Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-787/13/HK
z 8 listopada 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 sierpnia 2013 r. (data wpływu do tut. Organu – 6 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 21 października 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dopłaty do zobowiązań z tytułu kosztów wywozu nieczystości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2013 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dopłaty do zobowiązań z tytułu kosztów wywozu nieczystości.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 9 października 2013 r. znak: IBPB II/1/415-787/13/HK wezwano o jego uzupełnienie. W dniu 21 października 2013 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego – gminą (dalej: Gmina, Wnioskodawca). Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nałożyła na gminy obowiązek w zakresie ustalenia i pobierania opłat za wywóz nieczystości. Rada Gminy uchwaliła opłatę od każdej osoby w wysokości 4,95 zł miesięcznie.

Dla rodzin wielodzietnych oraz niżej sytuowanych jest to wzrost obciążenia z tego tytułu.

Zgodnie z art. 6k ust. 4 Rada Gminy zamierza wprowadzić dopłaty dla najuboższych mieszkańców Gminy.

Gmina zamierza objąć dopłatą osoby pobierające zasiłek stały z opieki społecznej, pobierające zasiłek pielęgnacyjny z tytułu opieki nad dzieckiem niepełnosprawnym oraz korzystające ze świadczeń rodzinnych. Dopłata nie ma być wypłacana osobom, którym zostanie przyznana, a przekazana na konto jego zobowiązania z tytułu wywozu nieczystości.

Pismem z dnia 16 października 2013 r. (wpływ do tut. Biura – 21 października 2013 r.) Wnioskodawca doprecyzował zdarzenie przyszłe wskazując, co następuje.

Uchwałą Rady Gminy z dnia 30 lipca 2013 r. ustalono dopłaty do opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla właścicieli nieruchomości zamieszkałej na terenie gminy dla:

  • osób pobierających zasiłek stały,
  • osób uprawnionych do świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu opieki nad niepełnosprawnym dzieckiem,
  • rodzin wielodzietnych korzystających ze świadczeń rodzinnych.

Dopłaty przyznane będą ze środków własnych Gminy (nie jest to świadczenie ze środków pomocy społecznej). Rada Gminy określiła warunki dopłat.

Dopłata skierowana będzie do wszystkich mieszkańców, którzy spełnią określone w uchwale kryteria.

Wnioskodawca przedstawił treść ww. uchwały Rady Gminy w sprawie ustanowienia dopłat dla właścicieli nieruchomości położonych na terenie gminy oraz określenia kryteriów przyznawania tych dopłat, z której wynikają następujące postanowienia:

„ § 1. Ustala się dopłaty dla właściciela nieruchomości zamieszkałej na terenie Gminy (…) zobowiązanego do uiszczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie której zamieszkuje:

  • osoba pobierające zasiłek stały,
  • osoba uprawniona do pobierania świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu opieki nad niepełnosprawnym dzieckiem,
  • rodzina wielodzietna korzystająca ze świadczeń rodzinnych (przez rodzinę wielodzietną rozumie się co najmniej 3 osoby w wieku do 18 lat lub w wieku do 25 lat uczące się lub studiujące lub powyżej 18 lub 25 lat jeżeli pobiera rentę socjalną).

§ 2. Wysokość dopłaty dla właściciela nieruchomości:

  1. o którym mowa w § 1 pkt 1, wynosi kwotę stanowiącą 90% opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi ustaloną na podstawie odrębnej uchwały Rady Gminy (…) z dnia 5 grudnia 2012 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
  2. o którym mowa w § 1 pkt 2 wynosi kwotę stanowiącą 50% opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi ustanowionymi na podstawie odrębnej uchwały Rady Gminy (…) z dnia 5 grudnia 2012 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
  3. o którym mowa w § 1 pkt 3 wynosi:
    1. jeżeli dochód miesięczny ustalony zgodnie z przepisami obowiązującymi przy ustalaniu prawa do zasiłku rodzinnego, na członka rodziny nie przekracza 400 zł - kwotę stanowiącą 50% opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi ustanowionymi na podstawie odrębnej uchwały Rady Gminy (…) z dnia 5 grudnia 2012 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
    2. jeżeli dochód miesięczny ustalony zgodnie z przepisami obowiązującymi ustalaniu prawa do zasiłku rodzinnego, na członka rodziny przekracza 400 zł - kwotę stanowiącą 30% opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi ustanowionymi na podstawie odrębnej uchwały Rady Gminy (…) z dnia 5 grudnia 2012 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
  4. dopłata wyliczona zgodnie z § 2 przysługuje tylko właścicielowi zamieszkałemu na terenie Gminy (…).
  5. W przypadku zbiegu prawa do kilku dopłat przyjmuje się wysokość dopłaty korzystniejszą dla strony.

§ 2a.2) W celu uzyskania dopłaty, o której mowa w § 2 do składanej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi należy przedstawić oświadczenie o zamieszkiwaniu w nieruchomości, której dotyczy deklaracja osoby pobierającej zasiłek stały lub osoby uprawnionej do pobierania świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu opieki nad niepełnosprawnym dzieckiem, lub rodziny wielodzietnej korzystającej ze świadczeń rodzinnych.

§ 3. Traci moc uchwała (…) Rady Gminy (…) z dnia 25 czerwca 2013 r. w sprawie zasad udzielania dopłat dla mieszkańców Gminy (…) z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 5. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa (…) z mocą obowiązującą od dnia 1 lipca 2013 r.”.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy dopłata ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Czy należy wystawić PIT osobie, której przyznano dopłatę?

Uzasadniając swe stanowisko Wnioskodawca wskazał, że stawka wskazanej we wniosku opłaty ustalona została uchwałą Rady Gminy i jest aktem prawa miejscowego a ponadto opłata ta jest rodzajem podatku – stosuje się tu przepisy Ordynacji podatkowej, podobnie jak dopłaty, które Wnioskodawca zamierza uchwalić także uchwałą Rady Gminy.

Wnioskodawca podkreślił, że opłata jest dochodem jednostki samorządu terytorialnego (gminy) i ustawa wprowadzająca tę opłatę (o utrzymaniu czystości i porządku w gminach) dopuściła możliwość stosowania dopłat do opłat przez nią ustalonych.

Zdaniem Wnioskodawcy, dopłata mieści się w katalogu przychodów wymienionych w art. 14 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a tym samym Wnioskodawca nie ma obowiązku wystawienia dokumentu PIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Katalog źródeł przychodu został określony w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu źródłami przychodu są m.in. inne źródła (pkt 9).

Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jak wynika z powyższego przepisu katalog przychodów zaliczanych do tzw. przychodów z innych źródeł jest katalogiem otwartym. Tym samym do tego źródła należy zaliczyć wszystkie inne przychody, które nie mogą być zakwalifikowane do pozostałych kategorii źródeł, szczegółowo wymienionych w treści art. 10 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Zgodnie z art. 6c ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r., poz. 391 z późn. zm.) gminy są obowiązane do zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. Natomiast właściciele ww. nieruchomości są obowiązani ponosić na rzecz gminy, na terenie której są położone ich nieruchomości, opłatę za każdy miesiąc za gospodarowanie odpadami komunalnymi (art. 6h oraz art. 6i ustawy).

Na podstawie art. 6k ust. 1 pkt 1) ww. ustawy rada gminy, w drodze uchwały dokona wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi spośród metod określonych w art. 6j ust. l i 2 oraz ustali stawkę takiej opłaty; dopuszcza się stosowanie więcej niż jednej metody ustalenia opłat na obszarze gminy.

Zgodnie z art. 6k ust. 4 ww. ustawy rada gminy określając warunki opłat zgodnie z metodą, o której mowa w art. 6j ust. l i 2, rada gminy może różnicować stawki opłat, wprowadzać zwolnienia przedmiotowe, ustanawiać dopłaty dla właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 6c ust. 1, spełniających ustalone przez nią kryteria lub określić szczegółowo zasady ustalania tych opłat.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że uchwałą Rady Gminy z dnia 30 lipca 2013 r. ustalono dopłaty do opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla właścicieli nieruchomości zamieszkałej na terenie gminy dla:

  • osób pobierających zasiłek stały,
  • osób uprawnionych do świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu opieki nad niepełnosprawnym dzieckiem,
  • rodzin wielodzietnych korzystających ze świadczeń rodzinnych.

Dopłaty przyznane będą ze środków własnych Gminy. Rada Gminy określiła warunki dopłat w podjętej uchwale.

Dopłata skierowana będzie do wszystkich mieszkańców, którzy spełnią określone w uchwale kryteria. Przyznana dopłata będzie przekazywana na konto zobowiązań danego mieszkańca z tytułu wywozu nieczystości.

W przedmiotowej sprawie istotne jest zatem ustalenie, czy przedstawione zdarzenie przyszłe będzie rodzić u wskazanych we wniosku osób fizycznych przysporzenie majątkowe, a więc czy przyznane dopłaty stanowią dla nich przychód.

Jak wynika z treści wniosku postanowienia wskazanej uchwały Rady Gminy mają charakter generalno-abstrakcyjny i odnoszą się do wszystkich ww. osób, które są adresatami zawartych w niej norm. Tym samym wszystkie osoby, które spełniają określone w uchwale warunki, mogą korzystać z przewidzianych w niej ulg.

W takim przypadku przyznane dopłaty nie ma charakteru indywidualnego i nie powodują powstania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego w przedstawionym stanie faktycznym nie znajdują zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w szczególności: art. 10 ust. 1 pkt 9, art. 20 ust. 1 i art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko Wnioskodawcy - iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu i tym samym Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku sporządzania informacji o dochodach (PIT-8C) - należało uznać za prawidłowe, jednakże z innych powodów niż wskazał Wnioskodawca we własnym stanowisku w sprawie opisanego zdarzenia przyszłego.

Należy bowiem wyjaśnić, że wskazany przez Wnioskodawcę art. 14 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy przychodów z działalności gospodarczej. Zatem przepis ten nie znajduje zastosowania w omawianej sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj