Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-602/13/MS
z 7 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2013 r. (data wpływu 1 lipca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 30 sierpnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 lipca 2013 r. złożono wniosek, uzupełniony w dniu 30 sierpnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka powstała w dniu 1 października 2012 r. Udziały Spółce w 100% objęła Gmina. Spółka jest dzierżawcą gruntu wraz z posadowioną na nim halą sportową na podstawie umowy zawartej z Gminą w dniu 1 października 2012 r.

Przedmiotem działalności Spółki są m.in.: działalność obiektów sportowych 93.11. Z; działalność klubów sportowych 93.12. Z; działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej 93.13. Z; pozostała działalność związana ze sportem 93.19. Z; pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna 93.29. Z; pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych - 85.51 .Z.


W przyszłości Spółka zamierza rozwinąć oferowaną bazę usług poprzez:


  1. udostępnienie torów do gry w kręgle,
  2. udostępnienie sauny,
  3. sprzedaż biletów, a także karnetów na siłownię,
  4. organizację imprez sportowo-rekreacyjnych, turniejów i zawodów za odpłatnością wnoszoną przez uczestników, tzw. opłaty startowej,
  5. prowadzenie zajęć nauki gry w tenisa ziemnego, karate itp.,
  6. sprzedaż biletów wstępu dla kibiców i obserwatorów na turnieje piłki nożnej, siatkówki itp.,
  7. sprzedaż biletów wstępu dla widzów na imprezy rekreacyjne,
  8. udostępnienie groty solnej komercyjnie, bez orzeczenia lekarskiego.

Wątpliwości Spółki dotyczą prawidłowego stosowania stawki podatku od towarów i usług w ramach świadczonych w przyszłości usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy do świadczonych w przyszłości przez Spółkę usług w zakresie: udostępnienia torów do gry w kręgle, sprzedaży biletów wstępu dla kibiców i obserwatorów na turnieje piłki nożnej, siatkowej itp., a także do sprzedaży biletów wstępu dla widzów na organizowane imprezy rekreacyjne – Spółka może stosować preferencyjną 8% stawkę VAT na podstawie załącznika nr 3 poz. 179, poz. 185 oraz poz. 186 ustawy o podatku od towarów i usług?
  2. Czy usługi: udostępniania sauny, sprzedaży biletów oraz karnetów na siłownię, udostępniania groty solnej (komercyjnie, bez orzeczenia lekarskiego) - powinny być opodatkowane 23% stawką podatku od towarów i usług?
  3. Czy usługi organizacji imprez sportowo-rekreacyjnych, turniejów i zawodów za odpłatnością wnoszoną przez uczestników tzw. opłaty startowej - powinny być opodatkowane 23% stawką podatku od towarów i usług?
  4. Czy usługi prowadzenia nauki gry tenisa ziemnego, karate itp. powinny być opodatkowane 23% stawką podatku od towarów i usług?


Ad. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi udostępnienia torów do gry w kręgle powinny być opodatkowane 8% stawką podatku od towarów i usług, albowiem zgodnie z treścią załącznika nr 3 poz. 179 do ustawy towarów i usług, usługi te związane są z działalnością obiektów sportowych. W poz. 179 ujęto PKWiU 93.11.10.0, w którym mieszczą się usługi związane z działalnością obiektów sportowych. W powiązaniu z PKD sekcja R dział 93, grupowanie 93.11.10.0 obejmuje m.in.: tory do gry w kręgle.

Ponadto, sprzedaż biletów wstępu dla kibiców i obserwatorów na turnieje piłki nożnej, siatkowej itp. również powinno podlegać opodatkowaniu 8% stawką podatku od towarów i usług, na podstawie poz. 185 załącznika nr 3. Natomiast usługi związane ze sprzedażą biletów wstępu na imprezy rekreacyjne dla widzów powinny być opodatkowane 8% stawką podatku od towarów i usług w oparciu o poz. 186 załącznika 3 do ustawy.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi udostępniania sauny (PKWiU 96.04.10.0), sprzedaży biletów oraz karnetów na siłownię (PKWiU 96.04.10.0), usługi komercyjnego udostępniania groty solnej tj. bez orzeczenia lekarskiego (PKWiU 96.04.10.0), powinny być opodatkowane 23% stawką podatku od towarów i usług.

Ad. 3.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi organizacji imprez sportowo-rekreacyjnych, turniejów i zawodów za odpłatnością wnoszoną przez uczestników tzw. opłaty startowej (PKWiU 93.19.19) powinny być opodatkowane 23% stawką podatku od towarów i usług.

Ad. 4.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi prowadzenia nauki gry tenisa ziemnego, karate itp. (PKWiU 85.51.10.0) - powinny być opodatkowane 23% stawką podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…)

Jak stanowi art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Należy podkreślić, iż od 1 stycznia 2011 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług obowiązuje Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług z 2008 r., stanowiąca załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:


  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


Jednocześnie, w załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, w poz. 179 wymieniono „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych” klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2008 r. pod symbolem PKWiU 93.11.10.0.

Pod poz. 185 powołanego załącznika ustawodawca wymienił – bez względu na symbol PKWiU – „Wstęp na imprezy sportowe”.

Ponadto, pod poz. 186 tego załącznika do ustawy wymieniono – bez względu na symbol PKWiU – „Pozostałe usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu”.

Z objaśnienia 1) do powyższego załącznika wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.


Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r., stosowaną dla celów podatku od towarów i usług, w Sekcji R mieszczą się Usługi kulturalne, rozrywkowe, sportowe i rekreacyjne. W Dziale 93 „usługi związane ze sportem, rozrywką i rekreacją” mieszczącym się w Sekcji R wymienione zostały:


  1. 93.1 usługi związane ze sportem 93.11.10 usługi związane z działalnością obiektów sportowych
  2. 93.2 usługi związane z rozrywką i rekreacją: W dziale 96 „pozostałe usługi indywidualne”, mieszczącym się w sekcji S, wymienione zostały: I. 96.0 Pozostałe usługi indywidualne obejmujące m.in. grupę 96.04 – usługi związane z poprawą kondycji fizycznej.


W wyjaśnieniach do PKWiU wskazano, iż grupowanie 93.11.10.0 „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych” obejmuje:


  • usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe itp.,
  • usługi związane z działalnością torów wyścigowych dla samochodów, psów i koni,
  • sługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych.


Grupowanie to nie obejmuje:

  • usług związanych z działalnością wyciągów narciarskich, sklasyfikowanych w 49.39.20.0,
  • usług zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi świadczonych na zlecenie, sklasyfikowanych w 68.32.13.0,
  • wypożyczania i dzierżawy sprzętu rekreacyjnego i sportowego, sklasyfikowanych w 77.21.10.0,
  • usług związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej, sklasyfikowanych w 93.13.10.0,
  • usług związanych z promowaniem imprez sportowych, sklasyfikowanych w 93.19.11.0,
  • usług związanych z działalnością parków rekreacyjnych i plaż, sklasyfikowanych w 93.29.11.0.


Natomiast grupowanie 96.04.10.0 (usługi związane z poprawą kondycji fizycznej), mieszczące się w grupie 96.04 obejmuje usługi świadczone przez łaźnie tureckie, sauny i łaźnie parowe, solaria, salony odchudzające, salony masażu (z wyłączeniem masażu leczniczego) i podobne usługi mające na celu poprawę samopoczucia.

Należy zauważyć, iż w przepisach ustawy nie definiuje się pojęcia „wstępu”. W konsekwencji należy sięgnąć do wykładni językowej, aby poznać jego znaczenie. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., strona internetowa www.sjp.pwn.pl), pod pojęciem tym należy rozumieć „możliwość wejścia gdzieś”. Oznacza to, iż preferencyjną stawkę podatku należy stosować w przypadku gdy opłata za wstęp jest związana z dostępem do określonego obiektu, czy sprzętu różnego rodzaju, tak jak to ma miejsce w przypadku np. siłowni, czy sauny. W sytuacji tego rodzaju opłaty nie ma natomiast znaczenia forma w jakiej dokumentowane jest uiszczenie tej opłaty (karnet czy bilet).

Ponadto, należy zauważyć, że obowiązujący od dnia 1 lipca 2011 r. art. 32 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77/1), wskazuje, iż usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, o których mowa w art. 53 Dyrektywy 2006/112/WE, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej.


W art. 32 ust. 2 tego rozporządzenia wskazano natomiast, że ustęp 1 ma zastosowanie w szczególności do:


  1. prawa wstępu na spektakle, przedstawienia teatralne, występy cyrkowe, targi, do parków rozrywki, na koncerty, wystawy, jak również inne podobne wydarzenia kulturalne;
  2. prawa wstępu na wydarzenia sportowe, takie jak mecze lub zawody;
  3. prawa wstępu na wydarzenia edukacyjne i naukowe, takie jak konferencje i seminaria.


W myśl art. 32 ust. 3 ww. rozporządzenia, ustęp 1 nie obejmuje korzystania z obiektów, takich jak sale gimnastyczne i inne, w zamian za opłatę.

Wstęp należy rozumieć zatem jako możliwość wejścia „gdzieś”, co nie jest równoznaczne z możliwością korzystania z dostępnych tam urządzeń. Opłata za wstęp jest opłatą wnoszoną przez np. kibica co do zasady za uczestniczenie w imprezie poprzez np. oglądanie (uczestnictwo bierne).

Z przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy wynika, iż Spółka na podstawie umowy zawartej z Gminą od dnia 1 października 2012 r. jest dzierżawcą gruntu wraz z posadowioną na nim halą sportową. W ramach prowadzonej działalności Spółka zamierza rozwinąć oferowaną bazę usług i świadczyć w przyszłości następujące usługi: udostępnienie torów do gry w kręgle (sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 93.11.10.0) oraz sprzedaż biletów wstępu dla kibiców i obserwatorów na turnieje piłki nożnej, siatkówki itp. i biletów wstępu dla widzów na imprezy rekreacyjne; udostępnienie sauny, siłowni, groty solnej – komercyjnie (usługi sklasyfikowane do grupowania PKWiU 96.04.10.0), organizację imprez sportowo-rekreacyjnych, turniejów i zawodów za odpłatnością wnoszoną przez uczestników, tzw. opłaty startowej (usługi sklasyfikowane do grupowania PKWiU 93.19.19); prowadzenie zajęć nauki gry w tenisa ziemnego, karate itp.(usługi sklasyfikowane do grupowania PKWiU 85.51.10).

Biorąc pod uwagę ww. przepisy oraz przedstawiony we wniosku stwierdzić należy, że usługi udostępnienia torów do gry w kręgle (sklasyfikowane do grupowania PKWiU 93.11.10.0 jako „Usługi związane z działalnością obiektów sportowych”) - przy założeniu, że podana klasyfikacja jest prawidłowa – jako wymienione w pozycji 179 załącznika nr 3 do ustawy o VAT podlegają opodatkowaniu 8% stawką VAT zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2. Spółka będzie mogła stosować również preferencyjną 8% stawkę wynikającą z art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 w związku z pozycją 185 i 186 załącznika nr 3 ustawy o podatku od towarów i usług, przy sprzedaży biletów wstępu dla kibiców i obserwatorów na turnieje piłki nożnej, siatkowej itp., a także przy sprzedaży biletów wstępu dla widzów na organizowane imprezy rekreacyjne – skoro usługi te związane są jedynie ze wstępem i wykluczają czynny udział nabywającego.

Odnosząc się z kolei do właściwego stosowania stawki podatku VAT dla czynności wstępu do sauny, siłowni czy w przypadku komercyjnego udostępniania groty solnej (które to usługi zostały zaklasyfikowane przez Spólkę do grupowania PKWiU 96.04.10.0 jako „Usługi związane z poprawą kondycji fizycznej” - jako niespełniające warunków, umożliwiających zastosowanie obniżonej stawki, podlegają opodatkowaniu, w myśl art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy, stawką VAT 23%.

Również usługi w zakresie organizacji imprez sportowo–rekreacyjnych, polegające na pobieraniu „opłaty startowej” od uczestników imprezy (sklasyfikowane przez Spółkę do grupowania PKWiU 93.19.19.0 „Pozostałe usługi związane ze sportem i rekreacją”) oraz usługi prowadzenia zajęć nauki gry w tenisa ziemnego, karate itp. (sklasyfikowane do grupowania PKWiU 85.51.10) – przy założeniu, ze podane klasyfikacje są prawidłowe, jako niespełniające warunków, umożliwiających zastosowanie obniżonej stawki, będą podlegały opodatkowaniu stawką podstawową w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 oraz art. 146a pkt 1 ustawy.

Jednocześnie wskazuje się, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji usług według PKWiU. Należy bowiem zauważyć, iż tut. organ nie jest uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – ( t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj