Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-911/13/ESZ
z 29 listopada 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 sierpnia 2013 r. (data wpływu do Organu 4 września 2013 r.), uzupełnionym 7 listopada 2013 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • skutków podatkowych otrzymania i wydatkowania środków finansowych otrzymanych w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego „Kapitał Ludzki”, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego - jest prawidłowe.
  • podstawy prawnej zwolnienia od opodatkowania ww. środków finansowych, w części pochodzącej z:
    • budżetu państwa – jest prawidłowe,
    • budżetu Unii Europejskiej – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 4 września 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania i wydatkowania środków finansowych otrzymanych w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego „Kapitał Ludzki”, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 31 października 2013 r. Znak: IBPBI/1/415-911/13/ESZ, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 7 listopada 2013 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą polegającą na prowadzeniu niepublicznej placówki języków obcych, na podstawie wpisu do ewidencji Gminy. W grudniu 2012 r. zgłosił się jako partner do projektu o dofinansowanie w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki projektu pod nazwą: „Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach”, realizowanego w ramach Działania 9.6 „Upowszechnienie uczenia się dorosłych”, Poddziałania 9.6.2 „Podwyższenie kompetencji osób dorosłych w zakresie znajomości języków obcych”. Wniosek został złożony w Wojewódzkim Urzędzie Pracy. Planowany okres realizacji projektu przypada na okres: od września 2013 do lipca 2014.

Projekt przeprowadzenia kursu nauki języka angielskiego został pozytywnie zaakceptowany przez Komitet Oceny Projektów i zarekomendowany do przeprowadzenia. W związku z tym Wnioskodawca otrzymał potwierdzenie otrzymania dotacji na przeprowadzenie projektu. Wysokość dotacji została skalkulowana przez Wojewódzki Urząd Pracy zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Podstawą kalkulacji były stawki jednostkowe dotyczące kompleksowej usługi szkolenia. Stawki zostały wyliczone na podstawie kalkulacji przeprowadzonej w oparciu o ceny rynkowe usług szkoleniowych oferowanych przez profesjonalne firmy, działające w branży nauki języków obcych oraz szkoleń komputerowych w poszczególnych województwach. Wartość stawki jednostkowej obejmuje wszelkie niezbędne nakłady do prawidłowego przeprowadzenia projektu nauki języka angielskiego dla osób dorosłych. Kwota dotacji zostanie w pełnej wysokości przelana przez Wojewódzki Urząd Pracy na wyodrębniony rachunek celowy w bieżącym roku podatkowym. Za pośrednictwem tego rachunku będą realizowane wyłącznie płatności związane z przeprowadzanym projektem. W związku z powyższym Wnioskodawca będzie posiadał pełną informację dotyczącą kosztów, które w związku z otrzymaną dotacją nie będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodu dla celów podatkowych. Po zakończeniu projektu Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do rozliczenia kwoty otrzymanej dotacji w rozbiciu na poszczególne kategorie, np. wynagrodzenia lektorów, wynajem sal lekcyjnych itp. gdyż wszystkie te pozycje zostały ujęte przy wyliczaniu stawek jednostkowych.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 5 listopada 2013 r., Wnioskodawca wskazał, iż:

  1. Podstawą prawną przyznania (otrzymania) wskazanych we wniosków środków finansowych są:
    • umowa o dofinansowanie projektu „...", zawarta pomiędzy Wojewódzkim Urzędem Pracy, zwanym dalej „Instytucją Pośredniczącą", reprezentowaną przez Dyrektora Wojewódzkiego Urzędu Pracy, a X sp. z o.o. oraz
    • umowa partnerska na rzecz realizacji projektu „...", zawarta na podstawie art. 28a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. z 2009 Nr 84, poz. 712 z późń. zm.) w dniu 1 czerwca 2013 pomiędzy X sp. z o.o., zwaną dalej „Liderem Partnerstwa (Projektu)”, a Wnioskodawcą zwanym dalej „Partnerem”.
  2. Beneficjentem środków pieniężnych otrzymanych z dotacji, o których mowa we wniosku jest X sp. z o.o. oraz na podstawie umowy partnerskiej Wnioskodawca (rozdział 2.2. pkt 1 „Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO Kapitał Ludzki"). Zgodnie z umową partnerską środki finansowe przekazywane Partnerowi przez Lidera Partnerstwa stanowią finansowanie kosztów ponoszonych przez Partnera w związku z wykonaniem zadań określonych w niniejszej umowie, a nie świadczenie usług przez Partnera na rzecz Lidera Partnerstwa.
  3. Wnioskodawca realizuje projekt jako Partner w oparciu o umowę partnerstwa, którą reguluje art. 28a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późń. zm.)
  4. Wskazana we wniosku dotacja została udzielona przez Wojewódzki Urząd Pracy, zwany „Instytucją Pośredniczącą".
  5. Zgodnie z zasadami finansowania POKL 85% środków finansuje Minister Finansów (środki europejskie w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego) oraz 15% Wojewódzki Urząd Pracy w ramach dotacji celowej. Na podstawie umowy o partnerstwie strony uzgodniły podział środków finansowych na realizację projektu w ramach kwoty dofinansowania projektu (budżet Lidera i Partnera w ramach projektu uwzględniający podział środków finansowych na realizacje zadań powierzonych Liderowi i Partnerowi stanowi załącznik do umowy). Lider przekazuje Partnerowi środki na finansowanie kosztów realizacji zadań w formie zaliczki na specjalnie w tym celu wyodrębniony rachunek bankowy, w tym odsetki bankowe od środków na wyodrębnionym rachunku Partnera. Środki na finansowanie kosztów realizacji zadań przekazywane są zgodnie z harmonogramem płatności stanowiącym załącznik do umowy. Przy wydatkowaniu środków w ramach projektu strony stosują się do aktualnych „Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO Kapitał Ludzki".
  6. Z wyżej wymienionych środków zostaną sfinansowane poszczególne pozycje budżetowe (zgodnie z zasadami finansowania POKL), czyli: podręczniki, catering, koszty dojazdu, koszty egzaminów i certyfikatów oraz tzw. „stawki jednostkowe", z których Partner pokrywa koszty prowadzenia kursów językowych. Żadne z tych wydatków nie zostaną przeznaczone na nabycie bądź wytworzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Zgodnie z wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO Kapitał Ludzki, stawka jednostkowa jest określona jako komercyjna cena kursu dla jednej osoby - 60 lekcji i zawiera wszelkie koszty ponoszone przez Organizatora na przeprowadzenie takiego kursu, czyli rekrutacja, reklama, koszty związane z zatrudnieniem nauczyciela (trenera), koszty związane z wynajmem pomieszczeń (najem, media, itp.), koszty związane z dodatkowymi materiałami (materiały ksero) - z wyjątkiem podręczników, które stanowią osobną pozycję budżetową.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy otrzymana dotacja, jako przychód podlega zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy koszty związane z przeprowadzeniem projektu w zakresie otrzymanej decyzji nie stanowią kosztów uzyskania przychodu?
  3. Czy w przypadku gdy koszty związane z przeprowadzeniem projektu okażą się niższe od otrzymanej dotacji, różnica pomiędzy otrzymaną dotacją a faktycznymi kosztami stanowi dochód podlegający opodatkowaniu?

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana dotacja jako przychód podlega zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 25 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm., winno być: t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.)

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, koszty związane z przeprowadzeniem projektu nie stanowią kosztów uzyskania przychodu na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy.

Ad. 3

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku gdy koszty związane z przeprowadzeniem projektu okażą się niższe od otrzymanej dotacji, różnica pomiędzy otrzymaną dotacją a faktycznymi kosztami nie stanowi dochodu podlegającego opodatkowaniu, ponieważ nie można mówić o dochodzie w przypadku, gdy przychód jest zwolniony z opodatkowania.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie natomiast do przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 powołanej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

  • dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
  • ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Przepisem art. 12 pkt 1 lit. a) tiret pięć ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1241), do art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dodany został pkt 136, obowiązujący od 1 stycznia 2010 r., zgodnie z którym wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców. Natomiast art. 23 ust. 1 pkt 56 tej ustawy, od dnia 1 stycznia 2010 r. otrzymał nowe brzmienie zgodnie, z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów (Narodowej Strategii Spójności) służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

Realizowanie projektów w partnerstwie reguluje art. 28a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz.U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 ze zm.) oraz dokument opracowany przez Instytucję Zarządzającą POKL pt.: „ ...”.

Z powołanych regulacji wynika, że partnerstwo polega na tym, iż podmioty tworzące partnerstwo wnoszą do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe w celu wspólnej realizacji projektu. Liderem projektu jest beneficjent, który podpisuje umowę o dofinansowanie projektu i który działa w imieniu i na rzecz partnerów. Warunki realizowania projektu partnerskiego są określone w porozumieniu lub umowie partnerskiej o charakterze cywilnoprawnym. Takie porozumienie lub umowa precyzuje w szczególności zadania partnerów, zasady wspólnego zarządzania projektem oraz sposób przekazywania przez lidera (beneficjenta) środków finansowych na pokrycie niezbędnych wydatków ponoszonych przez partnera na realizację zadań w ramach projektu. W świetle powyższego stwierdzić należy, że lider i partner (partnerzy) działają wspólnie w celu realizacji projektu. Wspólne jest też zarządzanie projektem. Partner jest podmiotem, który wnosi do projektu określone zasoby odpowiadające realizowanym zadaniom i uczestniczy w realizacji projektu na każdym jego etapie. Zatem partner to równorzędny wobec lidera (beneficjenta) podmiot, którego udział w projekcie jest podyktowany koniecznością wykorzystania posiadanych przez partnera specyficznych umiejętności, zasobów, itd. Nie jest to więc wykonawca ani podwykonawca, któremu – na podstawie odrębnej umowy – zlecane są określone prace (dostawy, usługi, roboty) i który za ich wykonanie pobiera wynagrodzenie.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r., o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), z dniem 1 stycznia 2010 r., wprowadzono szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ww. ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 tej ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b, tj.:

  1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 05 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z dnia 31 lipca 2006 r., str. 1),
  2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z dnia 9 listopada 2006 r., str. 1).

Zgodnie z art. 117 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 4 lit. b tiret drugie.

W budżecie środków europejskich – w myśl art. 117 ust. 2 ww. ustawy – ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym, w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 tej ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cytowanej ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe,
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  3. dotacje celowe dla beneficjentów,
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ustawy o finansach publicznych, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Podkreślić również należy, iż w świetle przepisów ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cytowanym wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Ustawa o finansach publicznych zmieniła również sposób dystrybucji środków finansowych na realizację programów, wprowadzając odrębny podmiot – płatnika dokonującego płatności na rzecz beneficjentów. Płatnikiem tym ustanowiono Bank Gospodarstwa Krajowego, który otrzymuje środki z budżetu państwa (z Ministerstwa Finansów), a następnie przekazuje płatność beneficjentowi. Nowy obieg środków na finansowanie programów przedstawia się następująco: budżet państwa (Ministerstwo Finansów) – Bank Gospodarstwa Krajowego – beneficjent.

Na podstawie art. 188 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności (…).

Zgodnie natomiast z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Przy czym, zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą polegającą na prowadzeniu niepublicznej placówki języków obcych. W grudniu 2012 r. zgłosił się, jako partner w projekcie: „Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach” realizowanym w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działania 9.6 „Upowszechnienie uczenia się dorosłych”, Poddziałania 9.6.2 „Podwyższenie kompetencji osób dorosłych w zakresie znajomości języków obcych”. Planowany okres realizacji projektu przypada na okres od września 2013 do lipca 2014. Beneficjentem środków pieniężnych otrzymanych z dotacji, o których mowa we wniosku jest X sp. z o.o. (Lider) oraz Wnioskodawca, który realizuje projekt jako Partner w oparciu o umowę partnerstwa, którą reguluje art. 28a ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późń. zm.). Zgodnie z zasadami finansowania POKL 85% środków finansuje Minister Finansów (środki europejskie w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego) oraz 15% Wojewódzki Urząd Pracy w ramach dotacji celowej. Żadne z poniesionych wydatków nie zostaną przeznaczone na nabycie bądź wytworzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i trwałych. Partnerstwo w projekcie jest regulowane umową partnerską i pieniądze, które są wydatkowane w ramach projektu pochodzą z dotacji. Jak wskazał Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego: Lider otrzymuje na wyodrębniony numer rachunku bankowego dotację i część dotacji przelewa na wyodrębnione konto Partnera (w tym wypadku konto Wnioskodawcy), który zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie, budżetem i umową partnerską wydaje środki.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że otrzymane przez Wnioskodawcę środki pieniężne – przekazane na realizację projektów wykonywanych w ramach Umowy o Partnerstwie (pochodzące z otrzymanego na ten cel dofinansowania) – stanowią dla Wnioskodawcy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 (w części stanowiącej dotację celową z budżetu krajowego – 15%) i pkt 136 (w części stanowiącej środki europejskie – 85%) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Konsekwencją zwolnienia z opodatkowania otrzymanych przez Wnioskodawcę środków, jest brak możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej, wydatków sfinansowanych z tych środków. Zgodnie bowiem z cytowanym art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137. v

Odnosząc się natomiast do skutków podatkowych otrzymania przedmiotowej dotacji, w części w której nie zostanie ona wykorzystana w celu realizacji projektu, o którym mowa we wniosku, (o ile na mocy innych przepisów, nie będących przepisami prawa podatkowego, a tym samym nie mogących być przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej, Wnioskodawca nie został zobowiązany do zwrotu tej części dotacji), stwierdzić należy, iż środki te stanowić będą dla Wnioskodawcy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony z opodatkowania na podstawie cyt. powyżej przepisów art. 21 ust. 1 pkt 129 i pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:

  • skutków podatkowych otrzymania i wydatkowania środków finansowych otrzymanych w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego „Kapitał Ludzki”, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego - jest prawidłowe.
  • podstawy prawnej zwolnienia od opodatkowania ww. środków finansowych, w części pochodzącej z:
    • budżetu państwa – jest prawidłowe,
    • budżetu Unii Europejskiej – jest nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj