Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-887/13-4/BH
z 30 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19.08.2013 r. (data wpływu 22.08.2013 r.), uzupełnionym pismem a z dnia 8.09.2013 r. (data wpływu 13.09.2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 30.08.2013 r. doręczone Stronie w dniu 5.09.2013 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu wyposażenia świetlicy– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 22.08.2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu wyposażenia świetlicy. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 10.09.2013 r. (data wpływu 13.09.2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 30.08.2013 r. Nr IPPP2/443-887/13-2/BH.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Ochotnicza Straż Pożarna (dalej „OSP” lub „Wnioskodawca”) jest osobą prawną partycypującą w programie obszarów wiejskich na lata 2007-2013 współfinansowanym z Europejskiego Funduszu Rolnego. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest płatnikiem VAT oraz nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT.

Prowadzona przez OSP działalność nie jest działalnością dochodową, generującą przychody. Wnioskodawca prowadzi wyłącznie działalność statutową. Celem realizowanej przez OSP operacji jest wyposażenie świetlicy w niezbędny sprzęt kuchenny.

W ramach planowanych zakupów, które stanowić będą koszty refundowane z UE występuje podatek VAT np. przy zakupie urządzeń kuchennych (kuchni, garnków, taboretu), naczyń, sztućców. Zakupy, o których mowa będą realizowane w okresie programowania 2007-2013.

Świetlica służy społeczności lokalnej. W niej odbywają się spotkania Kół Gospodyń Wiejskich, Strażaków, dzieci i młodzieży. Zakupiony sprzęt będzie wykorzystywany na potrzeby społeczności i organizowanych w świetlicy imprez: np. spotkań opłatkowych, Dnia Kobiet, Wielkanocy. Zakupione wyposażenie będzie udostępniane nieodpłatnie.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy istnieje możliwość odzyskania przez OSP podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy:


OSP nie jest płatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT. Prowadzi wyłącznie działalność statutową i realizując działania w programie rozwoju obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 nie może odzyskać w żaden sposób uiszczonego podatku VAT zgodnie z art. 15 i następnymi ustawy z 2004 r. o podatku od towarów i usług. Prowadzona działalność nie jest działalnością dochodową generującą przychody.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści cytowanego art. 86 ust. 1 ustawy, wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z opisu sprawy wynika, iż w celu realizacji Projektu polegającego na wyposażeniu świetlicy w Kaszowie, OSP dokonuje zakupów towarów w postaci urządzeń kuchennych, naczyń itp. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Zakupiony sprzęt będzie wykorzystywany nieodpłatnie na potrzeby społeczności lokalnej i organizowanych w świetlicy imprez: np. spotkań opłatkowych, Dnia Kobiet, Wielkanocy, spotkań Kół Gospodyń Wiejskich, Strażaków, dzieci i młodzieży.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że w zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku, Wnioskodawcy, z tytułu zakupów związanych z wyposażeniem świetlicy, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem poniesione wydatki nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca nie będzie miał również prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.


Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj