Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-602/13/MS
z 7 października 2013 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2013 r. (data wpływu 1 lipca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 30 sierpnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 1 lipca 2013 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 30 sierpnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka powstała w dniu 1 października 2012 r. Udziały Spółce w 100% objęła Gmina. Spółka jest dzierżawcą gruntu wraz z posadowioną na nim halą sportową na podstawie umowy zawartej z Gminą w dniu 1 października 2012 r.
Przedmiotem działalności Spółki są m.in.: działalność obiektów sportowych 93.11. Z; działalność klubów sportowych 93.12. Z; działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej 93.13. Z; pozostała działalność związana ze sportem 93.19. Z; pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna 93.29. Z; pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych - 85.51 .Z.
W przyszłości Spółka zamierza rozwinąć oferowaną bazę usług poprzez:
- udostępnienie torów do gry w kręgle,
- udostępnienie sauny,
- sprzedaż biletów, a także karnetów na siłownię,
- organizację imprez sportowo-rekreacyjnych, turniejów i zawodów za odpłatnością wnoszoną przez uczestników, tzw. opłaty startowej,
- prowadzenie zajęć nauki gry w tenisa ziemnego, karate itp.,
- sprzedaż biletów wstępu dla kibiców i obserwatorów na turnieje piłki nożnej, siatkówki itp.,
- sprzedaż biletów wstępu dla widzów na imprezy rekreacyjne,
- udostępnienie groty solnej komercyjnie, bez orzeczenia lekarskiego.
Wątpliwości Spółki dotyczą prawidłowego stosowania stawki podatku od towarów i usług w ramach świadczonych w przyszłości usług.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
- Czy do świadczonych w przyszłości przez Spółkę usług w zakresie: udostępnienia torów do gry w kręgle, sprzedaży biletów wstępu dla kibiców i obserwatorów na turnieje piłki nożnej, siatkowej itp., a także do sprzedaży biletów wstępu dla widzów na organizowane imprezy rekreacyjne – Spółka może stosować preferencyjną 8% stawkę VAT na podstawie załącznika nr 3 poz. 179, poz. 185 oraz poz. 186 ustawy o podatku od towarów i usług?
- Czy usługi: udostępniania sauny, sprzedaży biletów oraz karnetów na siłownię, udostępniania groty solnej (komercyjnie, bez orzeczenia lekarskiego) - powinny być opodatkowane 23% stawką podatku od towarów i usług?
- Czy usługi organizacji imprez sportowo-rekreacyjnych, turniejów i zawodów za odpłatnością wnoszoną przez uczestników tzw. opłaty startowej - powinny być opodatkowane 23% stawką podatku od towarów i usług?
- Czy usługi prowadzenia nauki gry tenisa ziemnego, karate itp. powinny być opodatkowane 23% stawką podatku od towarów i usług?
Ad. 1.
Zdaniem Wnioskodawcy, usługi udostępnienia torów do gry w kręgle powinny być opodatkowane 8% stawką podatku od towarów i usług, albowiem zgodnie z treścią załącznika nr 3 poz. 179 do ustawy towarów i usług, usługi te związane są z działalnością obiektów sportowych. W poz. 179 ujęto PKWiU 93.11.10.0, w którym mieszczą się usługi związane z działalnością obiektów sportowych. W powiązaniu z PKD sekcja R dział 93, grupowanie 93.11.10.0 obejmuje m.in.: tory do gry w kręgle.
Ponadto, sprzedaż biletów wstępu dla kibiców i obserwatorów na turnieje piłki nożnej, siatkowej itp. również powinno podlegać opodatkowaniu 8% stawką podatku od towarów i usług, na podstawie poz. 185 załącznika nr 3. Natomiast usługi związane ze sprzedażą biletów wstępu na imprezy rekreacyjne dla widzów powinny być opodatkowane 8% stawką podatku od towarów i usług w oparciu o poz. 186 załącznika 3 do ustawy.
Ad. 2
Zdaniem Wnioskodawcy, usługi udostępniania sauny (PKWiU 96.04.10.0), sprzedaży biletów oraz karnetów na siłownię (PKWiU 96.04.10.0), usługi komercyjnego udostępniania groty solnej tj. bez orzeczenia lekarskiego (PKWiU 96.04.10.0), powinny być opodatkowane 23% stawką podatku od towarów i usług.
Ad. 3.
Zdaniem Wnioskodawcy, usługi organizacji imprez sportowo-rekreacyjnych, turniejów i zawodów za odpłatnością wnoszoną przez uczestników tzw. opłaty startowej (PKWiU 93.19.19) powinny być opodatkowane 23% stawką podatku od towarów i usług.
Ad. 4.
Zdaniem Wnioskodawcy, usługi prowadzenia nauki gry tenisa ziemnego, karate itp. (PKWiU 85.51.10.0) - powinny być opodatkowane 23% stawką podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…)
Jak stanowi art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Należy podkreślić, iż od 1 stycznia 2011 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług obowiązuje Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług z 2008 r., stanowiąca załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).
Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.
I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.
Jednocześnie, w załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, w poz. 179 wymieniono „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych” klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2008 r. pod symbolem PKWiU 93.11.10.0.
Pod poz. 185 powołanego załącznika ustawodawca wymienił – bez względu na symbol PKWiU – „Wstęp na imprezy sportowe”.
Ponadto, pod poz. 186 tego załącznika do ustawy wymieniono – bez względu na symbol PKWiU – „Pozostałe usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu”.
Z objaśnienia 1) do powyższego załącznika wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.
Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r., stosowaną dla celów podatku od towarów i usług, w Sekcji R mieszczą się Usługi kulturalne, rozrywkowe, sportowe i rekreacyjne. W Dziale 93 „usługi związane ze sportem, rozrywką i rekreacją” mieszczącym się w Sekcji R wymienione zostały:
- 93.1 usługi związane ze sportem 93.11.10 usługi związane z działalnością obiektów sportowych
- 93.2 usługi związane z rozrywką i rekreacją: W dziale 96 „pozostałe usługi indywidualne”, mieszczącym się w sekcji S, wymienione zostały: I. 96.0 Pozostałe usługi indywidualne obejmujące m.in. grupę 96.04 – usługi związane z poprawą kondycji fizycznej.
W wyjaśnieniach do PKWiU wskazano, iż grupowanie 93.11.10.0 „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych” obejmuje:
- usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp.,
- usługi związane z działalnością torów wyścigowych dla samochodów, psów i koni,
- sługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych.
Grupowanie to nie obejmuje:
- usług związanych z działalnością wyciągów narciarskich, sklasyfikowanych w 49.39.20.0,
- usług zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi świadczonych na zlecenie, sklasyfikowanych w 68.32.13.0,
- wypożyczania i dzierżawy sprzętu rekreacyjnego i sportowego, sklasyfikowanych w 77.21.10.0,
- usług związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej, sklasyfikowanych w 93.13.10.0,
- usług związanych z promowaniem imprez sportowych, sklasyfikowanych w 93.19.11.0,
- usług związanych z działalnością parków rekreacyjnych i plaż, sklasyfikowanych w 93.29.11.0.
Natomiast grupowanie 96.04.10.0 (usługi związane z poprawą kondycji fizycznej), mieszczące się w grupie 96.04 obejmuje usługi świadczone przez łaźnie tureckie, sauny i łaźnie parowe, solaria, salony odchudzające, salony masażu (z wyłączeniem masażu leczniczego) i podobne usługi mające na celu poprawę samopoczucia.
Należy zauważyć, iż w przepisach ustawy nie definiuje się pojęcia „wstępu”. W konsekwencji należy sięgnąć do wykładni językowej, aby poznać jego znaczenie. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., strona internetowa www.sjp.pwn.pl), pod pojęciem tym należy rozumieć „możliwość wejścia gdzieś”. Oznacza to, iż preferencyjną stawkę podatku należy stosować w przypadku gdy opłata za wstęp jest związana z dostępem do określonego obiektu, czy sprzętu różnego rodzaju, tak jak to ma miejsce w przypadku np. siłowni, czy sauny. W sytuacji tego rodzaju opłaty nie ma natomiast znaczenia forma w jakiej dokumentowane jest uiszczenie tej opłaty (karnet czy bilet).
Ponadto, należy zauważyć, że obowiązujący od dnia 1 lipca 2011 r. art. 32 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77/1), wskazuje, iż usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, o których mowa w art. 53 Dyrektywy 2006/112/WE, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej.
W art. 32 ust. 2 tego rozporządzenia wskazano natomiast, że ustęp 1 ma zastosowanie w szczególności do:
- prawa wstępu na spektakle, przedstawienia teatralne, występy cyrkowe, targi, do parków rozrywki, na koncerty, wystawy, jak również inne podobne wydarzenia kulturalne;
- prawa wstępu na wydarzenia sportowe, takie jak mecze lub zawody;
- prawa wstępu na wydarzenia edukacyjne i naukowe, takie jak konferencje i seminaria.
W myśl art. 32 ust. 3 ww. rozporządzenia, ustęp 1 nie obejmuje korzystania z obiektów, takich jak sale gimnastyczne i inne, w zamian za opłatę.
Wstęp należy rozumieć zatem jako możliwość wejścia „gdzieś”, co nie jest równoznaczne z możliwością korzystania z dostępnych tam urządzeń. Opłata za wstęp jest opłatą wnoszoną przez np. kibica co do zasady za uczestniczenie w imprezie poprzez np. oglądanie (uczestnictwo bierne).
Z przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy wynika, iż Spółka na podstawie umowy zawartej z Gminą od dnia 1 października 2012 r. jest dzierżawcą gruntu wraz z posadowioną na nim halą sportową. W ramach prowadzonej działalności Spółka zamierza rozwinąć oferowaną bazę usług i świadczyć w przyszłości następujące usługi: udostępnienie torów do gry w kręgle (sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 93.11.10.0) oraz sprzedaż biletów wstępu dla kibiców i obserwatorów na turnieje piłki nożnej, siatkówki itp. i biletów wstępu dla widzów na imprezy rekreacyjne; udostępnienie sauny, siłowni, groty solnej – komercyjnie (usługi sklasyfikowane do grupowania PKWiU 96.04.10.0), organizację imprez sportowo-rekreacyjnych, turniejów i zawodów za odpłatnością wnoszoną przez uczestników, tzw. opłaty startowej (usługi sklasyfikowane do grupowania PKWiU 93.19.19); prowadzenie zajęć nauki gry w tenisa ziemnego, karate itp.(usługi sklasyfikowane do grupowania PKWiU 85.51.10).
Biorąc pod uwagę ww. przepisy oraz przedstawiony we wniosku stwierdzić należy, że usługi udostępnienia torów do gry w kręgle (sklasyfikowane do grupowania PKWiU 93.11.10.0 jako „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych”) - przy założeniu, że podana klasyfikacja jest prawidłowa – jako wymienione w pozycji 179 załącznika nr 3 do ustawy o VAT podlegają opodatkowaniu 8% stawką VAT zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2. Spółka będzie mogła stosować również preferencyjną 8% stawkę wynikającą z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 w związku z pozycją 185 i 186 załącznika nr 3 ustawy o podatku od towarów i usług, przy sprzedaży biletów wstępu dla kibiców i obserwatorów na turnieje piłki nożnej, siatkowej itp., a także przy sprzedaży biletów wstępu dla widzów na organizowane imprezy rekreacyjne – skoro usługi te związane są jedynie ze wstępem i wykluczają czynny udział nabywającego.
Odnosząc się z kolei do właściwego stosowania stawki podatku VAT dla czynności wstępu do sauny, siłowni czy w przypadku komercyjnego udostępniania groty solnej (które to usługi zostały zaklasyfikowane przez Spólkę do grupowania PKWiU 96.04.10.0 jako „Usługi związane z poprawą kondycji fizycznej” - jako niespełniające warunków, umożliwiających zastosowanie obniżonej stawki, podlegają opodatkowaniu, w myśl art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy, stawką VAT 23%.
Również usługi w zakresie organizacji imprez sportowo–rekreacyjnych, polegające na pobieraniu „opłaty startowej” od uczestników imprezy (sklasyfikowane przez Spółkę do grupowania PKWiU 93.19.19.0 „Pozostałe usługi związane ze sportem i rekreacją”) oraz usługi prowadzenia zajęć nauki gry w tenisa ziemnego, karate itp. (sklasyfikowane do grupowania PKWiU 85.51.10) – przy założeniu, ze podane klasyfikacje są prawidłowe, jako niespełniające warunków, umożliwiających zastosowanie obniżonej stawki, będą podlegały opodatkowaniu stawką podstawową w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 oraz art. 146a pkt 1 ustawy.
Jednocześnie wskazuje się, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji usług według PKWiU. Należy bowiem zauważyć, iż tut. organ nie jest uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towaru lub usługi do grupowania statystycznego.
Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – ( t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.