Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-512/12-2/IZ
z 31 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-512/12-2/IZ
Data
2012.08.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków --> Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
lombardy
marża
metale szlachetne
pożyczka
wyroby jubilerskie
zastaw
złom
złoto


Istota interpretacji
dotyczy opodatkowania marżą nieodebranego przedmiotu zastawu w postaci wyrobów jubilerskich oraz opodatkowania marżą nieodebranego przedmiotu zastawu w postaci złomu złota



Wniosek ORD-IN 381 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29.05.2012 r. (data wpływu 1.06.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie

  • opodatkowania marżą nieodebranego przedmiotu zastawu w postaci wyrobów jubilerskich– jest prawidłowe,
  • opodatkowania marżą nieodebranego przedmiotu zastawu w postaci złomu złota - jest nieprawidłowe,
  • opodatkowania marżą sprzedaży złomu złota- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1.06.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług opodatkowania marżą nieodebranego przedmiotu zastawu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, wykonuje zarówno czynności zwolnione z VAT, jak i opodatkowane VAT, posiada również kasę fiskalną.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na udzielaniu pożyczek pod zastaw tzw. usługi lombardowe, gdzie przedmiotem zastawów są rzeczy ruchome w tym wyroby jubilerskie oraz złom złota. Przychodem z ww. działalności są odsetki od udzielonej pożyczki, opłata za przechowywanie zastawionych ruchomości, a w przypadku nieodebrania zastawionych ruchomości przychód z ich sprzedaży.

Podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje również skupu i sprzedaży złomu złota i srebra. Jest to drugi rodzaj działalności. Skup powyższego złomu dokonuje na umowę kupna-sprzedaży wyłącznie od osób fizycznych, złom złota i srebra również sprzedawany jest wyłącznie osobom fizycznym.

Podatnik odsetki od udzielonej pożyczki oraz opłatę za przechowywanie zastawionych ruchomości opodatkowuje w stawce podatku VAT zwolnionej. Przy sprzedaży przedmiotów zastawu od udzielonej pożyczki nieodebranych w umówionym terminie, w tym biżuterii złotej i srebrnej, złomu złota i srebra, które zgodnie z umową przechodzą na własność pożyczkodawcy korzysta z procedury szczególnej VAT marża, przy zastosowaniu stawki podatkowej 23%. Marża ustalana jako różnica między uzyskaną kwotą ze sprzedaży a kwotą nabycia, czyli wartością niespłaconej pożyczki. Podatnik opodatkowuje również kwotę marży przy drugim rodzaju działalności tj. sprzedaży złomu złota i srebra. Marża ta stanowi różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku zgodnie z art. 120 ust.4. w stawce podatku 23%.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  • Czy jest prawidłowe zastosowanie procedury marża w odniesieniu do sprzedaży nieodebranego przedmiotu zastawu, w tym również wyrobów jubilerskich oraz złomu złota i srebra osobom fizycznym...
  • Czy jest prawidłowe zastosowanie procedury marży w odniesieniu do sprzedaży złomu złota i srebra osobom fizycznym, jeżeli podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od ich zakupu, gdyż skup nastąpił od osób fizycznych na umowę kupna-sprzedaży...

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż nieodebranych zastawów, w tym wyrobów jubilerskich i złomu złota i srebra dokonywana na podstawie umowy przewłaszczenia, które nabył od osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej może korzystać z procedury szczególnej VAT marża, przy zastosowaniu stawki podstawowej 23%.Zdaniem Podatnika również przy sprzedaży zakupionego od osób fizycznych złomu złota i srebra podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług może być marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku zgodnie z art. 120 ust. 4. Podatnik skupuje złoto i srebro na podstawie umów kupna-sprzedaży wyłącznie od osób fizycznych, nie ma więc możliwości odliczenia podatku naliczonego. Powyższy złom sprzedaje w nieprzetworzonej postaci również osobom fizycznym. Opodatkowanie więc podatkiem od towarów i usług całej kwoty przychodu uzyskanego ze sprzedaży złomu złota i srebra byłoby dla podatnika krzywdzące i czyniłoby powyższą działalność nieopłacalną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się:

  • za prawidłowe w zakresie opodatkowania marżą nieodebranego przedmiotu zastawu w postaci wyrobów jubilerskich oraz
  • za nieprawidłowe w zakresie opodatkowania marżą nieodebranego przedmiotu zastawu w postaci złomu złota i sprzedaży złomu złota i srebra.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (…).

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, towarami w rozumieniu ww. ustawy są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Co do zasady, stosownie do art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ustawy o VAT, stawka podatku w okresie od 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r. wynosi 23% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastarzeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 (…).

Stosownie do zapisu art. 120 ust. 4 ustawy, w przypadku podatników wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Według art. 120 ust. 10 ww. ustawy przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

  1. osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
  2. podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  3. podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;
  4. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  5. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Stosownie do art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy, na potrzeby stosowania Rozdziału 4 - szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków- przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 24.41.10.0, 24.41.20.0, ex 24.41.30.0, ex 32.12.11.0, ex 32.12.12.0 i 38.11.58.0).

Z analizy powyższych przepisów wynika, iż opodatkowanie marży nie może mieć zastosowania w przypadku niektórych towarów takich jak metale szlachetne lub kamienie szlachetne oznaczone symbolami CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112, PKWiU 24.41.10.0, 24.41.20.0, ex 24.41.30.0, ex 32.12.11.0, ex 32.12.12.0 i 38.11.58.0.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na udzielaniu pożyczek pod zastaw tzw. usługi lombardowe, gdzie przedmiotem zastawów są rzeczy ruchome w tym wyroby jubilerskie oraz złom złota. Przychodem z ww. działalności są odsetki od udzielonej pożyczki, opłata za przechowywanie zastawionych ruchomości, a w przypadku nieodebrania zastawionych ruchomości przychód z ich sprzedaży.

Podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje również skupu i sprzedaży złomu złota i srebra. Jest to drugi rodzaj działalności. Skup powyższego złomu dokonuje na umowę kupna-sprzedaży wyłącznie od osób fizycznych, złom złota i srebra również sprzedawany jest wyłącznie osobom fizycznym.

Działalność lombardowa polega na pożyczaniu pieniędzy pod zastaw. Klient korzystający z pożyczki lombardowej może odzyskać przedmiot zastawu po dokonaniu zwrotu pożyczonej kwoty wraz z prowizją naliczoną przez właściciela lombardu.

Zabezpieczenie udzielonej przez lombard pożyczki może być dokonane w drodze przewłaszczenia. Przewłaszczenie rzeczy na zabezpieczenie polega na przeniesieniu własności rzeczy na wierzyciela z równoczesnym zobowiązaniem go - pod warunkiem uiszczenia w terminie zabezpieczonego długu - do powrotnego przeniesienia własności rzeczy na dłużnika. W razie niewykonania przez pożyczkobiorcę zobowiązania w umówionym terminie, podmiot świadczący usługę lombardową staje się nieograniczonym właścicielem rzeczy będącej przedmiotem przewłaszczenia. Przewłaszczone rzeczy najczęściej sprzedawane są w ramach prowadzonej działalności lombardowej.

Lombard wykonuje więc co do zasady, dwa główne rodzaje czynności, odmiennie opodatkowane podatkiem VAT, czyli udzielanie pożyczek pieniężnych pod zastaw ruchomości i papierów wartościowych w zamian za określone wynagrodzenie (prowizję), oraz sprzedaż zastawionych i nieodebranych rzeczy, tj. dostawę towarów. Dodatkowo mogą występować czynności o charakterze pomocniczym.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że w przypadku sprzedaży nieodebranego zastawu w postaci wyrobów jubilerskich, nabytych (przewłaszczonego) przez Wnioskodawcę od podmiotów, określonych w art. 120 ust. 10 ustawy, Wnioskodawca ma prawo opodatkować taką sprzedaż na zasadzie opodatkowania marży na podstawie art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, pod warunkiem, iż towary stanowiące ten zastaw spełniają definicję towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków. W sytuacji Wnioskodawcy prowadzącego lombard można uznać, że dokonuje on sprzedaży towarów będących przedmiotami używanymi, których stał się właścicielem wskutek tego, iż pożyczkobiorca nie dokonał spłaty udzielonej mu pożyczki. Towary te spełniają zatem definicję, o której mowa w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT. W przypadku sprzedaży nieodebranego zastawu w postaci wyrobów jubilerskich podstawą opodatkowania będzie marża stanowiąca różnicę pomiędzy kwotą, którą ma zapłacić nabywca, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku. Za kwotę nabycia należy uznać wartość niespłaconej pożyczki.

Zatem w zakresie możliwości opodatkowania marżą sprzedaży nieodebranych zastawów w postaci wyrobów jubilerskich (nabytych w drodze przywłaszczenia) stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Powyższa procedura nie będzie miała zastosowania odpowiednio do sprzedaży nieodebranego zastawu, którego przedmiot stanowi złom złota, jak i uprzednio zakupionego od osób fizycznych złomu złota i srebra.

Jak wskazano bowiem wcześniej opodatkowanie dostawy marżą nie może mieć zastosowania w przypadku niektórych towarów takich jak metale szlachetne lub kamienie szlachetne oznaczone symbolami CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112, PKWiU 24.41.10.0, 24.41.20.0, ex 24.41.30.0, ex 32.12.11.0, ex 32.12.12.0 i 38.11.58.0.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. w zakresie używanych w zgłoszeniach INTRASTAT kodów towarowych obowiązuje Nomenklatura Scalona, określona w załączniku nr 1 do rozporządzenia Rady EWG Nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z dnia 7 września 1987 r., str. 1 i n.). Załącznik nr 1 został zmieniony rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 155/2012 z dnia 21 lutego 2012 r. zmieniające załącznik 1 do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. U. E. nr L 50 z dnia 23 lutego 2012

Kod CN 7112, który został wskazany w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy, obejmuje - Odpady i złom metali szlachetnych lub metali platerowanych metalami szlachetnymi; pozostałe odpady zawierające metale szlachetne lub związki metali szlachetnych, w rodzaju stosowanych zasadniczo do odzyskiwania metali szlachetnych.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, iż Wnioskodawca w odniesieniu do sprzedaży nieodebranego zastawu, którego przedmiot stanowi złom złota, jak i sprzedaży uprzednio zakupionego od osób fizycznych złomu złota i srebra, które to towary nie są towarami używanymi w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy, nie ma możliwości zastosowania procedury VAT marża na podstawie art. 120 ust. 4 ustawy. Zatem ich sprzedaż podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Z uwagi na to, iż zarówno w przepisach ustawy jak i rozporządzeń wydanych na jej podstawie nie przewidziano preferencyjnej stawki podatku dla dostawy złomu złota i srebra ich sprzedaż podlega na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a art. ustawy stawką podatku w wysokości 23%.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy odnośnie możliwości opodatkowania marżą sprzedaży nieodebranych zastawów w postaci złomu złota (nabytych w drodze przywłaszczenia) jak i nabytych w drodze zakupu złomu złota i srebra uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj