Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP3/443A-50/13-2/KK
z 12 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn.zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn.zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2013 r. (data wpływu 23 września 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku akcyzowego zapłaconego od zwracanych w wyniku uznanej reklamacji wyrobów akcyzowych oraz momentu uprawniającego do obniżenia kwoty należnego podatku akcyzowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku akcyzowego zapłaconego od zwracanych w wyniku uznanej reklamacji wyrobów akcyzowych oraz momentu uprawniającego do obniżenia kwoty należnego podatku akcyzowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka) jest producentem napojów alkoholowych oraz alkoholu etylowego. Spółka posiada dwa zezwolenia Naczelnika Urzędu Celnego na prowadzenie składu podatkowego. W pierwszym składzie odbywa się zarówno produkcja, jak i magazynowanie wyrobów akcyzowych. W drugim natomiast Spółka wyłącznie magazynuje wyroby akcyzowe. W toku działalności zdarzają się sytuacje, gdy kontrahenci Spółki zwracają zakupione wyroby gotowe (od których Spółka zapłaciła akcyzę) do jednego ze składów podatkowych Spółki. Zwroty te mogą wynikać w szczególności ze zgłoszonej przez kontrahenta Spółki wady jakościowej zakupionego wyrobu. Jeśli wyroby gotowe nie spełniają standardów jakościowych, w ramach zobowiązań reklamacyjnych Spółka może również sama zgłaszać do kontrahentów konieczność dokonania ich zwrotu. W takim przypadku w następstwie otrzymanej informacji kontrahent zwraca Spółce wadliwe wyroby. Obydwa przypadki zwrotów wynikają ze stwierdzonej przez kontrahenta bądź przez Spółkę, wady jakościowej wyrobu akcyzowego, w tym jego opakowania. W przypadku jeżeli wyrób akcyzowy nadaje się do ponownego przerobu, napoje alkoholowe są przez Spółkę kierowane do zlania w produkcyjnym składzie podatkowym Spółki. Wyrób po zlaniu jest kierowany do ponownego przerobu i rozlania do odpowiednich opakowań i ponownie kierowany do sprzedaży. Od wyrobu akcyzowego wytworzonego z wykorzystaniem zwróconego w wyniku realizacji przez Spółkę zobowiązań reklamacyjnych i zlanego wyrobu akcyzowego, płaci podatek akcyzowy w momencie wyprowadzenia go ze składu podatkowego Spółki poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania

  1. Czy Spółka ma prawo do obniżenia kwoty należnego podatku akcyzowego o kwotę podatku akcyzowego zapłaconego od zwracanych w wyniku uznanej reklamacji wyrobów akcyzowych (zwrot reklamacyjny zainicjowany przez kontrahenta Spółki bądź przez samą Spółkę) w przypadku wykorzystania zwracanych wyrobów do produkcji nowych wyrobów akcyzowych?
  2. W jakim momencie Spółka uprawniona jest do obniżenia kwoty należnego podatku akcyzowego o kwotę podatku akcyzowego zapłaconego od reklamowanych wyrobów, wykorzystanych do produkcji nowych wyrobów akcyzowych?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1

Spółka, jest uprawniona do obniżenia kwoty podatku akcyzowego, do zapłacenia której jest zobowiązana, o kwotę akcyzy zapłaconej od reklamowanych wyrobów zarówno w przypadku zwrotu reklamacyjnego (zainicjowanego przez kontrahenta Spółki jak i przez samą Spółkę).

Zgodnie bowiem z art. 83 ust. 1 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.; dalej: ustawa o podatku akcyzowym), w przypadku reklamacji wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą uznanej przez podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot ten może dokonać obniżenia kwoty akcyzy, do której zapłacenia jest zobowiązany, o kwotę akcyzy zapłaconej od reklamowanych wyrobów.

Zgodnie z ust. 2 przedmiotowego przepisu, podmiot prowadzący skład podatkowy może dokonać obniżenia, o którym mowa w ust. 1, w przypadku wykorzystania reklamowanych wyrobów akcyzowych do produkcji wyrobów akcyzowych.

Z analizy treści art. 83 ustawy o podatku akcyzowym wynika, że uprawnienie do obniżenia kwoty akcyzy, o którym mowa w tym przepisie uzależnione jest od spełnienia następujących warunków:

  1. uprawnienie do obniżenia kwoty akcyzy występuje w przypadku reklamacji wyrobów akcyzowych,
  2. od reklamowanych wyrobów akcyzowych podmiot zapłacił akcyzę,
  3. reklamacja wyrobów akcyzowych musi zostać uznana przez podmiot prowadzący skład podatkowy (wady jakościowe dostarczonego towaru, w tym jego opakowania, zobowiązują sprzedawcę do przyjęcia zwrotu),
  4. reklamowane wyroby akcyzowe muszą zostać wykorzystane do produkcji wyrobów akcyzowych,
  5. musi istnieć kwota podatku akcyzowego, do zapłacenia której podmiot jest zobowiązany.

Jeżeli wszystkie powyżej wymienione warunki zostaną spełnione, Spółka uprawniona jest do obniżenia kwoty podatku akcyzowego, do zapłacenia której jest zobowiązana, o kwotę podatku akcyzowego zapłaconego od reklamowanych wyrobów.

Ad a)

Zdaniem Spółki, sytuacje opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym stanowią reklamacje wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 83 ustawy o podatku akcyzowym.

W toku prowadzonej działalności, Spółka nie może wykluczyć sytuacji, że pomimo badania jakości wyrobów Spółki na wielu etapach produkcji i magazynowania, sprzedany do kontrahenta wyrób nie będzie spełniał wszystkich norm jakościowych. W takich przypadkach kontrahent Spółki, który zakupił u Spółki wyrób niespełniający norm jakościowych, jest uprawniony do zgłoszenia Spółce reklamacji wyrobów. W Spółce przyjęto wewnętrzne zasady postępowania z reklamacjami wyrobów, zgodnie z którymi każda reklamacja jakościowa podlega zgłoszeniu do działu Głównego Technologa, w którym następuje ocena zasadności reklamacji. W konsekwencji, wśród wszystkich tytułów zwrotów wyrobów od kontrahentów Spółka jest w stanie określić bezspornie, które zwroty stanowią zasadną reklamację jakościową.

Ponadto, Spółka, jeżeli posiada informację o wadach jakościowych sprzedanych wyrobów, informuje kontrahentów o zaistniałej sytuacji, tak aby kontrahent mógł zwrócić Spółce wadliwe wyroby. Podkreślenia wymaga fakt, że Spółka na mocy odrębnych przepisów (m.in. ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia; rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiającego ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołującego Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiającego procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz. Urz. WE L 31 z 01.02.2002, str. 1, ze zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 6, str. 463) może być zobowiązana do wycofania z rynku wyrobów wadliwych i potencjalnie niebezpiecznych, tj. w tym między innymi do poinformowania kontrahentów o wadliwych wyrobach. Spółka uważa, że zwrot wadliwych wyrobów akcyzowych, w przypadku, jeżeli to Spółka informuje kontrahenta o wadliwości sprzedanego wyrobu, tj. inicjuje proces zwrotu, również stanowi reklamację jakościową wyrobów akcyzowych. Brak jest bowiem podstaw do różnicowania na gruncie podatku akcyzowego przypadków zwrotów reklamacyjnych inicjowanych przez nabywcę oraz sprzedawcę. W szczególności, nie ma powodów aby pozbawiać sprzedawcę wyrobu akcyzowego możliwości obniżenia podatku należnego na podstawie art. 83 ustawy o podatku akcyzowym tylko dlatego, że jako pierwszy dostrzegł wadę jakościową sprzedanego wyrobu akcyzowego i poinformował o niej swojego klienta. Przeciwna interpretacja w sposób nieuzasadniony faworyzowała by podmioty, które czekają na zgłoszenia wad przez nabywcę, a jednocześnie naruszałaby zasadę równego traktowania podatników, zagwarantowaną w art. 32 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

Ad b)

Zdaniem Spółki, w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku warunek zapłaty akcyzy od reklamowanych wyrobów akcyzowych również jest spełniony.

Zobowiązanie w podatku akcyzowym powstaje w momencie zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy. W przypadku schematu działalności Spółki najczęstszym momentem zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy jest moment opuszczenia jednego ze składów podatkowych Spółki, w wyniku dokonanej sprzedaży potwierdzonej fakturą VAT. Spółka, w związku z brzmieniem art. 23 ust. 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym oblicza i dokonuje zapłaty wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne w terminie do 25. dnia po dniu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy. Spółka w ramach swojej działalności sprzedaje wyroby akcyzowe również do innych krajów członkowskich Unii Europejskiej w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, a także do krajów trzecich w ramach eksportu. W tych przypadkach sprzedaż realizowana jest w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i zgodnie z przepisami Spółka nie jest zobowiązana do zapłaty akcyzy od tych wyrobów. Z uwagi na to, że akcyza jest podatkiem konsumpcyjnym a dostarczane wewnątrzwspólnotowo lub eksportowane wyroby nie zostaną skonsumowane na terenie kraju, zasady wspólnotowego systemu podatku akcyzowego wymagają aby wyroby te były wolne od krajowego podatku akcyzowego. Z tego względu dla realizacji uprawnienia do obniżenia należnego podatku akcyzowego, określonego w art. 83 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, nie ma znaczenia fakt, czy wyroby akcyzowe wyprodukowane ze zwróconych w wyniku reklamacji wyrobów z zapłaconą akcyzą zostaną sprzedane na rynku krajowym czy też zostaną dostarczone wewnątrzwspólnotowo bądź wyeksportowane.

Ad c)

Zgodnie z art. 83 ustawy o podatku akcyzowym, aby prawo do obniżenia akcyzy należnej przysługiwało podatnikowi, reklamacja musi być uznana przez podmiot prowadzący skład podatkowy. Spółka jest zdania, że w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku powyższy warunek jest przez nią spełniony.

Obniżenie kwoty podatku akcyzowego, do zapłacenia której podmiot jest zobowiązany, o kwotę podatku akcyzowego zapłaconego od reklamowanych wyrobów, przysługuje w przypadku reklamacji uznanych. Zgodnie z definicją językową „uznać” oznacza dojść do wniosku, że coś jest słuszne, właściwe, konieczne; stwierdzić jakiś fakt; wziąć kogoś, coś za kogoś, za coś lub za jakiegoś, za jakieś (słownik j.polskiego: http://sjp.pwn.pl).

Jak opisano powyżej, zgodnie z przyjętymi przez Spółkę, wewnętrznymi zasadami, reklamacje wyrobów ze względów jakościowych (wadliwości wyrobów) są oceniane w Spółce pod względem ich zasadności. W przypadku, jeżeli Spółka uzna, że złożona przez kontrahenta reklamacja jest zasadna, przyjmuje zwrot towaru do swojego magazynu zlokalizowanego w składzie podatkowym. Również w przypadku, jeżeli Spółka zgłosi kontrahentowi wadliwość sprzedanego wyrobu, uznając tym samym zasadność jego reklamacji, kontrahent mając informację o wadliwości wyrobu, reklamuje wyrób i zwraca Spółce, a ona przyjmuje ten zwrot do swojego magazynu, jak opisano powyżej. Potwierdzeniem uznania przez Spółkę reklamacji w obydwu ww. przypadkach jest wystawiona przez Spółkę korekta faktury VAT. Zgodnie z przepisami wykonawczymi do ustawy o podatku do towarów i usług, w przypadku gdy po wystawieniu faktury nastąpił zwrot towarów, sprzedawca wystawia fakturę korygującą. Wystawiona faktura korygująca pokazuje ilość i rodzaj zwróconych wyrobów. Ponadto, potwierdzeniem, uznania reklamacji jest również wystawiony przez Spółkę dokument materiałowy, wskazujący ilość i rodzaj zwróconych przez kontrahenta, a przyjętych przez Spółkę, wyrobów do magazynu zlokalizowanego w jednym ze składów podatkowych Spółki.

Ad d)

Zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, jednym z warunków jakie musi spełnić podmiot, aby przysługiwało mu prawo do obniżenia akcyzy należnej o akcyzę zapłaconą od reklamowanych wyrobów, jest wykorzystanie reklamowanych wyrobów akcyzowych do produkcji wyrobów akcyzowych.

Również ten warunek, jest w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku spełniony. Spółka zamierza bowiem stosować art. 83 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym i dokonywać obniżenia kwoty podatku akcyzowego, do zapłacenia której jest zobowiązana, o kwotę podatku akcyzowego zapłaconego od reklamowanych wyrobów w przypadku, jeżeli reklamowane wyroby nadają się do przerobienia i zostaną w tym celu zlane, a następnie przekazane do produkcji nowych wyrobów akcyzowych.

Ad e)

Warunkiem obniżenia podatku akcyzowego jest także istnienie kwoty zobowiązania w podatku akcyzowym, do którego zapłaty jest zobowiązana Spółka.

Zwrot kwoty podatku akcyzowego w przypadku uznanej reklamacji wyrobów akcyzowych jest w ustawie o podatku akcyzowym realizowany poprzez obniżenie kwoty podatku akcyzowego, do której zapłaty jest zobowiązany podmiot prowadzący skład podatkowy.

Jak wspomniano powyżej, Spółka jako podmiot produkujący wyroby akcyzowe, jest, na mocy art. 23 ust. 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym, zobowiązana do obliczania i wpłacania wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne, w terminie do 25 dnia po dniu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Biorąc pod uwagę powyższe, Spółka uważa, że w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym:

  1. zwrot wyrobów akcyzowych stanowi reklamację wyrobów akcyzowych,
  2. od reklamowanych wyrobów akcyzowych Spółka zapłaciła podatek akcyzowy,
  3. reklamacja wyrobów akcyzowych jest uznana przez Spółkę jako podmiot posiadający zezwolenia na prowadzenie składów podatkowych,
  4. istnieje zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym, które Spółka jako podatnik jest zobowiązana zapłacić,
  5. reklamowane wyroby akcyzowe nadają się do ponownego przerobu, i są zlewane i kierowane do ponownego przerobu w zakładzie produkcyjnym Spółki.

Spółce przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku akcyzowego, do zapłacenia której jest zobowiązana, o kwotę podatku akcyzowego zapłaconego od reklamowanych wyrobów, w przypadku wykorzystania reklamowanych wyrobów do produkcji wyrobów akcyzowych.

Ponadto, Spółka pragnie podkreślić, że akcyza jest podatkiem, który ma obciążać konsumpcję. Świadczy o tym chociażby art. 1 ust. 1 Dyrektywy Rady 2008/118,WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylającej dyrektywę 92/12/EWG, zgodnie z którym dyrektywa ustanawia ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego nakładanego bezpośrednio lub pośrednio na konsumpcję wyrobów akcyzowych. W opisywanej sytuacji zwrotów wadliwych wyrobów akcyzowych uznanych przez Spółkę za zasadne, do konsumpcji wadliwych wyrobów akcyzowych nie dojdzie, wobec czego podatek akcyzowy na te wyroby nie powinien być nakładany. Skoro w związku z wcześniejszym zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy podatek na te wyroby został już nałożony, powinien on zostać zwrócony. Potwierdza to także art. 25 Dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych, zgodnie z którym Państwa Członkowskie mają prawo zwracania podatku akcyzowego od napojów alkoholowych wycofanych z rynku dlatego, że z powodu swego stanu lub długości okresu składowania nie nadają się do spożycia przez ludzi.

Ad. 2

Zdaniem Spółki, jest ona uprawniona do obniżenia kwoty akcyzy, do zapłacenia której jest zobowiązana, o kwotę akcyzy zapłaconej od reklamowanych wyrobów, w przypadku reklamacji uznanej przez Spółkę, najwcześniej w momencie wykorzystania reklamowanych wyrobów akcyzowych do produkcji wyrobów akcyzowych.

Zgodnie z art. 21 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym podatnik jest obowiązany, w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, bez wezwania organu podatkowego obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego. Zgodnie z art. 23 ust. 1 przedmiotowej ustawy, podmioty prowadzące składy podatkowe są obowiązane, bez wezwania organu podatkowego, do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne, na rachunek właściwej izby celnej. W myśl ust. 2 tego artykułu, wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne dokonuje się nie później niż 25. dnia po dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy, a w przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy - po dniu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe.

Zgodnie z art. 23 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym wpłaty dzienne obniża się o kwoty przysługujących podatnikowi zwolnień i obniżeń akcyzy. Art. 23 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym w swoim brzmieniu odwołuje się jedynie do prawa podatnika do obniżenia wpłat dziennych o kwoty przysługujących zwolnień i obniżek akcyzy. Nie reguluje natomiast tytułów przysługujących obniżek ani warunków jakie musi spełnić podatnik, aby uzyskać prawo do obniżenia akcyzy. Prawo do obniżenia kwoty należnej akcyzy w związku z reklamacją wadliwych wyrobów akcyzowych, wykorzystanych do produkcji wyrobów akcyzowych a także zasady na jakich ono przysługuje, uregulowane zostały w przytoczonym wcześniej art. 83 ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku reklamacji wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą uznanej przez podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot ten może dokonać obniżenia kwoty akcyzy, do której zapłacenia jest zobowiązany, o kwotę akcyzy zapłaconej od reklamowanych wyrobów. Podmiot prowadzący skład podatkowy może dokonać obniżenia w przypadku wykorzystania reklamowanych wyrobów akcyzowych do produkcji wyrobów akcyzowych. Art. 83 ustawy o podatku akcyzowym jest przepisem szczególnym, regulującym kwestie obniżania akcyzy należnej o kwotę akcyzy zapłaconej od reklamowanych wyrobów, w przypadku reklamacji uznanej przez podmiot prowadzący skład podatkowy i wykorzystania zwróconych w wyniku reklamacji wyrobów do produkcji wyrobów akcyzowych. Z analizy treści art. 83 ustawy o podatku akcyzowym wynika, że uprawnienie do obniżenia kwoty akcyzy, o którym mowa w tym przepisie uzależnione jest od spełnienia następujących warunków:

  1. Wyroby akcyzowe są przedmiotem reklamacji,
  2. Od reklamowanych wyrobów akcyzowych podmiot zapłacił akcyzę,
  3. Reklamacja wyrobów akcyzowych musi zostać uznana przez podmiot prowadzący skład podatkowy,
  4. Reklamowane wyroby akcyzowe muszą zostać wykorzystane do produkcji wyrobów akcyzowych,
  5. Musi istnieć kwota podatku akcyzowego, do zapłacenia której zobowiązany jest podmiot prowadzący skład podatkowy.

Zdaniem Spółki, prawo do obniżenia kwoty podatku akcyzowego o kwotę podatku akcyzowego zapłaconego od reklamowanych wyrobów, przysługuje w momencie spełnienia wszystkich ww. warunków.

Prowadzona przez Spółkę dokumentacja sprzedażowa, magazynowa i produkcyjna pozwala na określenie:

  • w jakim momencie reklamowany wyrób akcyzowy opuścił skład podatkowy Spółki poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, tj. pozwala określić w jakim dniu powstało dla danego wyrobu zobowiązanie w podatku akcyzowym,
  • w jakim momencie została zapłacona kwota akcyzy od reklamowanych wyrobów,
  • w jakim momencie reklamowany wyrób został zwrócony do Spółki,
  • w jakim momencie reklamowany wyrób został wykorzystany do produkcji nowych wyrobów akcyzowych.

Biorąc pod uwagę, iż Spółka prowadzi sprzedaż ciągłą wyrobów akcyzowych, a tym samym praktycznie codziennie powstaje nowe zobowiązanie w podatku akcyzowym, praktycznie każdego dnia Spółka posiada określoną kwotę podatku należnego do zapłaty. Tym samym, w praktyce w momencie wykorzystania wyrobu zwróconego w reklamacji do produkcji następuje spełnienie wszystkich warunków przewidzianych w art. 83 ustawy o podatku akcyzowym i Spółka uzyskuje prawo do pomniejszenia tego podatku akcyzowego o kwotę akcyzy zapłaconej od wyrobów zwróconych w wyniku uznanej reklamacji i zużytych do produkcji.

Dodatkowym argumentem za obniżaniem akcyzy należnej w momencie wykorzystania reklamowanego i zwróconego Spółce wyrobu akcyzowego do produkcji wyrobów akcyzowych (nie wcześniej jednak niż zapłata akcyzy od reklamowanego wyrobu) jest fakt, że wyroby te w tym właśnie momencie tracą swój samoistny byt. Od tego momentu więc nie mogą już trafić do konsumpcji jako odrębny wyrób akcyzowy. Tym samym, nie powinny być one obciążone podatkiem akcyzowym, który jest podatkiem obciążającym konsumpcję. Fakt unicestwienia reklamowanych wyrobów z zapłaconą akcyzą w momencie wytworzenia z nich nowego wyrobu akcyzowego znajduje odzwierciedlenie w sposobie ustalania wysokości zabezpieczenia akcyzowego, do którego złożenia zobowiązana jest Spółka jako podmiot wytwarzający napoje alkoholowe w składzie podatkowym. Wprowadzenie na magazyn wyrobów gotowych napojów alkoholowych wytworzonych z udziałem składników z zapłaconą akcyzą powoduje obciążenie zabezpieczenia akcyzowego kwotą zobowiązania podatkowego, które stałoby się należne od wyrobów gotowych w momencie zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy. W przypadku produkowanych przez Spółkę napojów alkoholowych, klasyfikowanych zgodnie z definicją zawartą w art. 93 ustawy o podatku akcyzowym jako alkohol etylowy, zobowiązanie to obliczane jest w oparciu o zawartość alkoholu etylowego 100% zawartego w gotowym wyrobie. Dla celów ustalenia wysokości zabezpieczenia przyjmuje się, że cały alkohol zawarty w gotowym wyrobie jest objęty procedurą zawieszenia poboru akcyzy, czyli jest alkoholem „bez akcyzy”. Pomija się zatem fakt, że część alkoholu zawartego w wyprodukowanym wyrobie może być alkoholem z zapłaconą akcyzą. Składniki z zapłaconą akcyzą traktowane są zatem tak jakby w momencie zużycia zostały unicestwione a alkohol w nich zawarty stał się częścią zupełnie innego wyrobu akcyzowego (tu: napoju alkoholowego). Ma to również swoje odzwierciedlenie w ewidencji składu podatkowego, która z jednej strony rejestruje rozchód składników do produkcji, a z drugiej przychód wyrobów gotowych z nich wytworzonych.

Oznacza to, że na potrzeby wyliczania wysokości zabezpieczenia akcyzowego uznaje się, że w momencie zużycia składników z zapłaconą akcyzą w procesie produkcji, tj. wytworzenia z nich nowego wyrobu akcyzowego, podmiot prowadzący skład podatkowy powinien mieć możliwość odzyskania akcyzy zapłaconej od zużytych składników, co realizowane jest poprzez pomniejszenie akcyzy należnej. Zgodnie z obowiązującą w podatku akcyzowym zasadą jednokrotności opodatkowania wyrób akcyzowy (tu: alkohol etylowy) nie może bowiem zostać powtórnie opodatkowany.

Jak wskazano powyżej, uprawnienie do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę akcyzy od reklamowanych wyrobów przysługuje Spółce w momencie jednoczesnego spełnienia wszystkich warunków przewidzianych w art. 83 ustawy o podatku akcyzowym. Uprawnienie to nie może być zrealizowane wcześniej, przepisy ustawy o podatku akcyzowym nie ograniczają natomiast możliwości skorzystania z uprawnienia do obniżenia akcyzy w okresach późniejszych.

W konsekwencji Spółka ma prawo, jeżeli nie skorzystała z uprawnienia w danym miesiącu, skorzystać z uprawnienia do obniżenia akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconej od reklamowanych wyrobów wykorzystanych do produkcji wyrobów akcyzowych w następnych okresach rozliczeniowych, bez konieczności korygowania deklaracji za okres, w którym uprawnienie to powstało.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz dla zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji w przedstawionym zdarzeniu przyszłym.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, a nie na jakichkolwiek własnych ustaleniach faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Wniosek strony o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu sprawy niż przedstawiony we wniosku, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisanym zaistniałym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj