Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-703/13-4/IR
z 9 grudnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112 poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2013 r. (data wpływu 30 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 listopada 2013 r. (data wpływu 12 listopada 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT czynności wniesienia aportem do spółki komunalnej zespołu składników majątkowych stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2013 r. został złożony wniosek o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT czynności wniesienia aportem do spółki komunalnej zespołu składników majątkowych stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz podatku dochodowego od osób prawnych.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 listopada 2013 r. poprzez doprecyzowanie przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego oraz własnego stanowiska, jak również kwestie związane z reprezentacją.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Związek Komunalny Gmin (Wnioskodawca) utworzył w dniu 5 maja 2010 r. spółkę komunalną z wyłącznym jego udziałem pod firmą - ,,…”. Spółka ma na celu wykonywanie zadań własnych Związku, przekazanych mu do realizacji przez wchodzące w jego skład gminy, a związanych z gospodarką odpadami komunalnymi poprzez prowadzenie Zakładu Zagospodarowania Odpadów Komunalnych, wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o samorządzie gminnym w zw. z art. 64 ustawy o samorządzie gminnym.

Obecnie Związek użycza Spółce nieodpłatnie na podstawie umowy użyczenia działki nr 7, 9 i 11 stanowiące własność Miasta, na której wybudowano budynek w postaci hali sortowni odpadów wraz z wyposażeniem jej w linię sortowniczą do sortowania odpadów komunalnych, stanowiącą ciąg funkcjonalno-technologiczny wraz z urządzeniami mobilnymi.

Związek zamierza wnieść aportem do Spółki budynek hali sortowni wraz z wyposażeniem w linię sortowniczą i urządzeniami mobilnymi, służącymi wykonywaniu zadań z zakresu gospodarki odpadami przez Spółkę. Budynek ten wraz z wyposażeniem wzniesiono i zakupiono ze środków finansowych pozyskanych przez Związek w ramach umowy finansowanej z RPO Województwa w latach 2011-2012.

Wnioskodawca wskazał, że w skład Zakładu Zagospodarowania Odpadów użyczonego Spółce przez Związek wchodzą następujące (dające się wyodrębnić) części:

  1. Sortownia odpadów komunalnych,
  2. Kompostownia kontenerowo pryzmowa,
  3. Składowisko odpadów (innych niż niebezpieczne i obojętne).

Wnioskodawca zamierza przekazać aportem następujące elementy sortowni wraz z wyposażeniem: hala sortowni (wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych - 1251), linia sortownicza, w skład której wchodzą: rozrywarka worków wraz z zasobnikiem typ: RWPŁ-1.4/3,8/1,7-35o; separator elektromagnetyczny typ: T4P110024; przenośnik taśmowy kanałowy typ: PTPK-1,4/7,5; przenośnik wznoszący typ: PTW-1,4/7,7- 30o; przenośnik pośredni wznoszący podający do sita typ: PTW-1,4/11,1- 28o; sito bębnowe 2 - frakcyjne typ: SOPS-2450-2/E; przenośnik fr. podsitowej I typ: PTP-1,0/5; przenośnik fr. podsitowej II typ: PTW-0,6/16-8o; przenośnik taśmowy pośredni frakcji nadsitowej typ: PTW-1,2/5,7-23o; przenośnik sortowniczy typ: PTWP-1,2/6,8-12o/18; kabina sortownicza wraz z trybuną sortowniczą i boksami na kontenery na surowce wtórne typ: PKS-5/2,8/3/5/15; przenośnik rewersyjny I typ: PTWR-1,2/6,8-10o; przenośnik rewersyjny II typ: PTW-1,4/11,1-28o; rozdrabniacz jednowałowy typ: Ecoline2500HYDRO; przenośnik spod rozdrabniacza typ: PZPWP-4,0/4,2-45o/2,2; przenośnik taśmowy kanałowy typ: PTPK-1,2/4,0; przenośnik wznoszący typ: PTW-1,2/11,4- 30o; przenośnik taśmowy kanałowy, poziomy do prasy typ: PTPK-1,2/16,5; przenośnik taśmowy wznoszący do prasy typ: PTWŁ-1,2/10,5- 28o /1,0; stanowisko do sortowania; prasa hydrauliczna kanałowa typ: ATS110-75-4HT; perforator butelek PET typ: PERFOLUX-1300-2x2,2; waga pomostowa do ważenia bel; prasa hydrauliczna stacjonarna do prasowania w kontenerach typ: KPHS1900; pojemniki na odpady.

Do urządzeń mobilnych będących na wyposażeniu sortowni należą:

  • podnośnik teleskopowy – BOBCAT TL470 nr seryjny …. model ANL7 oraz
  • wózek podnośnikowy widłowy CRQD35-RW22 udźwig nominalny 3500 kg nr fabryczny …..

Poszczególne urządzenia stanowią całość służącą konkretnemu celowi tj.: zagospodarowaniu odpadów komunalnych poprzez rozdzielenie strumienia odpadów i wyodrębnienie z niego poszczególnych frakcji, kierowanych następnie do recyklingu lub ponownego użycia oraz produkcji paliwa alternatywnego (RDF) i nie mogą funkcjonować niezależnie. Sortownie, czy zakłady segregacji odpadów pełnią istotną rolę w Zakładach Zagospodarowania Odpadów Komunalnych. Sortownie to nie tylko pojedyncze sito, ale zestaw urządzeń i systemów sortujących zapewniających skuteczny efekt końcowy czyli znaczne ograniczenie odpadów deponowanych na składowiskach. Liczba zastosowanych urządzeń, składających się na określone ciągi technologiczne służące jak najbardziej efektywnemu sortowaniu odpadów ma wpływ na wysokość odzysku/recyklingu surowcowego lub na wysokość odzysku energetycznego (przez produkcję paliwa alternatywnego i wykorzystanie go do produkcji energii), czyli w końcowym efekcie redukcji odpadów kierowanych do składowania. Sortownia odpadów komunalnych, będąca elementem, wybudowanego przez Wnioskodawcę Zakładu Zagospodarowania Odpadów Komunalnych, może funkcjonować samodzielnie i oddzielnie jako część przedsiębiorstwa, w skład którego wchodzą: sortownia, kompostownia kontenerowo pryzmowa i składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne. Sortowania może być organizacyjnie wyodrębniona z Zakładu Zagospodarowania Odpadów Komunalnych, m.in. przez konieczność zatrudnienia osób przeszkolonych do pracy z urządzeniami będącymi elementem wyposażenia sortowni, których nie mogą obsługiwać np. pracownicy składowiska odpadów. Wartość sortowni wraz z wyposażeniem wynosi …. zł i została podana bez uwzględnienia odpisów amortyzacyjnych.

W piśmie z dnia 8 listopada 2013 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, iż nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, gdyż uzyskuje wpływy ze składek członkowskich gmin wchodzących w jego skład, a te nie są opodatkowane podatkiem VAT. W stosunku do mienia, o którym mowa we wniosku, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Nadto Wnioskodawca ponownie wskazał, iż użycza utworzonej przez siebie Spółce nieodpłatnie na podstawie umowy użyczenia działki nr 7, 9 i 11 stanowiące własność Miasta, na której wybudowano budynek w postaci hali sortowni odpadów wraz z wyposażeniem jej w linię sortowniczą do sortowania odpadów komunalnych, stanowiącą ciąg funkcjonalno-technologiczny, linie do produkcji paliwa alternatywnego (RDF) z odpadów oraz urządzenia mobilne. Ponadto Zainteresowany powtórzył, iż Związek zamierza wnieść aportem do Spółki budynek hali sortowni wraz z wyposażeniem w linię sortowniczą, linie do produkcji paliwa alternatywnego (RDF) z odpadów wraz z urządzeniami mobilnymi, służącymi wykonywaniu zadań z zakresu gospodarki odpadami przez Spółkę.

W skład zakładu zagospodarowania odpadów użyczonego Spółce przez Wnioskodawcę wchodzą następujące dające się wyodrębnić na podstawie Regulaminu Organizacyjnego Spółki części:

  1. Sortownia odpadów komunalnych,
  2. Kompostownia kontenerowo pryzmowa,
  3. Składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne.

Z kolei doprecyzowując Wnioskodawca wskazał, że zespół składników majątkowych wskazanych we wniosku, które zamierza wnieść aportem do Spółki jest wyodrębnionym w istniejącym przedsiębiorstwie zespołem składników. Pod pojęciem zaś zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT należy rozumieć organizacyjnie i finansowo wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W skład sortowni będącej przedmiotem aportu wchodzą jak wyżej wskazano:

  • hala sortowni,
  • linia technologiczna do sortowania odpadów komunalnych zmieszanych oraz pochodzących ze zbiórki selektywnej,
  • linia do produkcji paliwa alternatywnego (RDF) z odpadów, a także
  • urządzenia mobilne do obsługi procesów technologicznych.

Poszczególne urządzenia stanowią logiczną całość służącą konkretnemu celowi (tu: zagospodarowaniu odpadów komunalnych poprzez wyodrębnienie z ich strumienia frakcji przeznaczonych do recyklingu i ponownego użycia oraz wytworzenia paliwa alternatywnego RDF z odpadów) i nie mogą funkcjonować niezależnie. Ta okoliczność wskazuje na potencjalną zdolność do funkcjonowania sortowni jako samodzielnego podmiotu gospodarczego zajmującego się sortowaniem odpadów. Czynności te mogłyby być wykonywane odpłatnie na rzecz podmiotów dostarczających odpady do Zakładu. Okoliczność ta świadczy ponadto, że możliwym jest prowadzenie w stosunku do sortowni odrębnej ewidencji zdarzeń gospodarczych - przyjęcie odpadów do sortowni, dokonanie sortowania odpadów, wyrób paliwa alternatywnego. Wnioskodawca wskazał, że tym samym możliwe jest przyporządkowanie kosztów, przychodów oraz należności i zobowiązań do tak zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy, należy uznać, że w stosunku do sortowni odpadów będącej przedmiotem aportu zachodzi przesłanka wyodrębnienia finansowego (potencjalnego).

W zakresie wskazywanego zespołu składników majątkowych mających być wniesionych w formie aportu do Spółki Wnioskodawca wskazał, że sortownia odpadów stanowi zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym jest to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Jak wskazano wyżej w stosunku do sortowni odpadów zachodzi przesłanka wyodrębnienia organizacyjnego, finansowego i funkcjonalnego, a w związku z tym wniesienie aportu wskazanych składników majątkowych nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Związek Komunalny jako podmiot zamierzający wnieść aportem wskazany zespół składników majątkowych, stanowiących w jego ocenie zorganizowaną część przedsiębiorstwa, do spółki komunalnej, której jest wyłącznym udziałowcem, jest zwolniony z zapłaty podatku od towarów i usług zgodnie z zasadą zwolnienia z opodatkowania czynności wynikającej z art. 6 pkt 1 w zw. z art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 8 listopada 2013 r.), obecnie Związek zamierza wnieść aportem składniki majątkowe stanowiące w Jego ocenie zorganizowaną część przedsiębiorstwa do własnej spółki komunalnej. Związkowi zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego od faktur dokumentujących wzniesienie tych budowli i zakupu urządzeń oraz wyposażenia wobec braku związku ze sprzedażą opodatkowaną, gdyż Związek nie uzyskuje przychodów z tytułu gospodarki odpadami.

Wnioskodawca w pierwszej kolejności stoi na stanowisku, że wniesienie aportem budynku (tu hala) bez nieruchomości gruntowej, na której została wybudowana jest możliwe, bo prawem do korzystania z nieruchomości jest w tym przypadku umowa użyczenia dotycząca nieruchomości, na której znajduje się budynek hali sortowni.

Po drugie Wnioskodawca uznaje, że wniesienie aportem sortowni wraz z wyposażeniem spełnia wymogi zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT (organizacyjnie i finansowo wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania).

W skład sortowni będącej przedmiotem aportu wchodzą, jak wyżej wskazano: hala sortowni, linia technologiczna do sortowania odpadów komunalnych zmieszanych oraz pochodzących ze zbiórki selektywnej, linia do produkcji paliwa alternatywnego (RDF) z odpadów, a także urządzenia mobilne do obsługi procesów technologicznych. Poszczególne urządzenia stanowią logiczną całość służącą konkretnemu celowi (tu: zagospodarowaniu odpadów komunalnych poprzez wyodrębnienie z ich strumienia frakcji przeznaczonych do recyklingu i ponownego użycia oraz wytworzenia paliwa alternatywnego RDF) i nie mogą funkcjonować niezależnie. Sortownia odpadów komunalnych, będąca elementem, wybudowanego przez Wnioskodawcę Zakładu Zagospodarowania Odpadów Komunalnych, może funkcjonować samodzielnie i oddzielnie jako część przedsiębiorstwa, w skład którego wchodzą: sortownia, kompostownia kontenerowo pryzmowa i składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne.

Zdaniem Wnioskodawcy warunkiem do uznania określonego zespołu materialnych i niematerialnych składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest między innymi przeznaczenie ich do realizacji określonych zadań i potencjalna możliwość wykonywania tych zadań przez ten zespół składników materialnych i niematerialnych jako odrębne przedsiębiorstwo. Wnioskodawca uznaje, że składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w tym przypadku sortowni odpadów umożliwiają Spółce podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa - sortowni odpadów. W ocenie Wnioskodawcy, należy jeszcze raz wskazać, że w Spółce sortownia jest częścią zakładu i funkcjonuje w chwili obecnej. Składniki majątkowe wchodzące w jej skład zostały użyczone Spółce na podstawie umowy użyczenia przez Związek. Z definicji zawartej w art. 2 pkt 27e u.p.t.u. wynika, że ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa mamy do czynienia wówczas, gdy zespół określonych składników przedsiębiorstwa (materialnych i niematerialnych) jest wyodrębniony organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie (wraz ze zobowiązaniami) i służy do realizacji określonych zadań gospodarczych, mogąc zarazem stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Mając powyższe na względzie, w ocenie Zainteresowanego wniesienie aportem wskazanych składników majątkowych stanowić będzie aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa i korzystać będzie ze zwolnienia przewidzianego w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust.1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, pod pojęciem towaru należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Wyłączenie stosowania ustawy o podatku od towarów i usług przewidziane w przepisie art. 6 pkt 1 tej ustawy obejmuje jednakże tylko te czynności zrównane z pojęciem dostawy towarów, których przedmiotem jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Pojęcie „transakcji zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.

Ustawa o podatku od towarów i usług zawiera definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Według art. 2 pkt 27e ustawy, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako: dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Zaznaczenia wymaga, iż definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca (Związek) niebędący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, utworzył w dniu 5 maja 2010 r. spółkę komunalną z wyłącznym jego udziałem pod firmą - ,,...”. Spółka ma na celu wykonywanie zadań własnych Związku, przekazanych mu do realizacji przez wchodzące w jego skład gminy, a związanych z gospodarką odpadami komunalnymi poprzez prowadzenie Zakładu Zagospodarowania Odpadów Komunalnych, wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o samorządzie gminnym w zw. z art. 64 ustawy o samorządzie gminnym. Obecnie Wnioskodawca użycza Spółce nieodpłatnie na podstawie umowy użyczenia działki nr 7, 9 i 11 stanowiące własność Miasta, na których wybudowano budynek w postaci hali sortowni odpadów wraz z wyposażeniem jej w linię sortowniczą do sortowania odpadów komunalnych, stanowiącą ciąg funkcjonalno-technologiczny wraz z urządzeniami mobilnymi.

Związek zamierza wnieść aportem do Spółki budynek hali sortowni wraz z wyposażeniem w linię sortowniczą i urządzeniami mobilnymi, służącymi wykonywaniu zadań z zakresu gospodarki odpadami przez Spółkę. Budynek ten wraz z wyposażeniem wzniesiono i zakupiono ze środków finansowych pozyskanych przez Związek w ramach umowy finansowanej z RPO Województwa w latach 2011-2012.

W skład Zakładu Zagospodarowania Odpadów użyczonego Spółce przez Związek wchodzą następujące (dające się wyodrębnić) części:

  1. Sortownia odpadów komunalnych,
  2. Kompostownia kontenerowo pryzmowa,
  3. Składowisko odpadów (innych niż niebezpieczne i obojętne).

W stosunku do mienia, o którym mowa wyżej, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wnioskodawca zamierza przekazać aportem następujące elementy sortowni wraz z wyposażeniem: hala sortowni (wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych - 1251), linia sortownicza, w skład której wchodzą: rozrywarka worków wraz z zasobnikiem, separator elektromagnetyczny, przenośnik taśmowy kanałowy, przenośnik wznoszący; przenośnik pośredni wznoszący podający do sita, sito bębnowe 2 – frakcyjne, przenośnik fr. podsitowej I, przenośnik fr. podsitowej II, przenośnik taśmowy pośredni frakcji nadsitowej, przenośnik sortowniczy, kabina sortownicza wraz z trybuną sortowniczą i boksami na kontenery na surowce wtórne, przenośnik rewersyjny I, przenośnik rewersyjny II, rozdrabniacz jednowałowy, przenośnik spod rozdrabniacza, przenośnik taśmowy kanałowy, przenośnik wznoszący, przenośnik taśmowy kanałowy, poziomy do prasy, przenośnik taśmowy wznoszący do prasy, stanowisko do sortowania, prasa hydrauliczna kanałowa, perforator butelek PET, waga pomostowa do ważenia bel, prasa hydrauliczna stacjonarna do prasowania w kontenerach, pojemniki na odpady.

Do urządzeń mobilnych będących na wyposażeniu sortowni należą:

  • podnośnik teleskopowy – BOBCAT TL470 nr seryjny …. model ANL7 oraz
  • wózek podnośnikowy widłowy CRQD35-RW22 udźwig nominalny 3500 kg nr fabryczny …..

Poszczególne urządzenia stanowią całość służącą konkretnemu celowi tj.: zagospodarowaniu odpadów komunalnych poprzez rozdzielenie strumienia odpadów i wyodrębnienie z niego poszczególnych frakcji, kierowanych następnie do recyklingu lub ponownego użycia oraz produkcji paliwa alternatywnego (RDF) i nie mogą funkcjonować niezależnie. Sortownie, czy zakłady segregacji odpadów pełnią istotną rolę w Zakładach Zagospodarowania Odpadów Komunalnych. Sortownie to nie tylko pojedyncze sito, ale zestaw urządzeń i systemów sortujących zapewniających skuteczny efekt końcowy czyli znaczne ograniczenie odpadów deponowanych na składowiskach. Liczba zastosowanych urządzeń, składających się na określone ciągi technologiczne służące jak najbardziej efektywnemu sortowaniu odpadów ma wpływ na wysokość odzysku/recyklingu surowcowego lub na wysokość odzysku energetycznego (przez produkcję paliwa alternatywnego i wykorzystanie go do produkcji energii), czyli w końcowym efekcie redukcji odpadów kierowanych do składowania. Sortownia odpadów komunalnych, będąca elementem wybudowanego przez Wnioskodawcę Zakładu Zagospodarowania Odpadów Komunalnych, może funkcjonować samodzielnie i oddzielnie jako część przedsiębiorstwa, w skład którego wchodzą: sortownia, kompostownia kontenerowo pryzmowa i składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne.

Nadto Wnioskodawca wskazał, że zespół składników majątkowych wskazanych we wniosku, które zamierza wnieść aportem do Spółki jest wyodrębnionym w istniejącym przedsiębiorstwie zespołem składników. Poszczególne urządzenia stanowią logiczną całość służącą konkretnemu celowi (tu: zagospodarowaniu odpadów komunalnych poprzez wyodrębnienie z ich strumienia frakcji przeznaczonych do recyklingu i ponownego użycia oraz wytworzenia paliwa alternatywnego RDF z odpadów) i nie mogą funkcjonować niezależnie. Ta okoliczność wskazuje na potencjalną zdolność do funkcjonowania sortowni jako samodzielnego podmiotu gospodarczego zajmującego się sortowaniem odpadów. Okoliczność ta świadczy ponadto, że możliwym jest prowadzenie w stosunku do sortowni odrębnej ewidencji zdarzeń gospodarczych - przyjęcie odpadów do sortowni, dokonanie sortowania odpadów, wyrób paliwa alternatywnego. Wnioskodawca wskazał, że tym samym możliwe jest przyporządkowanie kosztów, przychodów oraz należności i zobowiązań do tak zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W zakresie wskazywanego zespołu składników majątkowych mających być wniesionych w formie aportu do Spółki Wnioskodawca wskazał, że sortownia odpadów stanowi zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa bowiem jest to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, iż w przypadku gdy przedmiotem planowanego aportu będzie – jak wskazał Wnioskodawca w treści wniosku – wyodrębniony organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespół składników majątkowych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy, to przedmiotowa transakcja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.

W związku z powyższym, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, z którego wynika, iż wniesienie aportem wskazanych składników majątkowych stanowić będzie aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa i korzystać będzie ze zwolnienia przewidzianego w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, należało uznać je za nieprawidłowe. Jakkolwiek Zainteresowany powołał prawidłową podstawę prawną, to jednak wywiódł nieprawidłowy skutek prawny. Wnioskodawca wskazał bowiem, iż przedmiotowa czynność korzystać będzie ze zwolnienia, natomiast jak wynika z niniejszego rozstrzygnięcia ww. czynność jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Końcowo informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT czynności wniesienia aportem do spółki komunalnej zespołu składników majątkowych stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Natomiast, kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych zostanie załatwiona odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj