniec okresu,
      c - stopa zwrotu z kapitału własnego 1,00%,
      = Wynik finansowy netto.
  1. Aby uniknąć nadmiernej rekompensaty, przy obliczaniu wyniku finansowego netto bierze się pod uwagę wynik finansowy dla sieci obsługiwanej przez Operatora.
  2. Koszty i przychody należy obliczać zgodnie z obowiązującymi zasadami rachunkowości i przepisami podatkowymi.
  3. W celu zwiększenia przejrzystości oraz uniknięcia subsydiowania krzyżowego, rachunki związane z prowadzeniem innej działalności muszą zostać odpowiednio rozdzielone i muszą, spełniać przynajmniej następujące warunki:
    1. konta przypisane do każdej z dziedzin prowadzonej działalności muszą być prowadzone oddzielnie, a odpowiadające im aktywa oraz koszty stałe przydzielane są zgodnie z obowiązującymi zasadami rachunkowości i przepisami podatkowymi,
    2. wszelkie koszty zmienne, odpowiednia suma na poczet kosztów stałych i rozsądny zysk związany z jakąkolwiek inną dziedziną działalności Operatora nie mogą być w żadnym przypadku rozliczane w ramach danych usług publicznych,
    3. koszty usług publicznych są wyrównywane przez dochody z działalności oraz wpłaty organów publicznych i nie ma możliwości przeniesienia dochodów na inną działalność Operatora.
  4. Metoda rekompensowania powinna promować utrzymanie lub rozwój:
    1. systemu skutecznego zarządzania Operatora, poddawanego obiektywnej ocenie,
    2. usług transportu pasażerskiego odpowiedniej jakości.
  5. Składnik majątkowy przekazany nieodpłatnie Operatorowi w związku ze świadczeniem przez niego usług publicznych powinien zostać uwzględniony przy obliczaniu rekompensaty.
  6. Przekazane Operatorowi w związku ze świadczeniem przez niego usług publicznych składniki majątkowe, jeśli nie mają na równych zasadach dostępu (rzeczywistego lub potencjalnego) inni przedsiębiorcy działający na danym rynku, stanowią część rekompensaty.
  7. Dodatni wynik finansowy z działalności dodatkowej pomniejsza należną rekompensatę. Ujemny wynik finansowy z tej działalności nie jest brany pod uwagę.
  8. Stawkę wozokilometra dla poszczególnych trakcji wylicza się na podstawie niżej wymienionych kosztów, ustalonych w oparciu o prowadzoną przez Operatora ewidencję na odpowiednich kontach:
    1. kosztów bezpośrednich,
    2. kosztów pośrednich przypisanych danej trakcji na podstawie kluczy podziałowych,
    3. kosztów ogólnych przypisanych danej trakcji na podstawie kluczy podziałowych,
  9. Wielkość rekompensaty będzie weryfikowana przez Organizatora w okresach rocznych w oparciu o dane finansowe roku poprzedniego.
  10. Operator w terminie do końca marca każdego roku, za rok poprzedni, przekaże Organizatorowi rzeczywisty koszt wozokilometra/pociągokilometra, zlecając firmie audytorskiej zbadanie poprawności tego wyliczenia.
  11. Do końca marca każdego roku Operator wspólnie z Organizatorem dokonuje rozliczenia zaliczek rekompensaty za rok poprzedni na podstawie faktycznie wykonanych wozokilometrów/pociągokilometrów i stawek zweryfikowanych przez firmę audytorską.
  12. Rekompensata roczna obliczana jest na podstawie.
    1. faktycznie wykonanych w roku rozliczeniowym pracy przewozowej wyrażonej wielkością wozokilometrów/pociągokilometrów w rozbiciu na odpowiednie trakcje, wyliczone przez Operatora i zweryfikowane przez Organizatora,
    2. stawek wozokilometrów/pociągokilometrów zweryfikowanych lub ustalonych przez firmę audytorską dla poszczególnych trakcji we wniosku przekazanym dla Organizatora po zakończeniu roku, zgodnie z zawartą umową i potwierdzonych fakturą VAT.
  13. Rekompensaty udzielone Operatorowi wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości podlegają zwrotowi w terminie 7 dni wraz z ustawowymi odsetkami.
  14. Planowaną kwotę przychodów z przewozów pasażerów planuje się na podstawie obowiązującej taryfy i zasad opłat oraz planowanej sprzedaży biletów. Operator będzie przekazywać Organizatorowi miesięczne informacje o wielkości sprzedaży biletów oraz jej strukturze w terminie do 20. następnego miesiąca za miesiąc poprzedni.
  15. W przypadku, gdy Operator nie świadczył w danym roku usługi zgodnie z wymaganym standardem usług, Organizator obniża należną rekompensatę wyliczoną zgodnie z załącznikiem nr 3.
  16. Operator ma obowiązek udostępniania Organizatorowi niezbędnej dokumentacji dotyczącej świadczonych usług przewozowych w komunikacji miejskiej mających wpływ na ustalenie wielkości rekompensaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Który wariant rozliczenia wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług publicznego transportu otrzymanego w formie rekompensaty za 2013 r. jest prawidłowy pod kątem ustalenia podstawy opodatkowania podatku dochodowego od osób prawnych za miesiąc grudzień 2013 r. i za cały 2013 r., tj. wariant nr I czy też wariant nr II, tj.:
    Czy Wariant I – korekta wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług publicznego transportu zbiorowego w formie rekompensaty po zakończeniu roku i uwzględnienie faktury korygującej w przychodach podatkowych (zmniejszenie przychodów) w rozliczeniu rocznym w deklaracji CIT-8 za 2013 r., natomiast w trakcie roku od stycznia do grudnia 2013 r. przychody podatkowe uwzględniają otrzymane wynagrodzenie w formie rekompensaty według planowanej ceny netto i wozokilometrów wykonanych,
    Czy Wariant II – korekta wynagrodzenia za świadczenie usług publicznego transportu zbiorowego w formie rekompensaty poprzez zmianę od 1 grudnia 2013 r. na okres jednego miesiąca planowanej ceny netto, która to cena obowiązywała w rozliczeniu rekompensaty od stycznia do 30 listopada 2013 r. Przychody za miesiąc grudzień 2013 r. z tytułu otrzymanej rekompensaty będą uwzględniać otrzymanie rekompensaty według niższej planowanej ceny netto. Korekta ostatecznej rekompensaty po zakończeniu roku i uwzględnienie faktury korygującej za 2013 r. w przychodach podatkowych nastąpi w rozliczeniu rocznym w deklaracji CIT-8 za 2013 r.?
  2. Czy wybór wariantu nr I lub wariantu nr II powoduje korektę zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych wpłaconych w okresie od stycznia do listopada 2013 r. i zaliczkę do zapłaty za miesiąc grudzień 2013 r.?
  3. Czy faktura korygująca wystawiona w miesiącu marcu 2014 r. po dokonaniu rozliczenia wynagrodzenia za świadczenie usług publicznego transportu zbiorowego w formie rekompensaty za 2013 r. z tytułu pobrania nadmiernej rekompensaty w 2013 r. zmniejszająca przychody podatkowe powinna zostać ujęta w rozliczeniu podatku (przychodach podatkowych) dochodowego od osób prawnych za 2013 r.?
  4. Czy faktura wystawiona w miesiącu marcu 2014 r. po dokonaniu rozliczenia wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług publicznego transportu zbiorowego w formie rekompensaty za 2013 r. z tytułu otrzymania przez Spółkę mniejszej rekompensaty od Urzędu Miasta niż wynika to z jej rozliczenia za 2013 r. zwiększająca przychody podatkowe powinna zostać ujęta w rozliczeniu podatku (przychodach podatkowych) dochodowego od osób prawnych za 2013 r.?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 3 i 4. Jednocześnie informuje się, że w zakresie pytania nr 1 i 2 w dniu 31 października 2013 r. zostało wydane postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania nr ILPB3/423-358/13-2/EK.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3.

Wystawiona w miesiącu marcu 2014 r. faktura korygująca powinna zostać ujęta w rozliczeniu podatku (zmniejszenia przychodów podatkowych) dochodowego od osób prawnych za 2013 r. w deklaracji CIT-8.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4.

Wystawiona w miesiącu marcu 2014 r. faktura na zwiększenie rekompensaty do zapłaty przez Urząd Miasta za 2013 r. powinna zostać ujęta w rozliczeniu podatku (zwiększenie przychodów podatkowych) dochodowego od osób prawnych za 2013 r. w deklaracji CIT-8.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie pytania nr 3 i 4 uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo w art. 7a ust. 1, (…).

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 cyt. ustawy).

W myśl natomiast art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ww. ustawy, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku oraz kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w pkt 1 i 2 (…).

Z kolei zasady, tryb i terminy rozliczeń podatku dochodowego od osób prawnych za rok podatkowy określa art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, na mocy którego podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Spółka w związku z wykonywaniem usług użyteczności publicznej w zakresie publicznego transportu zbiorowego otrzymuje rekompensatę, której wysokość nie może przekroczyć kwoty niezbędnej do pokrycia całości kosztów związanych z wykonywaniem usług użyteczności publicznej określonych w zawartej z Organizatorem publicznego transportu zbiorowego umowy przy uwzględnieniu związanych z tym przychodów i rozsądnego zysku. Rekompensata wyliczana jest na zasadach określonych w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylającym rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika także, że kwotę należnej rekompensaty dla Spółki za realizację zadań nałożonych zawartą umową ustala się jako iloczyn wozokilometrów/pociągokilometrów określonych w zawartej umowie oraz planowanej ceny netto za jeden wozokilometr/pociągokilometr odpowiednio według rodzaju trakcji.

Przekazywanie rekompensaty w formie zaliczki następuje w okresach miesięcznych dwa razy w miesiącu. Na otrzymaną zaliczkę rekompensaty Spółka wystawia fakturę VAT. Rekompensatę zwiększa się o obowiązującą stawkę podatku od towarów i usług. Po zakończeniu każdego miesiąca Spółka rozlicza otrzymaną rekompensatę w formie zaliczki w wyniku wykonania przez Spółkę innej ilości wozokilometrów rozkładowych niż określona w planie pracy przewozowej.

Planowana cena netto za jeden wozokilometr/pociągokilometr w rozliczeniu miesięcznym rekompensaty nie ulega zmianie w trakcie roku – rozliczania poszczególnych miesięcy.

Jednakże w rozliczeniu rocznym otrzymanego wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług publicznego transportu zbiorowego w formie rekompensaty za 2013 r. Spółka prognozuje, że będzie musiała zwrócić część pobranego w trakcie 2013 r. w nadmiernej wysokości wynagrodzenia. Spółka zgodnie z zawartą umową, w terminie do końca marca każdego roku za rok poprzedni, przekaże Organizatorowi rzeczywisty koszt wozokilometra/pociągokilometra zlecając firmie audytorskiej zbadanie poprawności tego wyliczenia. Rozliczenie rekompensaty nastąpi do 31 marca 2014 r.

W związku z powyższym Spółka powzięła wątpliwość, czy faktura korygująca / faktura wystawiona w miesiącu marcu 2014 r. po dokonaniu rozliczenia wynagrodzenia za świadczenie usług publicznego transportu zbiorowego w formie rekompensaty za 2013 r. z tytułu pobrania nadmiernej rekompensaty w 2013 r. / otrzymania mniejszej rekompensaty w 2013 r. niż to wynika z jej rozliczenia za 2013 r., zmniejszająca / zwiększająca przychody podatkowe, powinna zostać ujęta w rozliczeniu podatku dochodowego od osób prawnych (przychodach podatkowych) za 2013 r.

Mając na uwadze powyższe należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie określają zasad dokonywania korekt przychodów. Brak jest również uregulowań dotyczących momentu zwiększenia (zmniejszenia) przychodów, tj. czy przychód powiększa się (pomniejsza) w dacie korekty, czy też w dacie powstania przychodu.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera przepisów określających zasady dokonywania korekt przychodów, stąd należy posłużyć się literalną wykładnią art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, która prowadzi do wniosku, że do przychodów podatkowych zalicza się m.in. otrzymane pieniądze, czyli takie przychody, które w danym momencie są niewątpliwe i bezwarunkowe.

Podkreślenia przy tym wymaga fakt, że dokonanie korekty kwoty rekompensaty w roku następnym po roku, w którym ta rekompensata została przez Spółkę otrzymana nie powoduje zmiany daty powstania przychodu podatkowego.

W konsekwencji stwierdzić należy, że korekta przychodu związana z korektą kwoty rekompensaty w roku następnym po roku, w którym ta rekompensata została Spółce przekazana powinna być dokonana w stosunku do tego przychodu, który był wykazany w ewidencji księgowej w wyniku otrzymania rekompensaty.

Tym samym, za prawidłowe należy uznać stanowisko Spółki, że faktura wystawiona w miesiącu marcu 2014 r. powinna zostać ujęta w rozliczeniu podatku dochodowego od osób prawnych (zmniejszenie / zwiększenie przychodu podatkowego) za 2013 r.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj