Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1177/13/SD
z 10 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) po ponownym rozpatrzeniu, w związku wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 17 czerwca 2013 r. Sygn. akt II FSK 1965/11 oraz wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 6 kwietnia 2011 r. Sygn. akt I SA/Kr 148/11, wniosku z 18 czerwca 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 21 czerwca 2010 r.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione w ww. wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskiwanego z tytułu dostaw gazu w butlach w części odpowiadającej udziałowi kosztów gazu strefowego w ogólnym koszcie wytworzenia butli z mieszanka gazową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2010 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskiwanego z tytułu dostaw gazu w butlach w części odpowiadającej udziałowi kosztów gazu strefowego w ogólnym koszcie wytworzenia butli z mieszanka gazową.

W dniu 17 września 2010 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, wydał interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego Znak: IBPBI/2/423-813/10/SD, w której uznał stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskiwanego z tytułu dostaw gazu w butlach w części odpowiadającej udziałowi kosztów gazu strefowego w ogólnym koszcie wytworzenia butli z mieszanka gazową za nieprawidłowe. Interpretacja ta została skutecznie doręczona 21 września 2010 r.

Pismem z 4 października 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 11 października 2010 r.) wniesiono wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, na które udzielono odpowiedzi pismem z 9 listopada 2010 r. Znak: IBPBI/2/423W-162/10/SD odmawiając zmiany ww. interpretacji. Odpowiedź na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa została skutecznie doręczona 16 listopada 2010 r.

Pismem z 15 grudnia 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 22 grudnia 2010 r.) wniesiono skargę na ww. interpretację indywidualną. Pismem z 20 stycznia 2011 r. Znak: IBPBI/2/4240-142/10/SD, IBRP/007-535/10 Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, udzielił odpowiedzi na skargę przesyłając ją wraz z aktami sprawy do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie.

W wyniku rozpatrzenia skargi Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wyrokiem z 6 kwietnia 2011 r. Sygn. akt I SA/Kr 148/11 uchylił zaskarżoną interpretację. W wyniku rozpatrzenia skargi kasacyjnej wniesionej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, działającego w imieniu Ministra Finansów, Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 17 czerwca 2013 r. Sygn. akt II FSK 1965/11 oddalił skargę kasacyjną. Prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 6 kwietnia 2011 r. Sygn. akt I SA/Kr 148/11 wraz z aktami wpłynął do tut. BKIP 12 września 2013 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 12 maja 2008 r. na rzecz Spółki zostało wydane zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej (dalej: „Zezwolenie”) na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (dalej: „SSE”). Działalność, zgodnie z Zezwoleniem, należy rozumieć jako działalność produkcyjną, handlową i usługową w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie SSE, określonych w następujących pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego:

  • Sekcja D, podsekcja DG, Dział 24, Klasa 24.11 - Gazy techniczne
  • Sekcja I, Dział 60, Klasa 60.24 - Transport drogowy towarów
  • Sekcja I, Dział 63, Klasa 63.12 - Usługi magazynowania i przechowywania towarów,
  • Sekcja K, Dział 74, Klasa 74.30 - Usługi w zakresie badań i analiz technicznych.

Spółka będzie prowadzić działalność na terenie SSE poprzez wyodrębniony w tym celu zakład (dalej: „Zakład”).

Spółka wskazuje, że gazy techniczne ze względu na ich specyficzne cechy wymagają szczególnych sposobów produkcji, transportowania i składowania.

W ramach Zezwolenia na terenie SSE powstaje zakład produkujący gazy techniczne. Dotychczas Spółka posiadała zakłady produkujące gazy techniczne poza terenem SSE (tlen, azot, argon). W związku ze specyfiką procesu produkcyjnego gazów oraz przez wzgląd na ułatwienia w organizacji logistyki, gaz stanowiący produkt wytworzony w SSE jest magazynowany w zbiornikach w postaci ciekłej. Jednak, mimo przechowywania gazu w ciekłym stanie skupienia, walory użytkowe zyskuje on w postaci gazowej tj. po przeprowadzeniu procesu odparowania.

W zależności od zapotrzebowania na gaz ze strony kontrahentów, gazy techniczne mogą być dostarczane przez Spółkę:

  • w formie ciekłej w cysternach (na miejscu u kontrahenta ciecz jest przepompowana do wcześniej zainstalowanej przez Spółkę instalacji wyposażonej w stacjonarny zbiornik kriogeniczny oraz odparowywacz, tzw. parownice). Pobór gazu przez kontrahenta następuje wówczas bezpośrednio ze zbiorników kriogenicznych. W momencie poboru gazu następować będzie zmiana stanu jego skupienia poprzez odparowanie. Dostawy tego typu dotyczą z reguły kontrahentów, których zapotrzebowanie na gazy jest znaczne.
  • w formie gazu sprężonego w butlach. Do napełniania butli (odparowania i sprężenia gazu) dochodzi wówczas w napełnialniach Spółki zlokalizowanych poza terenem SSE z dostarczanego do nich gazu wyprodukowanego w oparciu o Zezwolenie na terenie SSE, jak i z gazu wyprodukowanego w innych zakładach Spółki nie zlokalizowanych na ternie SSE. W przypadku, gdy do butli tłoczony jest gaz pochodzenia strefowego i pozastrefowego powstają tzw. mixy lub inaczej mieszanki gazowe. Dostawy gazu butlowego (mieszanek, jak i gazów jednorodnych - tj. wyłącznie pochodzenia strefowego) dotyczą z reguły kontrahentów których zapotrzebowanie na gazy jest ograniczone.

Przedmiotem niniejszego wniosku jest ustalenie konsekwencji podatkowych wynikających ze sprzedaży przez Spółkę mixów tj. mieszanek gazowych w formie sprężonej (gaz butlowy).

Napełnialnia nie wytwarza gazów technicznych. Działalność prowadzona na terenie takiego zakładu polega jedynie na napełnianiu butli gazem wyprodukowanym w Zakładzie. W napełnialni może dochodzić do napełniania butli wyłącznie gazem strefowym; mogą być one napełnianie również w różnych proporcjach gazem strefowym i gazami pochodzącymi spoza strefy (mixy/mieszanki gazowe).

Zgodnie z planami, w oparciu o dostępne sposoby kalkulacji kosztów i przychodów dla produktów butlowych, Spółka planuje dzielić koszty ponoszone podczas napełniania butli gazem odpowiednio na część dotyczącą gazu strefowego i na część dotyczącą gazu pozastrefowego.

Podział ten dokonywany byłby w ten sposób, że od całkowitego kosztu wytworzenia gazu butlowego odejmowany będzie koszt gazu (zarówno strefowego i poza strefowego). W ten sposób Spółka skalkuluje koszty związane z napełnieniem danej butli (takie jak koszty energii, remontów, wynagrodzeń, amortyzacji i pozostałe).

Tak wyodrębnioną część kosztów Spółka zamierza dzielić wg tzw. BOM-u.

BOM stanowi recepturę na butlę - zawiera informację, jaka ilość poszczególnych składników gazowych potrzebna jest do wytworzenia mieszanki gazowej o określonych parametrach, dostarczanej w określonego rodzaju butli. Jest to receptura nie podlegająca zmianom (stała).

Z receptury (BOM-u) wynika, jaka ilość danego gazu (strefowego i pozastrefowego) wchodzi w skład butli. W konsekwencji z BOM-u może zostać wyliczona proporcja pokazująca jaka część całego gazu zużytego do wyprodukowania butli stanowi gaz wyprodukowany na terenie SSE.

Spółka podkreśla, że proces pełnienia butli polega na odparowywaniu gazu ciekłego do butli. Koszt odparowania gazu nie zależy od rodzaju gazu, lecz od jego objętości/ilości. Stąd Spółka planuje dla podziału kosztów pełnienia butli mieszankowych na koszty związane z gazem wyprodukowanym w SSE i poza nią stosować trwały i niezmienny dla danej receptury współczynnik objętościowy obliczany na podstawie BOM-u.

vBiorąc pod uwagę powyższe, kalkulacja kosztu strefowego butli zawierającej mieszankę gazową przedstawia poniższy wzór:

K_Bm SSE = K_gazu SSE+(K_Bm-K_gazu)*%BOM_SSE

gdzie:

K_Bm SSE – to – Koszt wytworzenia Butli mieszanki w części dot. SSE

K_gazu SSE – to – Koszt zużytego gazu strefowego

K_Bm – to – ogólny koszt wytworzenia Butli mieszanki

K_gazu – to – koszty zużytych gazów ciekłych (strefa i pozastrefą)

%BOM_SSE – to – procent gazu strefowego w danej Butli mieszanki wg BOM-u

Spółka wskazuje, że do chwili obecnej (przez rozpoczęciem korzystania z pomocy publicznej) nie dokonywano podziału takiego kosztu na poszczególne gazy, gdyż całość dostarczanego gazu pochodziła ze źródeł niezwolnionych z opodatkowania.

Do kosztów produkcji odpowiednio przypisywane będą przychody, rozpoznawane w momencie sprzedaży gazu butlowego kontrahentowi – zwalniana będzie część dochodu odpowiadająca udziałowi kosztów strefowych w ogólnym koszcie butli (gazu i napełnienia).

Kalkulację takiego podziału obrazuje poniższa (uproszczona) tabela:

<

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj