Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-353/12-2/WS
z 4 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-353/12-2/WS
Data
2012.07.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
działalność
konkursy
małoletni
nagrody


Istota interpretacji
Opodatkowanie nagrody uzyskanej przez małoletnią córkę.



Wniosek ORD-IN 508 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2012 r. (data wpływu 4 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagrody uzyskanej przez małoletnią córkę jest:

  • prawidłowe – w odniesieniu do określenia źródła przychodów,
  • nieprawidłowe – w odniesieniu do sposobu rozliczenia nagrody.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagrody uzyskanej przez małoletnią córkę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W roku 2011 Wnioskodawca (podobnie jak jego żona) uzyskiwał wyłącznie przychody ze stosunku pracy. Między małżonkami istnieje wspólność majątkowa, w związku z czym od wielu lat rozliczają się z podatku dochodowego wspólnie. W latach ubiegłych, z uwagi na rodzaj otrzymywanych przychodów (jedynie stosunek pracy), rozliczenie następowało na formularzu PIT-37. Małoletnia córka Wnioskodawcy, sportowiec - zawodniczka uczniowskiego klubu sportowego, za osiągnięcia w piłce ręcznej otrzymała nagrodę w wysokości 1 680 zł netto ( nagroda w kategorii młodzik), którą ufundował starosta. Wręczenie nagrody miało miejsce w 2011 r. Po jego zakończeniu córka otrzymała od starosty informację PIT-11, w której powyższa nagroda została zakwalifikowana do przychodu z innych źródeł. Wartość przychodu została wskazana w wysokości 2 049 zł, zaś zaliczka na podatek w wysokości 369 zł.

Kierując się powyższą informacją Wnioskodawca dokonał wspólnie z małżonką rozliczenia rocznego uzyskanych w roku 2011 dochodów, przy czym z uwagi na otrzymanie przychodu przez ich małoletnią córkę, zakwalifikowanego przez starostę do innego źródła przychodów, jego wartość małżonkowie doliczyli do ich dochodów. W związku z tym rozliczenie małżonków nastąpiło na formularzu PIT-36, w którym to do własnych dochodów doliczyli oni dochód uzyskany przez małoletnią córkę, wykazany na załączniku PIT/M.

Nagroda dla córki, została przyznana za zajęcie miejsca w mistrzostwach w piłce ręcznej. Komisja konkursowa przyznała 12 nagród finansowych, w tym jedną dla zawodniczek UKS. O nagrody mogli starać się Medaliści Ogólnopolskiej Olimpiady Młodzieży, Mistrzostw Polski, Mistrzostw Europy i Mistrzostw Świata w trzech kategoriach wiekowych: młodzik, junior i młodzieżowiec.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy doliczenie tak otrzymanej nagrody przez małoletnią córkę do dochodów Wnioskodawcy i Jego małżonki w rozliczeniu rocznym za rok 2011 było prawidłowe, czy też w zeznaniu rodziców nie powinno się tego przychodu wykazywać, zaś rozliczyć z niego winna się córka na oddzielnym formularzu...

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym, od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. nr 51 poz. 307, dalej updof) mówi, że dochody małoletnich dzieci własnych i przysposobionych, z wyjątkiem dochodów z ich pracy, stypendiów oraz dochodów z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku, podlegające opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dolicza się do dochodów rodziców, chyba że rodzicom nie przysługuje prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów dzieci.

Jeżeli rodzice są obowiązani, do doliczenia do swoich dochodów także dochody małoletnich dzieci, rozliczenia rocznego dokonują na formularzu PIT-36, do którego załączany jest formularz PIT/M zawierający informacje o tych dochodach.

Aby jednak dochody małoletnich dzieci zostały doliczone do dochodów rodziców, w pierwszej kolejności konieczne jest określenie, czy dochody te nie znalazły się w wyjątkach określonych w art. 11 ust. 1 updof. Trzeba zatem ustalić, czy dochód taki nie mieści się np. w dochodach z ich pracy, stypendiów oraz dochodach z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku. Należy przy tym podkreślić, że do dochodów z pracy nie zalicza się jedynie dochodów uzyskanych w ramach zatrudnienia w oparciu o umowę o pracę, ale także dochody z działalności wykonywanej osobiście (określone w art. 10 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 13 updof). W związku z tym konieczne jest tutaj m.in. określenie, do jakiego źródła przychodów należy zaliczyć uzyskane przez małoletniego dochody. Źródła przychodów zaś zostały określone w art. 10 ust. 1 updof, wśród których znalazły się m.in. działalność wykonywana osobiście (pkt 2), a także inne źródła (pkt 9).

Art. 20 ust. 1 updof mówi, że za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczania emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Trzeba przy tym pamiętać, że katalog przychodów mieszczących się w innych źródłach, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 updof, jest katalogiem otwartym, a powyższe wyliczenie jest jedynie przykładowe.

Niemniej w źródle tym znalazły się m.in. różnego rodzaju nagrody nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 updof.

W art. 13 pkt 2 updof ustawodawca wskazał natomiast, że za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się m.in. przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Do tego źródła przychodu zaliczone zostały zatem m.in. przychody z tytułu uprawiania sportu. Jak podkreślił Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 8 listopada 2011 r. nr IBPBII/1/415-719/11/HK „(...) kwalifikacja nagród sportowych przyznanych przez jednostkę samorządu terytorialnego do odpowiedniego źródła przychodu uzależniona jest od tego, kto i z jakiego tytułu otrzymuje te nagrody. W sytuacji bowiem gdy nagrody przyznane są dla trenerów jak również dla osób uprawiających sport (zawodników), czyli dla tych osób fizycznych, które zostały wymieniane w treści art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to wówczas wskazany przychód należy przypisać do działalności wykonywanej osobiście, o której mowa właśnie w tym przepisie (..)”.

Wskazany wyżej organ w interpretacji indywidualnej z dnia 7 lipca 2011 r. nr IBPBII/1/415 -394/11/BD zauważył przy tym, że „(...) przychody z uprawiania sportu to nie tylko przychody ze sportu profesjonalnego (uprawianego w celach zarobkowych), ale każde przychody otrzymywane przez zawodników, o ile pozostają one w związku z uprawianą dyscypliną sportową (…).”

Co za tym idzie, jeżeli przyznaną przez jednostkę samorządu terytorialnego nagrodę otrzymuje sportowiec w związku z uprawianiem sportu, należy ją zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 13 pkt 2 updof. Tak też winna być zakwalifikowana nagroda otrzymana przez córkę Wnioskodawcy od starosty, a nie jak tego dokonał ten organ, do przychodów z innych źródeł. Została ona bowiem przyznana za osiągnięcie w piłce ręcznej, a dokładniej za zajęcie pierwszego miejsca na Mistrzostwach w piłce ręcznej.

Przy takiej kwalifikacji otrzymanej nagrody (tj. do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 updof), nie należało jej doliczać do dochodów rodziców na formularzu PIT/M. Z przychodów tych bowiem córka winna rozliczyć się samodzielnie na formularzu PIT-37, zaś Wnioskodawca z żoną powinien rozliczyć się na formularzu oznaczonym tym samym symbolem, a nie jak tego dokonali małżonkowie (z uwagi na taką, a nie inną kwalifikację źródła przychodu otrzymanego przez małoletnią córkę) na formularzu PIT-36.

Co za tym idzie, małżonkowie winni złożyć korektę zeznania rocznego za rok 2011, w którym uzyskany przez ich małoletnią córkę przychód z tytułu otrzymanej nagrody nie zostanie wykazany, a z którego to córka powinna się rozliczyć samodzielnie na formularzu PIT-37.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe – w odniesieniu do określenia źródła przychodów,
  • nieprawidłowe – w odniesieniu do sposobu rozliczenia nagrody.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W treści art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, zostały wymienione różne źródła przychodów, m.in. przychód z działalności wykonywanej osobiście. Przepis art. 13 pkt 2 cyt. ustawy, stanowi, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż małoletnia córka Wnioskodawcy, sportowiec - zawodniczka uczniowskiego klubu sportowego, za osiągnięcia w piłce ręcznej otrzymała nagrodę w wysokości 1 680 zł netto (I nagroda w kategorii młodzik), którą ufundował starosta.

Zgodnie z treścią art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857 ze zm.), jednostki samorządu terytorialnego mogą ustanawiać i finansować okresowe stypendia sportowe oraz nagrody i wyróżnienia dla osób fizycznych za osiągnięte wyniki sportowe.

Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa, w drodze uchwały, szczegółowe zasady, tryb przyznawania i pozbawiania oraz rodzaje i wysokość stypendiów sportowych, nagród i wyróżnień, o których mowa w ust. 1 i 2, biorąc pod uwagę znaczenie danego sportu dla tej jednostki samorządu terytorialnego oraz osiągnięty wynik sportowy (art. 31 ust. 3 powyższej ustawy).

Przenosząc powołane powyżej przepisy prawa na grunt przedstawionego stanu faktycznego należy zwrócić uwagę, iż kwalifikacja nagród sportowych przyznanych przez jednostkę samorządu terytorialnego do odpowiedniego źródła przychodu uzależniona jest od tego, kto i z jakiego tytułu otrzymuje te nagrody. W sytuacji bowiem gdy nagroda przyznana jest dla osób uprawiających sport (zawodników), czyli dla tych osób fizycznych, które zostały wymienione w treści art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to wówczas wskazany przychód należy przypisać do działalności wykonywanej osobiście, o której mowa właśnie w tym przepisie. Należy przy tym podkreślić, że przychody z uprawiania sportu to nie tylko przychody ze sportu profesjonalnego (uprawianego w celach zarobkowych), ale każde przychody otrzymywane przez zawodników, o ile pozostają one w związku z uprawianą dyscypliną sportową.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W myśl art. 42 ust. 1 płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby (…).

W terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11) – art. 42 ust. 2 ww. ustawy.

Natomiast, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody małoletnich dzieci własnych i przysposobionych, z wyjątkiem dochodów z ich pracy, stypendiów oraz z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku, podlegające opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dolicza się do dochodów rodziców, chyba że rodzicom nie przysługuje prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów dzieci.

Z wykładni gramatycznej art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika zatem, iż co do zasady dochody małoletnich dzieci dolicza się do dochodów rodziców, za wyjątkiem dochodów wyraźnie wskazanych w tym przepisie. Tylko dochody z pracy małoletnich dzieci, stypendiów oraz dochody z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku podlegają opodatkowaniu na imię małoletniego dziecka.

Sposób opodatkowania dochodów małoletnich dzieci uzależniony został od tego, czy rodzicom przysługuje zarząd nad danym składnikiem majątku dziecka, czy też nie, a to z kolei wynika z przepisów ustawy dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. Nr 9, poz. 59 ze zm.). W myśl art. 101 § 1 tej ustawy, rodzice obowiązani są sprawować z należytą starannością zarząd majątkiem dziecka pozostającego pod ich władzą rodzicielską, natomiast zgodnie z art. 101 § 2 ww. ustawy, zarząd sprawowany przez rodziców nie obejmuje zarobku dziecka ani przedmiotów oddanych mu do swobodnego użytku.

Ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia „praca”, to należy odwołać się do wykładni językowej wskazanego pojęcia.

Według słownika języka polskiego (Wydawnictwo naukowe PWN Warszawa 2005) praca to działalność człowieka zmierzająca do wytworzenia określonych dóbr materialnych lub kulturalnych.

Pracą – w znaczeniu powołanej definicji – są zatem wszelkie czynności, których celem jest wytworzenie dobra materialnego lub kulturalnego. Należy również wskazać, iż wykonywanie pracy związane jest przede wszystkim z otrzymywaniem wynagrodzenia za nią. Natomiast przynależność córki Wnioskodawcy do uczniowskiego klubu sportowego jest jedynie wyrazem jej zainteresowań i aktywności sportowej, a co najważniejsze sport uprawiany przez córkę nie służy celom zarobkowym. Otrzymanie przez nią nagrody stanowi jedynie formę uznania i nagrodzenia jej wyników sportowych.

Zatem nagrody otrzymanej przez małoletnią córkę Wnioskodawcy za osiągnięcia w piłce ręcznej nie można zakwalifikować do kategorii przychodów z pracy.

W związku z powyższym przychód uzyskany z tego tytułu Wnioskodawca – jako rodzic małoletniego dziecka – prawidłowo wykazał w swoim zeznaniu podatkowym.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy odnoście zaliczenia do przychodów z działalności wykonywanej osobiście przyznanej nagrody dla małoletniej córki za osiągnięcia w piłce ręcznej uznaje się za prawidłowe.

Jednakże z uwagi na to, iż nagrody tej nie można zakwalifikować do kategorii przychodów z pracy, podlega ona doliczeniu do dochodu rodziców małoletniego dziecka. Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż córka powinna rozliczyć się z uzyskanego dochodu samodzielnie, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj