Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-813/13/ASz
z 22 listopada 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2013 r. (data wpływu do Organu – 22 sierpnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty stypendium po zmarłej uczestniczce projektu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2013 r. do Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty stypendium po zmarłej uczestniczce projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Powiatowy Urząd Pracy realizuje projekt systemowy w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.1 Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie, Poddziałanie 6.1.3 Poprawa zdolności do zatrudnienia oraz podnoszenie poziomu aktywności zawodowej osób bezrobotnych, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, zgodnie z umową z dnia 26 marca 2008 r. oraz aneksem z dnia 25 kwietnia 2013 r.

W ramach projektu realizowane są między innymi staże, gdzie kierowane są osoby bezrobotne uprawnione do ich odbycia. Od dnia 01 marca 2013 r. osoba bezrobotna została skierowana na odbywanie stażu, zgodnie z umową podpisaną z pracodawcą. W dniu 26 marca 2013 r. została wydana decyzja administracyjna przyznająca prawo do stypendium w okresie odbywania stażu.

W dniu 08 maja 2013 r. osoba bezrobotna odbywająca staż zmarła.

Należne a niepobrane stypendium za okres od 01 kwietnia do 08 maja 2013 r., zgodnie z art. 77 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. 2013 r. poz. 674 z późn. zm.) zostało wypłacone w kwocie brutto małżonkowi oraz innym osobom spełniającym warunki wymagane do uzyskania renty rodzinnej w myśl przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Wnioskodawca wskazał, że wszystkie świadczenia wypłacane uczestnikom projektu w oparciu o wyżej podpisaną umowę i aneks korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych a Powiatowy Urząd Pracy nie nalicza, nie pobiera i nie odprowadza zaliczki na podatek dochodowy oraz nie sporządza imiennych informacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wypłacone stypendium po zmarłej uczestniczce projektu osobom uprawnionym korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Powiatowy Urząd Pracy wypłacając stypendium po zmarłej osobie bezrobotnej (uczestniczce projektu) małżonkowi i innym uprawnionym osobom nie pobrał i nie odprowadził zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych uważając, że świadczenie to korzysta ze zwolnienia zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14 - 15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Ponadto, stosownie do treści art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Zacytowany powyżej przepis nie podaje normatywnej definicji przychodów z praw majątkowych i nie stanowi katalogu zamkniętego, na co wskazuje wyrażenie „w szczególności”. Tą kategorią został objęty każdy przychód osiągnięty przez podatnika w związku z posiadaniem przez niego praw o charakterze majątkowym.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Powiatowy Urząd Pracy realizuje projekt systemowy w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działanie 6.1 Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie, Poddziałanie 6.1.3 Poprawa zdolności do zatrudnienia oraz podnoszenie poziomu aktywności zawodowej osób bezrobotnych, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, zgodnie z umową z dnia 26 marca 2008 r. oraz aneksem z dnia 25 kwietnia 2013 r.

W ramach projektu realizowane są między innymi staże, gdzie kierowane są osoby bezrobotne uprawnione do ich odbycia. Od dnia 01 marca 2013 r. osoba bezrobotna została skierowana na odbywanie stażu, zgodnie z umową podpisaną z pracodawcą. W dniu 26 marca 2013 r. została wydana decyzja administracyjna przyznająca prawo do stypendium w okresie odbywania stażu.

W dniu 08 maja 2013 r. osoba bezrobotna odbywająca staż zmarła.

Należne a niepobrane stypendium za okres od 01 kwietnia do 08 maja 2013 r., zgodnie z art. 77 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. 2013 r. poz. 674 z późn. zm.) zostało wypłacone w kwocie brutto małżonkowi oraz innym osobom spełniającym warunki wymagane do uzyskania renty rodzinnej w myśl przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Zgodnie z art. 97 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, spadkobiercy podatnika, z zastrzeżeniem § 2, przejmują przewidziane w przepisach prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy.

Natomiast stosownie do art. 922 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób.

Nie należą do spadku prawa i obowiązki zmarłego ściśle związane z jego osobą, jak również prawa, które z chwilą jego śmierci przechodzą na oznaczone osoby niezależnie od tego, czy są one spadkobiercami (art. 922 § 1 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 77 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2013 r. poz. 674 z późn. zm.) świadczenia z tytułu bezrobocia przysługujące bezrobotnym i innym uprawnionym osobom stanowią ich prawa majątkowe i przechodzą po ich śmierci, w równych częściach, na małżonka oraz inne osoby spełniające warunki wymagane do uzyskania renty rodzinnej w myśl przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. W razie braku takich osób prawa te wchodzą do spadku.

Jak wskazał Wnioskodawca świadczenie przysługujące bezrobotnemu zostało wypłacone małżonkowi zmarłej osoby bezrobotnej i innym osobom spełniającym warunki do uzyskania renty rodzinnej w wyniku zastosowania procedury przewidzianej w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Ze względu na powyższe, w sytuacji gdy świadczenie wypłacone zostanie osobom wymienionym w treści art. 77 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, to jako prawo majątkowe, nie wchodzi do masy spadkowej i przechodzi w równych częściach na każdego uprawnionego. Dopiero w przypadku braku osób wymienionych w ww. art. 77 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy prawo to wchodzi do spadku.

Zatem, wypłacenie po zmarłej uczestniczce projektu osobom uprawnionym na podstawie art. 77 ww. ustawy, przedmiotowej należności wynikającej z praw majątkowych należy zakwalifikować jako przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Skoro bowiem osobom uprawnionym przysługiwało prawo do świadczenia należnego osobie bezrobotnej, która zmarła, to jego realizacja, tj. wypłata należności, stanowiła realizację tego prawa majątkowego, a w konsekwencji po stronie osób uprawnionych powstał przychód z praw majątkowych.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Zgodnie z tym przepisem, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Zauważyć należy, że zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

W niniejszej sprawie mamy jednak do czynienia wypłatą stypendium małżonkowi oraz innym osobom spełniającym warunki wymagane do uzyskania renty rodzinnej po śmierci osoby bezrobotnej, której to świadczenie przysługiwało, a nie z wypłatą środków finansowych otrzymanych przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich należnych osobom uprawnionym. Należy zatem stwierdzić, że to nie mężowi zmarłej osoby bezrobotnej oraz innym osobom spełniającym warunki wymagane do uzyskania renty rodzinnej, ale osobie zmarłej przysługiwało zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych. Zatem przysporzenie majątkowe, które otrzymał mąż osoby bezrobotnej i inne uprawnione osoby, zostało nabyte dopiero na skutek realizacji dyspozycji wynikającej z powołanego powyżej art. 77 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Biorąc powyższe pod uwagę, uznać należy, iż zwolnienie od podatku, o którym mowa w ww. art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w opisanym stanie faktycznym nie ma zastosowania.

Reasumując, stwierdzić należy, że Wnioskodawca wypłacając stypendium po zmarłej osobie bezrobotnej (uczestniczce projektu) małżonkowi i innym uprawnionym osobom winien był pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj