Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-285/12/JD
z 19 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-285/12/JD
Data
2012.06.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
osoby fizyczne
osoby prawne
przekształcanie
spółka akcyjna


Istota interpretacji
Czy Spółka, powstała na skutek przekształcenia działalności gospodarczej osoby fizycznej, będąca z racji pełnej sukcesji (art. 553 § 1 KSH) następcą prawnym owej działalności i sukcesorem wszelkich praw i obowiązków, w tym zezwolenia na działanie w specjalnej strefie ekonomicznej, będzie mogła korzystać ze zwolnienia swoich dochodów osiągniętych w strefie w przyszłości na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 19 marca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przez spółkę kapitałową powstałą z przekształcenia przedsiębiorstwa osoby fizycznej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2012 r. do tut. Biura wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przez spółkę kapitałową powstałą z przekształcenia przedsiębiorstwa osoby fizycznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka została wpisana do Krajowego Rejestru Spółek Handlowych (dalej KRS) dnia 09 grudnia 2011 r. na skutek przekształcenia w trybie art. 584 i 585 ustawy z 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz.1037 ze zm. dalej „KSH”). Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, po przeprowadzeniu szczegółowej procedury przekształceniowej wniosła do KRS o przekształcenie prowadzonej przez siebie dotychczas działalności gospodarczej w Spółkę Akcyjną. KRS wpisał tak utworzoną Spółkę Akcyjną do Rejestru Spółek. Osoba fizyczna jest jedynym akcjonariuszem tak przekształconej Spółki. Równocześnie z tym dniem (09 grudnia 2011 r.), decyzją administracyjną, dotychczasowa działalność gospodarcza osoby fizycznej, została wykreślona z Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej.

Powstała w ten sposób Spółka Akcyjna (Spółka przekształcona) - zgodnie z brzmieniem art. 584 KSH § 1 i 2 - jest sukcesorem generalnym praw i obowiązków przedsiębiorcy przekształconego, w szczególności pozostaje podmiotem zezwoleń, koncesji. Nie dotyczy to ulg podatkowych. Osoba fizyczna, prowadziła swą działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej SSE) na podstawie zezwolenia.

Powyższe zezwolenie określało cztery warunki prowadzenia działalności we wspomnianej strefie :

  1. poniesienie nakładów inwestycyjnych o łącznej wartości nie mniejszej niż 46 mln. zł, po dniu wydania zezwolenia,
  2. zwiększenie dotychczasowego zatrudnienia o 100 pracowników i utrzymanie tego zatrudnienia do końca 2016 r.,
  3. zakończenie inwestycji w terminie do dnia 31 grudnia 2011 r.,
  4. przestrzeganie Regulaminu SSE i innych regulacji prawnych dotyczących funkcjonowania w strefie.

Wszystkie te warunki prowadząc swą działalność gospodarczą osoba fizyczna spełniła.

Od momentu wydania zezwolenia strefowego poniesiono bowiem nakłady inwestycyjne na środki trwałe w kwocie przekraczającej 46 mln zł, zwiększono zatrudnienie oraz zakończono proces inwestycyjny. Następnie tak funkcjonujące przedsiębiorstwo przekształcono w Spółkę Akcyjną.

Konsekwencji owej generalnej sukcesji jest wiele lecz najważniejsze w omawianym przypadku są dwie.

  1. Spółka, jako sukcesor zezwolenia, posiada na siebie zezwolenie na działanie w specjalnej strefie ekonomicznej (strony podpisały aneks do treści zezwolenia),
  2. Spółka, jako sukcesor prawny przedsiębiorcy przekształconego, jest właścicielem wszystkich środków trwałych stanowiących majątek przekształconego przedsiębiorstwa, w tym tych które zostały zakupione po wydaniu w/w zezwolenia strefowego i zlokalizowane w strefie ekonomicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka, powstała na skutek przekształcenia działalności gospodarczej osoby fizycznej, będąca z racji pełnej sukcesji (art. 553 § 1 KSH) następcą prawnym owej działalności i sukcesorem wszelkich praw i obowiązków, w tym zezwolenia na działanie w specjalnej strefie ekonomicznej, będzie mogła korzystać ze zwolnienia swoich dochodów osiągniętych w strefie w przyszłości na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym osób prawnych...

Zdaniem Spółki, będzie ona mogła korzystać ze zwolnienia swych przyszłych dochodów osiąganych w SSE, zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 34 updop, gdyż :

  1. na skutek pełnego, kodeksowego (zgodnego ze znowelizowanym KSH),przekształcenia działalności gospodarczej osoby fizycznej - nowo powstała SpółkaAkcyjna (przekształcona) jest sukcesorem prawnym tego zezwolenia strefowego i działa w SSE zgodnie i na podstawie tego zezwolenia,
  2. osiąga dochody ze źródła przychodów zlokalizowanego w SSE.


Prawem inwestora strefowego inwestującego w strefie, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 updop jest prawo do pomniejszania przyszłego dochodu z działalności w strefie o pewną wartość.

Ta wartość jest wyliczana w sposób skomplikowany, uwzględniający limity dopuszczalnej pomocy publicznej, wskaźniki intensywności pomocy itd., lecz generalnie jest pochodną poniesionych nakładów inwestycyjnych oraz wzrostu zatrudnienia (w osobach). Natomiast organem który wydaje zezwolenie na działalność gospodarczą w strefie, monitoruje (sprawdza) spełnienie warunków i kryteriów wymienionych w zezwoleniu, modyfikuje, aneksuje lub w ostateczności cofa ww. zezwolenie jest Ministerstwo Gospodarki (dalej MG), które w kontaktach z przedsiębiorcą, jest reprezentowane przez zarządzającego SSE. To ten organ (MG) sprawdza czy podmiot poniósł nakłady inwestycyjne w wymaganej wielkości, czy były one kwalifikowane oraz czy zwiększył stan zatrudnienia czyli czy spełnił wszystkie warunki zezwolenia. To ten organ przeprowadza kontrolę spełnienia warunków zezwolenia. W przypadku negatywnej oceny owej kontroli, zezwolenie zostaje podmiotowi cofnięte. Dopóki jednak podmiot spełnia (wg MG) warunki zezwolenia strefowego, podmiot ma ważne zezwolenie i działa gospodarczo w obrębie strefy.

Art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym osób prawnych stanowi, że wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (...).

Wnioskodawca zatem rozumie ten przepis tak, że osoba prawna, osiągająca dochody ze źródła zlokalizowanego w SSE, prowadząca działalność w tej strefie na podstawie ważnego zezwolenia ma prawo wykazać te dochody jako zwolnione (oczywiście do pewnej wysokości/limitu).

Natomiast kwota (wysokość/limit) owego dochodu, który będzie podlegał zwolnieniu, jest odrębnie szczegółowo wyliczana przez podatnika (i podlega kontroli także organów podatkowych), co pozostaje bez znaczenia dla przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34 .

Dla ww. przepisu, nie ma znaczenia, sposób powstania osoby prawnej lub który z podmiotów (w rozumieniu prawa gospodarczego i/lub cywilnego i/lub podatkowego) poniósł nakłady inwestycyjne i zwiększył zatrudnienie. Ma znaczenie tylko to, że podmiot prawny działa w strefie na podstawie ważnego zezwolenia i ma dochody z tej strefy pochodzące.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5841 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.), przedsiębiorca przekształcany staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki do rejestru (dzień przekształcenia). Jednocześnie właściwy organ ewidencyjny z urzędu wykreśla przedsiębiorcę przekształcanego z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (§ 1). Sąd rejestrowy przesyła niezwłocznie właściwemu organowi ewidencyjnemu odpis postanowienia o wpisie do rejestru przedsiębiorców jednoosobowej spółki kapitałowej powstałej wskutek przekształcenia (§ 2). Natomiast art. 5842 tej ustawy stanowi, że Spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego (§ 1). Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane przedsiębiorcy przed jego przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej. Przepisu nie stosuje się do ulg podatkowych przewidzianych w przepisach prawa podatkowego (§ 2). Osoba fizyczna, o której mowa w art. 551 § 5, staje się z dniem przekształcenia wspólnikiem albo akcjonariuszem spółki przekształconej (§ 3).

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007r. Nr 42, poz. 274 ze zm.). Podstawą do korzystania z pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym) jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z tej pomocy (art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej „ustawa o pdop”), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ustawy o pdop, stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Z powyższych przepisów wynika, że wystarczającą przesłanką dla skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania jest osiągnięcie dochodu z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia wydanego na podstawie ww. ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych. Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego Spółka spełnia warunek uprawniający ją do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania dochodu osiągniętego na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Stanowisko Spółki jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj