Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-509/12-2/MPe
z 5 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-509/12-2/MPe
Data
2012.07.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
faktura korygująca
obrót
rabaty


Istota interpretacji
w zakresie opodatkowania i dokumentowania przyznawanych rabatów potransakcyjnych



Wniosek ORD-IN 641 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 07.05.2012 r. (data wpływu 14.05.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania przyznawanych rabatów potransakcyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.05.2012 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania przyznawanych rabatów potransakcyjnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

S. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w W. (dalej jako: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) prowadzi działalność gospodarczą głównie w zakresie dystrybucji produktów kosmetycznych (perfumy, kremy, makijaże, pielęgnacja włosów) i farmaceutycznych (suplementy diety, leki bez recepty). Prawo dystrybucji produktów jest przyznawane Spółce przez konkretnego producenta na wyłączność na terytorium Polski na czas określony (kontrakty roczne, dwuletnie, trzyletnie).

Ze swoimi klientami, którymi są głównie sieci handlowe, sieci drogerii i apteki oraz perfumerie Spółka zawiera umowy handlowe. Umowy te przewidują w swej treści m.in. obowiązek po stronie Spółki zapłaty na rzecz jej klientów określonych kwot pieniężnych określanych jako „rabaty potransakcyjne”, po spełnieniu przez nich określonych w umowie warunków, tj.:

  1. dokonaniu zakupów o określonej wartości w danym okresie rozliczeniowym (osiągnięciu określonego poziomu obrotów),
  2. dokonaniu przez nabywcę terminowych płatności z tytułu zobowiązań handlowych wobec Spółki.

Przyznawane przez Spółkę nabywcom kwoty rabatów potransakcyjnych uzależnione są od wartości dokonanych przez nich zakupów przez co są związane z konkretnymi dostawami towarów. Aby ustalić wysokość rabatu potransakcyjnego sumowane są wartości wynikające z poszczególnych faktur dokumentujących konkretne dostawy.

Kwoty te nie są przyznawane za jakiekolwiek inne świadczenia ze strony nabywców, w szczególności usługi marketingowe czy inne działania wspierające sprzedaż.Rozliczanie przyznawanych kwot rabatów potransakcyjnych następuje w ustalonych okresach rozliczeniowych (np. miesiąc, kwartał, rok).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przyznawane klientom kwoty za zrealizowanie przez klientów określonego obrotu w oznaczonym okresie czasu oraz terminowej realizacji zapłat stanowią rabaty potransakcyjne i czy powinny być dokumentowane fakturami korygującymi...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 5 ust 1 pkt 1 u.p.t.u. opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odplatane świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 u.p.t.u. przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług rozumie się natomiast każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Na podstawie art. 29 ust. 1 u.p.t.u. podstawą opodatkowania jest obrót, rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku, przy czym kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej.

Stosownie do art. 29 ust. 4 u.p.t.u. podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 u.p.t.u. podatnicy są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

Regulacje dotyczące szczegółowych zasad wystawiania faktur oraz danych, jakie powinny zawierać faktury zostały określone, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 u.p.t.u. w treści rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, obowiązującego od 1 kwietnia 2011 r., zwanego dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 13 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 u.p.t.u. podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

W myśl § 13 ust. 3 rozporządzenia w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia,
  2. dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2,
  3. okres do którego odnosi się udzielany rabat,
  4. kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Ponadto zgodnie z § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia faktury korygujące powinny zawierać wyraz „KOREKTA” albo wyrazy „FAKTURY KORYGUJĄCE”.

Mając na uwadze powyższe regulacje, aby ustalić właściwy sposób dokumentowania wypłacanych przez Spółkę kwot należy odpowiedzieć na pytanie jaki charakter prawnopodatkowy mają te kwoty, w szczególności czy stanowią one rabaty w rozumieniu art. 29 ust. 4 u.p.t.u.

W braku ustawowej definicji rabatu pojęcie to należy, zdaniem Spółki, rozumieć w sposób potoczny, tj. jako obniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo.

W praktyce rozróżnia się rabaty na przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny) nie ma, zdaniem Spółki, znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga natomiast wystawienia faktury korygującej.

Zdaniem Spółki, przedmiotowe kwoty płacone z tytułu dokonywania przez nabywcę zakupów o określonej wartości czy ilości w określonym czasie i terminowego regulowania zobowiązań powinny być traktowane właśnie jako rabaty, o których mowa w art. 29 ust. 4 u.p.t.u., a co za tym idzie powinny być dokumentowane przez Spółkę fakturami korygującymi wystawianymi zgodnie z powołanym § 13 rozporządzenia.

Prawidłowość stanowiska Spółki potwierdzają wydawane przez organy podatkowe interpretacje indywidualne przepisów prawa podatkowego np.:

  1. Interpretacja Indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 10.02.2011 r., sygn. IPPP2-443-846/10-4/IZ
  2. Interpretacja Indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 03.11.2010 r., sygn. ITPP1/443-770/10/AP
  3. Interpretacja Indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 15.03.2011 r., sygn. IPPP1-443-72/11-2/EK
  4. Interpretacja Indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 24.10.2011 r., sygn. IBPP1/443-1399/11/AW
  5. Interpretacja Indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 29.11.2011 r., sygn. IPPP1/443-1439/11-2/IGo

jak również wyroki sądów administracyjnych np.:

  1. wyrok WSA we Wrocławiu z 21.01.2010 r., sygn. akt I SA/Wr 1760/09
  2. wyrok NSA w Warszawie z 27.05.2010 r., sygn. akt I FSK 883/09
  3. wyrok WSA w Poznaniu z 16.12.2010 r., sygn. akt I SA/Po 818/10
  4. wyrok NSA w Warszawie z 24.03.2011 r., sygn. akt I FSK 432/10.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że od 1 stycznia 2011 r. obowiązuje nowy, przytoczony już powyżej przepis rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie m.in. wystawiania faktur. Zgodnie z § 13 ust. 2a tego rozporządzenia w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, ma on możliwość wystawienia jednej zbiorczej faktury korygującej, bez konieczności powoływania się w niej na konkretne faktury pierwotne.

Należy zaznaczyć, iż od 1 kwietnia 2011 r. wspomniane rozporządzenie przestało obowiązywać. W jego miejsce weszło rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. o tym samym tytule, gdzie § 13 ust. 2a został zastąpiony przez § 13 punkt 3. Treść zapisu pozostała bez zmian Wprowadzona przez ustawodawcę możliwość wystawiania zbiorczej faktury korygującej w takim przypadku stanowi dodatkowy argument przemawiający za traktowaniem wypłacanych przez Spółkę kwot jako rabatów, które powinny być dokumentowane przez nią fakturami korygującymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj