Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-556/13-4/KC
z 2 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17.06.2013 r. (data wpływu 20.06.2013 r.), uzupełnionym w dniu 27.09.2013 r. (data wpływu 30.09.2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 18.09.2013 r. (skutecznie doręczone w dniu 23.09.2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki w wysokości 0% dla usług spedycji międzynarodowej – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 03.06.2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki w wysokości 0% dla usług spedycji międzynarodowej. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 27.09.2013 r., złożonym w dniu 27.09.2013 r. będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 18.09.2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Spółka świadczy usługi spedycji na rzecz przedsiębiorców polskich. Jest czynnym podatnikiem VAT, podobnie jak jej kontrahenci (zawsze usługodawca jak i usługobiorca są zarejestrowani w Polsce). Świadczone przez Spółkę usługi spedycji międzynarodowej można generalnie podzielić na:

  1. organizację transportu towarów (jako część usługi transportu międzynarodowego) z portów morskich, lotniczych krajów UE, który wcześniej nadany był w kraju trzecim do Polski, miejsca wskazanego przez konkurenta polskiego.
  2. organizację transportu towarów z kraju trzeciego z odprawą celną w porcie kraju UE do Polski, miejsca wskazanego przez kontrahenta w Polsce.

Usługi spedycji międzynarodowej obejmują również usługi składowania towarów, opłaty lotniskowe, ubezpieczenie oraz obsługę w portach morskich i lotniczych.


W uzupełnieniu nadesłanym w dniu 30.09.2013 r. (data wpływu), Spółka sprecyzowała stan faktyczny do pytania pierwszego i drugiego, zawartych we wniosku.


Stan faktyczny dla pytania 1: Spółka świadczy usługę organizacji transportu międzynarodowego towarów dla klientów polskich z portów morskich, lotniczych krajów UE, który wcześniej nadany był w kraju trzecim do Polski, miejsca wskazanego przez klienta polskiego. Odprawa celna jest dokonywana w ramach tejże usługi spedycyjnej, z posiadanych przez Spółkę dokumentów celnych wynika jednoznacznie fakt wliczenia do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów dokonanym w kraju innym niż Polska, wartości usługi transportowej dotyczącej części transportu z kraju UE, na którym dokonano importu towarów do miejsca przeznaczenia na terytorium Polski.

Spółka dysponuje dokumentami na podstawie, których towar został zaimportowany na terenie innego niż Polska kraju UE oraz dokumentami potwierdzającymi miejsce przeznaczenia transportowanych towarów na terytorium Polski.

Stan faktyczny dla pytania 2: Spółka świadczy usługę organizacji transportu międzynarodowego towarów z kraju trzeciego do kraju UE z odprawą celną w kraju UE, następnie transport towarów do Polski. Podobnie jak w pytaniu pierwszym, odprawa celna jest dokonywana w ramach tejże usługi spedycyjnej, z posiadanych przez Spółkę dokumentów celnych wynika jednoznacznie fakt wliczenia do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów dokonanym w kraju innym niż Polska, wartości usługi transportowej dotyczącej części transportu z kraju UE, na którym dokonano importu towarów do miejsca przeznaczenia na terytorium Polski.

Spółka dysponuje dokumentami, na podstawie, których towar został zaimportowany na terenie innego niż Polska kraju UE oraz dokumentami potwierdzającymi miejsce przeznaczenia transportowanych towarów na terytorium Polski.

W obu przypadkach spółka stosuje przepisy art. 83 ust. 1 pkt 23 art. 83 ust. 5 pkt 1, 2 Ustawy o VAT oraz przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., tj. parag. 9 ust. 1 pk 1, 2 opodatkowując usługę stawką podatku VAT 0%.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy do świadczonej przez Spółkę usługi spedycji, stanowiącej część transportu międzynarodowego transportu towarów, Spółka ma prawo do zastosowania stawki VAT 0%, pod warunkiem posiadania dokumentów potwierdzających wykonanie usługi?
  2. Czy do świadczonej przez Spółkę usługi spedycji, na którą składa się fracht morski lub lotniczy z kraju trzeciego do kraju UE, odprawa celna w kraju UE, następnie transport towaru do Polski, spółka ma prawo do zastosowania podatku VAT 0%, traktując jako jedną i niepodzielną kompleksową usługę transportu międzynarodowego, pod warunkiem posiadania dokumentów potwierdzających wykonanie usługi którymi w obu przypadkach są:
    • oryginalna kopia listu przewozowego CMR,
    • oryginalna kopia konosamentu lub dokument konosamentu w formie elektronicznej,
    • oryginalna kopia listu przewozowego AWB
    • dokument odprawy celnej w formie elektronicznej?


Zdaniem Wnioskodawcy;


Ad. 1 Zdaniem spółki, ma prawo do zastosowania stawki VAT 0% w rozumieniu art. 83 ust 1 pkt 23, art. 83 ust. 5 pkt 1 Ustawy o VAT oraz zgodnie z przepisem paragrafem 9 ust.1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011, który mówi, że obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów, jeżeli transport ten stanowi część usługi transportu międzynarodowego.

Przepisy ust. 1 pkt 2 parag. 9 stosuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, a te Spółka zawsze posiada.

Reasumując, do usług Spółki nie znajdzie zastosowania wymóg z art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT, dotyczący wyłącznie importu towarów (czyli przywozu towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju).

W przypadku dopuszczenia do obrotu towaru poza Polską, Spółka nie ma do czynienia z importem towaru w rozumieniu polskiej ustawy. W konsekwencji, w takim przypadku Spółka, aby opodatkować usługę stawką podatku 0% nie jest zobowiązana do posiadania dokumentu celnego, potwierdzającego wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów, lecz jedynie dokumenty wynikające z art. 83 ust.5 pkt 1 ustawy o VAT.


Ad. 2. Zdaniem Spółki, ma prawo do zastosowania stawki VAT 0% w rozumieniu art. 83 ust.1 pkt 23, art. 83 ust.5 pkt 1 Ustawy o VAT, który mówi że:

dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług o których mowa w ust.1 pkt 23, są w przypadku transportu:


  1. towarów przez przewoźnika lub spedytora-list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), a te spółka zawsze posiada.

Stanowisko Wnioskodawcy, sprecyzowane w uzupełnieniu z dnia 27.09.2013 r. (data wpływu 30.09.2013 r.);


Zdaniem Spółki, nie ma obowiązku stosowania przepisu art. 83 ust 5 pkt 2, który mówi o posiadaniu dokumentu potwierdzonego przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu usług.

W przypadku kiedy odprawa celna towarów jest dokonywana w kraju innym niż Polska, nie mamy do czynienia z importem towaru w rozumieniu polskiej ustawy o VAT, w konsekwencji czego wartość usługi transportowej nie powinna być dodana do wartości celnej towarów (podstawy opodatkowania importowanych towarów).

Art. 83 ust. 5 mówi że, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu: towarów przez przewoźnika lub spedytora list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski) stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora). Spółka jest w posiadaniu w/w dokumentów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, świadczy usługi spedycji na rzecz polskich przedsiębiorców.

Wnioskodawca podał, że świadczy usługę organizacji transportu międzynarodowego towarów dla klientów polskich z portów morskich, lotniczych krajów UE, który wcześniej nadany był w kraju trzecim do Polski, z miejsca wskazanego przez klienta polskiego. Odprawa celna jest dokonywana w ramach tejże usługi spedycyjnej, z posiadanych przez Wnioskodawcę dokumentów celnych wynika jednoznacznie fakt wliczenia do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów dokonanym w kraju innym niż Polska, wartości usługi transportowej dotyczącej części transportu z kraju UE, na którym dokonano importu towarów do miejsca przeznaczenia na terytorium Polski. Wnioskodawca dysponuje dokumentami, na podstawie których towar został zaimportowany na terenie innego niż Polska kraju UE oraz dokumentami potwierdzającymi miejsce przeznaczenia jakim jest Polska.

Do tak opisanego stanu faktycznego, Wnioskodawca sformułował pytanie pierwsze, w którym powziął wątpliwość, czy do świadczonej usługi spedycji stanowiącej część transportu międzynarodowego transportu towarów, ma prawo do zastosowania stawki VAT 0%, pod warunkiem posiadania dokumentów potwierdzających wykonanie usługi.

Wnioskodawca wskazał również, że świadczy usługę organizacji transportu międzynarodowego towarów z kraju trzeciego do kraju UE z odprawą celną w kraju UE, następnie transport towarów do Polski. Podobnie jak w pytaniu pierwszym, odprawa celna jest dokonywana w ramach tejże usługi spedycyjnej, z posiadanych przez Wnioskodawcę dokumentów celnych wynika jednoznacznie fakt wliczenia do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów dokonanym w kraju innym niż Polska, wartości usługi transportowej dotyczącej części transportu z kraju UE, na którym dokonano importu towarów do miejsca przeznaczenia na terytorium Polski.

Do tego stanu faktycznego, Wnioskodawca sformułował pytanie drugie, w którym powziął wątpliwość, czy do świadczonej usługi spedycji, na którą składa się fracht morski lub lotniczy z kraju trzeciego do kraju UE, odprawa celna w kraju UE, następnie transport towaru do Polski, Wnioskodawca ma prawo do zastosowania podatku VAT 0%, traktując jako jedną i niepodzielną kompleksową usługę transportu międzynarodowego, pod warunkiem posiadania dokumentów potwierdzających wykonanie usługi.

Na podstawie art. 41 ust.1 ustawy, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2–12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej ustawodawca przewidział, w odniesieniu do niektórych czynności, zastosowanie zwolnienia lub stawek obniżonych.


I tak, w myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Na mocy art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy, przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:


  1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,
  2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
  3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
  4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;

Na mocy art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy, przez usługi transportu międzynarodowego, o którym mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się również usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

W znaczeniu słownikowym, spedycja to ogół czynności, których celem jest zorganizowanie przewozu rzeczy. Zgodnie z art. 794 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do wysyłania lub odbioru przesyłki albo do dokonania innych usług związanych z jej przewozem. Pod pojęciem spedycji mieści się znacznie szerszy zakres czynności niż pod pojęciem transportu. Spedycja bowiem obejmować może cały szereg czynności: odebranie towaru od nadawcy, dostarczenie do miejsca formowania przesyłki, załadunek, przewóz, wyładunek, dostarczenie do ostatecznego odbiorcy, załatwienie wszelkich formalności i wypełnienie dokumentacji.

Ponieważ ustawa o podatku od towarów i usług traktuje usługi spedycji międzynarodowej jak usługi transportu międzynarodowego, w związku z tym – w zakresie świadczenia usług spedycji międzynarodowej, należy stosować regulacje przewidziane dla usług transportowych, tj. wynikające z cyt. art. 83 ust. 1 pkt 23, art. 83 ust. 3 pkt 1 oraz art. 83 ust. 5 pkt 1 i pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:


  1. towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
  2. towarów importowanych – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;

Wnioskodawca powołuje się w stanie faktycznym na przepis § 9 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) - dalej rozporządzenie – gdzie stwierdza się, że obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów, jeżeli transport ten stanowi część usługi transportu międzynarodowego.

Stosownie do zapisu ust. 2 powyższego paragrafu, przepisy ust. 1 pkt 1-3 stosuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy.

Wnioskodawca wskazuje, że świadczy usługi spedycji międzynarodowej, na które składają się opisane w stanie faktycznym czynności, tj. odprawa celna, transport towarów, usługi składowania towarów, opłaty lotniskowe, ubezpieczenie oraz obsługę w portach morskich i lotniczych. Zatem, zgodnie z wyżej powołaną definicją spedycji, pod tym pojęciem mieści się znacznie szerszy zakres czynności niż pod pojęciem transportu. Tym samym, przepis § 9 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia nie ma w sprawie zastosowania.

Jak wskazuje powołany wyżej art. 83 ust. 5 w pkt 1 i 2 ustawy, dla zastosowania stawki 0% wymagane jest posiadanie wskazanych dokumentów oraz w przypadku towarów importowanych, potwierdzenie wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu.

W tym miejscu należy przywołać art. 29 ust. 13 ustawy, gdzie stwierdza się, że podstawą opodatkowania w imporcie towarów jest wartość celna powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem importu są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest wartość celna powiększona o należne cło i podatek akcyzowy. W przypadku towarów objętych procedurą uszlachetniania biernego podstawą opodatkowania jest różnica między wartością celną produktów kompensacyjnych lub zamiennych dopuszczonych do obrotu a wartością towarów wywiezionych czasowo, powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem importu w ramach uszlachetniania biernego są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest różnica miedzy wartością celną produktów kompensacyjnych lub zamiennych dopuszczonych do obrotu a wartością towarów wywiezionych czasowo, powiększona o należne cło i podatek akcyzowy. Z kolei zgodnie z art. 29 ust. 15 ustawy, podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 13 i 14, obejmuje, o ile elementy takie nie zostały do niej włączone: prowizję, opakowania, transport i koszty ubezpieczenia, które zostały już poniesione albo będą poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju. Przez pierwsze miejsce przeznaczenia rozumie się miejsce wymienione w dokumencie przewozowym lub innym dokumencie, na podstawie którego towary są importowane. Elementy, o których mowa w zdaniu pierwszym, wlicza się do podstawy opodatkowania, również gdy powstają one w związku z transportem do innego miejsca przeznaczenia na terytorium Wspólnoty, jeżeli miejsce to jest znane w momencie dokonania importu.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że świadczone na rzecz polskich podatników przez Wnioskodawcę usługi spedycji międzynarodowej, na które składają się m.in. odprawa celna w kraju UE, transport towaru, Wnioskodawca może zastosować preferencyjną stawkę podatku w wysokości 0% dla tych usług, pod warunkiem, że posiada dokumenty, wymienione w art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy. Wnioskodawca podaje, że dysponuje dokumentami, na podstawie których towar został zaimportowany na terenie innego niż Polska kraju UE oraz dokumentami potwierdzającymi miejsce przeznaczenia transportowanych towarów na terytorium Polski.

Zatem, przedmiotowe usługi spedycji międzynarodowej, dotyczące towarów importowanych, gdzie wartość usługi wliczona jest do podstawy opodatkowania przy imporcie, korzystają z preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0%. Jednak, biorąc pod uwagę stanowisko Wnioskodawcy, w którym stwierdza, że wartość usługi transportowej nie powinna być dodana do wartości celnej towarów, gdyż nie mamy do czynienia z importem towarów, kiedy odprawa celna dokonywana jest w innym niż Polska kraju UE, stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.

Według definicji importu towarów, zawartej w art. 2 pkt 7 ustawy, rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej. Wynika z tego, że importem nie będzie jedynie przywiezienie towarów z kraju trzeciego na terytorium Polski, ale również przywóz na teren UE, natomiast tylko import na terytorium kraju stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy.


W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. 2012, poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj