Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-421/13/EK
z 17 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2013r. (data wpływu 16 lipca 2013r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 września 2013r (data wpływu 24 września 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie deklaracji VAT-UE – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2013r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie deklaracji VAT-UE.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 września 2013r. będący odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 12 września 2013r. znak: IBPP4/443-421/13/EK.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca świadczy usługi informatyczne na rzecz kontrahenta z Wielkiej Brytanii. Jest to podmiot prowadzący działalność gospodarczą na terenie Wielkiej Brytanii. Rozlicza się z podatku dochodowego w Wielkiej Brytanii pod numerem ...

Zgodnie z art. 28 Ustawy o podatku od towarów i usług świadczone przez Wnioskodawcę usługi podlegają podatkowi od wartości dodanej na terenie Wielkiej Brytanii i ponieważ świadczy je na rzecz podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą (nazwa firmy …), czynności te powinien opodatkować odbiorca usług w Wielkiej Brytanii. Odbiorca usług twierdzi jednak, że jest zwolniony z VAT z Wielkiej Brytanii, bo nie przekroczył limitu do VAT i odmówił rejestracji do VAT, a co za tym idzie nie dysponuje numerem NIP Unijnym.

W rozmowie telefonicznej z Krajową Informacją Podatkową Wnioskodawca otrzymał informacje, że usługi te nie mogą być opodatkowane w Polsce i podmiot brytyjski musi zarejestrować się na poczet powyższych transakcji w Wielkiej Brytanii. Z przepisów Brytyjskich wynika, że usługi powinien podatkować ich odbiorca.

Wobec zaistniałych faktów Wnioskodawca nie jest w stanie składać w urzędzie skarbowym deklaracji VAT UE, ponieważ kontrahent brytyjski nie posiada numeru NIP europejskiego.

Wnioskodawca nie chce tracić klienta, natomiast chce równocześnie dopełnić wszelkich formalności, które wynikają z przepisów Ustawy o podatku od towarów i Usług oraz z Dyrektywy Unijnej.

W uzupełnieniu z dnia 20 września 2013r. Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Jest zarejestrowany w urzędzie jako czynny podatnik podatku VAT, zgodnie z art. 15 Ustawy o podatku od towarów i usług, zarejestrowany również jako podatnik VAT UE, zgodnie z art. 97 ww. Ustawy.
  2. Usługi na rzecz klienta Wnioskodawca świadczy tylko i wyłącznie na terenie Polski. Wnioskodawca nie posiada w żadnym innym państwie (w tym również w Wielkiej Brytanii) stałego miejsca prowadzenia działalności.
  3. Klient Wnioskodawcy nie posiada w Polsce siedziby ani miejsca prowadzenia działalności.
  4. W stanie faktycznym Wnioskodawca omyłkowo wskazał art. 28, zamiast art. 28b.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaki dokument lub jaką informację powinien przedłożyć w Urzędzie Skarbowym Wnioskodawca aby spełnić powyższe przepisy?

Zdaniem Wnioskodawcy, urząd skarbowy powinien przesłać informację do brytyjskiego urzędu skarbowego, który nada automatycznie numer NIP unijny kontrahentowi z Wielkiej Brytanii, tak aby możliwość rozliczenia się z urzędem skarbowym deklaracją VAT-UE. Złożenie deklaracji VAT-UE w Polsce bez podania NIP-u kontrahenta z Wielkiej Brytanii nie jest możliwe.

Ponadto Wnioskodawca uważa, że zgodnie z art. 28b Ustawy o podatku od towarów i usług, świadczone przez Niego usługi podlegają podatkowi od wartości dodanej w Wielkiej Brytanii. Ponieważ Wnioskodawca świadczy te usługi na rzecz podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w Wielkiej Brytanii, czynności te powinien zdaniem Wnioskodawcy opodatkować odbiorca usług w Wielkiej Brytanii.

Wnioskodawca uważa również, że w deklaracji VAT UE wykazuje się kod kraju, nr VAT kontrahenta oraz kwotę transakcji. W związku z faktem, iż kontrahent Wnioskodawcy nie posiada numeru NIP europejskiego na potrzeby VAT, Wnioskodawca nie jest w stanie prawidłowo wypełnić deklaracji VAT UE. Nie jest możliwa elektroniczna wysyłka deklaracji, ponieważ bez uzupełnionego numeru NIP deklaracja jest wypełniona niepoprawnie i jako zawierającą błędy, nie ma możliwości technicznej, aby ją wysłać. Złożenie w wersji papierowej deklaracji niekompletnie wypełnionej tylko po to, żeby był wysłany dokument, będzie skutkowało wezwaniem z urzędu skarbowego do wyjaśnienia i uzupełnienia deklaracji. Uzupełnienie deklaracji nie jest możliwe, bo nie znam numeru NIP kontrahenta.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności (art. 28b ust. 2 ustawy).

W art. 28a ustawy wskazano, iż na potrzeby stosowania rozdziału dotyczącego miejsca świadczenia przy świadczeniu usług:

1.ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

  1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
  2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub zobowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Z powyższych przepisów wynika, że miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika działającego w takim charakterze jest miejsce, w którym podatnik ten posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Jeżeli jednak usługi te są świadczone na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika znajdującego się w miejscu innym niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Tę zasadę ogólną należy stosować, gdy usługa jest świadczona na rzecz podatnika a przepisy art. 28e, 28f ust. 1 i 1a, 28g ust. 1 i 1a, 28i, 28j ust. 1 i 2 oraz 28n ustawy nie będą przewidywać innych zasad ustalenia miejsca świadczenia.

Zgodnie z opisem przedstawionym w stanie faktycznym, Wnioskodawca świadczy usługi informatyczne na rzecz kontrahenta z Wielkiej Brytanii. Jest to podmiot prowadzący działalność gospodarczą na terenie Wielkiej Brytanii i świadczone usługi opodatkowane są na terytorium Wielkiej Brytanii. Jednocześnie zgodnie z otrzymaną od Kontrahenta z Wielkiej Brytanii informacją jest on zwolniony z VAT w Wielkiej Brytanii, bo nie przekroczył limitu do VAT.

Usługi na rzecz klienta Wnioskodawca świadczy tylko i wyłącznie na terenie Polski. Wnioskodawca nie posiada w żadnym innym państwie (w tym również w Wielkiej Brytanii) stałego miejsca prowadzenia działalności. Ponadto klient Wnioskodawcy nie posiada w Polsce siedziby ani miejsca prowadzenia działalności.

Stosownie do powyższego miejsce świadczenia usługi wykonywanej przez Wnioskodawcę znajduje się na terytorium Wielkiej Brytanii, zgodnie z art. 28b ustawy .

Zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 4 podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT - UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych: usługach, do których stosuje się art. 28b, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, świadczonych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, innych niż zwolnionych od podatku od wartości dodanej lub opodatkowanych stawką 0%, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca

  • zwane dalej „informacjami podsumowującymi”.

Z przytoczonego art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT wynika, że informacja podsumowująca powinna zawierać tylko te usługi świadczone na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej świadczonych na terytorium państwa usługobiorcy innych niż terytorium kraju, które nie są opodatkowane stawką 0% lub zwolnione z opodatkowania podatkiem od wartości dodanej dla których to obowiązującym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca. Jednocześnie zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o podatku od wartości dodanej-rozumienie się przez to podatek nakładany na terytorium państwa członkowskiego z wyjątkiem podatku od towarów i usług nakładanego tą ustawą.

Wnioskodawca wskazał, iż odbiorca usług z Wielkiej Brytanii nie jest zarejestrowany dla potrzeb podatku VAT, gdyż jest on zwolniony z VAT z uwagi na fakt, że nie przekroczył limitu do VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, że nie może złożyć deklaracji VAT-UE bez podania NIP-u kontrahenta należy uznać za prawidłowe. Jak wynika bowiem z opisu stanu faktycznego, usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są świadczone dla podatnika od wartości dodanej zidentyfikowanego na potrzeby tego podatku na terytorium państwa usługobiorcy innym niż terytorium kraju i usługobiorca usług świadczonych przez Wnioskodawcę jest zwolniony z podatku od wartości dodanej.

Tym samym w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca świadczący usługi dla których miejsca świadczenia jest określone poza terytorium kraju, zgodnie z art. 28b ustawy nie jest zobligowany do składania informacji podsumowującej o której mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że przepisy podatkowe nie wskazują, żeby to polski urząd skarbowy mógł przesyłać informację do brytyjskiego urzędu skarbowego w celu nadania numeru NIP unijnego kontrahentowi z Wielkiej Brytanii.

Urząd skarbowy ma jedynie dostęp do bazy danych numerów identyfikacji podatkowej VAT w innym państwie wspólnotowym. Dzięki temu dostawca ma możliwość sprawdzenia, czy nabywca z innego kraju członkowskiego jest zarejestrowanym podatnikiem VAT dla celów handlu wewnątrzwspólnotowego kontrahenta.

Jedynie Wnioskodawca może , zwrócić się do kontrahenta aby ten uzyskał numer VAT UE.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj