Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-115/12/RS
z 16 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-115/12/RS
Data
2012.04.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawka podatku w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dostawa
eksport (wywóz)
stawka preferencyjna


Istota interpretacji
Prawo do zastosowania 0% stawki podatku do sprzedaży samochodu osobowego polskiej placówce dyplomatycznej oraz jej pracownikowi.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2012 r. (data wpływu 30 stycznia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:


  • prawa do zastosowania 0% stawki podatku do sprzedaży samochodu osobowego polskiej placówce dyplomatycznej mającej siedzibę na terytorium Irlandii oraz jej pracownikowi - jest prawidłowe,
  • prawa do zastosowania 0% stawki podatku do sprzedaży samochodu osobowego niemieckiej placówce dyplomatycznej mającej siedzibę na terytorium Irlandii oraz jej pracownikowi - jest prawidłowe,
  • prawa do zastosowania 0% stawki podatku do sprzedaży samochodu osobowego szwedzkiej placówce dyplomatycznej mającej siedzibę na terytorium Polski oraz jej pracownikowi - jest nieprawidłowe,
  • prawa do zastosowania 0% stawki podatku do sprzedaży samochodu osobowego polskiej placówce dyplomatycznej mającej siedzibę na terytorium Ukrainy oraz jej pracownikowi - jest prawidłowe,
  • prawa do zastosowania 0% stawki podatku do sprzedaży samochodu osobowego pracownikowi polskiej placówki dyplomatycznej mającego stałe miejsce zamieszkania w Polsce, a czasowe na Ukrainie – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 stycznia 2012 r. złożono wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 0% stawki podatku do sprzedaży samochodów osobowych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.


Jest Pan autoryzowanym dealerem samochodów (podatnikiem podatku od towarów i usług). Posiada Pan „NIP unijny”. Zamierza Pan dokonać transakcji sprzedaży nowego samochodu osobowego:

  1. polskiej placówce dyplomatycznej oraz jej pracownikowi mających siedzibę na terytorium Irlandii,
  2. niemieckiej placówce dyplomatycznej oraz jej pracownikowi mających siedzibę na terytorium Irlandii,
  3. szwedzkiej placówce dyplomatycznej oraz jej pracownikowi mających siedzibę na terytorium Polski,
  4. polskiej placówce dyplomatycznej oraz jej pracownikowi mających siedzibę na terytorium Ukrainy,
  5. pracownikowi polskiej placówki dyplomatycznej mającej stałe miejsce zamieszkania w Polsce, a czasowe na Ukrainie.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


Czy można zastosować 0% stawkę podatku od towarów i usług do sprzedaży samochodu:


  • polskiej placówce dyplomatycznej oraz jej pracownikowi mających siedzibę na terytorium Irlandii,
  • niemieckiej placówce dyplomatycznej oraz jej pracownikowi mających siedzibę na terytorium Irlandii,
  • szwedzkiej placówce dyplomatycznej oraz jej pracownikowi mających siedzibę na terytorium Polski,
  • polskiej placówce dyplomatycznej oraz jej pracownikowi mających siedzibę na terytorium Ukrainy,
  • pracownikowi polskiej placówki dyplomatycznej mającej stałe miejsce zamieszkania w Polsce, a czasowe na Ukrainie...


Zdaniem Wnioskodawcy, do dostaw wymienionych w punkcie 1, 2 i 3 można zastosować stawkę 0% (dostawa wewnątrzwspólnotowa), na co wskazuje treść § 11 ust. 1 pkt 1 i 4 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W odniesieniu do dostaw wskazanych w punkcie 4, można zastosować stawkę 0% (eksport), ponieważ zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 5, 8 oraz art. 41 ust. 1 pkt 4-9 ustawy o podatku od towarów i usług, wywóz towarów następuje poza terytorium Unii Europejskiej.

Jeżeli miejsce stałego zamieszkania znajduje się na terytorium Polski, natomiast na Ukrainie pracownik posiada wyłącznie czasowe zameldowanie, należy zastosować stawkę podatku w wysokości 23%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się w zakresie:


  • prawa do zastosowania 0% stawki podatku do sprzedaży samochodu osobowego polskiej placówce dyplomatycznej mającej siedzibę na terytorium Irlandii oraz jej pracownikowi - jest prawidłowe,
  • prawa do zastosowania 0% stawki podatku do sprzedaży samochodu osobowego niemieckiej placówce dyplomatycznej mającej siedzibę na terytorium Irlandii oraz jej pracownikowi - jest prawidłowe,
  • prawa do zastosowania 0% stawki podatku do sprzedaży samochodu osobowego szwedzkiej placówce dyplomatycznej mającej siedzibę na terytorium Polski oraz jej pracownikowi - jest nieprawidłowe,
  • prawa do zastosowania 0% stawki podatku do sprzedaży samochodu osobowego polskiej placówce dyplomatycznej mającej siedzibę na terytorium Ukrainy oraz jej pracownikowi - jest prawidłowe,
  • prawa do zastosowania 0% stawki podatku do sprzedaży samochodu osobowego pracownikowi polskiej placówki dyplomatycznej mającego stałe miejsce zamieszkania w Polsce, a czasowe na Ukrainie – jest prawidłowe.


W myśl postanowień zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:


  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Z treści przepisu art. 7 ust. 1 powołanej ustawy wynika, że dostawą towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Eksportem towarów - w świetle art. 2 pkt 8 cytowanej ustawy – jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej w wykonaniu czynności określonych w art. 7, jeżeli wywóz jest dokonany przez:


  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych.


Ustawodawca definiując pojęcie eksportu towarów dokonał rozróżnienia sytuacji, gdy towar będący przedmiotem wywozu jest wywożony przez dostawcę lub na jego rzecz i na niego są wystawiane dokumenty eksportowe – eksport bezpośredni, od sytuacji, gdy towar będący przedmiotem wywozu jest wywożony przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz i na niego są wystawiane dokumenty eksportowe – eksport pośredni.

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, stosownie do art. 41 ust. 4 ustawy, w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit a), stawka podatku wynosi 0%.

Na podstawie ust. 6 ww. artykułu, stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

Ustęp 7 ww. artykułu stanowi, że jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. W przypadku nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju.

Zgodnie z ust. 8 powołanego artykułu, przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu.

Natomiast ust. 9 tegoż artykułu stanowi, że otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym niż określony w ust. 6 i 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.

W oparciu o ust. 11 powyższego artykułu, przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b), jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, posiada kopię dokumentu, w którym urząd celny określony w przepisach celnych potwierdził wywóz tych towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Z dokumentu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepisy ust. 7 i 9 stosuje się odpowiednio.

Przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5 - w myśl art. 13 ust. 1 ustawy - rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.


Zgodnie z ust. 2 powyższego artykułu, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:


  1. podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  2. osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  3. podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
  4. podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.


Stosownie do art. 42 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem, że:


  1. podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;
  2. podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.


Według ust. 3 powołanego artykułu, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2 są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:


  1. dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju – w przypadku, gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),
  2. kopia faktury,
  3. specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku,


  • z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.


Stosownie do treści ust. 4 ww. artykułu, w przypadku wywozu towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów bezpośrednio przez podatnika dokonującego takiej dostawy lub przez jego nabywcę, przy użyciu własnego środka transportu podatnika lub nabywcy, podatnik oprócz dokumentów, o których mowa w ust. 3 pkt 2 i 3, powinien posiadać dokument zawierający co najmniej:


  1. imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby działalności gospodarczej lub miejsca zamieszkania podatnika dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz nabywcy tych towarów;
  2. adres, pod który są przewożone towary, w przypadku gdy jest inny niż adres siedziby działalności gospodarczej lub miejsca zamieszkania nabywcy;
  3. określenie towarów i ich ilości;
  4. potwierdzenie przyjęcia towarów przez nabywcę do miejsca, o którym mowa w pkt 1 lub 2, znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  5. rodzaj oraz numer rejestracyjny środka transportu, którym są wywożone towary, lub numer lotu - w przypadku gdy towary przewożone są środkami transportu lotniczego.


Zgodnie z ust. 5 tegoż artykułu, w przypadku wywozu przez nabywcę nowych środków transportu bez użycia innego środka transportu (przewozowego) podatnik oprócz dokumentów, o których mowa w ust. 3 pkt 2 i 3, powinien posiadać dokument zawierający dane umożliwiające prawidłową identyfikację podatnika dokonującego dostaw i nabywcy oraz nowego środka transportu, w szczególności:


  1. dane dotyczące podatnika i nabywcy,
  2. dane pozwalające jednoznacznie zidentyfikować przedmiot dostawy jako nowy środek transportu,
  3. datę dostawy,
  4. podpisy podatnika i nabywcy,
  5. oświadczenie nabywcy o wywozie nowego środka transportu poza terytorium kraju w terminie 14 dni od dnia dostawy,
  6. pouczenie nabywcy o skutkach niewywiązania się z obowiązku, o którym mowa w pkt 5


  • zwany dalej "dokumentem wywozu".


W oparciu o ust. 6 powyższego artykułu, dokument wywozu podatnik wystawia w każdym przypadku, w którym ma zastosowanie art. 106 ust. 6.


Na podstawie ust. 11 tegoż artykułu, w przypadku, gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3 - 5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:


  1. korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;
  2. dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;
  3. dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny – dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;
  4. dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.


Zgodnie z art. 42 ust. 12 ustawy, jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie został spełniony przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za:


  1. okres kwartalny - podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za ten okres; podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za następny okres rozliczeniowy ze stawką właściwą dla dostawy danego towaru na terytorium kraju, jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres rozliczeniowy nie posiada dowodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2;
  2. okres miesięczny - podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za ten okres; podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za kolejny po następnym okresie rozliczeniowym okres rozliczeniowy ze stawką właściwą dla dostawy danego towaru na terytorium kraju, jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatnik za ten kolejny po następnym okresie rozliczeniowym okres rozliczeniowy nie posiada dowodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2.


Stosownie do ust. 12a tegoż artykułu, w przypadkach, o których mowa w ust. 12, otrzymanie dowodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2, upoważnia podatnika do wykazania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów ze stawką 0% w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za okres rozliczeniowy, w którym dostawa ta została dokonana, i dokonania korekty deklaracji podatkowej oraz odpowiednio informacji podsumowującej, o której mowa w art. 100 ust. 1.

W oparciu o § 11 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz posiadających przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju misji dyplomatycznych i urzędów konsularnych oraz członków ich personelu, a także innych osób zrównanych z nimi na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych.


Zgodnie z ust. 2 powyższego paragrafu, przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem że podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi, posiada:


  1. wypełnione odpowiednio dla potrzeb podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1), zwane dalej "świadectwem", dla tych towarów i usług, potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmioty wskazane w ust. 1 posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo;
  2. zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo określone w pkt 1.


Stosownie do ust. 4 tegoż paragrafu, w przypadku gdy towary lub usługi nabywane przez podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, pkt 2 lit. a, pkt 3 i 4, przeznaczone są do celów służbowych, świadectwo nie musi być potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo.

W myśl ust. 5 ww. paragrafu, w przypadku, o którym mowa w ust. 4, podmioty określone w ust. 1 pkt 1, pkt 2 lit. a, pkt 3 i 4, przekazują dostawcy towarów lub usługodawcy dokumenty wskazane w ust. 2 oraz kopię pisma, o którym mowa w rubryce 7 świadectwa, zezwalającego na odstąpienie od potwierdzenia tego świadectwa, wydanego przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo.

Z treści § 11 ust. 1 pkt 4 ww. rozporządzenia wynika, że z obniżoną stawką podatku objęta jest m. in. dostawa towarów na rzecz misji dyplomatycznych i urzędów konsularnych posiadających przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium Polski oraz członków ich personelu, a także innych osób zrównanych z nimi na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych. Tym samym przepis ten nie znajduje zastosowania do dostawy na rzecz misji dyplomatycznych i urzędów konsularnych posiadających przedstawicielstwo na terytorium państwa polskiego lub państwa trzeciego przez które, zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy, rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej.

Z przedstawionego we wniosku zdarzeń przyszłych wynika, że jest Pan podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych. Jako autoryzowany dealer samochodowy zamierza dokonać dostawy nowych samochodów osobowych na rzecz: polskiej lub niemieckiej placówki dyplomatycznej mających siedzibę na terytorium Irlandii oraz ich pracowników, szwedzkiej placówki dyplomatycznej mającej siedzibę na terytorium Polski oraz jej pracownika, polskiej placówki dyplomatycznej mającej siedzibę na terytorium Ukrainy oraz jej pracownika lub pracownika polskiej placówki dyplomatycznej mającego stałe miejsce zamieszkania w Polsce, a czasowe na Ukrainie.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenia przyszłe oraz powołane uregulowania należy stwierdzić, że planowana przez Pana dostawa nowych samochodów osobowych na rzecz polskiej placówki dyplomatycznej lub niemieckiej placówki dyplomatycznej mających siedziby na terytorium Irlandii, tj. innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej niż Polska oraz ich pracowników, będą opodatkowane – jak słusznie Pan stwierdził - 0% stawką podatku na podstawie § 11 ust. 1 pkt 4 powołanego wyżej rozporządzenia, o ile będzie Pan w posiadaniu dokumentów, o których mowa w ust. 2 powyższego paragrafu. W przeciwnej sytuacji, tj. braku tych dokumentów, dostawy przedmiotowych samochodów na rzecz ww. placówek i ich pracowników, stanowić będą wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów z uwagi na przemieszczenie tych pojazdów z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Czynności te podlegać będą opodatkowaniu 0% stawką podatku, o ile przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej będzie Pan w posiadaniu dokumentów, o których mowa w art. 42 ust. 3, 4 lub 5 ustawy. W przypadku otrzymania tych dokumentów po wyżej wskazanym terminie będzie miał Pan prawo do zastosowania ww. stawki podatku na zasadach określonych w treści art. 42 ust. 12 ustawy.

Również słusznie Pan uznał, że planowana dostawa nowych samochodów osobowych na rzecz polskiej placówki dyplomatycznej mającej siedzibę na terytorium Ukrainy (poza terytorium Unii Europejskiej) oraz jej pracownika, stanowić będzie eksport towarów w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy, który będzie podlegać opodatkowaniu 0% stawką podatku, pod warunkiem, że przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzyma Pan dokument potwierdzający wywóz samochodu poza terytorium Unii Europejskiej. W przypadku otrzymania dokumentu po ww. terminie będzie miał Pan prawo do zastosowania ww. stawki podatku na zasadach określonych w treści art. 41 ust. 7 i 9 ustawy.

Z kolei planowana dostawa na rzecz pracownika polskiej placówki dyplomatycznej, mającego stałe miejsce zamieszkania w Polsce, będzie stanowiła – jak wskazano w stanowisku - sprzedaż krajową opodatkowaną stawką 23%, o ile w wykonywaniu tej czynności pojazd ten nie opuści kraju w związku z przemieszczeniem go poza terytorium Unii Europejskiej

Natomiast dostawa samochodu osobowego na rzecz szwedzkiej placówki dyplomatycznej oraz jej pracownika, mającej siedzibę na terytorium Polski, w wyniku której nie dojdzie do przemieszczenia pojazdu poza terytorium kraju, stanowić będzie – wbrew Pana stanowisku - dostawę krajową opodatkowaną 23% stawką podatku.

W związku z powyższym stanowisko Pana należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj