Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB2/415-594/13-2/KKu
z 10 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, reprezentowanego przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2013 r. (data wpływu 23 września 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania odszkodowania z tytułu wywłaszczenia nieruchomości – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania odszkodowania z tytułu wywłaszczenia nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Dnia 24 października 2001 r., Wnioskodawca (dalej: „Wnioskodawca wraz z żoną”) nabył niezabudowaną działkę rolną o powierzchni około 51 hektarów. Powyższą nieruchomość Wnioskodawca nabył wraz z żoną i stanowi ona ich współwłasność ustawową.

Przedmiotowa nieruchomość była wykazywana przez pewien okres czasu, jako składnik majątkowy w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Działka ta została wycofana z działalności gospodarczej Wnioskodawcy w grudniu 2011 r. i od tej pory stanowiła wyłącznie majątek prywatny Wnioskodawcy oraz jego żony. Obecnie działka jest niezabudowana i jest użytkowana rolniczo.

W 2012 r. Wnioskodawcy oraz jego żonie doręczono zawiadomienie Wojewody o wydaniu decyzji nr o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej tj. budowie drogi ekspresowej, na odcinku (bez węzła) – węzeł …..-……. Powyższa decyzja wydana została na podstawie art. 11a ust. 1, art. 11f ust. 3 oraz ust. 4 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (dalej: „ustawa o realizacji inwestycji”) i na jej mocy inwestycja drogowa zostanie wykonana m.in. na nieruchomości stanowiącej własność Wnioskodawcy. Decyzji tej nadano rygor natychmiastowej wykonalności, w konsekwencji w dacie doręczenia ww. decyzji Wnioskodawca oraz jego żona zostali zawiadomieni o wszczęciu postępowania administracyjnego w zakresie przejęcia nieruchomości stanowiącej własność Wnioskodawcy w celu realizacji inwestycji drogowej. Konsekwencją wydania przedmiotowej decyzji było rozpoczęcie procesu wywłaszczeniowego w zakresie nieruchomości stanowiącej własność Wnioskodawcy i jego żony. W wyniku powyższego procesu Wnioskodawca oraz jego żona przestaną być właścicielami przedmiotowej nieruchomości, otrzymując w zamian odszkodowanie. Wartość powyższego odszkodowania zgodnie z treścią doręczonej Wnioskodawcy oraz jego żonie decyzji zostanie ustalona w odrębnej decyzji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z przedstawionym zdarzeniem przyszłym w przypadku otrzymania odszkodowania Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych od otrzymanego odszkodowania z tytułu wywłaszczenia nieruchomości?

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód otrzymany tytułem odszkodowania za wywłaszczoną nieruchomość jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych (dalej: „podatek PIT”).

Na wstępie Wnioskodawca wskazał, że w myśl art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „ustawa PIT”) opodatkowaniu podatkiem PIT podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych z opodatkowania na podstawie przepisów ustawy PIT oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy PIT, przychodami co do zasady są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Nie oznacza to jednak, że wszystkie otrzymane przez podatnika przychody podlegają opodatkowaniu. Niektóre bowiem kategorie przychodów - wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych określonym w art. 21 ust. 1 ustawy PIT, korzystają ze zwolnienia z podatku PIT. W szczególności, zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy PIT, wolne od podatku PIT są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłaconego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami.

Istnieje wyjątek od przedmiotowego zwolnienia, zgodnie z którym nie jest ono stosowane wyłącznie w sytuacji, gdy:

  1. właściciel nieruchomości, stanowiącej przedmiot .wywłaszczenia nabył ją w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego; oraz jednocześnie
  2. cena nabycia ww. nieruchomości była o co najmniej 50% niższa od wysokości uzyskanego odszkodowania (warunki te muszą być spełnione łącznie co Wnioskodawca wykaże poniżej).

Z powyższego wynika więc, że zwolnione z podatku PIT jest odszkodowanie, które:

  1. zostanie przyznane na podstawie przepisów o gospodarce nieruchomościami; oraz
  2. nie podlega wyłączeniu ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem PIT.

Wnioskodawca wskazuje, że w przypadku otrzymania przez niego odszkodowania obydwie przesłanki będą spełnione, tzn. zostanie ono wypłacone stosownie przepisów o gospodarce nieruchomościami oraz nie zostaną spełnione warunki skutkujące brakiem zwolnienia z opodatkowania podatkiem PIT.

Dodatkowo, Wnioskodawca wskazał, że dla prawidłowości stwierdzenia, że otrzymane odszkodowanie podlega zwolnieniu z opodatkowania PIT nie ma znaczenia fakt, iż przez pewien okres czasu wywłaszczana działka była wykazywana jako w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

Odszkodowanie wypłacane na podstawie przepisów o gospodarce nieruchomościami.

Treść art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy PIT wskazuje, że podstawowym warunkiem uprawniającym do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia, jest uzyskanie przychodu między innymi z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami.

Wnioskodawca wskazuje, że otrzymane przez niego odszkodowanie zostanie wypłacone stosownie przepisów o gospodarce nieruchomościami. Bez znaczenia pozostaje przy tym fakt, że bezpośrednio wypłata odszkodowania nastąpi na podstawie przepisów ustawy o realizacji inwestycji - bowiem podstawą do określenia wysokości odszkodowania oraz zasad jego wypłaty są przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami i to na zasadach określonych w tej ustawie dojdzie do wypłaty odszkodowania. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy PIT warunkuje zaś zwolnienie podatkowe od ustalenia odszkodowania na zasadach określonych w przepisach o gospodarce nieruchomościami.

Uzasadniając powyższą tezę, wskazać w pierwszym rzędzie należy, że ustawa o realizacji inwestycji (na podstawie której rozpoczął się w sprawie proces wywłaszczeniowy) nie reguluje kwestii ustalenia oraz wysokości odszkodowania - brak w niej zapisów regulujących tę kwestię.

Natomiast w myśl art. 12 ust. 5 ustawy o realizacji inwestycji (na podstawie której rozpoczął się w sprawie proces wywłaszczeniowy) do ustalenia wysokości i wypłacenia odszkodowania, o którym mowa powyżej stosuje się odpowiednio przepisy o gospodarce nieruchomościami. Zatem ustawa o realizacji inwestycji w zakresie ustalenia wysokości i zasad wypłacenia odszkodowania za nieruchomości przejętych w jej trybie, nakazuje stosowanie ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Ponadto, zgodnie z art. 23 ustawy o realizacji inwestycji w sprawach nieuregulowanych tą ustawą stosuje się przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami. Powyższe odnosi się w szczególności do ustalania wysokości odszkodowania, co odbywa się stosownie do art. 134 ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Wskazać więc należy, że z treści wyżej wskazanych przepisów wynika, że odszkodowania z tytułu wywłaszczenia nieruchomości (w tym odszkodowanie wypłacone na rzecz Wnioskodawcy) ustalane i wypłacane są stosownie do przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami, ponieważ to właśnie ta ustawa określa zasady wypłaty oraz określenia wartości odszkodowań. Nie reguluje zaś tych kwestii ustawa o realizacji inwestycji, stąd właśnie zawarte w tej ustawie odesłanie do ustawy o gospodarce nieruchomościami i wypłata odszkodowania stosownie do jej regulacji.

Oznacza to więc, że w przypadku wypłaty odszkodowania z tytułu wywłaszczenia nieruchomości spełniona jest hipoteza art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy PIT, który wskazuje, że zwolnione z opodatkowania są odszkodowania wypłacone stosownie do przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Potwierdzeniem powyższego stanowiska są interpretacje indywidualne organów podatkowych np.:

  • Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 20 września 2012 roku (IPPB4/415-545/12-2/JK3) wskazał, że: „istotne znaczenie dla ustalenia skutków podatkowych otrzymania ww. odszkodowania ma treść art. 12 ust. 5 ww. ustawy [ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych], który stanowi, iż do ustalenia wysokości i wypłacenia odszkodowania, o którym mowa w ust. 4a, stosuje się odpowiednio przepisy o gospodarce nieruchomościami (...) odszkodowanie wypłacane Wnioskodawczyni za nieruchomość prywatną zajętą na cele realizacji inwestycji drogowej, jeżeli zostanie wypłacone na podstawie przepisów o gospodarce nieruchomościami mieści się w dyspozycji art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu”,
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z 4 czerwca 2013 r. (ITPB1/415-293/13/PSZ) uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, że „mając na uwadze art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od tego podatku są przychody z odszkodowania za wywłaszczenie, które zostały dokonane na podstawie: art. 12 ust. 5 ustawy o szczególnych zasadach, przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, ustawy o gospodarce nieruchomościami”,
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 3 grudnia 2010 r. (IBPBI/1/415-978/10/KB) wskazał, że: „Stosownie natomiast do art. 12 ust 5 ww. ustawy, do ustalenia wysokości i wypłacenia odszkodowania, o którym mowo w ust. 4a, stosuje się odpowiednio przepisy o gospodarce nieruchomościami (...) Wywłaszczanemu właścicielowi przysługuje odszkodowanie, którego zasady ustalania oraz wypłaty określa ww. ustawa o gospodarce nieruchomościami. Odszkodowanie to stanowi zatem co do zasady przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych”,
  • NSA w wyroku z 24 stycznia 2013 r. (II FSK 1117/11) „każde odszkodowanie za odjęcie prawa własności na cel publiczny, którego zasady ustalania oraz wypłaty określają przepisy o gospodarce nieruchomościami korzysta ze zwolnienia podatkowego po spełnieniu warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 29 u.p.d.o.f. Nie ma natomiast znaczenia, czy podstawa wypłacenia odszkodowania wynika z przejęcia nieruchomości z mocy prawa w trybie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, czy ustawy o gospodarce nieruchomościami i czy jest konsekwencją postępowania wywłaszczeniowego.”

Brak spełnienia przez Wnioskodawcę przesłanek wyłączających zwolnienie z opodatkowania podatkiem PIT.

W przypadku Wnioskodawcy nie zostały spełnione ograniczenia w zakresie zwolnienia z podatku PIT wypłacanych odszkodowań.

Z analizy art. 21 ust. l pkt 29 ustawy PIT wynika bowiem, że odszkodowanie uzyskane z tytułu wywłaszczenia nieruchomości podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem PIT, o ile nie zaistniały łącznie (kumulatywnie) dwie negatywne przesłanki, tj. (1) nieruchomość stanowiąca przedmiot wywłaszczenia została nabyta w okresie dwóch lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego, (2) za cenę o co najmniej 50% niższą od wartości odszkodowania.

Wnioskodawca wskazuje, że ww. wyłączenie ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem PIT nie znajdzie zastosowania w sprawie, ponieważ nabył on przedmiotową nieruchomość w okresie wcześniejszym niż 2 lata przed rozpoczęciem procesu wywłaszczeniowego, tzn. nie została spełniona pierwsza z ww. przesłanek.

W tym miejscu wskazać należy, iż proces wywłaszczeniowy (stanowiący podstawę do ustalenia 2-letniego okresu o którym mowa w art. 29 ust. 1 pkt 29 ustawy PIT) rozpoczął się w dniu otrzymania przez Wnioskodawcę decyzji, tj. z dniem 16 lipca 2012 r. Z treści otrzymanej decyzji wynika, bowiem, iż w związku z udzielonym przez Wojewodę zezwoleniem na realizację inwestycji drogowej, rozpoczęty został proces wywłaszczenia nieruchomości stanowiącej własność Wnioskodawcy. Powyższa decyzja stanowi również podstawę do dokonania wpisów w księdze wieczystej i katastrze nieruchomości, zgodnie z przepisami ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych.

Ponieważ wywłaszczana nieruchomość została przez Wnioskodawcę nabyta w 2001 r., od daty jej zakupu do dnia wszczęcia procesu wywłaszczeniowego minęło ponad 2 lata. W związku z powyższym nie została spełniona jedna z przesłanek wyłączających zwolnienie z opodatkowania podatkiem PIT odszkodowania z tytułu wywłaszczenia nieruchomości.

Wnioskodawca wskazuje przy tym, że nie jest mu znana wartość odszkodowania co oznacza, że możliwe, że należne Mu odszkodowanie będzie o co najmniej 50% wyższe od ceny nabycia przedmiotowej nieruchomości. Powyższe nie jest jednakże pewne, bowiem postępowanie w sprawie odszkodowania nadal się toczy i do dnia dzisiejszego Wnioskodawca nie otrzymał decyzji w przedmiotowej kwestii, w związku z czym nie jest możliwe wykazanie wysokości odszkodowania.

Niemniej jednak, nawet w sytuacji zaistnienia powyższej przesłanki (jeśli wartość odszkodowania będzie wyższa niż 50% ceny nabycia nieruchomości), uzyskane odszkodowanie będzie zwolnione z podatku PIT, bowiem nie została spełniona pierwsza przesłanka negatywna wyłączająca możliwość zastosowania zwolnienia przedmiotowego (upłynęły ponad dwa lata pomiędzy nabyciem nieruchomości, a rozpoczęciem procesu wywłaszczenia).

Wnioskodawca wskazuje bowiem, że w sytuacji gdy spełniony jest tylko jeden ze wskazanych w art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy PIT warunków (lub też żaden z nich nie zostanie spełniony), wówczas uzyskany przychód nadal będzie korzystał ze zwolnienia. W konsekwencji, nawet w sytuacji, gdyby tylko jedna z przesłanek negatywnych wskazanych w ww. przepisie została spełniona (np. cena nabycia wywłaszczanej nieruchomości była o ponad 50% niższa od wartości odszkodowania, lecz nieruchomość została nabyta wcześniej niż 2 lata przed rozpoczęciem procesu wywłaszczenia) wówczas przychód uzyskany z powyższego tytułu będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem PIT.

Potwierdzeniem powyższego stanowiska są interpretacje indywidualne organów podatkowych wyrażone m.in.:

  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 14 marca 2013 r. (IPTPB2/415-878/12-2/TS) organ wskazał, że z analizy art. 29 ust. 1 pkt 29 ustawy PIT wynika, że: „przedmiotowe zwolnienie nie będzie przysługiwało jeżeli łącznie spełnione zostaną następujące warunki: 1. nabycie nieruchomości nastąpiło w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego(...) 2. Cena jej nabycia była o co najmniej 50% niższa od wysokości odszkodowania (...) w przypadku gdy spełniony zostanie tylko jeden z warunków albo żaden z nich, wówczas uzyskany przychód będzie korzystał ze zwolnienia”,
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 20 września 2012 r. (IPPB4/415-545/12-2/JK3) organ wskazał, że: „zwolnienie przewidziane w przepisie art. 21 ust 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie przysługiwało, jeżeli łącznie spełnione zostaną następujące warunki: nabycie nieruchomości nastąpiło w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego lub odpłatnym zbyciem, cena jej nabycia była o co najmniej 50% niższa od wysokości odszkodowania lub ceny zbycia. W przypadku, gdy spełniony zostanie tylko jeden z warunków albo żaden z nich, uzyskany przychód będzie korzystał ze zwolnienia”),
  • w interpretacji indywidualnej z dnia 2 listopada 2010 r. (ITPB2/415-744/10/MM) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy wskazał, że: „w przypadku, gdy spełniony zostanie tylko jeden z warunków albo żaden z nich, uzyskany przychód będzie korzystał ze zwolnienia (...) nabycie nieruchomości miało miejsce w okresie przekraczającym 2 lata przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego, co w świetle art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakazuje uznać, że pierwsza z dwóch negatywnych przesłanek zwolnienia przedmiotowego nie została spełniona (…) odszkodowanie które otrzymał Wnioskodawca z tytułu wywłaszczenia nieruchomości pod drogę gminną korzysta ze zwolnienie przedmiotowego”.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz cytowane uprzednio przepisy, należy stwierdzić że odszkodowanie, które ma być wypłacone Wnioskodawcy za nieruchomość zajętą na cele realizacji inwestycji drogowej, mieści się w dyspozycji art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji nie będzie podlegało opodatkowaniu PIT.

Możliwość zastosowania zwolnienia w przypadku gdy wywłaszczana nieruchomość była wykazywana jako składnik majątkowy w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

Wnioskodawca wskazuje, że dla prawidłowości stwierdzenia, że otrzymane odszkodowanie podlega zwolnieniu z opodatkowania PIT nie ma znaczenia fakt, iż przez pewien okres czasu wywłaszczana nieruchomość była wykazywana jako składnik majątkowy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

Po pierwsze bowiem, w momencie otrzymania odszkodowania wywłaszczana nieruchomość nie będzie stanowić składnika majątkowego wykorzystywanego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Po drugie zaś, zwolnienie statuowane na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy przychodów uzyskanych przez wszystkich podatników PIT, bez względu na to, czy prowadzą oni działalność gospodarczą, czy też nie oraz bez względu na to, czy dana nieruchomość wykazywana jest jako składnik majątkowy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej czy też nie.

Wskazać w tym zakresie należy, że co do zasady odszkodowania otrzymane z tytułu uszczerbku w majątku podatnika stanowią przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W zależności od tego czy powstała szkoda dotyczyła składnika majątku związanego z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, czy też nie miała związku z tą działalnością, uzyskany przychód stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej lub przychód z innych źródeł. Podkreślić jednakże należy, że niezależnie od tego, czy otrzymane odszkodowanie zostałoby uznane za przychód z innych źródeł bądź za przychód z działalności gospodarczej, to i tak zawsze będzie ono objęte zwolnieniem z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy PIT.

Powyższe wynika z faktu, że katalog zwolnień z opodatkowania wskazany w art. 21 ustawy PIT zasadniczo dotyczy zarówno podatników, uzyskujących dany przychód w ramach źródła przychodów, jakie stanowi działalność gospodarcza, jak również jako przychód z innych źródeł (jak to jest w przypadku podatników otrzymujących odszkodowania, a nieprowadzących działalności gospodarczej). Jest to związane z tym, że przepis art. 21 ust 1 pkt 29 ustawy PIT nie uzależnia możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania odszkodowania otrzymanego z tytułu wywłaszczenia nieruchomości w zależności od tego czy ta nieruchomość stanowiła majątek prywatny, bądź też była wykorzystywana przez podatnika w ramach wykonywanej działalności gospodarczej.

Powyższy przepis w sposób jasny ustanawia warunki do zastosowania zwolnienia z opodatkowania, a więc wypłatę odszkodowania stosownie do przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz brak łącznego spełnienia dwóch przesłanek wyłączających możliwość zastosowania zwolnienia.

Oznacza to, że skoro, jak zostało wykazane w punktach 1 i 2 powyżej. Wnioskodawca spełnia ww. warunki, to przedmiotowe zwolnienie może znaleźć w jego przypadku zastosowanie, bez względu na to, na jakie cele wykorzystywał działkę przed jej wywłaszczeniem.

  • Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z 4 czerwca 2013 r. (ITPB1/415-293/13/PSZ) wskazał, że: „Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że na potrzeby działalności spółki, której współwłaścicielami są dwie osoby fizyczne, (...) w latach 1999-2004 zakupiono również grunty (…) z dniem 18 kwietnia 2012 r. .wymienione grunty stały się własnością Gminy Miasta, na podstawie decyzji wywłaszczeniowych Prezydenta Miasta. Przejęcie gruntów (...) skutkowało wypłatą odszkodowania na konto spółki jawnej. (...) Oznacza to, że spełnione zostały przesłanki do zastosowania zwolnienia, zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zatem odszkodowanie o którym mowa we wniosku może korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie tego przepisu”,
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 3 grudnia 2010 r. (IBPBI/1/415-978/10/KB) wskazał, że: „co do zasady, odszkodowania otrzymane w związku z powstaniem szkody w składniku majątku związanym z prowadzoną przez podatnika pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowią przychód z tej działalności i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zauważyć jednak należy, że w myśl art. 21 ust 1 pkt 29 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami”,
  • w interpretacji indywidualnej z 12 lipca 2010 r. ( IBPBI/1/415-381/10/KB) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wskazał, że: „W ramach prowadzonej działalności w połowie lat 90-tych XX wieku zakupił - jako podatnik VAT i w ramach działalności opodatkowanej VAT - nieruchomość inwestycyjną. Na nieruchomości tej planował wybudować nowy zakład produkcyjny (...) Wywłaszczanemu właścicielowi przysługuje odszkodowanie, którego zasady ustalania oraz wypłaty określa ww. ustawa o gospodarce nieruchomościami. Odszkodowanie to stanowi zatem co do zasady przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na podstawie cyt. art. 21 ust. 1 pkt 29”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie należy zauważyć, że niniejsza interpretacja oparta została na przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.).

Końcowo należy wyjaśnić, że z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z treści art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, a zatem wywierają skutki prawne w stosunku do tego podmiotu, do którego są skierowane. Niniejsza interpretacja jest wiążąca dla Wnioskodawcy, jako osoby występującej z wnioskiem, natomiast nie chroni współmałżonka.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj